door NL300TE » ma sep 13, 2010 3:54 pm
Het zal eerder liggen aan een vervuilde verdamper, het radiatortje waarlangs de warme buitenlucht wordt afgekoeld voordat het je interieur in wordt geblazen. De verdamper (niet te verwarren met de condensor) zit echt in het ventilatiesysteem, dus alle lucht die naar binnen komt stroomt langs dat ding.
Het vocht in de aangevoerde warme buitenlucht condenseert op de buitenkant van de steenkoude verdamper (vandaar het plasje water onder airco-auto's). Bovendien is die lucht vaak vrij stoffig. En in dat klimaat groeien bacteriƫn als... tsja, bacteriƫn! Retesnel dus. Met als resultaat die muffig-zure lucht, die ook niet bepaald gezond voor je is.
Hoe smerig de boel kan worden werd getoond op een van de Duitse W124-fora. En wij maar denken dat die Germanen immer so sauber zijn...
Het is dus zaak, die verdamper eens goed - maar zeer voorzichtig schoon te maken. Er zijn allerlei middeltjes voor te koop, waar ik echter geen ervaring mee heb.
Let wel, de verdamper bestaat uit dunwandige alukanaaltjes en een heleboel flinterdunne aluminium filamentjes, die al omvouwen als je er naar kijkt. Elk krom koelribbetje betekent: minder rendement EN meer ongewenst geluid.
Eigenlijk is het beste advies om de airco eens een grote beurt te laten geven door een vakman. Ik heb goede ervaringen met de fa. Willie Harbers, aircoprofessor en dealer van een automerk dat in dit forum niet genoemd mag worden...
Aardige en serieuze vent en hij zit in het schilderachtige Oldenzaal. Dat is (ook) voor mij een wereldreis maar ik vond het de reis waard. Wie weet woon jij wel in Twente maar het spreekt voor zich dat er in elke windstreek wel een specialist zit.
Check dan wel of je evt. plaatselijke aircoboer echt weet hoe het werk, en niet belooft dat 'ie voor 4 tientjes, in 20 minuten de boel gefikst heeft. Bij een vent met hart voor jouw airco ben je je Benz wel een ochtendje kwijt. Hij spoelt het hele systeem grondig door, zowel 'heen' als 'terug', zodat werkelijk zoveel mogelijk vuil verdwijnt. Aansluitend wordt de hele boel van nieuwe koelolie, O-ringetjes, filters en weet ik veel wat nog meer voorzien, en wordt ook je verdamper netjes gereinigd.
Reken voor zo'n grote beurt op 150 - 185 euro. Vervolgens laat je het systeem het best jaarlijks even checken en evt. bijvullen. Doe dat in april, en niet in juli... (Geen grap: deze zomer was er wereldwijd gebrek aan R134a. Er zijn maar een handjevol fabrieken die dat gerei maken en 1 ervan werd gesloten.)
Ten aanzien van je interieurfilters:
Voor zover ik weet hebben alleen W124's van na 7/93 pollenfilters (correct me if I'm wrong. In dat geval zitten ze onder de zwarte plastic kap onder je voorruit, die ook de mechaniek van de ruitenwisser afdekt. Dat spul demonteren is niet moeilijk maar ik raad je (en iedereen hier) sterk aan om te investeren in de CD-rom met het Werkstatthandbuch. Kost een paar centen, maar het heeft mij zeker het tienvoudige aan tijd, afgebroken onderdelen en alle andere ellende die ons arme zelfsleutelaars overkomt, bespaard!
Tot slot nog een tip:
Probeer altijd wanneer je met airco rijdt, die airco +/- 10 min. voor het eind van je rit uit te zetten (knop EC op je dash). De laatste kilometers kan je verdamper dan mooi drogen, waardoor de bacteriegroei veel minder is. Deze tip geldt natuurlijk niet alleen voor MB's.
- Bijlagen
- [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
- Hoe smerig?...
...ZO smerig!
- yuk!!.jpg (90.61 KiB) 1153 keer bekeken