Accu spanning daalt te snel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Dag MB rijders, in de tijd van twee twee en een halve week zakt mijn accuspanning zo ver terug dat hij niet meer wil starten, een volt of 10 a 11 heb ik dan gemeten, net te gering om de startmotor in beweging te brengen blijkt.

Ik verdacht de al wat oudere accu, maar die heb ik vervangen door een andere iets nieuwere accu.
En even afgewacht wat de accu spanning nu over een paar dagen gemeten doet, blijkt,,, echter dat deze spanning ook iets terugloopt van zeg 12,4 naar 12,1 in amper 4 dagen tijd.
Heb de minpool even los gegooid, en dan de stroom meter er is tussen gehangen.
Ik constateer dat bij contact uit, er een rust (lek) stroom loopt van ca. 10 mA. met periodiek (zeg elke 5 seconde) een piekje naar ca. 14 mA. en valt daarna weer op die rust lekstroom van ca. 10 mA.

De auto waar ik het over heb is een 85er 300E zonder airco of croesecontrole of wat voor moeilijks ook, dus ook geen automaatje.

Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig wat normaal is aan lekstroom, misschien is er onder jullie nog zo'n pietje precies die dat al eens gemeten heeft, dan ben ik daar wel nieuwschierig naar.
Ook eventueel suggesties om is naar te kijken waarom de spanning op de polen van de accu zo relatief snel daalt.

Groet, Henk Lith.
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja

Re: Accu spanning daalt te snel

Bericht door Rojo124 »

Hoi Henk
een aantal jaren geleden ook eens gehad....was ik in de kofferbak bezig geweest en had de zwarte plastic achterplaat niet teruggeplaatst ...daardoor werd als ik de klep dicht deed het palletje niet ingedrukt dus bleef het lampje branden in de kofferbak.

Jij ben toch ook bezig geweest aan jou kofferbakslot ?

gr Ron
Platinum Boarder
Platinum Boarder
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Hoi Ron,, ja dat klopt, ik heb dat slot vervangen en de achterplaat er nog steeds niet op gezet.
Goed punt om even naar te kijken natuurlijk.
Vreemde is dat als dat lampje zou blijven branden, (5 watt??) dan zou je een stroom uit de accu verwachten van minimaal 0,5 ampere toch?
Maar ik meet maar 10 mA, blijft dus toch een beetje een misterie.
Ik hou alle opties nog open,,, voorlopig maar de accuklem los gegooit, want ik ben morgen een weekje weg, auto blijft hier op mijn parkeerplek, ik zal er op mijn vacantie aderes nog is over nadenken, en wat schema's meenemen :lol: ook en vooral van dat vacuum systeem, ik lees daarover hier op het forum ook nog wat ongein over.
Groet, Henk Lith
MB280E
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
W126 280SEL 1982
R107 560SL 1985

Bericht door MB280E »

Verkeerde ovp kan hetzelfde probleem geven.
Kijk eens na hoeveel pootjes die van u heeft en hoeveel er in het houdertje aanwezig zijn.
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Hallo Jan, het OVP relay is nog steeds dezelfde, en ik had er nooit eerder last van.
OVP relay komt ook pas in actie als je contact aan zet, ik zie niet een twee drie het verband, maar ik neem alles serieus Jan!
Voorlopig zoek ik het (na mijn vacantie dan) in het vacuum systeem, misschien een lek(je)!?
En in denk dat het vacuum systeem ook in werking is / blijft bij conact uit!, dit moet ik nog uitzoeken.
Groet, Henk
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T

Bericht door Jurjen S »

Ik had dat ook! Bij mij was er 1 diode in de diodebrug van de dynamo kapot en laadde de boel gewoon niet goed bij. Meet eens je laadspanning bij stationair, deze moet zeker in de buurt van 14V komen. Zet daarna zo veel mogelijk verbruikers aan. Kachelfan max, lampen aan, achterruitverwarming ofzo. Meet nog eens, moet nog ruim boven 12V zijn en boven de 1200rpm toch zeker weer richting 14V of mogelijk meer. Als dat niet zo is, spanningsregelaar op dynamo vervangen. Is het dan nog niet goed, dynamo na laten kijken bij revisie bedrijf en reviseren.

