Bij deze wil ik me ook even voorstellen.
Ik ben Stijn uit Kapellen bij Antwerpen, geboren in '84, zeevarende van beroep, vader van 2 en sinds kort eigenaar van mijn eerste W124. Eentje waar ik per toeval op botste en die ik eigenlijk niet kon laten staan.
Mijn eigen wagen geschiedenis begon nochtans sterk met een W201 uit 1985, 2.0e, champagne kleurig met groen interieur. Ik voelde me als 18 jarige de koning te rijk, terwijl het wagenpark van mijn vriendengroep uit die tijd beperkt was tot slechts 4 modellen, een ford escort, fiesta of een opel astra of corsa. De baby Benz was toen al een favoriet.
Helaas is een onvoorzichtige chauffeur er frontaal opgeklapt en heb ik ze moeten achterlaten op de sloop...
Sindsdien heb ik enkel zweeds staal en engelse nukkigheid gereden in de vorm van een 69' Volvo amazon, een Volvo 850 2.5 tien klepper, een 850 awd lpt, een '87 Volvo 240 sedan, een defender '98 110 300tdi, een 2004 discovery II, een 2018 disco sport, weer een 2003 defender 110 td5 en tot enkele weken geleden was mijn daily een '92 saab 900 turbo cabriolet. Mijn vrouw rijdt nog steeds met de disco sport als gezinswagen, maar die is eind dit jaar aan vervanging toe.
Omdat in Belgiƫ het fiscaal klimaat voor bedrijfswagens met fossiele brandstof erg ongunstig is geworden, gaat zij overstappen naar een elektrische auto. We hebben een tijdje gekeken naar plug-in hybrides als gezinsauto, maar die zijn nog erg duur naar mijn mening voor het formaat dat je er voor in de plaats krijgt. Een compactere ev is dan nog budgettair gezien te doen.
Ik lag een paar nachten wakker van hoe we in de toekomst onze ritjes containerpark/ikea sleuren/ op vakantie met het gezin gingen doen in een compacte EV of een saab cabrio.
Na wat denk en zoekwerk heb ik dan besloten om de Saab weg te doen en er een betrouwbaar werkpaard voor in de plaats te halen. Omdat ik al een tijdje mee aan het kijken was naar oudere Mercedessen voor een vriend, had ik al een aardig idee van de marktprijzen en was de liefde voor de jaren 80 en 90 creaties van Das Haus weer wat aangewakkerd.
Mijn initiele zoektocht strekte zich uit over heel Europa en het gewenste model was een S124 300TE 4 matic.
Maar na wat inleeswerk en 1ste hand ervaringen met de 4matic in de W124 heb ik dat plan stilaan los gelaten. Mijn buidel is ook niet onbeperkt diep en de auto moet tussendoor ook vooral kunnen rijden.
Mijn vader had een W124 230E, een w140 350d en uiteindelijk een W210 300TD, dus als jonge knaap heb ik wel wat uren op de achterbank van een ster versleten.
Zo kwam ik toevallig op autoscout24 op een 300TD turbo tegen die ook nog eens te koop stond in Belgiƫ, op het eerste zicht in vrij goede staat met een niet te gekke km stand. Te meer omdat ik al plannen aan het maken was om enkele auto's in Zuid-Duitsland en Zwitserland te gaan bekijken was ik heel enthousiast. Gaan kijken en rijden en de zaak was beklonken.
- IMG-2045.jpg (3.94 MiB) 683 keer bekeken
- IMG-2047.jpg (5.59 MiB) 683 keer bekeken
- IMG-2048.jpg (3.04 MiB) 683 keer bekeken
Voor een auto van 31 jaar is ze vrij goed, maar er moeten nog een aantal puntjes op de i gezet worden om ze helemaal af te maken.
Voor mij is een W124 een tamelijk complexe auto, aan de defenders sleutelde ik zelf wel wat onderhoudjes en kleine reparaties, alhoewel een versnellingsbakwissel is al een half dagje plezier, maar ik zou me geen volwaardig mechanieker noemen. Als ik vastloop op iets zullen jullie mij wel horen, al heeft de zoekfunctie al heel wat verduidelijkt en geleerd.
Het plan met de Benz is om eerst met een schone lei te beginnen, alle vloeistoffen/filters verversen, kilometers maken en dan zien waar de pijnpunten ongetwijfeld nog opduiken.
Wat zijn het toch fantastische machines!