Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
Gullwing

Re: Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Bericht door Gullwing »

Eerst maar eens zien waar de politiek mee komt.
Men broedt nog steeds op een beperking van het gebruik van belastingvrije diesels.
Erik99

Bericht door Erik99 »

Gullwing schreef:Onnodige quote op laatste bericht. (gebruik gewoon de PlaatsReactie knop)
Ik denk ook niet dat we te snel blij moeten zijn. Er gaat denk ik echt wel een regeling komen die ervoor zorgt dat de 40 jaar oude Triumph goedkoop kan blijven rijden naar zijn meetings. Maar voor de economische rijders zullen er echt wel restricties komen zodat je niet meer dagelijks en 20.000 km per jaar kunt rijden.
En eigenlijk ben ik het daar ook wel mee eens als dat zo wordt.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Niet meteen zo negatief nu er een klein beetje licht gloort in de duisternis.

Dagelijks rijden met een vrijgestelde auto is geen ontduiking, zelfs geen ontwijking maar gewoon toepassen
van de mogelijkheden die wet biedt.
Dat kun je mensen die gebruik maken van de wettelijk toegestane mogelijkheden niet kwalijk nemen.

Het milieu argument is er met de haren bijgesleept.
De Nederlandse staat heeft zich nooit ingespannen om het bestaande wagenpark zoveel mogelijk aan te passen
met milieuvriendelijke voorzieningen door die aanpassing aan te moedigen met een reductie van de MRB.
Vergelijk dat eens met Duitsland waar later aangepaste auto's kunnen rekenen op een korting van ruim 70%
op de wegenbelasting.
Daar hadden Nederlandse ministers van financieen geen trek in. Het zou ze te veel geld kosten.
Erik99

Bericht door Erik99 »

Ik las net op een ander forum de oplossing voor goedkoop rijden. Voor een vrachtwagen van 2500kg. schijn je maar 71 euro wegenbelasting per kwartaal te betalen. Dus allemaal het C rijbewijs halen en een vrachtwagen kopen.
Je mag niet harder dan 80 (hoewel ik dagelijks toch anders zie) maar op veel plekken kun je toch niet harder.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Zolang het maximaal totaal gewicht onder de 3500 kg blijft mag je met een B rijbewijs 120 km/u rijden.

Is het GVW (max. gewicht) boven de 3500 kg dan kun je de meeste vrachtwagens laten terug keuren naar max 3500 kg.
Alleen lijkt die 71 euro per kwartaal mij erg weinig???
Sterretje1968
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Rene
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Bericht door Sterretje1968 »

Erik99 schreef:Voor een vrachtwagen van 2500kg. schijn je maar 71 euro wegenbelasting per kwartaal te betalen.
Klopt.
MRB Vrachtwagens.bmp
MRB Vrachtwagens.bmp (1.1 MiB) 2615 keer bekeken
Bron: wegenbelasting.net
Groetjes, Rene.

I'm not weird, I'm a Limited Edition. :lol:
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986

Bericht door DJS »

Het laatst zag ik ook een hummer h2 op marktplaats met vrachtwagen kenteken. Hij had er LPG ingebouwd en mrb kostte inderdaad 71 euro p/kwartaal. Dat is goedkoop hummer rijden... :o
Erik99

Bericht door Erik99 »

Ik ben alleen bang dat een vrachtwagen nog veel meer verbruikt dan mijn W124.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Gullwing schreef:De CO┬▓ uitstoot die nodig is om hun accu's op te laden wordt niet meegerekend.
Opvallend dat elektrische aandrijving altijd geaccepteerd wordt als schoon terwijl
er een paar hele dikke centrales nodig zijn om die elektrische energie op te wekken.
Kolen, olie of gas het geeft allemaal CO┬▓.
Daar komt nog wat bij waar ik nog nooit antwoord op heb gekregen:
Als zo'n half-auto-halfkermisatractie op lange afstanden wordt ingezet, dan is na een uurtje de batterij leeg en moet alles op de peut bijgestookt worden. Dan sjouwt zo'n ding toch veelste veel elektronica mee die door de peut moet worden voortgestuwd, zo'n auto kan dan toch nooit zuinig zijn met z'n overgewicht??

Nog iets:
Al die leaserijders die nu zo'n Amperageval o.g. gaan rijden omdat de bijtelling zo laag is, die kopen er prive allemaal een 2e auto bij die in de zomer de caravan moet trekken. Hoezo milieuwinst??
SanderDTCH schreef:Wanneer je de benodigde stroom groen inkoopt of opwekt is er geen extra co2 uitstoot.
Dat bewijs kan geen een stroomleverancier leveren, of dat Kilowattje wat bij jou door de stopcontact gaat uit kolen is gestookt of door de wind bij elkaar gewapperd is.
Tevens wordt in de Co2 vergeten dat er een aardige stoet vrachtauto's en hijskranen nodig is om die windpalen overeind te zetten, kweet niet of je dat wel eens gezien hebt. Nog een probleempje: Die epoxyhars wieken gaan maar 20 jaar mee. Waar ga je met de afgeschreven rommel blijven? De stalen masten moeten ook geregeld geschilderd worden. Ook leuk voor het milieu.
Maak je nou niet verder belachelijk door te denken dat groene stroom of een Prius de wereld gaat redden.
Youpy
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300D

Bericht door Youpy »

.
Laatst gewijzigd door Youpy op vr nov 23, 2012 12:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
Sterretje1968
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Rene
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC

Bericht door Sterretje1968 »

Nog minder slim om het dan ook nog eens te quoten. (nu staat het 2x op internet. ;))
Groetjes, Rene.

I'm not weird, I'm a Limited Edition. :lol:
Frank de Alfaman

Bericht door Frank de Alfaman »

Youpy schreef:
Frank de Alfaman schreef:Nog los van t feit dat t eigenlijk belastingfraude is het nog niet zo eenvoudig om een W124?'goed' om te katten. Bouwjaar bv staat in de meeste onderdelen ingestanst, ook in hetgeen wat niet of heel moeilijk uit te wisselen is (gelaste deurscharnieren bv).
Niet zo slim om dit op internet te zetten, je weet niet wie er mee zit te lezen.... :|
Hoe bedoel je, ( ik quote gewoon ff verder ;) ) wie lezen er mee denk je?
Alsof de gemiddelde handigert die aan omkatten van 124's doet dit niet allang weet? Of dat ik hiermee wil insinueren dat ik zelf een omgekatte 124 heb (is niet zo nl, sterker nog: ik heb niet eens een 124 :twisted: ) Of dat ik kwaadwillenden hier mee op foute gedachten breng> integendeel, ik bespaar ze een hoop werk en een dure teleurstelling later... :lol:

Of snap ik je niet? :(

Grtz,fRank
Gullwing

Bericht door Gullwing »

@ Frank de Alfman,

Op het forum wordt voorzichtig omgegaan met informatie die betrekking heeft op omkatten.
Ik vindt dat verstandig beleid. Daar heeft Youpy op gewezen.

Als gedupeerde door een politieambtenaar die de plaats waar het chassisnummer van mijn 300TDT uit 1992 met slijpgereedschap heeft bewerkt om te controleren of er aan het chassisnummer is geprutst ben ik nog steeds witheet
over zoveel ondeskundigheid die mij met een verknoeit chassisnummer laat zitten.
Er ligt een schade claim van 2400 euro bij het korps dat deze stunt heeft uitgehaald.
Dat er een heel eenvoudige manier is om de identiteit van een W124 vast te stellen is bij deze mafkees niet bekend.
De kosten bestaan uit: uitbouwen van motor en versnellingsbak, binnenscherm met chassisnummer verwijderen,
nieuw binnenscherm met op fabriekswijze aangebracht chassisnummer inlassen en spuiten.
Daarna gaan motor en bak weer terug. Deze knoeier is nog niet van mij af.
Laatst gewijzigd door Sterretje1968 op do nov 22, 2012 6:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst/quote waar je het over had is aangepast. :)
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
W169 A160 2011
X253 250 4 matic 2015

Bericht door John.M »

Zojuist dit stukje van facebook (Good Fibrations) af geplukt;

Naar aanleiding van de vergadering gisteren bij de Fehac valt op dit moment nog niet heel veel te vertellen. De Fehac komt vooral naar voren als lobbyclub, die heel voorzichtig via de wandelgangen in de ministeries opereert.
Het lijkt er inderdaad op dat er een groep "geslachtofferd" moet gaan worden en dat vooral ingezet wordt op het behoud van de huidige regeling voor klassiekers van 30 jaar en ouder.
Voor de youngtimers zijn er verschillende opties bedacht, waarbij een regeling met een kwartaalbijdrage het meest logisch lijkt. Volgens de Fehac wil de overheid hoe dan ook geld uit onze hoek zien, duidelijk, alleen de rekenmodellen (vari├½rend van 150 tot 200 miljoen) zijn door ambtenaren berekend die kennelijk weinig van doen (en verstand) hebben met ons klassiekerliefhebbers. Er wordt 1 berekening gemaakt voor autoÔÇÖs ouder dan 9 jaar omdat het Centraal Plan Bureau alleen daar een berekening van heeft gemaakt.
Hoe dan ook, we moeten met een t...egenvoorstel komen, waarbij het lijkt of de regering een voordeel kan behalen ter hoogte van het bedrag dat de ambtenaren hebben bedacht. Daarover wordt nu hard gerekend en onderhandeld door de Fehac.
Desalniettemin vinden we wel dat we de Fehac aan onze kant moeten hebben, want anders wordt het een zooitje, waarbij de 1 dit en de ander dat roept en daar schieten we niets mee op en verzwakt onze positie.
We (en de andere aanwezigen in de zaal) werden totaal verrast door de aankondiging van een actie die de Fehac wil gaan voeren eind April, deze was nog niet uitgewerkt en leek verdacht veel op wat wij van plan zijn...
We hebben er na Maria's presentatie met de Fehac over gesproken en binnenkort (binnen 3 weken) hebben we een overleg met hen.
Wat interessanter is dat we een goed gesprek hebben gehad met de directeur van de KNAC, die erg enthousiast reageerde op onze manifestatie en ons zeker wil steunen (ook in samenwerking met de ANWB, waarmee ze nauwe banden hebben). Het is prettig om zo iemand achter je te hebben staan, want die heeft weer contacten op een heel ander niveau dan wij.
Het is wel zo dat de KNAC wil dat we eerst met de Fehac om tafel gaan zitten. Persoonlijk denk ik dat er een gezamenlijke actie uit gaat komen die mogelijk iets later plaatsvindt (bijv eind maart), maar daar horen jullie zsm over.
Er zijn gisteren in ieder geval veel contacten gelegd met merkenclubs en potentiële sponsors voor het evenement en kregen veel bijval vanuit die hoek. We zullen doorgaan...
We houden jullie op de hoogte...
Frank de Alfaman

Bericht door Frank de Alfaman »

Gullwing schreef:....

@ Frank de Alfman,

Op het forum wordt voorzichtig omgegaan met informatie die betrekking heeft op omkatten.
Ik vindt dat verstandig beleid. Daar heeft Youpy op gewezen.

Als gedupeerde door een politieambtenaar die de plaats waar het chassisnummer van mijn 300TDT uit 1992 met slijpgereedschap heeft bewerkt om te controleren of er aan het chassisnummer is geprutst ben ik nog steeds witheet
over zoveel ondeskundigheid die mij met een verknoeit chassisnummer laat zitten.
Er ligt een schade claim van 2400 euro bij het korps dat deze stunt heeft uitgehaald.
Dat er een heel eenvoudige manier is om de identiteit van een W124 vast te stellen is bij deze mafkees niet bekend.
De kosten bestaan uit: uitbouwen van motor en versnellingsbak, binnenscherm met chassisnummer verwijderen,
nieuw binnenscherm met op fabriekswijze aangebracht chassisnummer inlassen en spuiten.
Daarna gaan motor en bak weer terug. Deze knoeier is nog niet van mij af.
Ik bedoel volgens mij een ander akkefietje. Ff uit t hoofd:
De gedupeerde was volgens mij geen vaste forummer hier maar had zich geregistreerd om info te vragen. Als ik me goed herinner was hij in het bezit gekomen van een dure 86er 300TD (t?) die volgens de toenmalige verkoper niet omgekat was.
Hij, de gedupeerde dus, had de auto dus ter goeder trouw gekocht (had volgens mij ook een ondertekende verklaring dat t een org auto was en geen omkatter)
Bood de auto op een gegeven moment weer te koop aan en 2 handelaren namen m na uitgebreide inspectie over, het was geen omgekatte auto, was iedereen van overtuigd.Tot de RDW het kenteken innam bij de handelaren omdat er aan de auto geklooit zou zijn. De handelaren kwamen verhaal halen bij de verkoper die dus te goeder trouw gehandeld had. Hij nam op zijn beurt weer contact op met de vorige eigenaar en daar kwam de aap uiteindelijk uit de mouw dat t gewoon een omgekatte 92er oid was...
Deze man heeft de auto teruggekocht en de heren schadeloos gesteld dus, hij kreeg op zijn beurt een 92er zonder kenteken en een lelijke brief van de belastingdienst (gok ik zo)
Dit verhaal heeft maar even op t forum gestaan volgens mij en is daarna op verzoek verwijderd denk ik.

Maar kan me voorstellen dat jij in jou specifieke geval ook laaiend bent, logisch ook!! :evil:

Grtz,fRank
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sander
Type wagen: 200D
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Bericht door SanderDTCH »

Zullen we het gewoon bij deze topic houden!
Gullwing

Bericht door Gullwing »

"Voor de youngtimers zijn er verschillende opties bedacht, waarbij een regeling met een kwartaalbijdrage het meest logisch lijkt. Volgens de Fehac wil de overheid hoe dan ook geld uit onze hoek zien, duidelijk, alleen de rekenmodellen (vari├½rend van 150 tot 200 miljoen) zijn door ambtenaren berekend die kennelijk weinig van doen (en verstand) hebben met ons klassiekerliefhebbers. Er wordt 1 berekening gemaakt voor autoÔÇÖs ouder dan 9 jaar omdat het Centraal Plan Bureau alleen daar een berekening van heeft gemaakt.
Hoe dan ook, we moeten met een t...egenvoorstel komen, waarbij het lijkt of de regering een voordeel kan behalen ter hoogte van het bedrag dat de ambtenaren hebben bedacht. Daarover wordt nu hard gerekend en onderhandeld door de Fehac."

Het ontgaat me wat youngtimers hier mee te maken hebben tenzij men de bv status wil oprekken naar 30 jaar of ouder. Dan worden youngtimers ook geraakt omdat ze langer youngtimer blijven.

De overheid wil hoe dan ook geld zien.
Komt overeen met mijn eerder geplaatste opmerking dat de bezuiniging al ingeboekt is.
Dat maakt een oplossing die veelrijders met bouwjaren 1985 en 1986 ontziet lastig.
Ik voorzie opschuiven van de bv status voor zowel diesel als benzine auto's.
Belastingvrij vanaf 30 jaar, waarbij een flinke korting op de nu geldende tarieven wordt gegeven tot de huidige bv auto's aan de nieuwe leeftijdseisen voldoen.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Ze moeten er nog allerlei handen en voeten aan geven, kan ook best op dieseltoeslag uitdraaien, ik bedoel jonger dan 30 jaar, zelfde als ze hadden voor de 87 er zeg maar, je kan er zeer veel idee-en op loslaten. Niemand weet al hoe, wel weet een ieder de Grieken zijn centen nodig.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Verstappen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 300E

Bericht door Verstappen »

De leeftijdsgrens voor oldtimers was al opgeschoven naar 30 jaar,alle auto s tussen de 25 en 30 jaar oud zitten
nu al in een overgangsregeling.
Het kabinet moet van de kamer gaan nadenken over manieren hoe men het dagelijks gebruik kan
ontmoedigen, dan heeft het geen zin om de leeftijdsgrens op te schuiven, dan gaan de veelrijders in oudere
en nog meer vervuilende oldtimers rijden.
Ik hoop dat er een goed waterdicht systeem komt waarbij je een x aantal kilometers per jaar mag rijden,
een dagenkaart zie ik wat minder zitten.
Zoek je onderdelen of opties ?, stuur me maar een pb
Mercedes250

Bericht door Mercedes250 »

goeieavond..
niemand kan zegge wat er komt
heel marktplaats staat vol met W124 type/
zou niet graag een bod doen
de mooiste stonde eerst niet tekoop
nu wel.... behalve die van mij
Plaats reactie