Besten Nol,
Ik heb met mijn 500E vorig jaar het zelfde probleem gehad, dit wil natuurlijk niet zeggen dat het ook de zelfde oorzaak had. De mijne had een langen tijd stil gestaan voor dat de vorige eigenaar er afstand van wou doen en liep hierdoor bij niet wekelijks gebruik erg onregelmatig of soms op een poot minder. Echter bij regelmatig gebruik was er niks aan de hand maar dat valt in Nederland niet mee nu hij met vochtig weer niet de garage uit mag.
De 500E is erg gevoelig voor lange periodes stil staan met onregelmatigheid in de motor als gevolg. Dit is meest op te lossen door het vervangen van de verdeel kappen en rotors.
Kosten hier voor bij de dealer zonder montage:
verdeel kappen €274,50 voor 2 stuks
rotors €72,- voor 2 stuks
Helaas was bij mij hier het probleem niet helemaal mee opgelost maar wel erg verbetert. Ik heb toen de bougies vervangen (zijn de kosten niet) en alle kabels die op het oog niks mankeerde toch maar met draaiende motor nat gespoten met een plantenspuit
(dus toch vocht op de auto) en tot mijn verbazing zag je hier en daar duidelijk een vonk overspringen. Toen alle kabels, het kabelhuis, alle stekkers en overige materialen vervangen. Kosten: (schrik niet) €1924,44 met de eerder gemaakten kosten toch zo´n €2.250,-
Welkom in de wereld van een 500, alles is echt peperduur maar dat vergeet je alweer snel zodra je er mee weg rijd
Het blijft een wereld auto van een wereld merk. Voor de rest nooit geen problemen mee had ook doordat hij in het verleden altijd keurig onderhouden is geweest en ook nu zonder rare problemen de beurt en APK door gekomen. Als ik dan de vergelijking maak met mijn vorige W211 kan ik tegen die afschrijving toch wel erg veel onderhoud aan de 500E uitvoeren en rij ik vooralsnog nu veel goed koper
Ik gebruik hem dan ook alleen zomers bij mooi weer.
Ik hoop dat je hier wat mee ken of op z´n minst een beetje gerust gesteld bent wand alles is beter dan een berg afschrijving.
Grt. Johan.