W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 17 jun 2019, 15:58

electrische aansluiting trekhaak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

electrische aansluiting trekhaak

Berichtdoor Kok » 03 mei 2019, 12:37

Hallo clubgenoten,
De auto rijd geweldig, nu wil ik mijn aanhanger gebruiken en moet ik de electrische aansluiting van de stekkerdoos vernieuwen want de oude aansluiting is een puinhoop en was een 13 polige aansluiting.
Hij wordt nu 7 polig zoals de stekker van mijn aanhanger,het ging goed met de aansluiting van de verlichting en het stoplicht en toen kwam het probleem.
De richtingaanwijzers doen niets, voor zover ik het kan volgen gaat er een voeding naar een automaat wat waarop staat VOLTA trailer-control , op de voeding staat geen spanning, zekering C gecontroleerd is in orde.
Wie kan me helpen aan een schemaatje of vertellen hoe dat moet werken?
M.vr.gr. Kok
Kok
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam: Kok
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: AC 1926
DKW 1962
Alpine 1986

Re: electrische aansluiting trekhaak

Berichtdoor RD500sec » 03 mei 2019, 14:16

Je geeft aan dat er geen voeding staat op de module voor de trailer controle, doen de richtingaanwijzers het wel als je er (gezekerd) 12 volt op zet? Ik denk dat daar je probleem zit.
Als het goed is, heb je waarschijnlijk ook een groen controle lampje in het dashboard ( rechtsonderin) voor de verlichting van de aanhanger.

https://www.google.nl/search?q=VOLTA+tr ... HWJzeQ-H3M:

Is het dit relais, met 7 aansluitingen?
L in R in L uit R uit 31 30 en C uit.
L en R zijn de richtingaanwijzerdraden
In komend van de auto
Uit naar de trekhaak
31 massa
30 continu 12 volt
C uit zal de controlelamp op het dashboard zijn.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC

Berichtdoor Bram Jansen » 04 mei 2019, 18:48

Kok, begin bij het vernieuwen van alle verlichting aan de aanhanger.
Je kunt prachtige complete sets kopen voor niet al teveel geld.

Een goed begin is het halve werk
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder

Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
W211 CDI 320E Turbo 2006

Berichtdoor Kok » 05 mei 2019, 19:30

Hallo Richard en anderen,
Ja, de VOLTA trailer-control met nummer 80 00 10 heeft de aansluitingen als genoemd.
54R-31-54L en R-C2-30-L.
Op de rode voedingdraad heb ik een aansluiting gemaakt en een accu aangesloten met een zekering er tussen.
En ja een richtingaanwijzer doet het de andere laat het nog even afweten. waarbij ik moet zeggen dat er maar een draad op de stekker is die knippert, dus ergens is een aansluiting verkeert.
Is op de trailer-control de 54LenR de aansluiting naar de 54G en 54 en de L en R naar resp.de LenR op de stekkerdoos ?
Eerst moet ik nu uitzoeken waarom er geen spanning staat op de trailercontrol.
Het groene lampje heb ik niet kunnen vinden het zou naast de gloei indicater moeten zitten maar daar is alles zwart.
Voor zover bedankt en mocht je nog iets weten dan lees ik het graag.
(de trailer verlichting is in orde )
M.vr.gr. Kok
Kok
Expert Boarder
Expert Boarder

DKW 1962
Alpine 1986

Berichtdoor RD500sec » 07 mei 2019, 12:14

https://trekhaakmonteren.com/7-polige-stekker/

Hierboven kun je vinden hoe de stekkerdoos op de auto aangesloten moet worden, misschien overbodig, maar gezien je vraag toch maar even neergezet.
De trailercontrole is alleen voor de richtingaanwijzers, de andere bedrading naar de stekkerdoos gaat buiten deze trailercontrole om.
Dus de 54, remlichten en 54G, mistlicht gaan niet via de controle, maar direct vanaf de verlichting van de auto naar de stekkerdoos voor de aanhanger.

Het mistlicht is mogelijk nog een verhaal apart, als je een stopcontact hebt met een mistlichtuitschakeling. Dan moet de draad vanaf de auto naar het mistlicht van de auto onderbroken worden en naar de schakelaar in het 7 polige stopcontact geleid worden en hierop aangesloten. De andere kant van de schakelaar wordt van een draad voorzien die naar de doorgeknipte draad van het mistlicht van de auto gaat. Met de stekker van de aanhangwagen open je de schakelaar in het 7 polige stopcontact, waardoor het mistlicht op de auto niet brand als er een aanhanger is gekoppeld, je wordt dan niet verblind door de reflectie van het licht op de aanhanger.

Naar mijn idee gaan de L en R van de controle naar de stekkerdoos, en komen de aansluitingen 54L en 54R vanaf de achterlichten van de auto. Je hebt 1 richtingaanwijzer die werkt op de stekkerdoos, dus die zit goed, de andere kant zal de draad mogelijk geen goed contact maken bij het achterlicht, of op de trailercontrole? Probeer eens met een proeflampje of de beide ingangen 54L en 54R wel een knippersignaal hebben? En dan de uitgangen L en R? Dan weet je of de trailercontrole nog goed is.
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder

500SEC

Berichtdoor Kok » 13 mei 2019, 17:17

Hallo Richard,
In en uitgangen van de trailer-control doorgemeten en heb spanning op de ingangen maar uitgang links doet niets.
Het doosje opengemaakt maar kan niets vinden, rechts doet mee met het knipperen links niet.
Dus de fout gevonden en een nieuwe trailer-control zal het wel doen.
Omdat het niet origineel Mercedes is heeft vragen in de club geen zin.
Laat je het verdere verloop wel weten als het zover is.
M.vr.gr. Kok
Kok
Expert Boarder
Expert Boarder

DKW 1962
Alpine 1986

Berichtdoor RD500sec » 14 mei 2019, 10:50

Hallo Kok,

Origineel is het niet, toch hebben veel MB’s het er wel tussen zitten, mogelijk heeft iemand hier op het forum zo’n kastje liggen.
Overigens kun je ook zonder, er zijn multirelais, dus die grote achterin de zekeringkast voor ruitenwisser, verlichting en knipperlichten die voorbereid zijn op aanhanger gebruik. Maar ook het multirelais die dat niet is, kan gebruikt worden zonder die trailercontrole. Dan zullen de richtingaanwijzers iets langzamer knipperen bij aanhanger gebruik.

