Wat je beschrijft duidt mijnsinziens maar op 1 ding, je fan gaat niet draaien.
Een oliedruk bij warme motor en stationair is heel normaal tussen 1 en 1,5 bar bij een diesel, niets om je zorgen over te maken. Bij mijn 250D en nu 200D is de oliedruk bij een kw temp van 85 graden ook gewoon tussen de 1 en 1,5 bar bij stationair. Dit is ook volgens meneer Mercedes de normale waarde. Afhankelijk van type olie en net nieuwe of al wat oudere olie/filter zal deze druk veranderen. Bij net nieuw filter en olie kan de druk zelfs maar net 1 bar zijn bij een goed warme motor. Bij oudere olie/filter zal dit langzaam oplopen naar tussen de 1 en 2 bar.
Als je bij een goed warme motor en nieuwe olie op 2,5 bar blijft staan is dat veel aparter. Echter kan dit aan je oliedrukmeter liggen (zijn de wijzers er wel eens afgeweest bijv.) of aan je sensor. Hoeft niet meteen op een probleem te duiden dus.
Normale kw temp is 85 graden, de juiste thermostaat bij een diesel staat op 85 graden namelijk. Ook hier geldt, de kw meter schaal is redelijk grof en als de wijzer er een keer afgeweest is dan zal hij ook afwijken. Het wordt pas vreemd als je wijzer ergens anders gaat staan terwijl jij niets veranderd hebt.(vind het al knap dat je 82-83 graden af kan lezen, schaal gaat van 80 naar 120 zonder graden aanduiding erop en een streepje ertussen in waar niemand van weet welke temperatuur dat nu eigenlijk is
)
Bij 110 graden zou wel je fan aangegaan moeten zijn. Bij een 250D is dat geregeld met zoals al genoemd een viscokoppeling. Indien deze niet meer functioneert is de enige remedie vervangen.
Een diesel heeft meer als genoeg koelvermogen aan boord dus ik zou eerst checken of de visco het doet (motor temp dus op laten lopen en kijken/luisteren of de fan meedraait. Vooral luisteren, het is duidelijk hoorbaar en ook zoals meneer Mercedes het voorschrijft om te checken, motor tussen 4000 en 5000 toeren laten draaien, kw temp naar 90-95 graden brengen en dan zou de fan mee moeten gaan draaien. Weet uit ervaring dat dit duidelijk hoorbaar is.
Check tevens meteen of de radiateur helemaal warm/heet is, over de hele oppervlakte.)
Indien hij dat wel doet dan zou ik idd mijn thermostaat eens checken hoewel deze meestal de andere kant op falen en je motor juist te koud blijft. Dan zou ik meteen je radiateur eens spoelen, met gewoon water is al genoeg om te zien of er troep inzit en daarna weer temperatuur controleren.
Radiateur zit met 2 clipjes vast dus is heel makkelijk te verwijderen om dit laatste te doen.
De fan zou aan moeten gaan bij een kw temp tussen de 90 en 95 graden. De lucht die dan door de radiateur gaat warmt de viscokoppeling op tot boven 71 graden en dan schakelt hij in.
Dit werkt alleen goed als er achter de radiateur ook netjes de windtunnel zit die er hoort te zitten!