[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
E320 met een luchtje en Actief Koolstoffilter : Techniek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu vr apr 26, 2024 12:18 pm

E320 met een luchtje en Actief Koolstoffilter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

E320 met een luchtje en Actief Koolstoffilter

Berichtdoor Henrypieters » zo okt 18, 2015 7:48 pm

Een tijdje geleden heb ik een topic hier geplaats, betreffende het stationair "hobbelen" van mijn E320 Coupé bij warme motor. Dit was een hinderlijke kwaal, want, eenmaal warm was er niet normaal met de auto rustig te manoeuvreren. Vooral achteruit de garage in waarbij eenmaal half binnen een bocht van 90 graden gemaakt moet worden omdat er nog een auto in moet, was een drama.
Een mede clublid hier heeft me enorm geholpen door mij de tip te geven de MOT/regeneratieklep te vervangen.
Deze was ook makkelijk te controleren door het vacuumslangetje wat van af deze klep richting inlaatspruitstuk gaat los te trekken en dicht te drukken. Direct liep de motor goed stationair! Dus, klep defect.
Klep laten vervangen en probleem opgelost. Super hoor, dit forum!

Maar, na deze kleine reparatie heeft de auto een hele vreemde klacht er voor in de plaats gekregen; nl tijdens het rijden komt er een enorme onwelriekende lucht de auto in. Deed me een beetje denken als of je door de uienvelden in Flevoland rijd. Ik verdacht eerst de airco, maar mijn dochter die in haar 190 een paar keer achter mij aanreed (laatste keer naar het leuke evenement bij Klaas de Poel) zegt dat de auto ook enorm stinkt als je er achter rijd!! Nog gekker.

Terug naar mijn garage ( André Boer in Wezep) en hier samen met zoon Johan overlegd wat er is veranderd na de laatste reparaties (MOT klep en olielekkage distributiedeksel verholpen). Omdat de MOT klep ook in verbinding staat met het actieve koolstoffilter en deze MOT klep waarschijnlijk al geruime tijd defect is geweest i.c.m. verouderde benzine vanwege de lange tijd dat mijn auto voordat ik hem kocht heeft stilgestaan, waren wij van mening dat het actieve koolstoffilter waarschijnlijk verzadigd is geraakt en de smerige dampen in het inlaatspruitstuk loost. Zo is ook verklaard waarom je de auto ruikt als je er achter rijd.

Vandaag het filter vervangen, wat op zich een eenvoudige ingreep is. Omdat het filter is gemonteerd in het linker voorscherm, achter de binnenkuip, krijg je gelijk de gelegenheid de ruimte hier op corrosie etc te inspecteren en te reinigen. Wat een genot om te zien dat (ook) deze ruimte bij mijn uit Japan geïmporteerde auto gloedje nieuw is.

Mijn vraag; heeft iemand anders ook dezelfde ervaring zoals boven omschreven en was het filter uiteindelijk de oorzaak?? Heb nog niet proefgereden, dus kan nog geen zinnig woord zeggen of de klacht met het vervangen van het filter verholpen is.
Bijlagen
Actief koolstoffilter 1.jpg
Actief koolstoffilter 1.jpg (115.23 KiB) 938 keer bekeken
Actief koolstoffilter 3.jpg
Actief koolstoffilter 3.jpg (127.46 KiB) 938 keer bekeken
Henrypieters
 

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten