Wij hebben onlangs een prachtige 250TD 1987 van een Nederlands forumlid overgenomen en in België ingevoerd.
Mijn vriendin is officieel woonachtig in België en gezien de maffiamaatregel van Uw Nederlandse overheid is het thans erg aantrekkelijk een Nederlandse Benz naar Belgïe te brengen.
In Belgïe hebben de belangenverenigingen voor oldtimers het namelijk wèl voor elkaar gekregen de voordelen van het rijden van klassieke voertuigen te behouden.
De invoer ervan is vrij simpel.
Om te voorkomen dat eenieder opnieuw het wiel dient uit te vinden om dit te doen, bij deze een korte handleiding. Suggesties, vragen en opmerkingen zijn van harte welkom.
Bij elk GWK of VWE kantoor kan men witte platen verkrijgen bij inlevering van de Nederlandse platen.
Het Nederlandse kenteken wordt afgestempeld en krijgt de koper mee.
De auto dient een geldige NL APK te hebben.
Met de witte platen komt een tijdelijk kenteken met een geldigheidsduur van 15 dagen, een verzekering met groene kaart, en verder alle documenten die men nodig heeft.
Men mag hier 15 dagen mee rondrijden.
Binnen deze 15 dagen dient men de auto in te klaren bij de douane in Belgïe, voor de prijs van het formulier à raison van 10, ( tien) cent.
Dan dient men naar de Belse APK te gaan, afspraak is niet nodig omdat het om een lichte keuring gaat.
In België dient men een brandblusser in de auto te hebben, wij hadden die niet, maar dat mocht de pret niet drukken.
De keuring was €38,-
De kosten in NL voor de witte platen etc. bedroegen €138,-
Dan is het zaak de auto te verzekeren in België, ( klassiekerverzekering) en de platen aan te vragen.
Klaar.
Vrij eenvoudig dus allemaal. De jaarlijkse wegenbelasting bedraagt €34,- en nu komt het mooiste van alles; de auto hoeft nooit meer gekeurd te worden!!!
Erg vreemd lijkt mij, maar wij hebben het nog specifiek nagevraagd op het keuringsstation en is dus echt waar!
Dus nieuwe auto's vanaf 3 jaar elk jaar keuren en dokken, auto's ouder dan 25 jaar alleen bij import en daarna nooit meer.
( Dat ik dit niet begrijp zal wel aan mij liggen, ik heb mijn school immers nooit afgemaakt)
Wij hebben hier toe besloten om een Benz op Belgische platen te zetten omdat er onlangs een EU wet is aangenomen die het mijn vriendin verbied met één van mijn 250TD's rond te rijden op Franse platen.
U weet wel, de grenzen zijn open, vrij verkeer van goederen en personen, en sindsdien wordt de ene draconische maatregel na de andere over Uw vrijheid uitgestort.
Ik weet dat dit een zuur bericht is voor de NL forumleden, maar ook ik kan het niet leuker maken.
Gezien ik zie dat er ook veel Belgische liefhebbers op deze site zitten, bracht mij er toe onze ervaring te delen.
Wellicht tevens een reden om toch maar naar België of Frankrijk, ( geen wegenbelasting) te verkassen.....
Ik heb het in beide landen in ieder geval prima naar mijn zin.
Succes,
Jos, la France.
PS. In Belgïe is het niet toegestaan met een oldtimer de kids naar school te brengen en er dagelijks mee naar het werk te tuffen. Ook voor strikt commerciele doeleinden is deze uitzondering niet van toepassing. Boete bedraagt 2500 ballen.
Dus uit de buurt van trajectcontroles blijven als je dit wel wilt doen.