W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 18 jul 2018, 03:49

Bom in de belgische oldtimer wereld

Praten/kletsen over andere dingen in het leven

Moderator: Mafkees

Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor Hans230ce » 18 mei 2018, 13:40

We zijn 18/05 en van af 22/05 moeten alle oldtimers een periodieke keuring ondergaan:

- die in de overgang zitten, dus tussen 27 en 29 jaar : jaarlijks
- tussen 30 en 49 jaar : 2 jaarlijks
- + 50 jaar : iedere 5 jaar

Wel zal de keuring aangepast worden, maar alle wagens van na 15/06/1968 moeten een volledige keuring doorlopen maar met grotere marges dan de moderne wagen. De wagens voor die datum ondergaan enkel een remtest en een visuele keuring.

Is je wagen +30 en staat op O-plaat, dan moet je voertuig tegen 2020 gekeurd zijn. Referentie datum nemen ze de datum van 1e ingebruikname.
Alle verbouwingen moeten met certificaat zijn, anders afkeur. MAW, verbouwde met andere motoren, vergeet het maar.
Hans230ce
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 13 jan 2011, 15:05
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor Filipos » 18 mei 2018, 14:19

Ik begrijp niet waarom dit zo heftig is als het doet lijken in de titel: Bom in Belgische oldtimerwereld. In NL kennen we APK die braaf ieder jaar herhaald wordt. Dit geldt voor zowel nieuwere als oudere voertuigen, gelijke monniken..

Ik ga er vanuit dat deze Belgische keuring niet veel anders is. Of mis ik iets?
Filipos
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 16 aug 2015, 21:02
Woonplaats: Zaltbommel
Roepnaam: Philippe
Type wagen: 300E-24
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor Jbenz » 18 mei 2018, 16:59

Klopt, maar deze bom is zelfs geen granaat. Deze aanpassingen zijn er voor ieders veiligheid. Zijn je banden en prioritaire zaken in orde heb je niets te vrezen. Er zijn genoeg oldtimers met O-plaat die dagelijks woon-werkverkeer uitoefenen > misbruik. Ook een groot deel in bedenkelijke staat, ophanging, laswerken, ongecontroleerde ombouw... ieder kent wel zware misbruiken. Als er dan iets misloopt is het de gehele wereld van oldtimerliefhebbers die door de molen moet. De lopende reglementering was niet te verantwoorden...
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor erwin&sonja » 18 mei 2018, 19:01

is een bom
velen zullen hun oldtimer nooit meer door de keuring krijgen.
ook hier zal er een einde komen om met de GAZ 69 te toeren.
deze heeft origineel een benzine motor,die graag 30 litertjes verbruikte op 100 km.
de logica toen was een diesel indinor inbouwen.
de originele motor is nergens nog te vinden(voorganger van de volga)

ook moeten de originele (leger) tuinzetels er voortaan terug in

zeer jammer,ondanks zijn 57 jaren zal er maar één mogelijkheid zijn als de wagens in originele staat moeten zijn
Bijlagen
011.JPG
011.JPG (2.05 MiB) 258 keer bekeken
erwin&sonja
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 nov 2016, 11:16
Woonplaats: Belgie (Wetteren oost vlaanderen)
Roepnaam: Erwin
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: GAZ69 &
W124 300D 1984


Re: Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor erwin&sonja » 18 mei 2018, 19:03

ook stoere brede banden zijn verboden
Bijlagen
008.JPG
008.JPG (2.61 MiB) 258 keer bekeken
erwin&sonja
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 29 nov 2016, 11:16
Woonplaats: Belgie (Wetteren oost vlaanderen)
Roepnaam: Erwin
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: GAZ69 &
W124 300D 1984


Re: Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor fronteradriver » 18 mei 2018, 19:12

Mijn wagen wordt 30 jaar in november...maar hij wordt jaarlijks gekeurd...zonder probleem.

Ik vind het normaal dat een wagen regelmatig een technische controle krijgt...
W124 200D (1988)
Harley Davidson Road King Classic (2003)
Sym Joymax 125 (2015)
fronteradriver
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 aug 2017, 10:39
Woonplaats: Gentbrugge (B)
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor ScareMercy » 18 mei 2018, 19:38

Begrijp mij niet verkeerd, ik weet niet veel van de Belgische regels, maar als je hem niet op o-kenteken, maar op een gewoon kenteken zet mag je er toch weer gewoon mee rondrijden? De belasting in België op een auto is sowieso maar een schijntje in verhouding ;)
Avatar gebruiker
ScareMercy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 29 apr 2010, 22:53
Woonplaats: Siebengewald
Roepnaam: Maikel
Type wagen: E320
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D Sportline automaat 1992 -> Original AMG STT Turbo
W201 2.3 16v ECE 1985
VW Golf mk1 1981 1.5JB Automaat -> 2.1 16v ITB Project
W124 E320 -> Turbo project


Re: Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor MB280E » 18 mei 2018, 19:46

Het probleem zal zijn dat aangepaste voertuigen NIET meer gekeurd zullen worden. EN dat zijn er een meer dan je zou denken. Periodieke keuring ben ik voor, heb alleen schrik dat het weer een heksenjacht wordt.

