Pagina 2 van 2

Re: Moeilijk te begrijpen startprobleem m104 1994

Geplaatst: vr jul 29, 2022 9:08 am
door verkuilm
Ovp bij de dealer halen. Circa 100Ôé¼. Maar weet je zeker dat je de juiste hebt.
Gebruikt niet doen. Ze gaan stuk, soldeer laat los.

Re: Moeilijk te begrijpen startprobleem m104 1994

Geplaatst: vr jul 29, 2022 9:15 am
door verkuilm
Moest even zoeken. Weet niet welke versie van het blok je exact hebt.
Maar ze hebben een gasklephuis. Daar moet je zoiezo de bedrading ook van vervangen.
Niet zo moeilijk, ding eruit en opsturen na dld.

Heeft jouw blok een losse kabelboom voor de dynamo en de startmotor?
We hadden een 500E die had ook het probleem dat een electra koelvin ging draaien met contact aan.
Althans soms. Ik heb alle kabelbomen vervangen toen was opgelost.

Re: Moeilijk te begrijpen startprobleem m104 1994

Geplaatst: ma aug 22, 2022 8:59 am
door Dam79
Was een paar weken niet actief, dank voor je antwoorden!
verkuilm schreef:Ovp bij de dealer halen. Circa 100Ôé¼. Maar weet je zeker dat je de juiste hebt.
Nou, dat heb ik dus gedaan bij de specialist, beweerde dat de 201 540 37 45 de juiste (verbeterde) vervanging was voor m'n 000 540 52 45. Zodra ik de accu aansluit geeft'ie opeens contact zonder dat de sleutel ook maar in de buurt van het contactslot is :shock:
verkuilm schreef:opsturen na dld.
Wie is/zijn DLD? Ik kan zo 1-2-3 niks vinden.

Ik ga even kijken hoe het zit met de kabelboom van startmotor en dynamo. Weet ik niet precies.

Overigens lijkt de startonderbreker niet 100% verwijderd. Ik weet niet wat dat precies betekent, maar m'n monteur zei na doorvragen dat er omheen is gewerkt. Ik heb gekeken wat ik met m'n beperkte kennis kon zien en vond geen 'grote' items, maar her en der zijn er nog overblijfselen: een platte connector linksvoor waar er iets heeft gezeten (zijn nog wel gaten binnenkant spatbord), twee kleine rode lampjes die altijd knipperen op het dashboard, drukknopje rechts bij rand motorkap met een draad die 'naar binnen' verdwijnt. Dit moet denk ik ook eens heel goed onderzocht worden.

Re: Moeilijk te begrijpen startprobleem m104 1994

Geplaatst: di aug 23, 2022 6:47 pm
door Dam79
RD500sec schreef:
Wie is/zijn DLD?
Weet je zeker dat je het nieuwe relais goed in de sokkel hebt gestoken?
Vergelijk ook voor de zekerheid of de schemaÔÇÖs op de relais overeenkomen, maar normaal gesproken past een relais met een nieuwer nummer in een auto waar een ouder nummer in zit.
Yep, zeker weten van de sokkel: het relais kan er maar op ├®├®n manier in. Bovendien zit er een beugeltje aan ├®├®n kant om hem vast te maken.

Ik heb het schema bekeken: ze zijn best wel anders. Ik vermoed primair omdat de nieuwe twee zekeringen heeft. Een paar pinnen hebben een andere naam en het schema zelf ziet er flink anders uit.
verkuilm schreef: Heeft jouw blok een losse kabelboom voor de dynamo en de startmotor?
Eeh, ik heb het geprobeerd te zien. M'n dynamo zit erg ver weggestopt en ik kan het niet goed zien :unsure: Misschien helpt m'n vin: WBD1240281C089650

Re: Moeilijk te begrijpen startprobleem m104 1994

Geplaatst: di aug 23, 2022 8:28 pm
door Dam79
RD500sec schreef:
Ik heb het schema bekeken: ze zijn best wel anders.
Dan heb ik het idee dat het nieuwe relais niet compatibel is met jouw auto.
Kun je van de beide schemaÔÇÖs een fotootje plaatsen?

Heeft er wel het juiste relais ingezeten?

Ik kom op A 001 542 75 19
Er zit nu in: 000 540 52 45

Hier zijn de twee stroomschema's, kan je uit de voeten met die vanuit de auto? Ik krijg de OVP er niet uit zonder de accu te verwijderen en het wordt donker hier.
000 540 52 45
000 540 52 45
20220823_181435.jpg (626.57 KiB) 800 keer bekeken
201 540 37 45
201 540 37 45
20220823_201530.jpg (688.19 KiB) 800 keer bekeken
Overigens vind ik het met m'n weliswaar lekenkennis wel fascinerend dat een verkeerde OVP ervoor kan zorgen dat er opeens contact gemaakt wordt, zonder dat er een sleutel in de buurt is?

Voor wat betreft het startprobleem: sinds ik lekker met vakantie ben heeft het zich niet meer voorgedaan :ohmy:

Re: Moeilijk te begrijpen startprobleem m104 1994

Geplaatst: vr okt 07, 2022 2:06 pm
door Dam79
Update na een hele tijd!

Na twee weken met een kersverse (Herth+Busch) OVP te hebben rondgereden, durf ik vrij zeker te stellen dat dat het probleem was! Dank aan alle forumleden die meegedacht hebben. Nu is het elke keer draaien aan de sleutel en gelijk starten.

Ik had in eerste instantie inderdaad een foute OVP meegekregen, omdat er niet op chassisnummer gezocht is. Ik moest naar een Herth+Busch uitwijken, omdat Mercedes hem niet meer levert.

Op naar het volgende ding :D

Re: Moeilijk te begrijpen startprobleem m104 1994

Geplaatst: vr okt 07, 2022 8:45 pm
door verkuilm
Ja ovp geeft vreemde problemen. Maar mooi dat is opgelost.
Klopt in mijn eerdere bericht bedoel ik Duitsland.
Waar je heen kan met gaskelphuis. Bijvoorbeeld:
https://mkb-tec.com/produkt-kategorie/b ... e-e36-AMG/

Die gaan helaas ook nogal eens defect. In mijn 200CE 16v heb ik die prefentief gerenoveerd.