Motor bromt bij vlagen (loopt op 5 pitten?)

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.
Plaats reactie
mflaton
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee

Motor bromt bij vlagen (loopt op 5 pitten?)

Bericht door mflaton »

Mijn 300D uit 1986 begon recentelijk tijdens een rit te brommen. Dit stopte kort daarna maar komt sindsdien regelmatig terug. Soms 10 seconden, soms een minuut, en soms een hele tijd (orde-grootte half uur) niet. Mijn garage denkt dat hij af en toe op 5 pitten loopt (hij houdt ook iets in op die momenten). Hoe ga ik uitvinden wat er werkelijk aan de hand is? Is dit een bekend probleem? Alvast bedankt voor jullie reacties. Mike
Pena
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 250D
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 300SD 1981 aut.
W124 300D 1986

Re: Motor bromt bij vlagen (loopt op 5 pitten?)

Bericht door Pena »

hoi Mike,

ALs het niet bij het starten is (dan zijn het je gloeispiralen), lijkt het op een vervuiling van de verstuivers. Weet je wanneer je filters vervangen zijn? Dan eerst dit doen.
En dan zijn er nog spullen die je verstuivers schoonmaken. Dat is een flesje die je toevoegd aan je diesel. Een beetje benzine doet ook wonderen (iets minder - niet meer dan een paar %-ten).

PS stel je ook even voor (in het ander subforum).
Herman
250D
300D
mflaton
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door mflaton »

Hallo Herman,

Bedankt voor je reactie. Eerlijk gezegd geen idee wanneer de filters vervangen zijn. Ik heb hem "incl. grote beurt" gekocht maar je weet hoe dat gaat ... Heb de auto sinds december en inmiddels zijn we 10000km verder, dus de volgende beurt bij mijn eigen garage komt er aan. De gloeispiralen zijn het niet, hij start prima. Afgelopen winter ging starten nog gepaard met een hoop herrie en rook, tot ongenoegen van de buren, en dat bleek idd door een kapotte gloeiplug te komen.

Wat te doen met vervuilde verstuivers anders dan additieven of een beetje benzine toevoegen? Een paar %-en benzine betekent dus 1 à 2 liter per volle tank? Ik meen dat ik ook eens ergens gelezen heb dat een maand lang bij elke tank een liter wasbenzine toevoegen reinigend zou werken? Zonder bevestiging van mensen met ervaring begin ik hier niet zomaar aan.

De auto heeft trouwens 230.000 op de teller staan.

Een "even voorstellen" incl. foto's volgt van het weekend.
mflaton
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door mflaton »

Het is de airco ... het brommen blijkt uiteindelijk niet uit de motor te komen maar van de airco. Mogelijk de lagers van de compressor? Wie heeft hier ervaring mee? In ieder geval is het zo dat als ik de airco uitzet, het gebrom ook ophoudt. In de afgelopen weken bijna 3000km gereden en het is niet erger geworden. De komende week wordt een en ander nagekeken.

Mike
Plaats reactie