W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu zo okt 01, 2023 1:27 pm

Bosch oliefilters

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Bosch oliefilters

Berichtdoor pierro » do aug 31, 2023 9:20 am

Mijn 230E is aan zijn servicebeurt toe en dus een nieuw Bosch oliefilter besteld en blijkt dat dit filter een stuk minder groot is dan de huidige Bosch van de M102.982 motor.

Het oude filter is 123mm hoog en de nieuwe met dezelfde onderdeelnummer is maar 85 mm hoog.
Dus minder hoog is dus minder oppervlakte filtermateriaal en dus minder efficient.

Hoe kan het dat Bosch met dezelfde referentie P3105 en part nummer 0451 103 105 twee verschillende filters heeft.
Kan het kwaad om de lagere nieuwe filter te monteren?
What goes around comes around......
pierro
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 286
Geregistreerd: vr mei 18, 2018 1:03 pm
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, Citroën 2CV6, Toyota Landcruiser Prado


Re: Bosch oliefilters

Berichtdoor hansjepansje » do aug 31, 2023 1:13 pm

Zelf heb ik mijn 230CE 17 jaar en 17x oliefilter vervangen ,gebruik altijd Mahle OC 110
Dat is de hoge uitvoering ,nooit problemen mee
hansjepansje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: di dec 29, 2015 12:15 pm
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: hans
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Bosch oliefilters

Berichtdoor RD500sec » do aug 31, 2023 1:19 pm

Ik heb op autodoc gekeken, daar staan zowel bij de M102 als bij de M103 bij Bosch filters met hetzelfde, door jouw genoemde nummer, en dat is niet correct, de M103 heeft het grotere filter wat je er nu op hebt zitten.
Het lijkt erop dat Bosch hier een fout heeft gemaakt met het vereenvoudigen van zijn aanbod, dat heb ik eerder meegemaakt met de rotor voor de M102, de vroege uitvoering heeft een groot gat, want een dikkere as dan de latere, en alleen de vroege was nog leverbaar met het grote gat, ik had de late besteld met het kleine gat, maar kreeg de grote, de kleine was niet leverbaar, beiden hadden hetzelfde nummer...

Blijkbaar is er een boekhouder zonder technische kennis aan het snijden in het aanbod.
Dat is bijzonder vervelend voor de ontstekingsdelen, die had ik juist graag van Bosch.
Filters en ander slijtagedelen, zoals remmen koop ik liever van een merk wat daar in thuis is.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1630
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Bosch oliefilters

Berichtdoor MBreed » wo sep 06, 2023 11:18 am

Zowel M102 als M103 hebben hetzelfde oliefilter. A 102 184 05 01. Welke overigens bij Mercedes 9€ kost, dus hoef je ook niet met Bosch filters aan de gang, wat voor merk dat ook mag zijn, want Bosch maakt zelf geen filters. Vult in dit geval alleen een doosje.

Het originele filter is inderdaad 80-85mm, exacte maat kan ik even niet nakijken, want hij is toevallig niet op voorraad. Die langere heb je ook 120mm, maar die wordt door Mercedes al decennia niet meer gevoerd en dit heeft een reden. Met name M103 is gevoelig voor slijtage aan de nokkenas door gebrek aan smering. Bij het starten moet eerst het oliefilter gevuld worden, voordat er oliedruk is. Een kleiner filter vult sneller en dus is er sneller oliedruk boven in de motor. Wij hebben altijd al de voorgeschreven kleinere filters gemonteerd en mijn vader in zijn tijd bij Mercedes ook al, nooit problemen.
MBreed
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: wo jul 01, 2020 4:07 pm
Roepnaam: Max
Type wagen: E220 Cabriolet
Bouwjaar: 1996
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230 1976 - W202 C180 1998


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron