Hallo,
Mijn naam is Guus Blokland, ik ben dierenarts in Utrecht en sinds heel kort in bezit van een 25 jaar oude lichtblauwe W124 300TE automaat. Ik heb voor deze Mercedes nooit eerder een Mercedes in bezit gehad. Van oudsher was ik pricipieel renaultrijder maar de modellen zijn op een gegveen moment dusdanig lelijk geworden dat ik het pricipe heb verlaten. Een relikwie uit mijn renaultfan-tijd heb ik nog in bezit, een Dauphine uit 1958. Daar rijd ik nooit mee, dat hoeft ook niet want hij hoeft nooit meer naar de APK. Eigenlijk is het een autootje van niks, ik ben er veel te lang voor, ik moest 'm altijd aan slingeren (jawel) want de 6V startmotor kreeg de motor niet rond, de wegligging is erbarmelijk en zo kan ik nog even doorgaan. Maar ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om 'm weg te doen.
Vroeger had ik niets met mercedessen, ik vond ze allemaal hetzelfde en het was een auto voor laten we zeggen bepaalde types. Toen de S-klasse kwam (dat was voor mij zo tege het einde van de middelbare school) kon ik dit type wel waarderen, maar ik heb altijd gehouden van praktische auto's dus een sedan was voor mij een zinloos vervoermiddel. Toen echter even later de W124 als T model kwam kreeg ik toch wel wat meer oog voor het merk. Praktisch was deze voor die tijd enorme stationcar in ieder geval zeer.
Enfin, mijn renault-dagen kabbelden vrolijk voort. Mijn eerste auto was een R4, mijn tweede een R16 en net toen ik dacht dat dit de ultieme auto was kwam daar de R25. 12 jaar na introductie kocht ik een 10 jaar oude R25 V6 inj aut. Dat was echt een superkar maar na een half jaar in bezit te hebben begonnen allerlei electronische snufjes uit te vallen, de motor werd slecht en kort daarna werd ie, geparkeerd in de straat, ook nog total loss gereden door een glazenwasser die bij de verplaatsing van zijn hoogwerker vergeten was de steunpoten in te trekken. Diverse modellen volgden: nog een R25, R18, R11, R5, R21 en als laatste een Renault Espace I. Daarna was renault exit. Naast de Espace had mijn inmiddels nieuwe vriendin een oude Jeep cherokee, die na een paar jaar werd vervangen door onze huidige Grand Cherokee. Ik zelf inmiddels oog gekregen voor de Amerikaanse VAN en kocht zodoende na lang zoeken mijn huidige Econoline. Die grand Cherokee was niet echt praktisch: heel veel massa (1900 kg) weinig inwendige ruimte, een gemiddeld verbruik van 1 : 5 (benzine) en bijna 1000 euro per jaar wegenbelasting. Toen kon ik uiteindelijk mijn vriendin ervan overtuigen dat met de aanschaf van een oldtimer op LPG, ook al loopt die ook 1:5 en weegt die ook 1900 kg wij daar toch op jaarbasis 2000 euro mee konden besparen. En zodoende kwam ik terecht bij een handelaar in klassiekers die een uitstekende RangeRover Classic had staan. Bij de bezichtiging werd duidelijk dat deze handelaar meer een mercedesspecialist was en naast de nodige SE's, de SEL's, de SEC's stond daar ook mijn 300TE.
Ik heb de RR uitgebreid bekeken en geconstateerd dat prijs en kwaliteit meer dan overeen kwamen, de 300TE stond naast de RR en ik heb slechts vluchtig even een blik geworpen. In mailcontact over de RR heb ik vervolgens voorgesteld de 300TE 'ongezien' ook te kopen voor 70% van de vraagprijs en tegen verwachting in ging de verkoper akkoord.
En ik heb er niet verkeerd aan gedaan. De auto loopt geweldig, het ziet er onder de motor kap ook heel fraai en schoon uit, veel delen zijn vervangen. De versnellingsbak is minder onberispelijk, voor de leek schakelt ie goed genoeg maar als het op automatenbakken aankomt ben ik geen leek en heb ik dus zo mijn bedenkingen. De wagen is verder schadeloos en heeft slechts wat gebruikssporen achterin het interieur. Gezeten achter het stuur priemt het frame van de stoel weliswaar in je heupbeenderen (die is dus heel hard aan een herbekleding toe) maar de bekleding van de deuren, raamstijlen en plafond zit er nog net zo strak in als 25 jaar geleden. De mercedeskwaliteit van de materialen straalt er in deze ouwe bak echt vanaf en je kun je nauwelijks voorstellen dat deze auto al 25 jaar lang op deze aarde rondrijdt.
Ik heb de auto in principe gekocht in de veronderstelling dat ie in de nabij toekomst meer waard zou worden en dat ik 'm dan wel weer zou verkopen maar ik ben bang dat het mercedes-virus mij nu reeds heeft geinfecteerd, dus of deze 300TE binnen afzienbare tijd nog van eigenaar zal wisselen durf ik ernstig te betwijfelen.
Ik hoop dat we op dit forum veel aan elkaar zullen hebben
Groeten,
Guus