door saw124 » do aug 04, 2011 10:50 pm
Re: 5 trapsautomaatolie verversen ( stapsgewijs )
Berichtdoor Lancelot » 06 jul 2009 20:43
Wat je moet halen bij de dealer is;
- 8 Liter ATF134 (dit is de nieuwe verbeterde vloeistof die ook in de 722.6 bak mag)
- Pakking voor de carterpan vd automaat
- Filter voor de automaat
- Aluminium ring voor de aftapplug van de koppelomvormer
- Koperen ring voor de aftapplug van de carterpan
- Rood plastic borgpennetje voor de vulopening
Wat je ook nog nodig hebt is een kleine trechter, en een 'peilstok gereedschap'. (ergens lenen of aanschaffen bij de dealer) Er zit namelijk geen peilstok in de bak. De bak wordt gevuld en daarna verzegeld met het rode pennetje.
Wat je moet doen is;
- We gaan de bak het liefst niet steenkoud aftappen, als de ATF nog warm is komt eventueel vuil er makkelijker mee uit.
- De automaat in stand 'N' zetten, de voetrem intrappen, motor afzetten. (de sleutel gaat er niet uit in stand 'N')
- Auto opkrikken en op steunen zetten (achterwielen blokkeren!) of op de brug.
- Rode pennetje op de dop vd peilstok opening afbreken en eronderuit drukken met schroevedraaier, dop verwijderen en bewaren. (let op o-ring!)
- Beschermkappen onder motor en automaatbak verwijderen.
- Draai de aftapplug van de carterpan vd automaat los. (5mm inbus)
- Onderop het belvormige gedeelte tussen bak en motorcarter zit een sleuf met twee openingen, (kan een dekseltje opzitten, verwijderen)
- Verdraai met een dopsleutel de krukaspoelie met de klok mee totdat je de aftapplug op de koppelomvormer 'in beeld' hebt staan.
- Aftapplug vd koppelomvormer losdraaien. (5mm inbus)
- Hier komen ook nog liters ATF uitsijpelen.
- (Hou bij de volgende stap rekening met een onhandig zittend aluninium beschermkapje dat over een sensor voorop de hoek vd bak zit);
- Draai de 6 torx boutjes en afstandsblokjes rondom de carterpan los en neem de carterpan weg (hier staat nog een plas ATF in dus pas op!)
- Je kijkt nu tegen het hydraulisch blok aan met het filter eronder tegenaan gedrukt, trek het filter naar omlaag toe eraf.
- Nieuw filter erin drukken, let op pasnokje. (nieuwe filter hangt er een beetje scheef bij dit is normaal, de carterpan drukt hem op zijn plek)
- Oude pakking van carterpan verwijderen en dan de carterpan vanbinnen goed schoonvegen met een niet pluizende doek!
- Druk de nieuwe pakking rondom over de carterpan.
- Monteer de carterpan terug.
- Monteer de aftappluggen vd carterpan en koppelomvormer terug met de nieuwe afdichtingsringen.
- Plaats een (schone!) trechter in de peilstok opening en vul nu ong. 6 liter nieuwe ATF.
- Auto starten, en met je voet stevig op de rem even door alle standen vd keuzehendel heenschakelen, in elke stand een paar seconden wachten.
- Tijdelijk de dop mét o-ring, maar nog zonder borgpennetje, op de peilstok opening plaatsen.
- Nu een stuk gaan rijden (nog zonder beschermkappen onder auto) om de automaat op bedrijftemperatuur te brengen om te peilen!
- In stand 'N' met lopende motor op een vlakke ondergrond peilen, in stappen van 0,5 liter bijvullen totdat het bovenste streepje bij 80C bereikt is.
- Dop met o-ring op de peilstok opening plaatsen, nieuwe borgpen erin klikken.
- Carterpan en koppelomvormer op lekkages controleren.
- Beschermkappen terugplaatsen.
Zorg vanaf het moment dat je de carterpan loshaalt er geen stof of zand/vuil onderin het hydraulisch blok kan waaien!!!
Aanhaalmomenten:
Aftapplug carterpan 14Nm
Aftapplug koppelomvormer 16Nm
Carterpan torx boutjes 8Nm
(ter vergelijking voor als je geen momentsleutel hebt; je wielbouten zitten met 110Nm, dus vast is vast!)
Bij mij bleek de pakking vd carterpan een ander model te zijn dan wat ik in eerste instantie mee kreeg, dus echt op chassis# of in jouw geval op automaatserie# bestellen! Succes
Hierboven nog een omschrijving van een collega op het grote MB forum. Is wel voor een W202 maar ik denk dat het principe hetzelfde blijft, uitgezonderd misschien van het type olie en olie capaciteit.
Ben geen expert, maar rijdt wel lekker zo'n Mercedes!