motor loopt warm bij extra zware belasting

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.
Mafkees

Re: motor loopt warm bij extra zware belasting

Bericht door Mafkees »

Ja, en evt. je nummerbord op je daschoard leggen voor je ruit.
Hoe is het er eigenlijk nu mee ?
KlaasB

Bericht door KlaasB »

JDelzen schreef:Hallo,

Ook ik heb dat probleem gehad. Bij mij was de temperatuur altijd 95 graden bij wat meer vermogen liep hij naar de 100 graden. Heb er een nieuwe radiateur ingezet nu blijft de temp. op 85 graden staan. Wat was het probleem achteraf gezien, de radiateur die er in zat bleek niet voor een 300D te zijn de diepte van de koelribben waren maar 36 mm diep.Van de nieuw geplaatste radiateur is de diepte van de koelribben 52 mm . Dus een groter koelvermogen. Misschien is dat bij jou ook het probleem

Mvg John
Dit is ook zeer interessante info.
Wist niet dat er ook nog diepteverschil in de diverse radiateuren zaten...

MVG K
JandeLange

Bericht door JandeLange »

Mijn 300D uit 1986 liep ook warm bij hogere snelheid; meter liep zo naar de 120 gr. Kachel aan scheelde zomaar 20 gr, ik had geen koelvloeistofverlies en zonder thermostaat leek hij wel warmer te worden dan met. Visco vervangen,thermostaat vervangen, radiateur gespoeld, niets hielp. Toch maar nieuwe radiateur gemonteerd en probleem opgelost. Ik merkte later bij het vervangen dat bij de oude radiateur de vloeistof er aan de bovenkant wel uitliep, maar aan de onderkant niet wat toch duidt op een verstopte radiateur. Misschien de radiateur van Nico proberen?

Succes,
Jan
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Wat voor bumper heeft jouw auto Jan, open of dicht onder de rubberrand?
Baris
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Baris
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Hyundai Atos

Bericht door Baris »

Graag gedaan Toon.

Gr Baris.
Mafkees

Bericht door Mafkees »

?
We horen graag hoe het afloopt natuurlijk ;)
Toontje stofwolk

Bericht door Toontje stofwolk »

Hoi allemaal,

Heb een "luchtige" bumper op de kop weten te tikken, ben hem momenteel in orde aan het maken.
Staat momenteel in de primer, nog in de juiste kleur spuiten, en dan kan ik hem monteren.
Zodra ik hem er onder heb zitten en proefgereden laat ik het weten hoe het ermee staat.

Ik heb dus straks een dichte bumper (facelift model) met chromen hoeken over, iemand interesse om over te nemen misschien?
Hij is lichtgrijs, geen schade of kapot, gewoon een hele nette bumper voor Ôé¼75,-

Groetjes,

Toon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JandeLange

Excuses voor het late antwoord op de vraag van Gullwing, maar ik heb het ook zo vreselijk druk ( goede smoes voor het niet volgen van het forum), maar ik heb een open bumper. Ben benieuwd of dat daadwerkelijk scheelt.
Ik zal vanaf nu het forum op de voet volgen in deze kwestie.
Groet aan allen,
Jan
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Beter laat dan nooit.
Wat meer schrijven Jan, je hebt pas 7 berichten.... :D :D :D
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Ik weet niet waar Toontje die stofwolk vandaan heeft.
Zijn auto heeft er in ieder geval niet onder geleden.
Mooie W124?

Paul
JandeLange

Gullwing schreef:Beter laat dan nooit.
Wat meer schrijven Jan, je hebt pas 7 berichten.... :D :D :D
Ik ouwehoer liever dan dat ik schrijf, tenminste, dat hoor ik van die arme mensen die mij aan moeten horen :sick:
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Wat een zelfkennis :shock: :shock:

We kunnen wel een stootje hebben dus ram er maar op los met dat toetsen bord. :lol: :lol:

Paul
Toontje stofwolk

Bericht door Toontje stofwolk »

Hoi mannen,

Van de week een open bumper op de kop getikt, gespoten en gemonteerd.
Zojuist de sleurhut van stal gehaald voor de proef op de som.
En wat denk je......het zelfde verhaal.
al na een paar kilometer op de snelweg begint de temperatuur op te lopen.
In normale toestand schommelt de temperatuur zo tussen de 80-90 graden, en met de caravan erachter loopt ie zo op richting de 100 - 110 graden, en ik verwacht als ik flink door zou blijven rijden op hogere snelheid (100 km/h) dat ie de 120 graden aan tikt.
Ik wordt er een beetje ziek van onderhand...., viscokoppeling, thermostaat, waterpomp, mulitriem, bumber vervangen en nog steeds warm lopen!

Arie,
Ik ben bang dat jij gelijk gaat krijgen en dat het inderdaad een zwetende koppakking is.

Zucht.....

Groetjes,

Toon
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Gullwing schreef:
Mafkees schreef:Dat laatste vind ik een iets te gewaagde uitspraak. Dat het iets beter kan worden oke, maar of dat helemaal de oplossing is denk ik niet.

Sander, we kunnen er een flesje chateau Migraine op zetten.

Mijn conclusie:
Er is te weinig koelcapaciteit, dat blijkt o.a. uit het dalen van de temperatuur bij het vol open zetten van de kachel.
Een dichte bumper verkleint de koelcapaciteit met 25-30%.
Geef de radiateur meer rijwind met een luchtige bumper en de temperatuur zakt.

Met vrij lage buitentemperaturen en matige belasting merk je niet veel van de verkleinde koelcapaciteit.
Hang een caravan achter de auto bij zomerse temperaturen en de motortemperatuur schiet omhoog.

PS
Een flesje rood van de Hema is prima.
Uiteraard krijg je die van mij wanneer ik er naast zit!
Zal ik mijn adres effe sturen ? :mrgreen:
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Mafkees schreef:Dat de motor warmer word in de bergen met een sleurhut is heel normaal.
Mischien staat je naald niet goed op de meter ?
Maak een foto van je temp. meter als de motor uit is, mischien kan ik dan zien of je naald goed staat.
Als hij er ooit afgeweest is en iets anders terug gezet is, wijkt je naald en dus temeratuur af, snap je het nog ?
Nu nog die foto plaatsen, dan is dat evt. ook uit te sluiten.
Acvd

Bericht door Acvd »

Sander waarom zouden ze de naalt van de meter af halen....noem mij eens 1 rede waarom ze dat zouden doen.
Het is gewoon de pakking en niet anders... ok├® het is een beetje werk maar dan heb je wel een auto die lekker op themperatuur blijft 85/90 graden.
Als je de .kop pakking laat vernieuwen ...laat dan ook gelijk je kop af persen (dat hij niet gescheurt) omdat je al diverse malen de motor best wel erg heet hebt gereden.120 graden
Succes arie
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Toontje stofwolk schreef: Ik wordt er een beetje ziek van onderhand...., viscokoppeling, thermostaat, waterpomp, mulitriem, bumber vervangen en nog steeds warm lopen!

Arie,
Ik ben bang dat jij gelijk gaat krijgen en dat het inderdaad een zwetende koppakking is.

Zucht.....

Groetjes,

Toon

Is de radiateur ook vervangen?
Zo ja is er een juist type radiateur gemonteerd?

Anders krijgt Arie gelijk met zijn idee dat de koppakking lek is.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Mafkees schreef:

[
Zal ik mijn adres effe sturen ? :mrgreen:

Hoho,
Jij veranderde het aanbod in een voetreis naar Rome. Ik heb daar een tripje van de auto naar de kroeg van gemaakt.
Die voetreis mag je houden.

Ik ben eigenwijs en houdt het op te weinig koeling.
Eerst maar eens de radiateur uitsluiten.
Kop eraf kan altijd nog en is flink wat meer werk.

Paul
PMvandenBosch
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Paul
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Toyota yaris

Bericht door PMvandenBosch »

Hoi Toon

Ik heb zojuist het forum gelezen ....staat inderdaad een aantal onzinnige dingen op maar ook best wel zinnige .
Mijn gevoel zegt nu dat je even goed moet kijken of er de juiste radiateur op zit (dikte van de radiateur}
Toen ik mijn auto kocht zat er een splinternieuwe radiateur in ....het voordeel hiervan is dat je zeker weet dat deze niet deels verstopt zit ivm met ouderdom .
Als je eventueel morgen tijd hebt , kom dan even langs om de radiateur even goed te vergelijken (dikte}
Het vreemde vind ik ook dat zodra je de kachel open zet dat de temp wel terugloopt .....dus er daardoor toch een betere doorstroming komt door je motorblok.
Dus nu denk ik ....of je radiateur zit deel verstopt of te dun waardoor te weinig koel capaciteit.
Hier zou ik eerder mijn aandacht op vestigen dan op een evt zweetende koppakking .

GR Paul
Acvd

Bericht door Acvd »

[quote="pmvandenbosch"]Hoi Toon

Ik heb zojuist het forum gelezen ....staat inderdaad een aantal onzinnige dingen op maar ook best wel zinnige .
Mijn gevoel zegt nu dat je even goed moet kijken of er de juiste radiateur op zit (dikte van de radiateur}
Toen ik mijn auto kocht zat er een splinternieuwe radiateur in ....het voordeel hiervan is dat je zeker weet dat deze niet deels verstopt zit ivm met ouderdom .
Als je eventueel morgen tijd hebt , kom dan even langs om de radiateur even goed te vergelijken (dikte}
Het vreemde vind ik ook dat zodra je de kachel open zet dat de temp wel terugloopt .....dus er daardoor toch een betere doorstroming komt door je motorblok.
Dus nu denk ik ....of je radiateur zit deel verstopt of te dun waardoor te weinig koel capaciteit.
Hier zou ik eerder mijn aandacht op vestigen dan op een evt zweetende koppakking .

GR Paul

Ik sluit een radiator niet uit ,,,maar Toon heeft geschreven dat de radiator is gespoeld en gecontroleerd bij een garage!!!!dus neem ik aan dat het goed is gedaan en dat de radiator open is....
Maar oke de tijd zal het leren...even een koppakking test en je weet veel meer...ik wens je veel succes Toon.
succes arie
Plaats reactie