Vooral in Duistland werden die trailercontroles gebruikt om de knipperfrequentie gelijk te houden en om op het dashboard een controlelampje te hebben voor de richtingaanwijzers van de aanhanger, dat is daar verplicht.
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder

500SEC

Berichtdoor Shostakovich124 » 17 mei 2019, 10:38

Zo'n trailercontrole zit origineel wel in MBs met een trekhaak 'ab werk'. Ook als het multirelais een aanhanger
voorbereiding heeft maar dan een ander type. Deze is ervoor om het lampencontrole relais te omzeilen en te
beschermen tegen beschadigingen. Bij MB is jouw type nog leverbaar en kost zo'n 25 Euro. Artikelnr. 2018200205.

mvg
Geert
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995

Berichtdoor Kok » 22 mei 2019, 15:29

Hallo Geert,
Naar de Mercedes dealer geweest maar daar herkennen ze het gegeven nummer niet.
Ze hebben me wel geholpen en uitgevonden dat mijn type tailer-control standaard gemonteerd werd in de Mazda 626.
Bij de Mazda dealer geweest maar die kunnen niets zonder chassis nummer en niet van de Mercedes natuurlijk.
Ik blijf zoeken en anders rechtstreeks verbinding maken met de knipperlichten van de auto,zo werkte dat vroeger ook.
Overigens Volta maakte die relais 30 jaar geleden en doen nu heel andere dingen dus nieuw bestellen is er niet bij.
M.vr.gr. Kok
Kok
Expert Boarder
Expert Boarder

DKW 1962
Alpine 1986

Berichtdoor JantjeV8 » 23 mei 2019, 11:21

Het ding wordt in de EPC toch wel genoemd:

Mercedes-Benz BLINKGERAET A2018200205

Ze moeten dit bij MB terug kunnen vinden, immers anders kunnen wij het ook niet gevonden krijgen.

Om de bedrading netjes aan te sluiten kun je bij MB ook stekkers halen, die kun je dan tussen de lamparmatuur en normale stekker plaatsen, je stapelt hem er tussen als het ware. Is beter dan die knijperverbindingen.
A0125454628
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Berichtdoor Shostakovich124 » 23 mei 2019, 11:31

Kok is denk ik met z'n Volta 800010 relais bij MB geweest, dat is aftermarket en die hebben ze idd niet.
Hier wel eentje gevonden via google en dan kom je bij een Mazda 626 uit:

https://www.ebay.de/itm/Relais-Steuerre ... Swki1arVGk

Het originele knipperrelais' heeft dezelfde principe/werking alleen geen platte maar ronde pinnetjes.
Het bijbehorende relaisvoetje en hulsjes zijn ook nog leverbaar en kan je het ombouwen naar 'origineel'.
Rechtstreeks op de knipperlichten aansluiten kan maar dan gaat het controlelampje voor lampuitval branden en
kan je het lampencontrole-relais kosten.

mvg
Geert
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder

Berichtdoor Kok » 05 jun 2019, 21:26

Hallo Geert en alle anderen,
Het heeft even geduurd maar alle verlichting doet het bij de trailer.
Via Ebay de volta trailercontrol besteld en gekregen, het heet nog steeds VOLTA maar wordt inmiddels door Mitsubishi geleverd voor wie geintereseerd is , MITSUBISHI TRAILER CONTROL 12V teile-nr. Z0566364.
De originele stekker van VOLTA past er in.
Een ding moet ik even vermelden , met de trailer aangesloten gaat bij het richting aangeven het voorgloeilampje mee knipperen , zowel bij links als rechtsaf, zonder trailer alles normaal.
Hoe dat kan weet ik niet, mocht iemand er iets van weten dan hoor ik het graag.
Nog bedankt voor alle goede raad.
Nu heb ik zaterdag 300 km gereden en alles bleef het doen op de stuurbekrachtiging na, thuis gekomen ondekte ik een lekkage en voorzover ik kon zien was het een van de slangen die lekte, die ga ik eerst vervangen en dan weer verder zien.
M.vr.gr. Kok
Kok
Expert Boarder
Expert Boarder

DKW 1962
Alpine 1986

Berichtdoor Shostakovich124 » 06 jun 2019, 11:18

Kok schreef:Een ding moet ik even vermelden , met de trailer aangesloten gaat bij het richting aangeven het voorgloeilampje mee knipperen , zowel bij links als rechtsaf, zonder trailer alles normaal.
Hoe dat kan weet ik niet, mocht iemand er iets van weten dan hoor ik het graag.

De fitting van het controlelampje voor de aanhangerknippers zit waarschijnlijk in het verkeerde gat:

post138399.html#p138399

Als je de fitting 1 gat naar links verplaatst heb je deze in het juiste gat.... :)
Dan nog de fitting van het voorgloeilampje opzoeken en in het juiste gat.

mvg
Geert
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder

Keer terug naar Techniek