300D Grote beurt/groot onderhoud, tips gevraagd !

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.
Plaats reactie
XLWaddinxveen

300D Grote beurt/groot onderhoud, tips gevraagd !

Bericht door XLWaddinxveen »

Beste mensen.

Ik heb een W124 300D multiklepper bouwjaar 1995 (230.000km en waarvan het onderhoudsverleden onbekend is bij mij) en een E220/E230 (lang verhaal) van 1985.

Volgende week wordt de complete motor en bak van de 95er in de 85er geplaatst.

Ik weet dat hier veel bij komt kijken en ik heb zelf weinig verstand dus ik laat dit door iemand met kennis en verstand van zaken doen. Toch wil ik hier tips en advies van jullie kenners.

Ik wil sowieso dat de motor gelijk een groot onderhoud krijgt en ik was van plan om via http://www.tetaxiteile.de de nodige filters en toebehoren te bestellen. Nu ga ik sowieso met de persoon die de klus gaat klaren volgende week precies bekijken wat ik nodig heb, maar ik wil voor mezelf ook alvast weten wat ik nodig heb en wat eventueel verstandig is om gelijk maar ook te vervangen. Nu weet ik ook wel dat dit afhangt van de staat en de situatie, maar toch hoor ik van jullie zoveel mogelijk tips wat ik het best gelijk kan vervangen.

Ook hoor ik graag welke soort olie er het best in kan (ook voor de bak en evt. andere vloeistoffen/olie) en ook of de onderdelen van taxiteile 'in ordnung' zijn of dat ik beter ergens anders kan gaan shoppen?

Alle tips zijn welkom
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Marius
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h
Contacteer:

Re: 300D Grote beurt/, Groot onderhoud, tips gevraagd !

Bericht door Marius28 »

Kijk voor olie bij viewtopic.php?f=10&t=2426
10W40 is prima viscositeit voor ons landje. Let erop dat MB 229.1 (of laatste getal hoger)staat aangegeven bij de olie. Je kunt eventueel Valvoline MaxLife voor oudere blokken voor meer dan 100.000 km toepassen, ook die hebben ze voordelig bij TE-Taxiteile in Berlijn.
Verder: geef een komplete onderhoudsbeurt zoals alle filters. Controleer multiriem, zie je kleine rafeltjes dan ook vervangen, het dempertje van de multiriem spanrol ook vervangen.
Kijk ook naar de overbrengingsverhouding van je huidige cardan, past die wel bij de 300 diesel? daar is een topic van (zoekfunctie gebruiken).
Dit zijn enkele dingetjes waar ik aan dacht, maar er zijn natuurlijk meer aandachtspunten....
Succes met de overbouw van de motor.
Groet, Marius
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
XLWaddinxveen

Re: 300D Grote beurt/groot onderhoud, tips gevraagd !

dank.. meer tips/commentaar zijn welkom :)
mb-rene

Bericht door mb-rene »

ombouw alleen aan beginnen als je de complete donorauto heb.....kenteken van de donor bewaren om bij de RDW aan te tonen waar de onderdelen vandaan komen,
denk ook aan bv de radiatorsteunen(lassen) een 300 heeft een grotere radiator dan een 230,verder remmen,tank contactslot,diff moet allemaal mee over
taxiteile krijg ik van de week mijn onderdelen binnen,die hebben ook complete onderhouds sets incl olie voor heel redelijke prijzen,succes
XLWaddinxveen

er is een donor aanwezig :) met papieren voor de RDW
bedankt voor je tips, ik wist niet dat er laswerk voor de radiateur aan te pas zou komen, nu weet ik dit in elk geval, meer tips alleen maar welkom

grt
Plaats reactie