W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu vr nov 27, 2020 3:27 am

Waarom zijn "we"zo traag ?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor Janneman » vr jul 10, 2020 8:01 pm

Ik rij met super veel plezier in een 250(T)D uit 1993.
afgelopen week op 537.000 gezet. Met een verbruik van 1 op 13 / 14 zeker niet gek.
Nu is bekend dat we met onze diesels niet het snelste zijn (94 pk af fabriek) en ik heb er vrede mee dat ik altijd als laatste bij het stoplicht weg ben.
Het heerlijk tokkelen en brommen van de 5 cylinder vind ik nog steeds prachtig om te horen.
Die nieuwe 100 km/h regeling vind ik ook niet zo erg :D
nu rees bij mij de vraag ..... hoe kan het dat we zo traag zijn ??
Wat me zelf te binnen schoot, is dat ik wel eens van "snelle"nokkenassen gehoord hed,en wij hebben deze wellicht niet, of zijn het de overbrengingen in de bak ??
Ik wil zeker geen aanpassingen doen aan mijn auto, gewoon nieuwsgierigheid,waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.
Janneman
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: ma jun 01, 2015 7:19 pm
Woonplaats: Assen
Roepnaam: Jan
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.3-16V
1986
W124
230CE
1989
W203
C180K
2004


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor RD500sec » za jul 11, 2020 11:13 am

Traag en snel zijn relatieve begrippen.
De diesels in de 124 zijn een kleine 40 jaar geleden op de markt gekomen, de ontwikkeling heeft sindsdien niet stil gestaan.
Ten tijde van de introductie waren dit snelle diesels, de 300 was de snelste in serie geproduceerde diesel....

In de jaren daarna zijn turbo’s, meerkleppenmotoren, indirect ingespoten motoren gemeengoed geworden.
Deze halen meer pk’s maar vooral ook meer koppel uit de motoren dan bij de 601 602 en 603 het geval is.

Overigens, het woord levensduur heeft ondertussen ook een heel andere betekenis gekregen dan wat wij gewend zijn, De 537000 km die jij er nu op hebt staan, kunnen de huidige motoren nog slechts van dromen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 967
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor Harley » zo jul 19, 2020 11:09 am

het ligt veel aan de rechtervoet .
ik ben bij destoplichten meestal als eerste weg ,ik vind de mijne ook erg snel vergleken met andere 300D.
paar jaar geleden op oudjaars dag vanuit oosterijk naar huis gereden in 6uur stukken erbij gehad dat hij 200 aan tikte op de navigatie.
gr harley
Harley
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 297
Geregistreerd: di jun 14, 2011 9:39 pm
Woonplaats: eindhoven
Roepnaam: harry
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: vw polo
hd roadking


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor JosW124 » ma jul 20, 2020 5:15 am

"De 537000 km die jij er nu op hebt staan, kunnen de huidige motoren nog slechts van dromen."

Precies, en maar zeuren over duurzaamheid en een beter milieu dat bij jezelf begint.
Volgens mij is het duurzaam als je een goede auto koopt en daar zo lang als mogelijk mee rijdt.
De W124 is daar een goed voorbeeld van.
Wij rijden er twee, van Madam een 250TD uit 1987 die thans naar de 600.000 gaat, de mijne een E250 diesel van 1993 die net de 500.000 is gepasseerd.
Beiden worden dagelijks gebruikt en goed onderhouden.
Wat versleten is wordt vervangen, roest wordt meteen aangepakt.
Door de verstuivers tiptop te houden is de uitstoot lager dan menige recentere auto's aldus de keurmeesters die telkens weer verbaasd zijn omtrent de lage uitstoot en daarbij zelfs hun eigen meetapparatuur wantrouwen(!)
Leeghoofden als ene Weekers lieten zich gebruiken deze fantastische auto's en masse op de schroothoop heeft doen belanden, wat op zich al een misdaad is, een aanval op onze vrijheden hetgeen te kiezen wat ons bevalt.
Een beter milieu begint inderdaad bij jezelf, namelijk onder de eigen hersenpan, hetgeen bij de beleidsmakers zelf echter ver te zoeken is.
Probleem is daarbij natuurlijk dat men er mee in'stemt'.
Fijn dan weer dat ze je hier in la France zelf laten beslissen waar je mee rijdt.
Wij leven thans in een vreemde wereld waarin men dus werkelijk niets meer te zeggen heeft.
Dat gedoe met die muilkorven spreekt boekdelen.

