Beste forummers,
Dat de M111 motor olie lekte werd me wel duidelijk toen ik de bodemplaat had verwijderd. Nadat ik alles soort van schoon had wist ik ook waar het vandaan kwam: zowel druppels uit scheurtjes in de carterpan zelf alsook langs de pakking. Aangezien vorige bezitters ook de olieaftapplug compleet rond afgedraaid hadden besloot ik om de pan en pakking te vervangen.
Het vervangen is best een klus op de grond maar als je het een keer gedaan hebt denk ik dat je de klus een volgende keer in de helft van de tijd klaart. Het enige waar de literatuur me niet voor waarschuwde was dat ook de oliepomp verwijderd moet worden om de pan langs de draagbalk te manoeuvreren.
Waar ik een compleet vergalde pan verwachtte viel de hoeveelheid aangekoekte drek enorm mee (385K op de teller). Wat wel schrikken was is dat ik een enigszins flexibele plastic ring (geen rubber) in de carterpan vond. De precieze diameter weet ik niet omdat ik niet weet hoeveel materiaal tussen de niet-passende uiteinden ontbreekt. Het enige wat ik kon bedenken was de pakking van de olievuldop, maar bij nadere inspectie lijkt die daar toch niet op.
Herkent iemand dit stuk plastic?
Bedankt weer