Sent from my i-brick using a hammer
Met een hamer past alles.
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Hoi Jurian, laad spanning is ronde 13,5 Volt, vind ik zelf ook niet om naar huis te schrijven, staat bij mij dus ook al op het verdachten lijstje :roll:
Ook bij wat meer gas geven blijft de laadspanning aan de lage kant.
Ik heb het niet gemeten tijdens rijden en over wat langere tijd.

Ga ik doen na mijn vacantie,,,, ga nu de trein naar Harlingen opzoeken, ben as. zondag weer terug (tís maar dat je niet denkt ik hoor niks van die kerel) :lol:

Groet, Henk

(de trein rijdt altijd,, toch?) :lol:
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bericht door Jurjen S »

Met treinen is het ook altijd wat ;) dus succes.

Ik heb denk ik ook maar een maand of 8 aangeklooid voor ik m'n dynamo liet reviseren na goed meten en er echt allemaal kleine vage electrische probleempjes ineens weg waren ;)

Dus mogelijk is het bij jou ook zo. Ik heb wel een lekstroom van 60mA, veel meer dan bij jou dus. Dus ik verdenk toch mogelijk ook de dynamo bij jou

Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bericht door Jurjen S »

Dan nog 14mA lekstroom trekt niet in een paar dagen een goede, goed opgeladen bijvoorbeeld 80Ah accu leeg....... Dat duurt weken.

Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Richard en Jurjen, wederom bedankt voor de suggesties, ik ga zo snel mogelijk verder met de leeglopende accu, het is inderdaad niet 100% zeker dat de beide accu's helemaal goed zijn, maar twee met het zelfde probleem??
De accu die er nu in zit heb ik via de min helemaal los gekoppeld, dus morgen maar eens meten hoe de spanning na een week uitziet, als ie nog verder gezakt is zit het dus in interne lek van de accu.
OOk de dynamo is nog verdacht, hij geeft misschien toch niet voldoende laadspanning.
Ik heb een boordspanningsmeter in de sigaren aansteker, en zal de spanning eens over een rit bijhouden.

Het stelt me gerust te lezen dat de vacu├╝mpomp na een tijdje afgeschakeld wordt, dus niet zomaar op z'n eigen houtje de accu is lekker "dol" maken :evil:
Ga ik ook nog even controleren dus!

Groet, en allen bedankt voor tips en truc's.
Groet, Henk Lith
Jan124CE300
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300CE
Bouwjaar: 1991
LPG: Ja

Bericht door Jan124CE300 »

hoi henk,

is je stroom verlies ondertussen opgelost ?
zoja , wat was het probleem ?

gr jan.
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Hoi Jan, heb er even geen tijd meer voor gehad, maar ben er gisteren toevallig weer even mee bezig geweest.
Ik ben naar een accu huis in Utrecht gegaan, waar ze goeie test apparatuur hebben, ze kunnen daar de accu capaciteit testen (start capaciteit noemden ze dat.
Deze was ca. 600 Ampere, hij moet eigenlijk iets hoger zijn, maar het was nog binnen de toleranties.
Dus het blijft vreemd.
De laadt spanning is 13,7 tot 13,9 volt, had iets hoger mogenzijn misschien, maar ook dit is volgens mij nog binnen de toleranties.
Dus ik wist toen nog eigenlijk niet wat er aan de hand is, na een week niet gebruiken is de accu spanning 12,0 volt, is gewoon te laag, zeker als je hem 2 weken niet gebruikt, en ik schat dan in dat ie nog 0,2 a 0,4 volt lager isDit heb ik echter niet gemeten.

Wat ik gisteren nog gedaan heb is een poging om de lekstroom te meten.
Maar mijn stroom meters zijn daarbij kapot gegaan (2x een zekering van 2A doorgebrand!!) ik heb nu even geen zekering meer.
NB: die zekering zit dus in de stroom meter, om de stroom meter te beschermen!!

Waarom brandt een zekering van 2A door als je de stroom wil meten bij stilstaande auto (geparkeerde auto dus)
Na wat zoek kwam ik er achter dat wanneer je de minpool los maakt, om de stroom meter er tussen te hangen, dan het volgende gebeurd.
Er loopt dan gedurende de eerste 3 a 4 seconde een stroom van ca. 5 A!!!!.
Daardoor brand de zekering door van 2A, logisch he.

Maar ik kan daarna dus niet meer de eigenlijke lekstroom meten.

Wat je dus moet doen, is eerst de beide meetpinnen van de stroom meter kortsluiten, zodat de zekering er niet uitvliegt, dan,, na zeg een seconde 5 a 6 (als die eerste startstroom van 5 A voorbij zijn, tussen de beide meetpennen de kortsluiting opheffen, dan meet je stroom die nog lekt, het is me een keer gelukt, vraag niet hoe om daar toch een meting uit te krijgen van ca. 15 mA, dus helemaal geen probleem.

Maar ik wil, als ik straks weer een paar 2A zekeringen heb de meting zoals ik boven beschreven heb nog een keer voor wat langere tijd uit te voeren.
Het is dus een beetje lastig in de practijk, maar ik vindt het belangrijk om mijn ervaring met jullie te delen, vandaar dat ik nu ook maar gelijk een wat uitgebreijder verhaaltje van maak.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk overgekomen is.

Waarom er eerst na de accu direct aansluiten ca. 5 A loopt kan ik niet verklaren, maar ik denk dat het te maken heeft met initialisatie van de electronica, denk bv. aan de ECU ed.

IK kom tzt. absoluut terug op de meet resultaten.

Groet, Henk Lith

NB: ik heb er voor dit moment een andere accu (wat nieuwer) in gezet, en bekijk dan of deze wat nieuwere acuu de spanning wel langer vast houd, wat ik me haast niet kan voorstellen, maar ik wil het doen om een en ander uit te sluiten.
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Ik heb weer wat meetresultaten van gisteren en vandaag.
De lekstroom bij contact uit varieert een beetje tussen 30 en 40 milie ampere.
Er zit een pulsverbruik op zeg een secnde 20 mA en dan weer een seconde of deel van een seconde 40 a 45 mA.
De herhalings frequentie van die puls is ca 1 seconde, (heb ik niet exact gemeten).
Wat ik toen gedaan heb is de zekering 9 er uitgehaald, deze zekering voedt de radio en de klok, ook als het contact uit staat, daar staat dus de accu spanning altijd op.

Haal ik deze zekering er uit, dan dan is de puserende stoom een constante stroom van ca 5 mA.
Dat lijkt mij nog redelijk, maar waar die stroom heen loopt is mij niet duidelijk, maar mogelijk toch intern in bv. de Dynamo!?

Maar goed, dat betekend dat of de klok of de radio pulsstroom vreter is :S
Daar er een puls waarneembaar is lijkt mij de klok de verbruiker te zijn, vanwege die 1 seconde intervallen.

Vraag is dus is die stroom niet te hoog? van zeg maar 25 a 35 mA in pulserend ritme.
Nu kreeg ik vanavond een ingeving, en er was toch niks interessant op TV, dus ik heb maar even in een doos een compleet instrumenten paneeltje gezocht, en gevonden.

Koud kunstje om daarvan even de klok op mijn gestabiliseerde voedingsbron aan tesluiten, en met 12.5 Volt te voorzien.
En wat zien ik,, de eerder genoemde pulsvormige stroom variatie (1 seconde pulsen)
Echter,,, ik meet nu maar stromen van 2 a 12 Ma, zeg gemiddeld iets van 6 a 7 mA!!

Dus voor mijn gevoel moet ik de te grote lekstroom in de klok zoeken, wat ik binnen kort maar even ga uitsluiten.
Makkelijk zat om even de 12Volt voeding achterop de klok (AMP stekker) los te trekken (en er plakband omheen doen!!, de accu spanning staat daarop)

Ik ben trouwens benieuwd of er meer problemen met dit klokje zijn geweest wat de te grote stroom verbruik betreft.

Van mij hoor je binnen kort in elk geval meer hierover.

Groet, Henk
Laatst gewijzigd door Henk Lith op zo dec 11, 2016 9:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard Exis
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Gerard
Type wagen: E220 Coup├®
Bouwjaar: 1995
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes 1017 4x4 en Fiat Ducato omgebouwd tot camper
Volvo XC60 AWD dagelijks vervoer

Bericht door Gerard Exis »

dit is info waar we wat mee kunnen, blijf het volgen, ben benieuwd. :handgestures-thumbupleft:
met vriendelijke groet,
Gerard

Spelfout gevonden? Somige worden zijn in eksperimenteel nieuw Nederlands gesgreven.
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bericht door Jurjen S »

Ik vind die lekstroom niet echt heel schokkend.

