Wie geeft raad ?
Mijn zoon is nog niet zo lang in bezit een Mercedes 250CE coupe van 1971 met een M114 motor (2500 cc met 6 cilinders in lijn met Bosch inspuit systeem). Er moeten kleppen worden gecontroleerd en gesteld.
Het type motorblok komt ook voor in een aantal W123 modellen - dus geen hydraulische, maar met gewone tuimelaars.
Nu lezen we in bepaalde artikelen op internet dat de speling moet worden gemeten tussen de nokkenas en de bovenkant van de tuimelaar. Ik heb vroeger heel vaak kleppen gesteld bij meerdere Opel motoren, daar meette ik altijd tussen de klepsteel en de tuimelaar.
Volgens mij is dat ook de definitie van klepspeling, namelijk de speling tussen de klep en het mechanische dat de klep bedient. Dat kan zijn een tuimelaar op rechtstreeks de nokkenas zoals vroeger bij de VW Golf.
Je kunt bij deze Mercedes dus op 2 manieren meten, A. tussen de nokkenas en de bovenkant van de tuimelaar (nokkenas drukt ongeveer in het midden van de tuimelaar er bovenop). B. tussen het einde van de tuimelaar en de klepsteel.
Wat is de juiste manier A of B ?
Opm. op het plaatje een voorbeeld van de tuimelaar onder de nokkenas (schoevedraaier ligt de tuimelaar op van het stelmechanisme).