W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 26 sep 2018, 05:26

Cilinder 5 ...

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Cilinder 5 ...

Berichtdoor MatthieuM » 26 jul 2017, 21:43

Mede forum leden,

Ik heb een vraag die ik graag aan jullie voorleg. E300 4-matic, 291dkm, olieverbruik ca 1-1,5 ltr op 10.000km. Dus tussen de beurten 1 a 1,5 ltr bijvullen. Dit verbruik is al heel lang zo. Waar ik de laatste tijd problemen mee heb is dat cilinder 5 vet slaat. Zo erg dat hij op 5 poten gaat lopen. Schoonmaken helpt. Ik heb dit een tijdje kunnen voorkomen door de bougies om de 10.000km te wisselen (voor 25 euro niet mee zitten), maar tegenwoordig red ik dat niet meer. Na zo'n 2500km is de bougie te vet. Compressie is gemeten en is alsof die gisteren uit Sindelfingen is afgeleverd.

Advies van de garage is koprevisie - met name vervangen van de klephoedjes. Zij twijfelen er wel aan of de auto het nog waard is. Echter, 4-matic in smetteloze staat....Puni is dat ik een aantal zaken niet kan rijmen. De problemen zitten alleen op cil 5. Bij een slechte kop verwacht ik 1) hoger olieverbruik en 2) teruglopende prestaties.

Suggesties?

Dank, Matthieu
MatthieuM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 17 okt 2013, 22:03
Woonplaats: Warder
Roepnaam: Matthieu
Type wagen: 300E 4-MATIC
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: L508 - "Düsseldorfer"
Tesla P90D


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Micha12345 » 26 jul 2017, 22:24

Met vet bedoel je nat/zwarte bougie?

Mocht je cilinder 5 niet lekker lopen zou je de kabels kunnen nakijken of de verdelerkap+rotor misschien dat die net daar flink versleten is waardoor die de bougie net te weinig power geeft wat vervolgens in een slechte onsteking op cilinder 5 geeft

altijd basis nalopen voordat je aan het ergste denkt en vooral als de compressietest in orde is.
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 923
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor MatthieuM » 27 jul 2017, 14:13

Hi Micha,

Dank voor je snelle reactie. Precies mijn idee. Eerst eens goed kijken alvorens de kop te lichten. Rotor/verdeler heb ik ook aan gedacht, maar die zijn recent vervangen. Punt is dat cilinder 5 al een tijdje opvalt. Bij de reguliere bougie wissel (dus om de 20d km) was die altijd al de meest vuile/zwarte...

Wat mij blijft bezighouden hoe het kan dat het er op lijkt dat het probleem nu vrij snel erger wordt.
MatthieuM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 17 okt 2013, 22:03
Woonplaats: Warder
Roepnaam: Matthieu
Type wagen: 300E 4-MATIC
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: L508 - "Düsseldorfer"
Tesla P90D


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor RD500sec » 27 jul 2017, 15:21

Als de bougie zo is aangeslagen van het roet, zal de verbrandingskamer hetzelfde beeld hebben, dit kan bij de compressietest een verkeerd beeld geven.
Wat zijn de compressiewaardes van de cilinders?

Je zou een lektest kunnen (laten) doen, dan komt er mogelijk uit waar de olie vandaan komt.
Ook kan je met een endoscoop het inwendige van de motor bekijken, zoals de cilinderwand en de verbrandingskamer.
Dergelijke kijkers zijn via internet voor kleine bedragen te bestellen, let er wel op dat de kop van de kijker door de bougieopening past.

Dat het probleem zich langzamerhand verergert, ligt helaas wel in de lijn der verwachting.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 555
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Micha12345 » 27 jul 2017, 16:48

Wat voor info heb je voor de rest over de wagen?

Start die goed of moet je lang draaien voordat die aangaat?

Stationair toerental? bij koude motor en bij warme?

Inhouden bij rijden?

Recent vervangen onderdelen?
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 923
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Niels » 27 jul 2017, 18:14

Kan het aan een injector liggen die 'pist'?
Dan zou je bij het verwijderen van de bougie een benzine lucht moeten ruiken vanuit het bougiegat
Avatar gebruiker
Niels
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 26 apr 2011, 20:03
Woonplaats: Schelluinen
Roepnaam: Niels
Type wagen: E300T Diesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E300TDT


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Micha12345 » 27 jul 2017, 18:41

Ligt eraan of het nu olie is of benzine.Bij benzine zou het zelfs de spinnekop kunnen zijn maar je moet gewoon weten wat de onderhoudshistorie is van de wagen.Als hij 3 ton gelopen heeft en nog steeds de originele injectoren heeft kan dat best wel het geval zijn ja
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 923
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Herman280TE » 27 jul 2017, 18:56

Je zou 'm eigenlijk eens aan de Mercedes kast moeten laten sluiten. En dan de ontstekingsspanning aflezen. Die moet bij alle cilinders hetzelfde zijn. Zelf kun je de verdeler controleren en de weerstand van de bougiekabels meten. Ik denk namelijk ook dat de vonk op cilinder 5 te zwak is.

Gr Herman
Herman280TE
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 01 mei 2013, 13:19
Woonplaats: Leeuwarden
Roepnaam: Herman
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 250 aut. 1980
W204 180 combi
R170 320


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Micha12345 » 27 jul 2017, 19:05

Neem aan dat je de verderlerkap zelf niet hebt vervangen?

Toen ik mijn W124 kocht was ik ook lang bezig om mijn motor fijn te laten draaien.Heb alles vervangen (veel onderdelen die echt vervangen moesten worden waaronder de oude injectoren.Aan het eind deed die het nog steeds slecht.Had bij aankoop papieren dat verdelerklap en rotor vervangen waren.Uiteindelijk ging die bij stoplichten uit en heb ik verdelerkap eraf gehaald en die bleek dus helemaal kapot te zijn(dit was een beru met beru rotor)
Heb deze vervangen door Bosch verdelerkap en Bosch rotor( en hij loopt als een zonnetje).
Dit zag ik doordat de bougies heletijd zwart waren allemaal!!kwam doordat de bougies amper nog power kregen van de kap waardoor de onsteking slecht was en waardoor de wagen beroerd liep.De KE merkt dat de mengsel te rijk is (vanwege de slechte ontbranding) en stuurt de wagen aan waardoor die nog slechter gaat lopen.

Weet niet niet of je dit ook hebt...

Maargoed jij hebt meer info over de wagen dan wij.Als je verdelerkap of rotor van goedkope kwaliteit zijn zou dit het probleem KUNNEN zijn maar kan ook iets met injectoren te maken hebben.

Vergeet niet dat deze wagens met name de 6 cilinders heel erg gevoelig zijn voor rommel onderdelen.

Als alles in orde is dan zou het inderdaad iets aan de binnenkant van de motor kunnen zijn waaronder de klepseals of iets ergers.


succes
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 923
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor MatthieuM » 27 jul 2017, 20:49

Dank allemaal. Even wat meer gegevens. Ik heb de auto nu zo'n 3 jaar en inmiddels 120d km mee gereden. In de eerste jaren eigenlijk alleen lange stukken. De laatste tijd wat meer kort werk. Auto start meteen; stationair toerental bij warme motor 600rpm - constant.

Auto heeft (onder mijn wacht) stipt zijn beurten gehad. Is in onderhoud bij Havik Mercedes restauratie - en die gebruikt geen troep.. Bij het vervangen van de rotor stond ik er met m'n neus bovenop. Is Bosch spul opgegaan. Compressie waardes zou ik even moeten opzoeken. Test is bij Mercedes Nijmegen uitgevoerd (toen ik de eerste keer strandde). Zij gaven aan dat dit "nieuwwaardes" waren. Dat is wat mij ook zo bezig houdt. Als er een zuigerveer gebroken was, had je dat gezien en was mi ook het verbruik hoger. Klepseals zou ook nog kunnen.

Kabels heb ik in ieder geval nog niet vervangen en ik vrees dat injectors oem zijn.....;-))
MatthieuM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 17 okt 2013, 22:03
Woonplaats: Warder
Roepnaam: Matthieu
Type wagen: 300E 4-MATIC
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: L508 - "Düsseldorfer"
Tesla P90D


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Micha12345 » 27 jul 2017, 21:00

Kijk of je injectors donker zijn zo ja dan zijn dit nog de originele van Mercedes.3 ton zou mooie tijd zijn om ze te vervangen gezien je de wagen nog wil houden.Als je klepseals oud zijn dan krijg je dit probleem ook.Maar gezien jou olie verbruik weinig is 10.000 1/2 liter dan denk ik eerder dat het injectors/seals zijn.

Injectors heb ik bij autodoc bestelt

30 euro x 6 wat neerkwam op 180 euro
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 923
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor MatthieuM » 27 jul 2017, 21:25

Ja, dat kost je de kop niet.

Verbruik is overigens iets hoger rond de 1,5 ltr/10.000km. Kop is ook wat vet rond de injectoren. Mi nog steeds niet schrikbarend. Misschien beter ook meteen de klepseals vervangen. Schijnt te kunnen zonder de kop te lichten..
MatthieuM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 17 okt 2013, 22:03
Woonplaats: Warder
Roepnaam: Matthieu
Type wagen: 300E 4-MATIC
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: L508 - "Düsseldorfer"
Tesla P90D


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Micha12345 » 27 jul 2017, 21:55

Gaat wel maar heb je een compressor voor nodig en wat ervaring want als dat ding in je cilinder valt wordt het lastig.
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 923
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor MB280E » 27 jul 2017, 22:09

Als de wagen in onderhoud is bij Jaap Havik dan zal die het wel heel waarschijnlijk bij het rechte eind hebben.
Is toch wel een van de Mercedes specialisten die verstand heeft van die wagens.

Klepsteelrubbers vervangen kan zonder de kop te demonteren maar heeft geen zin als de klepgeleiders zijn ingesleten.
Nu weet ik niet of dat deze kop hier gevoelig voor is.

De grote vraag is: zijn er nog andere (dure) herstellingen in de nabije toekomst?
4-matic is een fantastisch systeem maar als daar iets defect aan is, dan kost het geld...
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor MatthieuM » 02 aug 2017, 19:52

Mede forumleden,

Vandaag is de oorzaak boven tafel gekomen. Royale speling op de klepgeleiders. Wat voor de hand zou liggen is een koprevisie. Maar met een blok wat 300k heeft gelopen, wat kom je dan nog tegen.....

Zit ook te denken aan een ruilblok (m103). Ik heb een 4-matic maar ga ervan uit dat dit een kwestie is van het carter (met daarin de aftakking en het diff voor de voorwielaandrijving) overzetten. Moet ik uiteraard nog wel even uitzoeken...
MatthieuM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 17 okt 2013, 22:03
Woonplaats: Warder
Roepnaam: Matthieu
Type wagen: 300E 4-MATIC
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: L508 - "Düsseldorfer"
Tesla P90D


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Niels » 02 aug 2017, 20:15

Kop er eerst eens afhalen, dat is een ochtend werk.
Ik heb een heel aantal jaren geleden mijn E300D 24v kop laten nalopen bij een geroutineerde revisie specialist.
Koste me €300, een aantal nieuwe kleppen, klepsteelafdichtingen, een gebroken gloeistift verwijderen.
Onderblok was nog prima, bij de koppen die ik tot nu toe van W124's gelicht heb was dat tot nu toe altijd zo

Daarna heb je tevens een motor met een nieuwe koppakking. Bij een gebruikte motor allemaal 'avonturen'.
Jouw motor heeft het 120.000km toch verder prima gedaan?
Avatar gebruiker
Niels
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 26 apr 2011, 20:03
Woonplaats: Schelluinen
Roepnaam: Niels
Type wagen: E300T Diesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E300TDT


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor MB280E » 02 aug 2017, 22:04

Ik zou het huidige blok behouden en een koprevisie uitvoeren.
Deze blokken redelijk wat hebben bij een correct onderhoud.
Heb wel de indruk dat een M103 gewoon blok en een M103 4-matic blok toch wel zwaar verschillen.
Er is een reden waarom er geen Multi kleppers gebruikt zijn als 4-matic. Te veel aanpaswerk.
En momenteel weet je wat je hebt. Een 2dehands blok is altijd afwachten.
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor Patje-300e » 03 aug 2017, 08:58

Zit er verschil in een "gewoon" m103 blok en een "4-matic" m103 blok? Nog nooit van gehoord :ohmy:
Avatar gebruiker
Patje-300e
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 384
Geregistreerd: 13 jan 2016, 21:16
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Citroën C3 1.2 VTI '14
Peugeot 206 1.4i ‘01


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor MatthieuM » 03 aug 2017, 09:45

In ieder geval is het carter anders. Daar zit de aandrijving van de voorwielen.
MatthieuM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 17 okt 2013, 22:03
Woonplaats: Warder
Roepnaam: Matthieu
Type wagen: 300E 4-MATIC
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: L508 - "Düsseldorfer"
Tesla P90D


Re: Cilinder 5 ...

Berichtdoor MB280E » 03 aug 2017, 11:08

Heb eventjes snel gekeken in de EPC en het onderblok van de gewone M103 en de M103 4-matic is NIET hetzelfde.
Codes zijn verschillend.
Dus u MOET vertrekken van een 4-matic blok.
Deze zijn zeldzaam in goede staat. Veel succes.
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten