Interessante meningen.
Even samenvattend lees ik o.a. dat
1. de 205/60/15 band eigenlijk op een 7J velg moet (en die velg heb ik niet)
2. omtrek blijft dezelfde
3. het rijcomfort van een bredere band op de 6,5J velg minder is vergeleken met de standaard band op dezelfde velg
4. andere merken bieden een "velgbeschermer" versie
5. een 205 band op een 6,5J velg een raar gezicht is
6. het wel meevalt met het afwijkende gezicht, en Dunlop en Pirelli sneller afslijten
Hetgeen Paul en Leon schrijven (punt 1 en 5) zit in dezelfde richting. Maar Nico zegt dat dat wel meevalt. Als het er raar uit ziet, loop ik niet meer zo warm voor een bredere band op mijn velgen.
Over dat rijcomfort, is dat echt merkbaar minder? Op dit moment heb ik nog twijfel tussen de 195 en 205.
Misschien maar een ander merk band kiezen met velgbeschermer. Ik was op Michelin uitgekomen omdat ik ergens
gelezen heb dat dat de stilste band zou zijn. En de banden komen onder een cabrio, je rijdt dus wel eens open, en dan hoor je die banden natuurlijk beter. Maar ook hier weer, is dat echt een duidelijk verschil met b.v. Dunlop of Pirelli? Ga ik dat horen?
De mindere KM's die je eventueel met een Dunlop of Pirelli maakt lijkt me geen probleem, het is onze hobby auto voor als het mooi weer is, ik ga er jaarlijks hooguit 3000 tot 4000 km mee rijden.
Overigens vind ik de discussie over de invloed op de snelheidsmeter ook wel interessant.
Zoals ik het zie gaat de snelheidsmeter minder aangeven. Stel je eens voor er zitten hele grote tracktorbanden onder. Als ik dan 100km/uur rij, gaat de as een stuk langzamer rond vergeleken met de standaard maat wielen/banden. En de snelheidsopnemer staat ergens in directe verbinding met die as (toch?).
Groet, Eric.