door DJS » di jul 08, 2014 10:39 pm
De 280 heeft misschien wel minder vermogen, het maximale koppel is wel een beetje hoger en komt bij lagere toeren vrij. De motor houdt alleen het koppel minder goed vast waardoor het maximale vermogen eerder vrij komt en lager is dan dat van de 300-24. In praktijk zullen ze in alledaags gebruik ongeveer even soepel zijn, de E280 heeft zelfs nog wat meer kracht te benutten in dagelijks gebruik. Die 20 pk's maken dan echt totaal niets uit. Hoe vaak rijdt je immers boven de 4200 toeren, wanneer de 300E-24 pas meer koppel heeft dan de E280? Als je alleen naar pk's kijkt, kun je beter een auto met een Honda VTEC motor rijden. Zo'n B16 draait na een kleine modificatie makkelijk 10.000 toeren hen hebben dan totaal geen koppel nodig om vermogen te produceren.
Zowel de 280E als de 300E-24 zijn zeer potente, vlotte en soepele motoren. Beide motoren hebben prestatiegewijs marginale voor- en nadelen. Er is hier geen duidelijke winnaar aan te wijzen en dat zou ook compleet zinloos zijn. Het is immers een Mercedes-Benz, die rijdt je niet om de 0-100 tijd of de topsnelheid maar om de soepelheid en stille snelheid waarmee je naar je bestemming wordt gebracht. Zeker als je een zes cilinder benzine rijdt.
Daarnaast heeft de 280, zoals Gullwing al aangaf, een minder onderhoudsgevoelig ontstekingssysteem.
Laatst bijgewerkt door
DJS op di jul 08, 2014 10:54 pm, in totaal 3 keer bewerkt.