Ter verduidelijking en beter voor ons forum staan ze ook hieronder.
De M10x motoren zijn een mooi stukje duurzame en betrouwbare techniek, maar ouderdom komt met gebreken en slecht starten of beroerd lopen wil nog wel eens een bevestiging zijn dat deze vermogensbronnen al op leeftijd zijn en derhalve onderhavig aan daaruit voortvloeiende kwaaltjes.
Geen ultiem recept voor alle start- en loopproblemen, maar vooralsnog een voorzet met tips die wat licht op de donkere motorruimte kan werpen.
Allereerst uitgaan van een goede basis, dus controleren op scheuren in de (vacuum) slangen en zorg voor frisse bougies, kabels, filters en rotor !!!
Koelwatercircuit dient correct te functioneren en goed ontlucht te zijn i.v.m. evt. foutieve meetwaardes door sensoren.
Notoire probleemveroorzakers zijn de keramische 'torpedozekeringen' die nog al eens geen of slecht contact maken.
Motoren die op LPG lopen of hebben gelopen kunnen kostbare (motorische) schade hebben. Uitgedroogde pakkingen, vastgelopen injectiemodule (spinnekop), door backfire(s) beschadigde stuwschijf / plunjer, verbrande kleppen enz., maar ook K-stop relais en modificaties op de EHA kunnen lastig te traceren problemen opleveren.
Check de aarding van het motorblok. Er dient een, in goed conditie verkerende en goed (elektrisch geleidend) gemonteerde, gevlochten metaal strip tussen carrosserie en motorblok bevestigd zijn.
Accu voltage > 11,5 V
Nimmer aannames doen !!
Het uitgangspunt "Gisteren deed ie het nog" is, technisch gezien, uitermate naief want b.v. een nieuwe bougie die er gisteren ingedraaid is kan vandaag wel degelijk kapot zijn !
(hoog of slecht) Stationair
Stationair dient een M10x motor rond de 700 rpm te lopen en de afstelling kan, afhankelijk van type en uitvoering, door de afstelschroef op het inlaatspruitstuk of op de zijkant van het luchtfilterhuis aan de kleppendekselkant of is zelfs helemaal niet aanwezig.
Controleer met name de vacuumslangen naar, afhankelijk van de uitvoering, de verdeler of de elektronische ontstekingsmodule op het schutbord.
Hoog stationair door lekkage in het vacuumcircuit is bij b.v de latere M10x motoren minder voor de hand liggend omdat de voorontsteking bij dit type niet door het vaccum geregeld wordt, maar door een BDP en toerental sensor.
Valse lucht:
scheuren in bv carterventilatieslang onder het luchtfilter of tule onder de injectie spinnekop
Slecht sluitende stuwschijf van de luchtweger.
Defecte luchttemp sensor in het luchtfilter *
Defecte koelwatertemp sensor
Defecte Koelwatertemp vacuumventiel verhoogd toerental *
Defecte LMM (Lucht Massa Meter) potmeter (groen)
Defecte stationair schakelaar (geel)
Vastzittende IACV (Idle Air Control Valve) ofwel LLR (LeerLaufRegler) (rood) *
Defect OVP relais (relais met doorzichtig kapje achter de accu)
En als ie staionair ook sterk naar benzine stinkt: een lekkende koudstartinjector (blauw)
Als ie bij optrekken inhoudt of uitvalt: verstopt brandstoffilter.
Verkeerde lucht/brandstof verhouding: af te stellen door de stelschroef naast de stuwschijf (paars) maar vereist een CO2 meter.