W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu ma maart 01, 2021 1:26 pm

Rienk T

Dit is de plaats waar je jezelf en eventueel je auto kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent.

Moderator: Mafkees

Rienk T

Berichtdoor Rienk T » za jan 09, 2021 12:33 pm

Goedemorgen,

Als van kinds af aan ben ik enorm autofanaat. In de afgelopen jaren passeerden verscheidene Saab 900 Turbo's de revue, waarvan ik nog steeds een mooie zwarte 900 Turbo cabrio met mijn broer in bezit heb. Toen een vriend van mij afgelopen jaar een Mercedes 190D kocht en we met nog twee andere youngtimers (een Saab 900 Turbo en een BMW 520i E34 touring) naar Spanje zijn getourd was mijn interesse in Mercedes gewekt. Daarna ging ik eens langs bij een bevriende autofanaat en Mercedesliefhebber waar ik de eer had om even achter het stuur van zijn W124 280E te kruipen om te aanschouwen wat voor comfort en rust zo'n Mercedes uitstraalt. Van begin tot eind een genot. Ik las wel eens dat de W124 bestempeld wordt als de laatste Mercedes 'before the accountants took over' en 'das beste oder nichts' is wat dat betreft zeer treffend. Ik ben fan van coupés en mijn zoektocht begon dan ook naar een 300CE, bij voorkeur met schuifdak en leer en alle andere opties waren mooi meegenomen. Afgelopen november stuitte ik op een 300CE-24 in Frankrijk en heb ik de gok gewaagd om daar heen te rijden met een trailer achter mijn vaders Volvo. Aangekomen aldaar stond een roestvrije 300CE met zo'n beetje alle essentiële opties waarbij de vraag wat er niet op zit eerder naar voren komt dan wat er wel op zit. Het nadeel was dat de automaat aandacht behoefte, evenals de koppakking. Inmiddels heeft de Mercedes specialist er behoorlijk aan gesleuteld en gaat het de goede kant op. Daarover later meer, want ik heb nog meer vragen, daarom leek het mij wel zo gepast om mij even voor te stellen, uiteraard met wat plaatjes voor de visueel ingestelden onder ons.

Hartelijke groet,
Rienk
Bijlagen
bee06ae8-6f8b-4cc2-a31e-fc5603bb38ff.JPG
Een eerste blik in de garage, ziet er niet verkeerd uit
bee06ae8-6f8b-4cc2-a31e-fc5603bb38ff.JPG (192.02 KiB) 307 keer bekeken
192d5490-a99d-4719-bde1-0f0644e637f2.JPG
192d5490-a99d-4719-bde1-0f0644e637f2.JPG (359.2 KiB) 307 keer bekeken
19ada502-9609-49ed-b274-02aa80c3db97.JPG
De terugreis wordt ingezet
19ada502-9609-49ed-b274-02aa80c3db97.JPG (344.9 KiB) 307 keer bekeken
IMG_1746.JPG
Ergens op een troosteloze parkeerplaats in België
IMG_1746.JPG (2.77 MiB) 307 keer bekeken
IMG_2291.JPG
Een eerste ontmoeting
IMG_2291.JPG (3.02 MiB) 307 keer bekeken
IMG_2346.JPG
Op Nederlands kenteken
IMG_2346.JPG (3.78 MiB) 307 keer bekeken
IMG_2347.JPG
IMG_2347.JPG (4.1 MiB) 307 keer bekeken
IMG_2348.JPG
IMG_2348.JPG (3.51 MiB) 307 keer bekeken
Rienk T
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo maart 25, 2020 6:32 pm
Roepnaam: Rienk
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Rienk T

Berichtdoor Bram Jansen » za jan 09, 2021 4:25 pm

Welkom hier Rienk!
Mooi voorstel verhaal, top :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1979
Geregistreerd: vr okt 04, 2013 10:13 am
Woonplaats: Neuvy Grandchamp Fr.
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W212 CDI E350
2010


Re: Rienk T

Berichtdoor archivarius » za jan 09, 2021 11:04 pm

Gewéldige introductie Rienk en een prachtige C124!

Ik rij al bijna 5 jaar in een C124, een heerlijke daily driver. Soms wel 1000 km per week. Elke dag een feestje ;) Inmiddels 336 k op de teller en geen spoortje vermoeidheid. Maar...de Benz wordt dan ook goed onderhouden.

Ik zie dat je optiecode 600 hebt: de koplampwisser. De rechter wisser op jouw C124 ontbreekt maar dat kun je eenvoudig herstellen.

Het wisserblad (stukje kunststof met wat rubber) wordt weliswaar niet meer door Bosch geproduceerd maar er zijn replica's op de markt. Zie dit topic voor alle details:
post156575.html?hilit=koplampwisser#p156575

Het klopt dat de W124 'the last real Mercedes' is, gemaakt om 100 jaar mee te gaan. De laatste Mercedes van 100% ijzererts, wat erna kwam bevatte ook schrootijzer. Men ontwierp en bouwde de W124 en bepaalde pas daarna wat ie moest gaan kosten. Bij zijn opvolger, de W210, zeiden de accountants: 'hier heb je een zak met geld en bouw daar een auto van'. Totaal andere filosofie en verdienmodel.

Over kosten gesproken, op deze website kun je met behulp van de optielijst (zie je ponsplaatje onder de motorkap) berekenen wat destijds de nieuwprijs van jouw auto was, uiteraard in Duitse Marken:
http://www.w123-hannover.de/cgi-bin/nprechner.pl

Tenslotte: alles wat je ooit over de W124 wilde weten maar nooit durfde te vragen, vind je in dit topic:
instructieboekjes-handleidingen-en-brochures-t17345-140.html

Veel plezier op het forum en natuurlijk veel veile kilometers met je C124!

Groeten,
Nan.
Over smaak valt wel degelijk te twisten, over kwaliteit niet.
archivarius
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 976
Geregistreerd: vr maart 25, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Nan
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Rienk T

Berichtdoor Rienk T » di jan 12, 2021 6:41 pm

Dank heren, voor de welkomstwoorden.

Lijkt mij een heerlijke daily driver, ik gebruik hem nu nog alleen hobbymatig, maar zou hem zo als daily driver inzetten.
Wat betreft de koplampwisser was het mij nog niet eens opgevallen, dank voor de link. Binnenkort maar eens bestellen. Die neupreisrechner is inderdaad erg leuk. Op basis van een Nederlandse prijslijst van Van Dijk in Rotterdam kwam ik op een basisprijs van 150.000 gulden en 70.000 gulden aan opties, toch een vrij bizarre prijs voor een auto :shock:

Het klopt dat de W124 'the last real Mercedes' is, gemaakt om 100 jaar mee te gaan. De laatste Mercedes van 100% ijzererts, wat erna kwam bevatte ook schrootijzer. Men ontwierp en bouwde de W124 en bepaalde pas daarna wat ie moest gaan kosten. Bij zijn opvolger, de W210, zeiden de accountants: 'hier heb je een zak met geld en bouw daar een auto van'. Totaal andere filosofie en verdienmodel.


Leuk, dat wist ik dan weet niet!

Binnenkort ga ik aan de slag met de pas aangeschafte Becker Mexico 2000 om deze werkend te krijgen, maar daarover zal ik een apart topic openen.

Groet,
Rienk
Rienk T
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo maart 25, 2020 6:32 pm
Roepnaam: Rienk
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Rienk T

Berichtdoor RJB » wo jan 13, 2021 8:46 am

Prachtige wagen! Van harte ermee.

Ze rijden heerlijk die 300’s en je wordt er niet moe in.

Ik heb een grijze met blauw velours:

auto - mercedes-benz 300ce-24 coupe (1).jpg
auto - mercedes-benz 300ce-24 coupe (1).jpg (1000.88 KiB) 195 keer bekeken
Avatar gebruiker
RJB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 362
Geregistreerd: zo jun 28, 2015 1:23 pm
Woonplaats: NOP - Flevoland
Roepnaam: Roel
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24 - 1993
C124 300CE-24 - 1991
964 Carrera 4 - 1993


Re: Rienk T

Berichtdoor verkuilm » wo jan 13, 2021 6:51 pm

mooie coupe! ben benieuwd hoe dat blok bevalt. Kan lastig zijn heb ik begrepen.
Rijd nu 15 maanden in 200CE alweer 30k gereden. Rijdt top, al is dat een kleine motor.
Zijn mooie autos en rijden goed. Maar of het nu beste autos zijn weet ik niet, kan toch een hoop stuk!
verkuilm
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 90
Geregistreerd: zo jul 14, 2019 10:23 am
Roepnaam: Marco
Type wagen: E200 Coupé
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Citroens!


Re: Rienk T

Berichtdoor JosW124 » do jan 14, 2021 9:51 am

"Maar of het nu beste autos zijn weet ik niet, kan toch een hoop stuk!'

Alle auto's gaan op een gegeven moment 'stuk', dat noemt men slijtage.
Goed onderhoud maakt dat er minder rap dingen stuk gaan, maar alles wat je vervangt aan een W124 behoeft voorlopig geen aandacht meer en zo houd je je W124 dus gezond.
Tijdens het werk aan onze combi's (250TD '87 en E250 diesel '93) ben ik met regelmaat verwonderd hoe het allemaal ontworpen en uitgevoerd is, een automobiel waar je je leven mee vooruit kunt.
Ik wil gewoon niets anders meer.

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 964
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Rienk T

Berichtdoor archivarius » do jan 14, 2021 5:48 pm

Geheel met je eens Jos, alles staat of valt met goed en regelmatig onderhoud. Ik rij veel kilometers (zojuist de 337.000 aangetikt) waardoor het risico op slijtage groter is. Dus grote en kleine beurten zoals het hoort en soms zeer groot onderhoud, zoals de revisie van de automaatbak of op de koprevisie.

Er áls er tussentijds eens wat kapot gaat, dan kun je bijna probleemloos nieuwe onderdelen bestellen. Soms voor weinig maar meestal voor de hoofdprijs. Vind ik geen probleem, immers 'das beste oder nichts'. En dan weet je dat dát onderdeel in ieder geval weer lekker lang mee gaat.

Zo brak eens het kunststof gedeelte van de peilstok af. Gewoon ouderdom en niet raar na dik 25 jaar. Dan bestel je bij de MB-dealer een nieuwe en dan liggen er in Duitsland 'gewoon' nog een paar duizend peilstokken op de plank. Terwijl de productie van de W124 toch echt in 1997 is gestopt. Fijne gedachte dat er nog veel op voorraad ligt.

Sinds de aanschaf in maart 2016 heb ik er een slordige 20 k 'ingestopt'. Gekkenwerk? Ach, rijgenot valt niet in geld uit te drukken en een hobby mag geld kosten :lol:
Bijlagen
003.jpg
003.jpg (435.27 KiB) 122 keer bekeken
Over smaak valt wel degelijk te twisten, over kwaliteit niet.
archivarius
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 976
Geregistreerd: vr maart 25, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Nan
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Rienk T

Berichtdoor JosW124 » do jan 14, 2021 7:03 pm

Voor ons zijn de Benzen geen hobby, maar dagelijks vervoer.
Ik kocht de E250 ca. 4 jaar geleden.
Auto zag er goed uit, je kon er aan zien dat hij niet afgejakkert was en was bijgehouden.
Althans aan de buitenkant, he?
Al gauw bleek dat de 450.000 km toch wel 'wat' slijtagesporen had achtergelaten.
Sindsdien, alle leidingen van het brandstof systeem vervangen, plastic meuk ipv koper, maar OK, c'est comme ça.
Achterkant.
Remmen, handrem, ophangingsrubbers achterbrug, + laswerk om de achterbrug weer te kunnen bevestigen.
Linksvoor bestond niet meer, dus nagemaakt met 4mm dik, wat wel weer een tijdje meekan.
Alle bevestigings en stabilisator stangen vervangen.
Rechter achterwiel lager , alle rubbers op de aandrijfas gedaan,middendemper, achterdemper.
En nog wat kleine dingen.
Ik denk dat je dit soort dingen met elke auto vroeg of laat tegenkomt. Maar al wat ik thans heb gedaan, komt vooropig niet meer aan de beurt.
Veel geleerd hier en ik ken mijn Benzen ondertussen van binnen en buiten.
Ik geniet van elke kilometer en ga regelmatig 'nergens' naar toe, gewoon om te genieten.
Heb dat nooit met andere auto's gehad.

Ik kan alle onderdelen tegen inkoopsprijs garage verkrijgen en dat scheelt natuurlijk heel wat slokken op de borrels.
Heb een brug en al het benodigde gereedschap ter beschikking, en da's maar goed ook.
Ik ben het wat dat betreft geheel eens met Bramlex; je brengt je Benz niet naar een Franse garage.
Heb dat ooit eens gedaan. Had problemen met de achtervering.
Einde verhaal was dat de idioot het gehele systeem had verwijderd, inclusief de leidingen en standaard achter schokbrekers er op had gezet.!!
Later bleek dat de regelstang onder de auto los hing....
Maar goed, dat was op mijn eerste 250TD een jaar of 20 geleden en inmiddels bijna vergeten...

Bon, inmiddels dus een 1/2 miljoen gepasseerd, een stuk of 12 x de wereld rond..
Wil de voorkant binnenkort gaan aanpakken en heb dan zo ongeveer alles gehad, wat wil zeggen dat in principe de Benz weer z.g.a.n. is, dus op naar de miljoen dan maar.
We spreken elkaar vast nog wel eens.

Jos
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 964
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten