door Tokkel124 » vr apr 24, 2015 12:50 am
Ik heb een hele tijd bij Carglass gewerkt. daar werken echt wel vakmensen hoor. Geloof me, als je dagen lang niets anders doet dan ruitjes "plakken" dan weet je op een gegeven mement wel wat wel en niet te doen.
Zij geven garantie, en niet goed is voor hun meer werk dan je denkt. Meestal moet het hele zooitje weer eruit.
Carglass levert diverse merken. Wat er erin zit, Pilkington, orgineel of ander merk, maakt heel weinig uit. Qua kwaliteit. Leg ze maar eens naast elkaar, knappe kop die ziet wat niet orgineel is.
Veel belangrijker is het plaatsen. Hoge kitrand, lage kitrand. Neemt men even de tijd om roest weg te werken, dat soort dingen. Een niet waterdichte ruit, herken je zo. Ga maar eens de snelweg op. Fluit ie ergens? Lek!
Zelf ruitje plakken? Ruitenkit halen en snijdraad. Te koop bij elke automat. Beetje primer en hechtmiddel erbij.
Een plat stuk ijzer om in de hoeken je dash en ander plastic te beschermen is een pre.
Werk met 2 men tijdens het snijden. De een houd de ijzeren plaat waar de snijdraad het plastic drijgt te snijden, en de ander snijdt. Probeer zo horizontaal mogelijk de draad te houden t.o.v. de ruit. En neem zoveel snijdraad extra dat je lekker naast de wagen staat, anders moet je voorover leunend op de voorruit gaan trekken, dat vind je rug niet lekker.
En ja trek zoveel mogelijk weg in de buurt van de snijdraad. Probeer die zo warm mogelijk te krijgen door snel te trekken, dan glijd ie zo door de kit. Niet teveel kracht zetten. Trek je te langzaam, en blijft de draad koud, dan maak je je hetzelf moeilijk. Probeer het anders eerst eens op een sloopauto, op de sloperij. Zon rolletje snijdaar kost iets van €20. Kit ook. Primer ed ook, al krijg je dat laatste bijna voor niets als je bij Carglass zegt dat je het eens zelf wilt proberen. Zij kunnen je ook tips geven, de meeste namen hun werk zeer serieus en vinden het leuk als iemand er eens wat gericht over vraagt.