Was 4 weken terug nog op de keuring en toen wist men nog van niets. Je ziet maar hoe snel iets kan gaan in BE
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 232
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor Hans230ce » 19 mei 2018, 12:19

Ik zal zelfs meer zeggen Jan, donderdag heb ik de 1e geruchten gehoord, vrijdagmorgen naar het KM gebeld, kreeg als antwoord dat er iets op til was, maar regels en wat en hoe hadden ze nog niet. Om 14u kreeg ik dan het telefoontje dat alles op 20/05 inging en ze de mail het hoe en wat hadden gekregen. Door de feestdag gaat alles in op 22/05.

Ik ben niet tegen een keuring, begrijp me goed, ik vind alleen de manier waarop!

In praktijk zullen volgens mij maar de 1e keuringen van rijdende O-platen pas plaats vinden in 2019, maar je zal maar heel de winter aan je oldtimer gewerkt hebben, schijfremmetjes erop enz enz..... Als je voor alle veranderingen geen certificaten kan voorleggen kan je het schudden. Terwijl je misschien een super veilige wagen op de weg brengt.

Ik vraag me af hoe ik de Willy (my42) en de A310 (my86) door de keuring krijg. Deze laatste kan waarschijnlijk niet op de brug. Aan die 2 is niets veranderd qua techniek.

Ter info, toen ik op de SAAB geblindeerde ruiten had gedaan, moest ik nota bene een tuningkeuring ondergaan.
Laatst bijgewerkt door Hans230ce op 19 mei 2018, 18:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Hans230ce
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 13 jan 2011, 15:05
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Bom in de belgische oldtimer wereld

Berichtdoor Jbenz » 19 mei 2018, 14:04

De geruchten van deze invoering waren al lang bezig. Via de federatie en erkende oldtimerclubs waren vanaf 2016 reeds duidelijke signalen. De exacte regelgeving niet, klopt. De federatie had meermaals per jaar en over geheel het land vrijwillige keuringsmomenten voor oldtimers in erkende keuringscentra de voorbije jaren. Zij die zich vrijwillig kwamen aanbieden, zijn bezorgd om de veiligheid van zichzelf en anderen, de staat van hun voertuig én interesse naar opmerkingen, werkpunten. Als op deze vrijwillige keuringsdagen, tot 70% van de wagens kleine tot grote gebreken vertonen... dan moet je dit wel in vraag stellen. Hier kun je als federatie, eigenaar en liefhebber niet van wegkijken... Deze nieuwe reglementering is voorlopig enkel van toepassing voor Vlaanderen, de andere gemeenschappen volgen snel... .

Vlaams Gewest - Oldtimerkeuring - wijzigingen vanaf 20 mei 2018

Zoals we reeds lang aangekondigd hebben, zal in Vlaanderen vanaf 20 mei 2018 de periodieke keuring voor oldtimers ingevoerd worden. Wallonië en Brussel volgen eerstdaags van zodra de publicatie in het Belgisch Staatsblad gebeurde.

De onderhandelingen met de drie Gewesten waren niet simpel, maar we zijn tevreden met het resultaat. Oorspronkelijk dienden alle oldtimers vanaf 30 jaar oud om de twee jaar naar de keuring te gaan maar we hielden voet bij stuk om de oldtimers van meer dan 50 jaar een langere periodiciteit toe te kennen.

Velen zullen zich afvragen waarom we niet voor een totale uitzondering gegaan zijn. Sinds 2008 zijn we voorstander van een periodieke keuring en onze eerder georganiseerde vrije keuringsdagen hebben uitgewezen dat heel wat oldtimers (+/- 70 %) zowel kleine als grote gebreken vertoonden die de veiligheid van de eigenaar en deze van derden in het gedrang zouden kunnen brengen. Door deze periodieke keuring in te voeren, zullen we meer verkeersveilige oldtimers krijgen, dit zal het imago van de echte oldtimerliefhebber alleen maar ten goede komen. Hierdoor zullen we onze hobby naar de toekomst toe nog lang kunnen uitoefenen.

BFOV
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Keer terug naar Andere dingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast