Begrijp me niet verkeerd, ben niet voor de roetmeting maar wat is nu eigenlijk het probleem?
- Als liefhebber (neem aan dat als je nu nog steeds een W124 op diesel rijdt dat je wel een liefhebber moet zijn) onderhoud je je auto zowieso goed, of je dat nu zelf doet of uit besteedt.
- Onze oude dieseltjes zijn door meneer Mercedes mechanisch begrensd op 5150 toeren, hoger gaan ze dus nooit draaien, belast of onbelast. (Heb dit bij mijn 250D bewust en ook een keer onbewust (koppeling intrappen terwijl hij op de cruisecontrol staat en geen schakelaar op het koppelingspedaal) uitgetest, bij de 200D ook al een keer bewust.)
Waarom, je blaast de uitlaat eens lekker leeg en het is de meest simpele manier om te kijken of je kilometerteller klopt, in zijn 1 naar de 5150 toeren en de kilometerteller staat dan op de 2 schakelstreepjes.
Uiteraard geen gewoonte, 1 keer is genoeg.
- Een 200D met 4 versnellingen maakt bij 120 km/hr een kleine 3500 toeren. Bij 130 km/hr wordt dit al bijna 4000 toeren. Hij gaat ook daar niet van kapot dus van een keer gasgeven in een garage ook niet.
En als je niet wilt dat ze te vaak veel gasgeven zorg dan dat de eerste meting meteen duidelijk goed is. Simpelweg net voor de APK een stukje snelweg rijden met 3000 tot 3500 toeren, uiteraard pas als je motor echt warm is, dus pas na een kilometer of 20.
En heb je er nog je twijfels over, zorg dat je tank nog maar een kwart vol is en gooi er dan een liter of 10 zonnebloemolie bij (in de winter niet meer als een procent of 30 ivm viscositeit). Onze oude dieseltjes hoeven niet aangepast te worden ervoor en lopen er super mooi op, sterker nog, ik vind mijn motor er beter op lopen, mooier en hij loopt iets enthousiaster door met optrekken. (Stuk veiliger als de benzine optie, smeert tenminste net zo goed als diesel. Beetje vreemd ook, je bent bang voor de toeren bij de roetmeting en vervolgens gooi je er benzine bij die allerlei andere negatieve effecten heeft, smering, temperatuur enz. Rare redenatie
)
Wil je de zonnebloemolie het hele jaar rond doen dan wel de brandstofslangen vervangen door ppo bestendige, doe je het alleen voor een APK dan kan het geen kwaad voor je slangen.
Ander alternatief is GTL diesel, minder roet, NOX, enz. Helaas maar op een paar plekken in Nederland op dit moment te krijgen.
Kortom, ik maak me er niet zo druk om als ik met de Benz naar de APK moet, die overleeft de roetmeting wel. Met mijn Fordje was ik veel benauwder, dat blokkie was niet gemaakt in een tijdperk dat alles nog echt duurzaam en degelijk moest zijn.