Dan nog zou je accu het makkelijk een maand vol moeten houden.
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Hoi Geer en Jur,, Ik heb geen idee, wat de accu kan en mag hebben gedurende het stil staan op een parkeerplaats.
Wel moet ik mijn aanvankelijke vreugde over het mogelijk gevonden spoor dat naar de klok leidde enigszins relativeren.
Ik heb namelijk nog een tweetal klokken gevonden van de W124, en die geven beide een wat grotere lek/gebruiksstroom.
vergelijkbaar met die van de klok die nu in mijn 300E zit, dus,,, doodspoor???

Wat ik heel graag zou weten hoe bij een van jullie of meerdere van jullie de stroom opname er uit ziet.
Je kan dat relatief snel meten met een digitale stroom meter die je hangt over de klemmen van zekering 9, zekering 9 dus eerst uitnemen he.

Want wat Jurjen zegt, misschien moet een lekstroom van 40 of 50 mA geen probleem zijn voor een goede accu.

Ben benieuwd.

Groet, Henk (aspirant ghost buster!?)
Laatst gewijzigd door Henk Lith op zo dec 11, 2016 9:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bericht door Jurjen S »

Ik heb ook ongeveer die 50 mA lekstroom. En ik heb ook meerdere malen gehad dat ik met een lege accu stond. Ik heb echt van alles gemeten, accu laten testen, want 2 jaar oud, spanningsregelaar van de dynamo vervangen enz enz.....

Uiteindelijk bleek het allemaal zo simpel te zijn als iets met de diodebrug van de dynamo, waardoor de dynamo de accu niet genoeg bij laadde.
Na revisie van de dynamo heb ik stationair al dik 14V en met lampen blower, achterraam verwarming aan en 1200 rpm nog steeds ruim 14V. Sindsdien is alle gezeur met lege accu's voorbij.

Wat ik al meerder keren aan heb gegeven heb volgens mij, laadspanning die onbelast ongeveer 14 volt is, hoeft geen teken te zijn dat je dynamo goed is ;)

Ik heb geen aandelen in dynamo revisie ofzo, ook niet in accu's. Ik heb alleen het idee, dat je misschien een oplossing zoekt voor het verkeerde probleem.

Dat de lekstroom pulst op de zekering waar het klokje op zit, heeft misschien gewoon met het klokje te maken. Bij elke keer dat die klok tikt, moet de elco die er in zit weer opnieuw opgeladen worden, dus is er even een piekje.
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Hoi Jurjen, Het klopt zondermeer, dat ik wat het testen van de lekstroom betreft zo'n beetje aan het eind van het verhaal ben.
Ik heb ook al de derde accu er in gezet, maar niets veranderde.
Ook heb ik al eerder aan de accu gedacht, maar die spanning is gewoon wel redelijk, maar inderdaad niet optimaal.
Dus kan het zijn dat de accu nooit goed opgeladen is geworden.

De dynamo is een drie fasen generator, als ik de laadspanning op een skoop zet moet ik keurig alle laadgolven kunnen zien, dus ik zal de stap maken naar onderzoek van de dynamo, jij hebt me de juiste schop op het juiste moment gegeven.

Ook die 50 mA die loopt blijkt volgens jouw gegevens dus in orde te zijn.

Ik heb op mijn werkplek nog een ouderwetse Tektronik staan, die ga ik maar weer eens opwarmen, want meten is weten, en niet geschoten is altijd mis!

Groet, en bedankt Jurjen :clap:

Henk
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bericht door Jurjen S »

50mA is wel echt aan de hoge kant, 30 is beter ;) maar voor een wagen van 30 jaar oud, met tig slechte contacten enzo echt niet slecht.

Succes met het onderzoek naar de dynamo. Laat vooral de resultaten weten.

Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Ja dat zal ik zeker doen Jurjen.
Maar wat ik ook nog even wil proberen is de accu in de auto met een acculader goed opladen, en dan is kijken hoe en of de accuspanning weer terugloopt.
Ik heb toch tijd zat, hij staat 3 maanden in het strafbankje :S
Groet, Henk
Plaats reactie