W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 sep 2019, 20:12

vacuum pompje

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Re: vacuum pompje

Berichtdoor johnny5 » 24 apr 2019, 18:21

JantjeV8 dingen die ik doe en niets opleveren zijn het vermelden niet waard volgens mij , modulator verstellen ( heb ik wel gedaan hoor ) heeft weinig nut als de druk er niet is , eerst moet het ene goed zijn en dan verder zoeken
gr johnny5
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 06 maart 2019, 13:06
Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D


Re: vacuum pompje

Berichtdoor w126560td » 24 apr 2019, 23:34

:angry: :angry: Even een trukje wat ik zelf heb toegepast op mijn 300 turbo diesel.

Mijn auto had een te hoge vacuum druk op mijn automaat en via mijn vacuum modulator was dit niet aftestellen.

Vacuum moest minder daarom heb ik een naald gepakt en een paar gaatjes geprikt in de zachte stuk van de vacuun leiding welke naar de bak loopt. Zo heb ik mijn automaatbak perfect kunnen afstellen boterzacht en loopt al 3 jaar super. Als je te veel gaatjes prikt kun je met tape de gaatjes weer dicht plakken.

Op deze bericht zal bepaalde comentaar komen dat dit niet zo hoort. Maar het werkt wel goed. Alleen op diesel versies toepasbaar. Benzine modelen zullen rare verschijnselen krijgen.

Zoals je omschrijft een slippende automaat wijst op te hoge bak druk.....makkelijk op te lossen eigenlijk. Ik heb deze trukje gevoelsmatig uitgevoerd zonder meet apparatuur maar met een beetje gevoel, kennis, beleid kan het niet zo moeilijk zijn om je automaat aftestellen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je rembanden versleten zijn dan is dit niet op optelossen met je bak druk (of gedeeltelijk)
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 212
Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:56
Woonplaats: Turkey Istanbul
Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46


Re: vacuum pompje

Berichtdoor JantjeV8 » 25 apr 2019, 06:52

w126560td schreef::angry: :angry:
Zoals je omschrijft een slippende automaat wijst op te hoge bak druk.....


Hij meette helemaal geen onderdruk aan de bak..
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: vacuum pompje

Berichtdoor johnny5 » 25 apr 2019, 08:53

w126560td de druk is juist te laag :-) maar bedankt voor het meedenken , als ik er nu niets aan heb dan misschien wel in de toekomst
gr johnny5
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 06 maart 2019, 13:06
Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D


Re: vacuum pompje

Berichtdoor johnny5 » 25 apr 2019, 08:55

JantjeV8 heb wel druk 0.45 en dat moet 0.80 zijn ,ben bij richard geweest en we hebben het gemeten ,
gr johnny5
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 06 maart 2019, 13:06
Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D


Re: vacuum pompje

Berichtdoor RD500sec » 25 apr 2019, 09:17

Even een trukje wat ik zelf heb toegepast


De vacuum druk naar de bak stel je niet af met de modulator, maar met de VCV. Ook zitten er ristricties en filters in de leidingen van de vacuum pomp naar de diverse onderdelen die van invloed zijn.
De gaatjes die je maakt in de slang zorgen er voor dat er vuil aangezogen kan worden wat het vacuumsysteem op den duur schade toebrengt. Mooi dat het zo werkt, maar ik zou het niet zo laten.

De modulator zet het vacuum weer om naar hydraulische druk in de bak, die kun je met de modulator stellen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 712
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: vacuum pompje

Berichtdoor johnny5 » 25 apr 2019, 09:41

richard ik zal moegen eens naar de dealert rijden in hoorn , kijken of ze daar iets weten welke filtertjes waar horen, zoals je zien heb ,zit er bij mij weinig tussen
gr johnny5
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 06 maart 2019, 13:06
Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D


Re: vacuum pompje

Berichtdoor RD500sec » 26 apr 2019, 00:37

John, je motor is niet origineel, de bak mogelijk ook niet, de vacuüm slangen is mee gerommeld...
De dealer kan je een schema geven, wat Gombal hier al gepost heeft.
Naar mijn idee kun je je de rit sparen, de dealer zal je aanraden een specialist te bezoeken. Het heeft meer zin de druk van de pomp te meten met de slang naar de rembekrachtiger afgedopt, en meten op de kleine aansluiting van de pomp. Dan weet je of je de pomp moet vervangen of op zoek moet naar een vacuüm lek verder in het systeem.

Daarna afstellen van VCV en modulator, dan mogelijk de diverse pistons in het brein controleren en schoonmaken, nogmaals olie verversen en vandaar verder kijken.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 712
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: vacuum pompje

Berichtdoor johnny5 » 26 apr 2019, 10:12

richard motor is van 1990 , bak is de originele en ik verdenk de vacuümpomp ervan dat hij niet genoeg vacuum aanmaakt , maar volgens mij zou ik dat met remmen toch ook moeten merken ( en wat zou de capiciteit dan moeten zijn ) , nieuwe vcv heb ik besteld kwam toevallig een nieuwe tegen die betaalbaar was , ( kan nooit geen kwaad ) volgende week maar weer eens verder kijken
gr johnny5
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 06 maart 2019, 13:06
Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D


Re: vacuum pompje

Berichtdoor Shostakovich124 » 26 apr 2019, 10:15

Achter een OM602 (250D 2V) hoort een automaatbak met code 722.414, achter de OM605 (E250D 4V) 722.434.
In 99 van de 100 gevallen had een E250D met OM605 EGR/ARF. Dat betekent een hoop meer vacuümslangen,
ventielen en elektronica. Kijk maar eens achter de accu of daar nog een relais zit met de letters EGR erop.

Als de 250D (OM602) motor die er nu in zit geen EGR/ARF had, zit waarschijnlijk van de vorige motor nog wel de
hele aansturing van dat verhaal in de auto en dat schept verwarring en evt. oorzaak van vacuümlekken zijn. Je
schreef nl al dat er ter hoogte van de waterpomp een afgetopte slang liep. Dat moet bijna zeker van de EGR/ARF
zijn geweest. Misschien kan je een paar (overzicht)foto's van de motor, vooral de uitlaatzijde, maken en plaatsen.

Als ik het verhaal lees, schrijf je op 26 maart dat je er achter kwam dat de vacuümleidingen verkeerd om op de
VCV zaten maar daarvoor had je al aan de modulator op de bak zitten draaien/stellen. Op je eigen foto staat hoe
de slangen moeten: de gele komt rechtstreeks van de pomp en moet zonder dat dempertje op de VCV. Op de rode
moet wel dat dempertje en gaat naar de modulator op de bak.

Zoals al geschreven moet de vacuümpomp voor op de motor zo'n - 0,8 bar leveren, dat moet je ook bij de VCV
meten op de gele slang. Dat vacuüm wordt in de VCV gereduceerd naar +/- 0,4 bar bij stationair draaiende motor.
Je moet dus op de rode slang, of modulator op de bak die +/- 0,4 bar vacuüm meten. Bij vol gas moet dat 0 bar zijn.

Op de foto zie je (groene pijl) de VCV beluchtingsslang, vanaf die leiding kan de VCV die 0 bar regelen maar zo te
zien aan de (verkeerde) richting waar die naar toe gaat, lijkt die slang ergens op aangesloten, de pomp? Je kan die
leiding van het rubber koppelstukje aftrekken om de (eventuele geblokkeerde) beluchting te herstellen. Mocht die
slang ergens aangekoppeld zijn, aftoppen. Origineel loopt de slang naar de binnenruimte onder het dashboard.

mvg
Geert
Bijlagen
20190323_115303.jpg
20190323_115303.jpg (873.57 KiB) 166 keer bekeken
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: vacuum pompje

Berichtdoor johnny5 » 26 apr 2019, 10:56

Shostakovich124 zit inderdaad een relay met egr erop en daarnaast een relay van de kickdown
gr johnny5
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 06 maart 2019, 13:06
Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D


Re: vacuum pompje

Berichtdoor johnny5 » 26 apr 2019, 11:04

zal straks nog even foto's maken ,misschien wordt het dan een beetje duidelijker
gr johnny5
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 06 maart 2019, 13:06
Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D


Re: vacuum pompje

Berichtdoor johnny5 » 26 apr 2019, 13:30

slangetjes zitten ,sinds dat ik bij richard geweest ben ,zoals op jou foto de gele komt van de pomp af de rode gaat naar de bak en de onderste is nu gewoon loos , net ff foto's gemaakt van het egr relay de slang ( die is afgetopt) komt vanaf het thermostaat huis en nog een slang gevonden die naar de koplampen loopt vanaf het egr relay naar de koplampen toe ook afgetopt
IMGP0308.JPG
IMGP0308.JPG (237.41 KiB) 151 keer bekeken
IMGP0308.JPG
IMGP0308.JPG (237.41 KiB) 151 keer bekeken
Bijlagen
IMGP0309.JPG
IMGP0309.JPG (242.2 KiB) 151 keer bekeken
johnny5
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 06 maart 2019, 13:06
Roepnaam: johnny5
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W115 200D
nissan patrol 3,3 d lwb
opelrecord 2,3 D

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast