Vind het moeilijk te horen zo op een filmpje met het geluid van mijn mobiel.
Wat zou ik zelf checken:
- Staat de timing van je injectiepomp goed? Weet niet hoe handig je zelf bent maar dit is simpel te checken.
Verwijder je kleppendeksel. Draai de motor rechtsom totdat het streepje op de nokkenas gelijk staat met het streepje op het eerste nokkenas zadel.
Kijk bij de krukaspoelie of hij netjes op 0 graden staat, staat er niets moet je nog 2 slagen verder draaien. Draaien alleen aan de centrale bout voor aan de krukas, dop 24, NIET aan de nokkenas.
Check of hij op 0 graden staat of iets ernaast. Weet uit mijn hoofd de maximale toegestane rek niet meer maar ga er maar even van uit dat je daar niet aan zit.
Verwijder aan de zijkant van je injectiepomp de bout, dop 17.
Draai nu de motor door naar 15 graden na het bovenste dode punt.
Kijk dmv een spiegeltje of maak een foto met flits recht voor het gat aan de zijkant van je injectiepomp, je zal als alles goed staat (en je rek van de ketting was 0 graden ) inprecies in het midden een streep zien, is een nok op het gewicht in je pomp.
Je kan ook van een M10 bout die niet volledig draar heeft de draad eraf slijpen/zagen en precies in het midden van de kopse kant een 2 mm brede zaagsnede maken en deze in het gat steken. Je zal dan als alles goed staat voelen dat hij de nok "pakt". Pin NIET laten zitten als je motor verdraait!
Als hij netjes in het midden staat klopt dat in ieder geval en is dat het niet.
Wat nu als hij niet in het midden staat.
Als je rek op je ketting hebt, zeg 2 graden dan moet je de motor daar de helft van extra verder draaien, met 2 graden rek dus 1 graad verder, 16 graden na bovenste dode punt.
Had je geen rek maar zie je de nok wel maar zit hij niet in het midden dan staat je timing niet goed.
Aan de voorzijde van de motor zitten drie 11 mm bout koppen waar de pomp mee vastzit, draai deze ietsje los. Aan de achterzijde van de pomp zit ook een bout aan een beugel van de pomp welke ook iets los moet.
Waar je pomp tegen het blok aan zit aan de voorzijde van de pomp steekt een lange moer omhoog, hiermee kun je de pomp verdraaien.
Rechtsom is vervroegen, linksom is verlaten.
Verdraai de lange moer zover totdat de nok in het gat exact in het midden staat, motor op 15 graden na bovenste dode punt laten staan (of als je rek hebt opbouw juiste punt).
Zet alle vier de boutjes weer goed vast.
Draai de dop aan de zijkant van de pomp er weer in.
Zet je kleppendeksel terug en start de motor.
Hoor je verandering?
Check je hydraulische stoters:
Verwijder je kleppendeksel (ben even kwijt of dit bij koude of warme motor moet, vermoed warm maar daar heeft iemand anders vast antwoord op en ik zal het zowieso opzoeken.)
Druk nu met een niet magnetische pin of schroevendraaier en het liefst een messing of hard kunststoffen op de stoters welke niet ingedrukt worden door een nok. Je moet deze niet of nauwelijks in kunnen drukken, hij mag ook niet zakken als je er even druk ophoudt.
Als je ze allemaal gehad hebt draai dan de motor verder zodat je ook degene kunt doen die net door een nok ingedrukt waren.
Kun je er 1 of meerdere indrukken dan wordt het tijd voor nieuwe stoters.
Is het het bovenstaande allemaal niet gooi dan eens een 300 ml 2-takt mengsmering olie in je tank. Dit doet voor de rest niets maar je zal merken dat de motor stiller gaat lopen, het smeert en dempt je verstuivers.
Als het geluid dan minder wordt zit het idd in je verstuivers, wel vreemd als hier niets mee gedaan is.
Kan ook nog zijn dat 1 of meerdere verstuivers niet mooi meer vernevelen maar dan verwacht ik ook bij koud een knap nagelend geluid.
Heel verhaal, zal nog wel iets missen naar dat vult iemand anders dan wel aan
.