Daarbij vind ik onze Benzen snel genoeg en vind ik ze helemaal niet traag.
Ze rijden zoals een diesel dient te gaan, op het gemak, zonder eind.....let them roll

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 934
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor mk1driver » zo okt 25, 2020 10:55 am

JosW124 schreef:"De 537000 km die jij er nu op hebt staan, kunnen de huidige motoren nog slechts van dromen."

Precies, en maar zeuren over duurzaamheid en een beter milieu dat bij jezelf begint.
Volgens mij is het duurzaam als je een goede auto koopt en daar zo lang als mogelijk mee rijdt.
De W124 is daar een goed voorbeeld van.
Wij rijden er twee, van Madam een 250TD uit 1987 die thans naar de 600.000 gaat, de mijne een E250 diesel van 1993 die net de 500.000 is gepasseerd.
Beiden worden dagelijks gebruikt en goed onderhouden.
Wat versleten is wordt vervangen, roest wordt meteen aangepakt.
Door de verstuivers tiptop te houden is de uitstoot lager dan menige recentere auto's aldus de keurmeesters die telkens weer verbaasd zijn omtrent de lage uitstoot en daarbij zelfs hun eigen meetapparatuur wantrouwen(!)
Leeghoofden als ene Weekers lieten zich gebruiken deze fantastische auto's en masse op de schroothoop heeft doen belanden, wat op zich al een misdaad is, een aanval op onze vrijheden hetgeen te kiezen wat ons bevalt.
Een beter milieu begint inderdaad bij jezelf, namelijk onder de eigen hersenpan, hetgeen bij de beleidsmakers zelf echter ver te zoeken is.
Probleem is daarbij natuurlijk dat men er mee in'stemt'.
Fijn dan weer dat ze je hier in la France zelf laten beslissen waar je mee rijdt.
Wij leven thans in een vreemde wereld waarin men dus werkelijk niets meer te zeggen heeft.
Dat gedoe met die muilkorven spreekt boekdelen.

Daarbij vind ik onze Benzen snel genoeg en vind ik ze helemaal niet traag.
Ze rijden zoals een diesel dient te gaan, op het gemak, zonder eind.....let them roll

Jos.


Men wilde goedkoop rijden in een diesel en de W124 leent zich daarvoor, dat had niets met duurzame liefhebberij te maken, als liefhebber betaal je die wegenbelasting gewoon en rijdt je iets wat je leuk vindt.
mk1driver
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma mei 11, 2015 3:25 pm
Roepnaam: Koen
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nee


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor RD500sec » zo okt 25, 2020 3:12 pm

Een liefhebber stelt zich eerst even voor, en laat er geen 5 jaar overheen gaan na het aanmelden voordat hij 1 bericht plaatst, en daarin gewaardeerde forummers loopt af te zeiken.

Punt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 967
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor Frank73vero79 » di okt 27, 2020 11:33 am

Hier ook een liefhebber . Wegenbelasting vind ik ook niet zo'n drama . En ja de steden waar we niet inmogen komen we ook bijna nooit en anders hebben we altijd nog een benzine auto . Het rijd wel zo fijn en relaxt , dat je dat op de koop toe neemt
Frank73vero79
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: zo okt 11, 2020 1:04 pm
Woonplaats: Deventer
Roepnaam: Frank
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor mk1driver » zo nov 15, 2020 11:04 pm

RD500sec schreef:Een liefhebber stelt zich eerst even voor, en laat er geen 5 jaar overheen gaan na het aanmelden voordat hij 1 bericht plaatst, en daarin gewaardeerde forummers loopt af te zeiken.

Punt.


Ik zeik niemand af.
mk1driver
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma mei 11, 2015 3:25 pm
Roepnaam: Koen
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nee


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor Hulzie » ma nov 16, 2020 6:11 am

Is het niet zo dat de nieuwe auto's steeds rapper worden? Ik heb zelf een snel model voor 2000, maar eens lekker weg trekken gaat niks sneller dan een moderne batterijbak
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1922
Geregistreerd: vr dec 23, 2011 4:57 pm
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: E420
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor de Boer » ma nov 16, 2020 8:34 am

Zo'n accubak is niks meer aan en wil je geen autorijden noemen.
Een goeie 5/6 of 8 cilinder zou ik best blijver rijden willen :handgestures-thumbup:
I love my 300E My 300E is like an other man's wife:
look and admire, but don't touch!
de Boer
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 455
Geregistreerd: vr dec 03, 2010 9:40 am
Woonplaats: Urk
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes 170Va 1951.
Mercedes 190c 1964
Mercedes 300E 1985
Mercedes 230TE 1992
Mercedes 400E 1992
Vespa Sprint 2016
Peugeot Fox 2001
Batavus mot o mat 1978


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor BobKoppert » ma nov 16, 2020 12:41 pm

Onlangs mocht ik een dag proefrijden met elektrische auto's op Zandvoort, waaronder Tesla, Lexus, Mini de nieuwe VW ID etcetera. Ik vond het een sensatie om vrijwel geluidloos rond te scheuren in gewone gezinsauto's met het prestatieniveau van een Porsche 911. Om te zeggen dat het geen autorijden is, je hebt alleen niet de sensatie van motorgeluid meer. Voor de dagelijkse praktijk is dit eerder een voor- dan nadeel, dan gaat het erom om zo comfortabel en veilig mogelijk thuis te komen.

Op Zandvoort stond ook een klassieke 911 met elektrische aandrijving, die zou ik echter subiet laten staan voor een echte klassieke 911 met raspende en brullende boxermotor, maar dit is bij uitstek een funauto en niet geschikt voor de dagelijkse praktijk.

Ik rijd met veel plezier in mijn oude dieselende Benzen, maar de realiteit is dat we straks allemaal moeten geloven aan de elektrische auto en als dat snelladen ook echt snel wordt dan valt het prima te doen. Het is alleen wel jammer dat we uit onze knikkerende diesels worden gejaagd. Ik ben bang dat we straks in geen enkel stedelijk gebied meer welkom zijn.... en die sensatie van het geluidloos rijden maakt wel dat auto's minder karakter hebben. Of je in een Mini of Tesla rijdt, de beleving van het rijden is identiek, het is allemaal stil, snel en het stuurt lekker.
BobKoppert
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 158
Geregistreerd: wo jul 03, 2013 12:30 pm
Roepnaam: Bob
Type wagen: E200 Diesel
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W211 320CDI VW Golf IV


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor Hulzie » ma nov 16, 2020 8:49 pm

Tja, ik rij ook geen witte kat, heb er zelfs nog nooit in gereden.
Auto is voor mij ook groten deels hobby.
Rij Mercedes V8 die in 6 SEC 100 gaat.
Maar gebruik ik eens het vermogen wat erin zit, dat is zelden, want ik ben een rustig rijder, dan zie ik zo'n oplaadbare witte kat me meestal gewoon voorbij stuiven, en geen Tesla of andere top merken, maar simpele vertegenwoordigers witte katjes zeg maar.

We zijn zeker niet traag, ook beetje uitgeruste diesel niet, maar de moderne techniek verdringt ons een beetje, denk ik. Doch ze ontnemen mijn plezier niet.
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1922
Geregistreerd: vr dec 23, 2011 4:57 pm
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: E420
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor JosW124 » ma nov 16, 2020 9:59 pm

Was haastige spoed niet zelden goed?
Ben blij met mijn Benzen, de ene met 540K,(E250 1993) de oudere met 580K, (250TD 1987) endat dat even heeft geduurd, daar zit ik niet zo mee.......
Enne, hoe sneller je optrekt met zo'n elektroding, des te eerder zijn de accu's leeg, die dan weer opgeladen dienen te worden om de accu's naar het volgende laadstation te rijden....
Het meeste gewicht zijn de accu's , dus daar gaat de meeste energie naar toe.
Hoezo duurzaam?????
Wie heeft zoiets verzonnen????

