W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 19 nov 2018, 20:45

Co afstelling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 06 jun 2018, 21:38

Beste leden
Ik wil jullie het volgende vragen
Ik heb onderlaatst
mijn injectoren en injectorrubbers vervangen
Daarna liep mijn motor erg slecht en kwam een hoop rook uit de uitlaat
Mij werd aangeraden om mijn co af te stellen
Dit met mijn domme hoofd zelf geprobeerd
Aan het afstelschroefje gedraaid en nu start mijn auto niet meer
Na wat gedraai wil hij aanslaan maar lukt niet
Wie weet wat het beginpunt is?Moet ik de schroef eerst helemaal indraaien en daarna rustig uitdraaien of andersom
Mijn dank is groot voor iedereen die mij kan helpen want ik ben al twee dagen bezig zonder resultaat
Het gaat om een 260E benzine uit 1986
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Co afstelling

Berichtdoor Wietse » 07 jun 2018, 08:15

Als de motor goed liep voordat je de injectoren had vernieuwd, dan zit het niet bij je co afstelling lijkt mij. Ik zal maar eens goed nalopen wat je allemaal los hebt gehad.
Wietse
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 01 jan 2012, 13:19
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300TD 1979
280CE 1977, Matiz 1999 daily driver, Mini 1989


Re: Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 07 jun 2018, 13:33

Mijn auto liep redelijk goed maar hij zoop veel en stonk naar benzine
En bij een warme motor kreeg ik hem niet meer gestart
Mij is toen aangeraden de injectoren te vervangen
Dat heb ik dus gedaan en aan de co afstelling gezeten omdat deze na de wissel niet meer wilde starten
Maar ik ga toch even nalopen of er iets los zit
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Co afstelling

Berichtdoor RD500sec » 07 jun 2018, 18:30

Een basisafstelling zou er wel moeten zijn, maar ik ben het in de documentatie nog niet tegen gekomen.
Wat je nu kan doen, en volgens mij ben je er al mee bezig, telkens de schroef een kwart slag verdraaien en proberen te starten. Ik zou beginnen met de schroef uitgedraaid, (arm of geen mengsel) en dan telkens een kwart slag indraaien. Eerst doet hij gegarandeerd niets, misschien kun je beginnen met 1 slag in te draaien alvorens je probeert te starten.
Heb je ook nagelopen of je alles weer vast hebt wat los is geweest zoals Wietse zegt? Let ook op slangen die per ongeluk los gegaan kunnen zijn. Dichten de injectorrubbers goed af? Gewoon even dubbel checken.

Co stellen is toch wel zinvol na zo’n klus, de oude injectorrubbers hebben mogelijk niet goed afgesloten, de oude injectoren kunnen wat slordig met de brandstof om zijn gesprongen, beiden een reden om het Co te stellen.
Voor een volgende keer: houd goed bij hoeveel je verdraait en welke kant op, dan kan je altijd de beginstand weer terug vinden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 574
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 07 jun 2018, 22:25

Bedankt voor jullie hulp
Wat mij is opgevallen dat bij twee injectorklemmen de schroefgaten zijn dolgedraaid.
Deze waren met kit dichtgekit.Toen ik er nieuwe bouten in draaide gebeurde er weining de injectorrubbers worden denk ik niet goed afgedicht.Ze zitten er alleen met de rubbers vast nu want ik kan de klem niet aandraaien.Tevens na het draaien aan de co stelschroef en daarna proberen te starten hoorde ik twee keer een knal misschien een backfire?Ik weet het niet maar ik heb het idee dat hij geen benzine krijgt hij slaat soms voor twee seconden aan valt gelijk weer uit.Na 300 keer proberen te starten ruik ik geen benzinelucht wat toch zou horen denk ik hij zou toch moeten verzuipen?.
Maar ja ik heb 1 ding geleerd niet kloten aan dingen waar je geen verstand van heb.
Als iemand kan vertellen wat ik nog moet doen graag
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Co afstelling

Berichtdoor Hakie » 08 jun 2018, 05:58

Ja dat geldt bijna alleen voor je Co schroef... toch zou het me niet verbazen als er meerdere problemen spelen. Hoe is bijvoorbeeld de toestand van de verdeelkap en rotor? Wanneer zijn deze en je bougies het laatst vervangen?
Avatar gebruiker
Hakie
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 16 jun 2015, 18:09
Woonplaats: Mijdrecht
Roepnaam: Guus
Type wagen: 400E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201,2.6 1987
W124,E500
1994


Re: Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 08 jun 2018, 10:19

Daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken alleen een tijd geleden de bougies eruit gehaald en schoongemaakt er zat aardig wat aanslag op maar ik zal in het weekend de verdeelkap eraf halen en eens kijken jullie horen het wel
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Co afstelling

Berichtdoor Hakie » 08 jun 2018, 20:10

Ben benieuwd hoe de verdeelkap eruit ziet. Als de contacten gecorrodeerd zijn kan je die - voor nu- licht opschuren. Bougies kan je beter vervangen. Dat zijn de kosten niet.
Avatar gebruiker
Hakie
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 16 jun 2015, 18:09
Woonplaats: Mijdrecht
Roepnaam: Guus
Type wagen: 400E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201,2.6 1987
W124,E500
1994


Re: Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 09 jun 2018, 23:00

Bedankt voor jullie hulp
Maar wat ik niet snap en ik ben een kleine leek op dit gebied is het volgende
De auto starte altijd perfekt in een keer en ging gewoon goed rijden.
Totdat ik de injectoren ging vervangen.
Voor de vervanging moet ik erbij zeggen dat hij redelijk goed ree maar ik rook benzine en zag veel rook uit de uitlaat komen.
Na verloop van tijd kreeg ik hem op een warme motor niet meer gestart.
Zou het nu toch aan de ontsteking kunnen liggen twee van de injectoren liggen nu alleen met de rubbers in de cilinderkop
Vreemd dat ik na zoveel keer proberen te starten geen benzinelucht ruik na diverse keren de gaspedaal vol heb ingetrapt.
Hij start na het draaien aan de CO schroef maar na twee seconden slaat hij af.
????????????????????????ik sta open voor advies wat er ook gebeurd en hieveel get gaat kosten maakt in principe niet uit want hetis en blijft een mooie auto voor de liefhebber zoals ik
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Co afstelling

Berichtdoor RD500sec » 10 jun 2018, 14:38

Zo te lezen stond de motor te rijk voordat de injectoren zijn vervangen.
Heb je de verdelerkap al bekeken? Plotseling niet meer willen starten kan heel goed aan vuile ingebrande contacten in de kap liggen, of aan een doorgeslagen verdeler vinger.
Goed mogelijk dat daar 1 van de problemen ligt.
De injectoren die met nieuwe afdichtrubbers in het spruitstuk zitten zouden ook zo af moeten dichten. De klem zorgt ervoor dat ze bij een backfire op zijn plaats blijven en niet los trillen tijdens het rijden. Voor nu nog geen zorg, de draad voor de klemmen kan je met een helicoil weer repareren.
Hoor je de brandstofpomp draaien als je de auto op contact zet? Hij zou ca twee seconden moeten draaien en dan weer afslaan. Als je de motor start, hoort hij weer te gaan draaien, check dit met een helper, zelf zul je dat laatste niet horen. Gebeurt dat niet, is mogelijk je brandstofpomprelais defect, deze zit achter de accu, onder de voorruit achter een zwarte afschermplaat van kunststof. Of de pomp zelf, of de bedrading er naar toe of een zekering met een slecht contact, of...

Het brandstofpomp relais kan je eruit trekken, gaat meestal erg zwaar, op het relais staat een schema van de schakeling.
Verbind in de voet waar het relais uitkomt, de bussen 7 en 8, dit komt overen met pin 30 van het relais, de constante spanning en pin 87, de uitgang van de schakelaar die de spanning naar de pomp schakelt. De pomp draait nu continu, als je nu start zou de motor brandstof moeten krijgen als de Co schroef goed staat, of in het ieder geval binnen de tolerantie.

Kijk ook of de zekering bovenin het overspanningsrelais nog heel is.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 574
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 10 jun 2018, 16:30

Dank je wel voor je reactie
Ik heb vandaag de verdelerkap eraf gehaald en de contacten waren wat ingebrand.
Deze licht opgeschuurd waardoor de koper weer zichtbaar is geworden.
De rotor kon ik helaas niet loshalen omdat 1 inbusbout dol is gedraaid.
Toch deze ook een beetje opgeschuurd aan de contactkant maar dit alles mocht niet baten.
Dus nu ga ik wat er wordt voorgesteld de brandstofrelais doorverbinden.
De auto zit in zijn tolerantie Co want hij slaat wel aan maar voor 1 of 2 seconden en slaat dan af.
Onder de motorkap zit voorzover ik kan zien niks los op een stekker na.
In de buurt van deze stekker eigenlijk is het gewoon een draad met een pin erin zit niks alleen een soort van een sensor.
Deze is gewoon aangesloten met een andere stekker als je met je gezicht vanaf de motorkap kijkt zit deze stekker rechts boven op de cilinderkop na de laatste injector.
Toch maar binnenkort de ANWB bellen denk ik
Jullie horen wel van mij
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Co afstelling

Berichtdoor RD500sec » 10 jun 2018, 23:20

Zoals je het beschrijft vermoed ik dat het de stekker is van de koelwatersensor voor de meter op het dashboard, de sensor zit voor aan de zijkant van de kop.
Dit zal het startprobleem niet veroorzaken.
Het brandstofpomprelais zou dat wel kunnen, of het TD signaal wat daar niet aankomt, de ontstekingspuls die ervoor zorgt dat het brandstofpomprelais bekrachtigd blijft.
Hoeveel brandstof zit er in de tank?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 574
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 11 jun 2018, 06:36

Bedankt voor je reactie
In de tank zit ongeveer 10 liter benzine
Hoe ik dit weet is omdat ik tijdens het proberen te starten het vermoeden kreeg dat er geen of weinig benzine in de tank zat. Toen heb ik twee jerrycans met benzine erin gedaan.
Wat ik nu ga proberen is de brandstofrelais doorverbinden
Jullie horen het wel als dat ook niet werkt dan maar de ANWB
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 11 jun 2018, 06:55

Ik heb nog een vraag
Wie kan mij vertellen waar de brandstof filter zit.
En wat is de makkelijkste manier om te kijken of hij benzine krijgt want waarom weet ik niet maar ik heb het idee dat hij op de een of ander manier geen benzine krijgt.
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Co afstelling

Berichtdoor el nolljo » 11 jun 2018, 09:54

brandstof filter zit rechts bij het achterwiel onder een zwarte plastic kap samen met de brandstofpomp
maar als je koelwater sensor niet goed werkt of je hebt je systeem nog niet goed onlucht dan start die heel slecht en wil slecht lopen dat probleem heb ik ook al gehad omdat die dan de verkeerde waardes doorgeeft
mvg reymond
el nolljo
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 05 mei 2016, 00:06
Woonplaats: harkstede
Roepnaam: reymond
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: heb nog een W126 380SE gekocht voor de hobby


Re: Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 11 jun 2018, 12:03

Kijk dat is een goeie
Mijn auto lekt koelvloeistof gisteren kwam ik erachter dat er geen druppel water meer in zat
Ik dacht bij mezelf die vul ik later wel
Maar als ik hem vul hoe moet ik ontluchten als de auto weer niet start?
Ik hoor het graag
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Co afstelling

Berichtdoor el nolljo » 11 jun 2018, 21:24

ja als die niet start is het lastig.... maar als die altijd gwn liep zou ik hem vullen en doorstarten dat die loopt
en rondje gaan rijden tot dat die 90 gr is en de thermostaat opengaat
mvg
el nolljo
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 05 mei 2016, 00:06
Woonplaats: harkstede
Roepnaam: reymond
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: heb nog een W126 380SE gekocht voor de hobby


Re: Co afstelling

Berichtdoor w126560td » 17 jun 2018, 12:38

''Wat mij is opgevallen dat bij twee injectorklemmen de schroefgaten zijn dolgedraaid.
Deze waren met kit dichtgekit.Toen ik er nieuwe bouten in draaide gebeurde er weining de injectorrubbers worden denk ik niet goed afgedicht.''

1.Ik denk dat je motor valse lucht trekt, dit kan ik opmaken uit jou tekst.
2. Injectoren vervuild geraakt, ik zelf spuit remreiniger door de injectoren bij het terug plaatsen van de injectoren.

Opmerking: Paar jaar geleden toen ik mijn co2 aan het afstellen was had ik ook prolemen met het starten en lopen van de motor nadat ik aan het co2 schroefje had gedraaid. Voordat ik de motor wilden starten duwde ik even de gasklep helemaal omlaag en dit gaf telkens resultaat wanneer de motor verzoop of niet wilden starten. Hierdoor wilde de motor wel aanslaan maar viel weer uit. Terug starten lukte niet wel als ik de gasklep 1xtje omlaag drukte en los liet. Als de motor start dan is het makkelijker om de co2 aftestellen :D

Ik denk dat het hoofd probleem valse lucht is langs je injectorklemmen en de ketting reactie hierop een te rijke of arme mengsel (CO2 afstelling)
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:56
Woonplaats: Turkey Istanbul
Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46


Re: Co afstelling

Berichtdoor Suleyman » 19 jun 2018, 14:44

Bedankt voor je reactie
Wat ik nu ga doen is de twee injectoren die los zitten rondom de rubbers afkitten
Als dit ook niet helpt de ANWB bellen
Jullie horen wel hoe het afloopt
Suleyman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 mei 2018, 09:45
Roepnaam: Sulo
Type wagen: 260E 4-MATIC
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast