W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 25 mei 2017, 11:44

Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderator: Mafkees

Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Berichtdoor TBREEN » 20 maart 2017, 18:39

Ik hoor en zie weleens reacties van handelaars dat ze geen Japanse Import willen of hebben.
Wat is er verkeerd aan Japanse Import?

Ikzelf weet het niet, vandaar de oproep.


grtz

Thierry :think:
TBREEN
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 25 jun 2012, 20:05
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam: Thierry
Type wagen: 300CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: R107 280SL 1977,
500SE
1982,
500E
1992


Re: Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Berichtdoor Arjan » 20 maart 2017, 18:41

Lees het ook weleens, ook benieuwd ernaar.
Avatar gebruiker
Arjan
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 11 mei 2014, 18:11
Woonplaats: Bollenstreek
Roepnaam: Arjan
Type wagen: 320E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra K11 2000


Re: Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Berichtdoor 036 » 20 maart 2017, 19:02

Dat is vrij eenvoudig. Je kunt dan net zo goed een Toyota kopen.

036
036
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 22 jun 2015, 10:38
Roepnaam: Marco
Type wagen: 500E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Berichtdoor Rob Hackert » 20 maart 2017, 20:22

Onzin!!!!!

Import Mercedessen uit Japan zijn interessant voor de particuliere liefhebber! Japanners waren gek op veel opties en onderhielden hun Mercedessen optima forma. Alleen moet de radio vervangen worden want de Japanse radio's bestrijken maar de helft van onze FM band.
Rob Hackert
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w110
W123


Re: Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Berichtdoor Arjan » 20 maart 2017, 20:24

Transparant? U zult bij Klaas de Poel geen auto's op LPG en geen import uit Amerika of Japan tegenkomen
Avatar gebruiker
Arjan
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 11 mei 2014, 18:11
Woonplaats: Bollenstreek
Roepnaam: Arjan
Type wagen: 320E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra K11 2000


Re: Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Berichtdoor Arjan » 20 maart 2017, 20:29

036 schreef:Dat is vrij eenvoudig. Je kunt dan net zo goed een Toyota kopen.


Of een Nissan :D

IMG_1850.JPG
IMG_1850.JPG (113.52 KiB) 298 keer bekeken
Avatar gebruiker
Arjan
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 11 mei 2014, 18:11
Woonplaats: Bollenstreek
Roepnaam: Arjan
Type wagen: 320E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra K11 2000


Re: Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Berichtdoor TBREEN » 20 maart 2017, 20:37

Aaben youngtimers: Aandachtspunten.



Natuurlijk zitten daar ook serieuze aanbiedingen tussen, maar let u goed op als u zo'n auto koopt:
De automarkt in Japan zit wat anders in elkaar dan de onze. Zo is het in Japan gebruikelijk dat occassions via veilingen worden verhandeld. Als u bijvoorbeeld Googled op termen als JDM cars (Japanese Domestic Model of Market), dan struikelt u bij wijze van spreken over de aanbieders. Al deze auto's worden ongezien, via internet gekocht en vervolgens verscheept, zonder dat de onderhoudshistorie en de vorige eigenaar(s) bij de koper bekend is. Laat staan dat u het verhaal van de verkoper bij de vorige eigenaar kunt natrekken.Een mooi certificaat zegt niet altijd alles
De bij de auto behorende documentatie is niet te lezen en te controleren. Het Japanse schrift is sowieso anders dan het onze en de Japanners rekenen bovendien in keizersjaren (lastig als je bijvoorbeeld wilt weten in welk jaar de auto voor het laatst geserviced is).
De meeste auto's worden roll-on/roll-off verscheept in plaats van in een afgesloten container omdat het eerste simpelweg goedkoper is. Als er al boekjes bijzitten, zijn die vaak met alles wat er los bijgeleverd is, tijdens de reis verdwenen (denk bijvoorbeeld aan gereedschap, bagagenetten, reservewielen en dergelijke).
Als bewijs van de "echte" km-stand wordt vaak het exportdocument getoond waar de afgelezen km-stand op staat vermeld. In een enkel geval wordt er een km-certificaat overhandigd van bijvoorbeeld "Odometer Inspection Services OIS". Natrekking leerde ons echter dat het vaak niet om onafhankelijke certificeringsinstanties gaat, maar om commerciële bedrijven die gelieerd zijn aan de exporteurs.
Van een oude auto die zo'n 10.000 of 20.000 km heeft gereden, kan een kenner zien dat dit echt is en niet gefaked. Maar bij een km-stand van bijvoorbeeld 80.000 is het zonder sluitende documentatie niet meer vast te stellen of deze correct is of dat het in werkelijkheid méér is dan de teller aangeeft.
Als u een re-import auto koopt, laat dan in ieder geval het chassisnummer
Klik hier voor contact met Han Terneldeli van Aaben Youngtimers Klik hier om in te schrijven voor de gratis nieuwsbrief vooraf bij de dealer controleren. Zo weet u zeker dat de auto nieuw in Japan is geleverd. Het komt namelijk ook voor dat Europese merken als gebruikte auto vanuit andere werelddelen naar Japan worden verscheept. Dan geldt de Japanse verplichting dat er een nieuwe teller wordt gemonteerd waardoor u niet weet hoeveel de auto werkelijk heeft gereden.
Japan heeft ten dele een subtropisch klimaat; de zomers zijn er dan vochtig en heet en dat kan zijn weerslag hebben op de kwaliteit van de auto. Meer dan eens komt het voor dat bij deze "zo goed als nieuwe" auto's met "lage" km-standen, de kabelbomen verpulveren. Een leek weet en ziet het niet, maar het vervangen daarvan is een uiterst kostbare zaak (!) en verhaal bij de verkoper is er in de regel niet bij.
Bij onze garage in Oosterhout werd onlangs zo'n auto ter reparatie aangeboden. Bij deze Mercedes S-Klasse youngtimer uit Japan (onderstaande foto), moesten meerdere kabelbomen worden vervangen à raison van zo'n € 2.500 per stuk. Daar komt dan het arbeidsloon nog bij en reken maar dat het een tijdrovende klus is...

Teksten van Han, klik hier voor de actualiteit op de blog Auto & Politiek


Gezond boerenverstand

En dan nog dit: onze youngtimers (ongevalvrij, gedocumenteerd, lage km-standen) zijn in Europa - de thuismarkt - al uiterst zeldzaam; je moet ze met een lampje zoeken.

Klik op de afbeedling voor detailopnames
Klik op de afbeelding voor detailopnames.

Het is opvallend dat ze vanuit de exportmarkt Japan wèl volop worden aangeboden. Temeer als je je bedenkt dat het een land is met rechtsgestuurde auto's en dat een Mercedes, BMW of Volvo met het stuur aan de linkerkant zoals wij dat kennen, zéér status verhogend is.

Japan heeft bijna 130 miljoen inwoners (waarvan alleen al in Tokio zo'n 30 miljoen) en wij kunnen het ons niet voorstellen dat er voor bijzonder mooie linksgestuurde, statusverhogende Westeuropese premium merken met lage km-standen geen Japanse autoliefhebbers te vinden zijn. Maar goed, dat is maar Nederlands boerenverstand natuurlijk...


Slechts een enkele Japanner bij Aaben Youngtimers

Soms bieden we zelf ook een auto uit Japan aan. In dat geval hebben we deze ter plaatse van een tussenpersoon gekocht op het moment dat hij al in Europa is. Zonder uitzondering gaat het dan om een auto met een bijzonder lage, gedocumenteerde km-stand (tot zo'n 20.000) die we net als al onze andere youngtimers vóór de aankoop grondig hebben gecheckt. In ieder geval weet u dan ook dat de banden en de koplampen zijn vervangen door uitvoeringen met een EU typegoedkeuring. Handig om te weten is tot slot nog dat de radio vervangen moet worden omdat we een ander frequentiebereik hebben dan de Japanners. Maar ja, dat doen de meeste youngtimerrijders toch al omdat ze handsfree willen bellen.


Klik op de afbeelding om het artikel te lezen
Klik op de afbeelding om het artikel te lezen.
Bijval van Autobild Klassik

Overigens is Aaben Youngtimers niet de enige die de re-import auto's uit Japan met scepsis bekijkt.

Bijval komt ondertussen van het toonaangevende Duitse magazine "Autobild Klassik" die voor de rubriek "Händler Check" in de uitgave van juli 2012 op bezoek gaat bij een Duitse youngtimerhandelaar die inmiddels vrijwel alles uit Japan haalt. Autobild schrijft het volgende: "Kenner wissen: Bei Japan-Rückläufern ist generell Vorsicht geboten, viele Tachos sind zurückgedreht." In het Nederlands: kenners weten het: bij Japanse re-imports is in het algemeen oplettendheid geboden, veel kilometertellers zijn teruggedraaid!


Bezint eer ge begint

Kijk dus goed uit met "winstpakkers" uit Japan. Heeft u alles goed overwogen en heeft u die éne echte gevonden: geniet ervan, met volle teugen. Niets is zo mooi als een rasechte, volbloed youngtimer!

Klik hier voor uitleg over het gebruik van tagsAaben Youngtimers (Auto Aaben) is specialist in Mercedes Benz, BMW (youngtimers BMW), Audi en Volvo Youngtimers in Etten-Leur bij Breda. U vindt os ook bij youngtimers.nl en youngtimers Vught. We weten alles over fiscale bijtelling, bijtellingsvriendelijk rijden of bijtellingvriendelijk rijden, over btw correctie privé gebruik en btw correctie auto en u vindt ons in Youngtimer-Magazine (Youngtimermagazine, youngtimer magazine of youngtimer-magazine.nl), Auto Motor Youngtimer (amyoungtimer.nl) op Youngtimer-Pagina (Youngtimerpagina) en met een bedrijfspagina op Facebook (Facebook.com/AabenYoungtimers). We zijn ook bekend als de snoeptrommel (desnoeptrommel od desnoeptrommel.nl). We hebben voorts oldtimers (oldtimer) te koop en kunnen u advies geven over een goede oldtimer verzekering (oldtimerverzekering of oldtimer verzekeren) youngtimer verzekering (youngtimerverzekering of youngtimer verzekeren) zoals youngsterpolis, de aangepaste oldtimer regeling (oldtimerregeling pvv) en de oldtimerbeurs Rosmalen. Onze auto's zijn ideaal voor starters in verband met startersaftrek, een starterslening, starterslift of startersregeling, voor zzp, zzp er en leden van ZZP Nederland. Wilt u zelfstandig ondernemen of zelfstandig ondernemer worden dan zit u bij ons goed (ook voor zelfstandigenaftrek). Ondernemers in het vrij beroep en mkb zijn klant bij ons en zij maken gebruik van mkb winstvrijstelling, mkb brandstof en zijn vaak aangesloten bij MKB Nederland. We zien u graag op de Startersdag. Aaben Youngtimers is nauw betrokken bij BijtellingOldtimer.nl en BijtellingYoungtimer.nl (Autobelangen).
TBREEN
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 25 jun 2012, 20:05
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam: Thierry
Type wagen: 300CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: R107 280SL 1977,
500SE
1982,
500E
1992


Re: Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Berichtdoor 300TDT » 21 maart 2017, 17:30

Staat ook een mooie import combi te koop uit Japan. De prijs hield mij tegen om te gaan kijken.
300TDT
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Is Japanse Import minderwaardig? Zo ja Waarom?

Berichtdoor koun » 21 maart 2017, 22:40

Dat heb ik maar geluk met mijn coupe uit japan met volledige km stand documentjes

En alle boekjes er nog bij.

Gr koun
koun
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 02 sep 2015, 18:57
Roepnaam: Koun
Type wagen: E320 Coupé
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mazda MX5


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast