Hallo allemaal, hier een redelijke nieuweling op W124-gebied, maar wel iemand die al een flink aantal jaren oudere Alfa's rijdend houdt en die dus wel wat gewend is qua storingen en (dare I say it): roest.
Goed, ter zake. Sinds een tijdje heb ik een S124 in de vloot, en wel een 300TE-24. Geen schoonheid, maar dat hoeft ook niet omdat hij vooral af en toe een auto-ambulance moet trekken. Het ding loopt fantastisch, maar er is één vreemd probleem wat zich af en toe voordoet als de auto langer dan pakweg een dag stil heeft gestaan:
- Auto start feilloos en loopt meteen mooi rond.
- Motor warmt normaal op.
- Zodra de koelvloeistoftemperatuur rond de 80 graden komt, gaat hij slechter lopen en stotteren, hij trekt dan ook geen frikandel meer uit de mayonaise. Na niet al te lange tijd slaat hij dan af om niet meer aan te slaan bij het starten. Als ik het luchtfilterhuis dan verwijder, is duidelijk mengsel te ruiken en als ik dan de stuwschijf van de luchthoeveelheidsmeter naar beneden duw is het mengsel ook te zien (rook).
- Als de auto stilstaat als het stotteren begint, kan ik hem meteen af laten slaan door de automaat in D of R te zetten, of zelfs door de airco aan te zetten.
- Na een onbepaalde tijd wachten kan ik dan de auto weer starten en loopt hij feilloos. Het probleem blijft dan weg tot de auto weer langere tijd heeft stil gestaan.
Wat ik ondertussen al gecontroleerd heb:
- Alle onderdelen uit de ontsteking zijn recent en van A-merken.
- Lambdasensor werkt correct.
- Temperatuursensoren zijn allemaal in orde.
- Overspanningsrelais is OK.
- BDP-sensor is OK (al moet ik bekennen dat ik hem nog niet meteen bij het uitvallen heb kunnen meten).
- Koude startinjector is bij een Bosch servicepunt gecontroleerd en OK.
- Stuwschijf van de K-Jetronic is goed afgesteld.
Als iemand me op weg kan helpen om dit goed te diagnosticeren, zou ik daar erg blij mee zijn!