[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bosch oliefilters : Techniek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu di okt 22, 2024 6:45 am

Bosch oliefilters

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bosch oliefilters

Berichtdoor pierro » do aug 31, 2023 9:20 am

Mijn 230E is aan zijn servicebeurt toe en dus een nieuw Bosch oliefilter besteld en blijkt dat dit filter een stuk minder groot is dan de huidige Bosch van de M102.982 motor.

Het oude filter is 123mm hoog en de nieuwe met dezelfde onderdeelnummer is maar 85 mm hoog.
Dus minder hoog is dus minder oppervlakte filtermateriaal en dus minder efficient.

Hoe kan het dat Bosch met dezelfde referentie P3105 en part nummer 0451 103 105 twee verschillende filters heeft.
Kan het kwaad om de lagere nieuwe filter te monteren?
What goes around comes around......
pierro
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 308
Geregistreerd: vr mei 18, 2018 1:03 pm
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.:


Re: Bosch oliefilters

Berichtdoor hansjepansje » do aug 31, 2023 1:13 pm

Zelf heb ik mijn 230CE 17 jaar en 17x oliefilter vervangen ,gebruik altijd Mahle OC 110
Dat is de hoge uitvoering ,nooit problemen mee
hansjepansje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: di dec 29, 2015 12:15 pm
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Bosch oliefilters

Berichtdoor MBreed » wo sep 06, 2023 11:18 am

Zowel M102 als M103 hebben hetzelfde oliefilter. A 102 184 05 01. Welke overigens bij Mercedes 9€ kost, dus hoef je ook niet met Bosch filters aan de gang, wat voor merk dat ook mag zijn, want Bosch maakt zelf geen filters. Vult in dit geval alleen een doosje.

Het originele filter is inderdaad 80-85mm, exacte maat kan ik even niet nakijken, want hij is toevallig niet op voorraad. Die langere heb je ook 120mm, maar die wordt door Mercedes al decennia niet meer gevoerd en dit heeft een reden. Met name M103 is gevoelig voor slijtage aan de nokkenas door gebrek aan smering. Bij het starten moet eerst het oliefilter gevuld worden, voordat er oliedruk is. Een kleiner filter vult sneller en dus is er sneller oliedruk boven in de motor. Wij hebben altijd al de voorgeschreven kleinere filters gemonteerd en mijn vader in zijn tijd bij Mercedes ook al, nooit problemen.
MBreed
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: wo jul 01, 2020 4:07 pm
Roepnaam:
Type wagen: 300TE 4MATIC
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten