Haperen / Inhouden

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Bartje
Junior Boarder
Junior Boarder
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: G/103 6/2960 132kW

Haperen / Inhouden

Bericht door Bartje »

Gisteren op weg naar Nederland merkte ik dat de auto soms ineens niet reageert op het gaspedaal.
Als ik even moet vaart minderen en daarna weer wil accelereren dan reageert de auto eerst niet, even 2 à 3x gas los en weer intrappen geeft het effect dat die dan ineens oppakt en vol gas vooruit schiet.
Een enkele keer bij optrekken vanuit stilstand gemerkt dat die in eerste instantie begint, van 2 naar 3 schakelt en dan in 3 blijft hangen en inhoud, of wel naar 4e versnelling gaat maar vervolgens heel erg inhoud. En dan na het diversen keren intrappen ineens wel gaat.

Ik heb al wat andere topics gelezen over de kabelboom, zou dit ermee te maken kunnen hebben of is dit een andere motor?? Ik zag ook wat opmerkingen over de gasresponse klep.

Ik heb een 300TE, Benzine G/103 6/2960 132kW

Iemand een idee? Voor de rest lijkt het na de eerste proefrit van zo'n 2000km een goede auto :woohoo:
verkuilm
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Marco
Type wagen: E200 Coup├®
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2cv6
mehari
vanclee

Re: Haperen / Inhouden

Bericht door verkuilm »

Kabelboom kun je eenvoudig checken, zoek een stekkertje op het motorblok op een plek waar het warm wordt en kijk goed naar de mantel. In de basis zou jouw bouwjaar dat probleem niet moeten hebben.
Bartje
Junior Boarder
Junior Boarder

Bericht door Bartje »

Kabelboom kun je eenvoudig checken, zoek een stekkertje op het motorblok op een plek waar het warm wordt en kijk goed naar de mantel. In de basis zou jouw bouwjaar dat probleem niet moeten hebben.
Ok├®, ik had al half begrepen dat het niet alle typen motorblokken zijn maar wist niet welke. (alweer een beetje geruststelling)
Ik denk bij het haperen en inhouden aan de 4 polige temperatuursensor en de potmeter van de luchtmassameter, of eventueel het overspanningsrelais.
Ok├® even korte uiteenzetting: Ik heb de auto opgehaald, koffers er in gegooid en ben van X├íbia (zuid spanje) naar nederland gereden. Misschien niet de meest slimme actie met een 32 jaar oude auto, maar had meer vertrouwen in een Benz dan mijn huidige land rover.

Rare is dat ik het vooral op de heen reis heb gemerkt, en dan met accelereren. Maar 1 x, geloof ik, tijdens het rijden.
Gisteren van NL naar Lyon eigenlijk niks. Vandaag 1100 km niks bijzonders tot aan 5 km voor ons huis. Ik rij de afrit op, rem af bij de rotonde, geef gas (reed nog zo'n 20 km/u) om weer op weg te gaan en er lijkt dan niks te gebeuren.
Gas, volgas, los, weer flink gas, even niks en dan in 1x pakt die weer op en trekt op en rijdt weer alsof er niks aan de hand is.

Ik zal me eens verdiepen in de 3 dingen die je hierboven aangeeft. Kijken of ik iets wijzer kan worden. :handgestures-thumbupright:
Bartje
Junior Boarder
Junior Boarder

Bericht door Bartje »

RD500sec schreef:Ik denk bij het haperen en inhouden aan de 4 polige temperatuursensor en de potmeter van de luchtmassameter, of eventueel het overspanningsrelais.
Ik geprobeerd zo goed mogelijk te lezen ├®n begrijpen wat de onderdelen doen die jij aanhaalt maar met zoeken en lezen kom ik vaak op berichten uit waarbij mensen aangeven dat de motor eigenlijk slecht (of helemaal niet meer) loopt.

Dat is eigenlijk niet het geval. Als ik rijd loopt de motor prima. Wellicht heb ik het in de titel van het topic niet zo goed aangegeven. De motor zelf hapert niet. Het is echt als ik vertraag door het gas los te laten en weer moet accelereren dat de auto dan niet reageert. Moet ik misschien meer in de versnellingsbak zoeken dan in de motor?
Plaats reactie