Zoals beloofd
Ben vandaag eens op het werk in de pjuter gedoken, dan eens gebeld met een mede specialist, en dan nog eens de keuring (KM Oostende), conclusie ;
er is in B een wet die vrij onduidelijk is en het gevolg is het volgende van toepassing :
- je mag geen school en werk ritjes maken, maar wat houd je terug om om de hoek te parkeren
- je mag geen commerciële activiteiten uit oefenen, dus de food-truck mag niet op O-plaat, en hoeveel rijden er daar van rond ???
- een O-plaat is voor recreatief vervoer, dus waarom zou je je eigen caravan niet kunnen trekken, je remorque niet volgooien voor het containerpark?
Wat mag je niet ;
- commerciële activiteiten, zoals de food-truck, als handelaar caravans vertrekken naar bv klanten, voor een bedrijf klanten ronselen door bv reclame, producten rondrijden.
Wat moet je wel :
- je trekhaak moet gekeurd zijn bij O-keuring of na plaatsen
- je houden aan de trekgewichten, ik dacht ongeveer 1500kg voor de W124, hang er geen 1700 achter.
Jan heeft gelijk dat de Oldtimer trekhaak maar 1X moet gekeurd worden (bron KM Oostende), maar er wordt verwacht dat je zelf toezicht houd om de installatie en de rest van de wagen in 100% conditie te houden. Hier zit er een wijziging aan te komen, waarschijnlijk :
- ge-tunede en aangepaste wagens jaarlijks
- licht aan gepaste 2 jaarlijks
-normale standaard wagens 3 jaarlijks
Dit laatste om de verbouwde wagens er uit te krijgen, ze zouden ook een soort van tuning keuringsbewijs krijgen, zodat je als handhaver de mogelijkheid krijgt om de Jonnies er uit te halen die hun wagen ombouwen voor de keuring.
Maw, hang die caravan van MY2017 maar achter je O-plaat en geef gas, hou alleen rekening met de gewichten, zorg dat je trekhaak gekeurd is, en gebruik hem niet om je food-truck op een trailer te trekken.
Goede vakantie
Mijn beroep moet niet vermeld worden, maar ga er van uit dat ik er verstand van heb