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 934
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor AdamCabrio » vr nov 20, 2020 9:41 pm

"Traag" is een relatief begrip. Toen ik wat jonger was reed ik graag hard, maar dat kan en mag nu bijna nergens meer, en bovendien heb ik inmiddels andere auto-behoeftes. Eén van die behoeftes is dat een auto het gewoon blijft doen, kilometers lang, jaren lang. Alleen al om die reden voor mij geen Apple-op-wielen, zie de ellende in dit stuk:

https://fd.nl/ondernemen/1364587/taxi-s ... en-1-3-mln

Voor wie deze link niet kan openen, hier een greep uit de klachten over Tesla's: "bij de ene is de stuurbekrachtiging stuk, bij de ander begaven de aandrijfassen het al na een paar maanden. Een ander terugkerend defect, zelfs bij gloednieuwe auto's: een kapotte draagarm, een essentieel onderdeel van de wielophanging". En zo gaat het maar door. Auto's bouwen kunnen ze duidelijk niet bij Tesla. Okay, dit draadje gaat niet over Tesla bashing. En misschien is een elektrisch exemplaar van Duitse makelij beter, maar nee....a.u.b. niet voor mij. Zolang het mag, blijf ik het doen met mijn oude Benzen die ik kan hóren, ook al zijn die een flink stuk trager.
Avatar gebruiker
AdamCabrio
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 262
Geregistreerd: zo dec 23, 2012 12:20 pm
Roepnaam: Eelco
Type wagen: E200 Cabriolet
Bouwjaar: 1996
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: E320 Kombi 1995
300CE-24 Cabriolet 1992


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor AdamCabrio » za nov 21, 2020 12:33 pm

Mijn link van hierboven werkt alleen voor fd-abonnees zie ik nu, excuses. Maar deze link werkt wel, en gaat over hetzelfde:

https://www.ad.nl/auto/nederlandse-tesl ... gle.com%2F
Avatar gebruiker
AdamCabrio
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 262
Geregistreerd: zo dec 23, 2012 12:20 pm
Roepnaam: Eelco
Type wagen: E200 Cabriolet
Bouwjaar: 1996
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: E320 Kombi 1995
300CE-24 Cabriolet 1992


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor Shostakovich124 » ma nov 23, 2020 2:30 pm

JosW124 schreef:.... een beter milieu dat bij jezelf begint.
Volgens mij is het duurzaam als je een goede auto koopt en daar zo lang als mogelijk mee rijdt.
Wij rijden er twee, van Madam een 250TD uit 1987 die thans naar de 600.000 gaat, de mijne een E250 diesel van 1993 die net de 500.000 is gepasseerd.

Door de verstuivers tiptop te houden is de uitstoot lager dan menige recentere auto's aldus de keurmeesters die telkens weer verbaasd zijn omtrent de lage uitstoot en daarbij zelfs hun eigen meetapparatuur wantrouwen(!)
Leeghoofden als ene Weekers lieten zich gebruiken deze fantastische auto's en masse op de schroothoop heeft doen belanden, wat op zich al een misdaad is, een aanval op onze vrijheden hetgeen te kiezen wat ons bevalt.
Een beter milieu begint inderdaad bij jezelf, namelijk onder de eigen hersenpan, hetgeen bij de beleidsmakers zelf echter ver te zoeken is.
Fijn dan weer dat ze je hier in la France zelf laten beslissen waar je mee rijdt.


Die "lage uitstoot" zal o.a. de CO, onvolledig verbrandde diesel, zijn.
Dat bereik je idd met goed vernevelende verstuivers.

Maar desondanks heb je dus per auto zo'n 40.000 liter diesel verbrand en 350 liter olie verbruikt.
2600 gram CO2/liter x 80.000 = 208.000 kg CO2 geproduceerd.
Plus nog 10 mg fijnstof/kilometer x 1,1 miljoen = zo'n 10.000 kg fijnstof.
Bedankt!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

edit: hier in NL mogen we ook nog steeds zelf beslissen waar we in rijden...
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 288
Geregistreerd: za mei 25, 2013 6:42 pm
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor JosW124 » ma nov 23, 2020 2:53 pm

Ok Geert, bedankt voor de uitleg, ik zal bij allebei onze Benzen een mondkapje aan de uitlaat bevestigen.... :blink:

Met vriendelijke groet,Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 934
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor Bram Jansen » ma nov 23, 2020 3:26 pm

Geert heeft duidelijk geen W124 meer, althans die komt in zijn profiel niet meer voor. :lol:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1933
Geregistreerd: vr okt 04, 2013 10:13 am
Woonplaats: Neuvy Grandchamp Fr.
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W212 CDI E350
2010


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor de Boer » di nov 24, 2020 3:02 am

Geert heeft ook een klap van de milieumolen gehad. :D
I love my 300E My 300E is like an other man's wife:
look and admire, but don't touch!
de Boer
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 455
Geregistreerd: vr dec 03, 2010 9:40 am
Woonplaats: Urk
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes 170Va 1951.
Mercedes 190c 1964
Mercedes 300E 1985
Mercedes 230TE 1992
Mercedes 400E 1992
Vespa Sprint 2016
Peugeot Fox 2001
Batavus mot o mat 1978


Re: Waarom zijn "we"zo traag ?

Berichtdoor RD500sec » di nov 24, 2020 10:55 am

[quote}
Op Zandvoort stond ook een klassieke 911 met elektrische aandrijving, die zou ik echter subiet laten staan voor een echte klassieke 911 met raspende en brullende boxermotor, maar dit is bij uitstek een funauto en niet geschikt voor de dagelijkse praktijk.
[/quote]

Dat laatste ben ik niet met je eens, je kunt je heel goed dagelijks verplaatsen met de klassieke luchtgekoelde 911, beter dan met de latere watergekoelde, of eigenlijk moet ik zeggen probleemlozer. Enigste restrictie is het ruimte aanbod.


En misschien is een elektrisch exemplaar van Duitse makelij beter,


Als ik kijk naar de kwaliteit van de Duitse brandstofauto’s de afgelopen 10, 20 jaar, dan houd ik mijn hart vast....
Vroeger mocht een auto niet kapot gaan, was het een blamage voor de fabrikant als de auto met pech langs de weg stond.
Auto’s gingen probleemloos 10, 15 jaar mee.
Kom je nu in de garage met een auto van ruim 5 jaar oud die een defect heeft, krijg je te horen dat je een oude auto hebt, je het defect “dus” kunt verwachten. Garantie? Net afgelopen. Coulance? Nee, we kunnen u een nieuwe auto aanbevelen.
Daar sta je dan met je vw polo met kapotte DSG automaat, net over de 100.000km. U bent echt de eerste die we hier krijgen met dit defect, wordt je nog voorgelogen. Er rest je niets anders dan de reparatie van 4500 euro op te hoesten, of een deal te maken en nog meer geld uit te geven voor een nieuw stuk verdriet. Althans, als je bij de dealer blijft. Bij een automaten specialist krijg je te horen dat het een veelvoorkomend defect is, en dat zij je voor een aangenamer bedrag kunnen helpen.
We zijn van Duitse degelijkheid overgestapt op een verdienmodel, ik zie niet waarom dat met de komst van een elektrische aandrijving verandert.
Defecten worden ingeprogrammeerd, letterlijk, ramen die ermee stoppen, radio of airco idem dito. Even nieuwe software in de computer, en je kan weer een paar jaar, tot de software ook weer over datum is, dan herhaalt het ritueel zich. Wel even langs de kassa alstublieft.

@Geert
Kun je ook berekenen hoeveel CO uitstoot er bespaart is door niet aan deze wegwerp nonsense mee te doen?

To slot, om in de strekking van het verhaal te blijven,
Kan iemand mij uitleggen waarom die electrische wagens de prestaties van een F1 auto moeten benaderen, en tegelijkertijd als verstandige keuze voor het milieu, duurzaam worden aangeprezen, terwijl dit juist energie vreet?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 967
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron