Het is nu do jun 08, 2023 7:20 pm
Moderator: Mafkees
John.M schreef:Nou ik hou 'm maar en laat haar lekker staan, rij er enkel mooie vakantieritten mee. APK is nog ruim 1,5 jaar geldig daarna zien we wel weer
Dweezman schreef:Ben wel aan de beurt met met m'n R320...
Ja jong....die z'n reet brand moet op de blaren zitten.
JosW124 schreef:Ik denk het op deze site al eens eerder te hebben beschreven, maar we worden echt voor de gek gehouden, en laten ons dus voor de gek houden....
De E250 D 12-1993 dient hier in Frankenland 2-jaarlijks gekeurd te worden. Telkens weer is de keurmeester, degene die de computer bedient die de keuring uitvoert,vebaasd over de lage emissiewaardes.
Die lopen hier van 0 naar 2,5. Mijn combi zit rond de 0,8 en hij begrijpt dat niet omdat de meeste recente diesels tussen de 2,0 en 2,5 geven, volgens zijn informatie. En voor zover ik weet zijn die dan ook nog voorzien van een roetfilter.
Snappie?
Jos.
RD500sec schreef:De APK geldt voor NL.
Hoe het in de rest van de EU is geregeld weet ik niet, maar mogelijk dat daar de regels al strenger waren betreffende het roetfilter, of dat deze ook nu aangescherpt zijn.
De aanscherping geldt voor de diesels die af fabriek een roetfilter hebben.
Tot een bepaald bouwjaar mag het roetfilter verwijdert worden, dan kun (moet) je de registratie in het kentekenregister veranderen in "geen roetfilter" en ben je daarna de roettax verschuldigd. Natuurlijk kost ook het veranderen van de registratie de nodige euro's.
Waar het op neer komt, is dat de auto's de uitstootwaardes moeten halen die bij de registratie werden vastgelegd.
Auto's waar het roetfilter is verwijdert halen die waardes niet meer, en worden daarop afgekeurd.
Er wordt nu gehandhaafd op de regelgeving, iets wat eerder niet gebeurde.
Waren de heren politici maar net zo strikt als het de regels betreft omtrent hun functioneren, dan zou de bevolking er vrede mee hebben.
De W124 is van voor het roetfilter tijdperk voor zover ik weet, dus heeft deze aanscherping geen invloed op de keuring voor de diesels uit deze serie.
Keer terug naar Diesel Specifiek
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten