door Gombal » za okt 09, 2010 7:00 pm
Heb het zelf ook op die manier gedaan, dit is een verhaaltje wat ik voor een ander forum geschreven had (denk dat de grootste truuk is om het nieuwe rubber en het gat van het subframe zoveel mogelijk in te vetten, heb het aan de hand van hetzelfde engelse verhaal gedaan denk ik, was eng om te beginnen maar achteraf een fluitje van een cent. Ik had ook alle vier de bouten los gehaald maar daar werd ik achteraf niet echt vrolijk van want toen kreeg ik het subframe bijna niet meer op zijn plek omdat de veren de hele zaak naar beneden drukte en ook nog scheef! Heb er dus maar gauw aan 1 kant de bouten weer in gezet en toen onderstaande gedaan):
Wat ik gedaan heb is het volgende:
Auto aan de achterkant opgekrikt, heb de garagekrik onder het differentieel gezet en toen opgekrikt zodat ik onder allebei de achterste krikpunten een assteun kon zetten, stond de wagen lekker stabiel.
Garagekrik verwijderd en daarna de wielen eraf.
Toen de garagekrik onder de achterwiel ophanging gezet, zo dicht mogelijk tegen de plaat welke achter de achterschijf zit.
Stukje opgekrikt maar niet zover dat de auto van de assteunen afkwam natuurlijk!
Toen de bout van het voorste rubber aan de kant van de krik eruit gedraaid en de krik langszaam laten zakken.
Het subframe zakt nu een stuk verder aan de voorkant, als het goed is verder als de huls met schroefdraad waar de bout in zit.
Bij mij kon ik aan allebei de kanten de middelste metalen huls van het rubber er zo uit pakken, zat niet eens meer vast.
Heb toen een stevige schroevendraaier tussen het subframe en het rubber geslagen en het rubber er proberen uit te wippen. Gaat niet in 1 keer, zal je een paar keer moeten doen, heb ook steeds als de schroevendraaier ertussen zat meteen wd40 ertussen gespoten om te smeren. Als ik het me goed herrinner hoefde ik bij beide rubbers niet meer als een keer of 5 de schroevendraaier er tussen te meppen en toen kwam het rubber er gewoon uit, is ook helemaal vervormd dan.
Heb toen het gat in het subframe goed schoon gemaakt, heb het rubber aan de buitenkant ruim ingevet met siliconenvet (las op internet om het niet met gewoon vet te doen omdat dat het rubber aantast op de lange duur, weet niet of dat zo is maar ik wilde geen risico nemen). Het gat in het subframe flink ingespoten met teflonspray zodat het lekker vet en glad was.
Toen het rubber boven ophet gat geplaatst, let op de platte kant!, je kan het een beetje erin drukken omdat de rand afgeschuind is, toen met een grote schroevendraaier tussen het chassis en het rubber het rubber er een stuk in gedrukt.
Toen met een koevoet ook weer tussen het rubber en het chassis, wel even oppassen dat je niets beschadigd!, het rubber er helemaal in gedrukt, ging eigenlijk bijna vanzelf.
Aanslagring eronder en bout weer vast gedraaid en toen de andere kant gedaan op dezelfde manier.
Links ging iets makkelijker als de rechterkant omdat rechts die plastic bak onder je auto zit en die beperkt je ruimte wat.
Bij het erin zetten aan de rechterkant moest ik even met de koevoet het subframe iets naar beneden drukken zodat het rubber er precies tussen ging.
Wat ik toen vergeten was erbij te schrijven:
Oh, en als je helemaal niet genoeg ruimte hebt om het rubber eruit te halen kun je ook nog de bout uit het achterste rubber draaien maar dan moet je wel je draagarm blijven ondersteunen anders gaat hij erg ver naar beneden.
Ik had ook de onderste bout van mijn schokdemper losgehaald. Dan moet je zeker het zaakje blijven ondersteunen want je schokdemper is de begrenzer zodat je draagarm niet verder naar beneden kan!
Hoop dat je er wat aan hebt.
Laatst bijgewerkt door
Gombal op za okt 09, 2010 7:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.