motor loopt warm bij extra zware belasting

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.
Plaats reactie
Toontje stofwolk

motor loopt warm bij extra zware belasting

Bericht door Toontje stofwolk »

Hoi,

Ben voor het eerst met de caravan gaan rijden, en nu loopt de motor warm.
De temperatuur loopt zo ver op dat het koelwater gaat koken en ik denk dat het er door het overloopslangetje op het reservoir er uit loopt.
Bij normale belasting dus zonder caravan geen problemen.
Wat kan er aan de hand zijn?

Het is een 300D van 1985 zonder turbo.

Groetjes,

Toon
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sander
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Re: motor loopt warm bij extra zware belasting

Bericht door SanderDTCH »

Meschien de turbo beetje op zijn end aan het raken?.Waterpomp/leidingen

Gr Sander

Stom zag het net staan wakkerrr!:grin:
GekkeHenkie

Bericht door GekkeHenkie »

@SanderDTCH is zonder turbo.

wordt je radiateur over het hele oppervlakte even warm?
het kan zijn dat een deel ervan dicht zit.
en er kunnen verstoppingen in je verdere koelsysteem zitten
normaal merk je dit niet omdat je niet zo veel vraagt van je motor.

ps helpt het als je je kachel op warm zet, als in wordt je motor temp dan lager?
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Je schrijft dat de koelvloeistof gaat koken, zie je dat onder de motorkap of bedoel je gewoon de temperatuur die je afleest?
Als hij echt zo hoog wordt, slaat je viscofan aan? (Als hij nog niet aangesproken wordt mag hij meedraaien met max. 1000 rpm. Hij komt in werking bij een koelwater temperatuur van 90-95 graden, de viscokoppeling schakelt bij als het bimetaal in de koppeling 71 graden wordt. Als hij bijkomt moet je dit duidelijk kunnen horen.)
Gaat je thermostaat helemaal open? (begint te openen bij 85 graden en vol open bij 100 graden bij een 300D)
Is de dop van je koelvleoistof tankje goed, ik bedoel houdt hij het systeem op druk?
En, zoals Thijs schrijft, wordt heel je radiateur warm, als hij in het midden koud blijft slaat je viscofan ook niet aan.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
NicoenSarina

Bericht door NicoenSarina »

Hallo,

Als eerste neem ik aan dat je radiateur schoon is(dus geen vet en bagger in de lamellen). de thermostaat werking kan je voelen of dat de onderste en de bovenste radiateurslang even heet worden. een slang koud is dus geen circulatie en koeling.
Ook zijn er digitale meters die je op je te meten werk kan richten en kan je het aflezen.
Overigens zou ik gewooon preventief de termostaat vervangen. Er zijn hier mensen die zeggen dat dat geen drol kost :lol:
Sta je onderweg in de bergen en moet je kost wat het kost verder kan je hem ook tijdelijk verwijderen.
Het is ook logisch dat hij (normaal iets) warmer word met een sleurhut en in de bergen en de luchtdruk in de bergen is lager wat een verlaging geeft van het kookpunt.
Ook moet de dop nog veerspanning in de sluiting hebben anders gaat het ook niet zoals je wilt, een dop kost ook geen drol :lol:
Ook zou je preventief even de radiateur door kunnen spoelen, zie je gelijk of er geen verstoppingen in zitten.
Genoemde viscofan moet natuurlijk werken(forum staat hier vol mee) en wat bij de W124 bijna nooit voorkomt maar bij andere merken wel is dat de waterpompschoepen los zitten van het asje en dus stil blijven staan.
Mocht je een andere radiateur nodig hebben dan heb ik er nog een(zonder koeler van de automaat).

groeten nico
Toontje stofwolk

vanmiddag nog even e.e.a. getest in de garage en het blijkt inderdaad de viscokoppeling op de waterpomp.
De fan loopt niet mee ook al is de motor behoorlijk heet (tegen de 100 graden).
De radiateur wordt wel gelijkmatig warm.
Volgende week wordt e.e.a. gereapareerd in de garage en laat ik meteen de waterpomp, multiriem en viscokoppeling vernieuwen, en ze spoelen de radiateur goed door.
De thermostaat had ik nog niet aan gedacht om die ook maar mee te vervangen, maar dat is inderdaad wel slim om meteen mee te doen.

groetjes,

Toon
Gombal
Erelid
Erelid

Bericht door Gombal »

Gelukkig dat je er achter bent wat er niet goed is, altijd prettig om te weten wat er precies fout was.
Afbeelding
Toontje stofwolk

Hallo,

Net terug van vakantie, op vakantieadres in de garage de viscokoppeling van de fan laten vervangen, meteen de waterpomp, thermostaat en multiriem mee vervangen.
En raad eens tijdens de terugtocht....!
Motor loopt gewoon weer warm.
Kachel vol open en blower aan (om af te pikken in de auto) gelukkig open dak wat open kan.
Maar temperatuur bleef toen zo rond de 100 graden hangen schat ik zo.
Is niet gaan koken en heeft tijdens de terugrit geen koelvloeistof verloren.
Het valt wel op zodra ik de kachel open zet, en de blower aan dat de temperatuur meteen een flink stuk zakt.
Zou het iets met de kachelregeling (klepjes/watercircuit) te maken kunnen hebben?
Weten jullie misschien wat er aan de hand kan zijn?

Groetjes Toon
StephanBenz
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Stephan
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1990

Bericht door StephanBenz »

Ik sluit een massaprobleem in je tellerunit niet uit.
Daar hebben onze Benzen wel vaker last van wat onnauwkeurige waardes als gevolg heeft ;)
Kan je geen apparte themp-meter kopen, gewoon een goedkoop ding, en die ergens tussen zetten.
Vergelijk je die met die van de auto en je kan weer wat uitsluiten, of oplossen!
Toontje stofwolk

Het lijkt mij geen massaprobleem.
Bij normaal gebruik (dus zonder zware aanhanger of hoge snelheid) staat de meter rond de 80/90 graden.
Zodra ik op de snelweg (en het is buiten warm) de snelheid opvoer (130/140 km/h) en ik blijf dit een paar minuten aan een stuk doen loopt ie ook op richting de 110 graden.
De meter gaat maar tot 120 graden, en als de caravan er achter hangt, en ik laat de kachel uit, dan loopt ie dus op tot boven de 120 graden!!!
Doe ik dit te lang dan ga ik water verliezen, en het lijkt me niet erg goed voor de motor als ie zo heet wordt.
De radiateur hebben we tijdens het vervangen van de onderdelen ook doorgespoeld met water.
Er kwam gewoon schoon water uit, en het lijkt er niet op dat de radiateur verstopt is of sterk dichtgeslipt of zo.
Hij wordt ook gelijkmatig warm over het gehele oppervlak.
Het moet haast wel iets met de verwarming te maken hebben op ├®├®n of andere manier.
Roy_E320
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Roy
Type wagen: 300CE
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja

Bericht door Roy_E320 »

Heeft denk ik niets met de kachel te maken, als jij die open zet kan die zijn warmte gewoon beter kwijt en daalt de koelwatertemperatuur.

Ga eens eens stuk rijden zonder thermostaat erin, kijken wat die dan doet?
Baris
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Baris
Type wagen: 300D
Opmerkingen / andere wagens.: Hyundai Atos

Bericht door Baris »

Wat voor een voorbumper heb jij id deze geheel afgesloten sport/ benzine model of eentje met lamellen voor voorbumpeeen diesel. ik had voorheen een bumper met lamellen waardoor mijn motor makkelijker afkoelde.sinds vorig jaar heb ik er een afgesloten bumper zonder lamellen opgezet en merk Dat mijn motor temperatuur iets wat oploopt bij extreme warme weers omstandigheden. dan gaat deze dus richting de 90/95 graden. misschien heeft het wel met je bumper te maken.

Gr Baris
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Dat de motor warmer word in de bergen met een sleurhut is heel normaal.
Mischien staat je naald niet goed op de meter ?
Maak een foto van je temp. meter als de motor uit is, mischien kan ik dan zien of je naald goed staat.
Als hij er ooit afgeweest is en iets anders terug gezet is, wijkt je naald en dus temeratuur af, snap je het nog ?
Toontje stofwolk

Baris,

ik heb inderdaad een dichte bumper en het lijkt me ook logisch dat er dan minder rijwind door de radiateur en motorcompartiment kan stromen.
Maar..., ik heb een tijdje geleden tijdens een warme dag na een halfuurtje file (stapvoets en stilstaan) te hebben gereden ook al gezien dat de motortemperatuur op ging lopen.
Ik heb toen wat zitten vogelen met de verwarming en telkens als ik de verwarming open zette zakte ie meteen een graad of 20.
Ik blijf maar hangen bij het idee dat het iets met de verwarmingsklep te maken heeft en dat er niet de volledige hoeveelheid koelwater rond gepompt wordt over de radiateur of zo.
Waar ik ook nog aan zit te denken is of die nieuwe viscokoppeling op de fan wel goed werkt, maar ik weet zo niet hoe je dat kunt controleren, en ik heb ook geen ervaring met andere viscokoppelingen hoe sterk deze de fan mee gaan nemen als de temperatuur op gaat lopen.
Ik kan de fan met mijn hand gewoon tegen houden, en als ik hem dan loslaat gaat ie wel mee draaien, maar als ik dan vervolgens voorzichtig mijn hand er tegenhoud dan kan ik hem weer stil laten staan.
Het is niet zo dat de viscokoppeling de fan echt blokkeert en mee gaan nemen, ik heb wel het idee dat er wat meer weerstand ondstaat als de boel warmer wordt.
Ra, ra....

Toon
Gombal
Erelid
Erelid

Bericht door Gombal »

Denk dat je eerst eens zou moeten doen wat Roy zegt, op die manier kun je dingen gaan uitsluiten. Anders blijft je er heeeeel lang over filosoferen.
Gewoon systematisch 1 voor 1 dingen checken en je zegt dat de radiateur schoon is en helemaal warm wordt, dan is de thermostaat de volgende verdachte.
Afbeelding
Baris
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Baris
Type wagen: 300D
Opmerkingen / andere wagens.: Hyundai Atos

Bericht door Baris »

Bij mij is het zo als ik mijn motor heb gestart kan ik mijn fan met mijn hand tegen houden echter nadat ik een korte rit heb gemaakt lukt dit niet meer dan draait hij gewoon door en is dus niet meer met de hand tegen te houden.

Gr Baris.
Acvd

Bericht door Acvd »

IK denk dat jij een zweet koppakking hebt...ik heb er nu inmiddels al drie vervangen en over was het warm lopen...pas die van mij zelf nog gedaan ook warm lopen na een beetje door rijden of trekken met de auto ivb met aanhanger...maar dat is te meten ...worden je slangen hard als de themp oploopt??? als dat zo is vernieuw dan maar je koppakking dan ben je er weer van af blijf niet te lang door rijden met het euvel anders gaat je kop er ook nog aan ...die is duur en gebruikt vind je hem haast niet.
succes ac
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Mafkees schreef:Dat de motor warmer word in de bergen met een sleurhut is heel normaal.
Mischien staat je naald niet goed op de meter ?
Maak een foto van je temp. meter als de motor uit is, mischien kan ik dan zien of je naald goed staat.
Als hij er ooit afgeweest is en iets anders terug gezet is, wijkt je naald en dus temeratuur af, snap je het nog ?
Ook ik wil je helpen , maar als je dan totaal geen reactie geeft :evil:
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Je hebt duidelijk te weinig koelcapaciteit.
Door de kachel flink open te zetten neemt de koelcapaciteit toe.
Bij jou is de bumper de oorzaak.
Alle 6 cylinders en de latere 250D hebben een bumper met extra koelgaten onder de rubber strip.

Het kan geen kwaad dat je de visco etc. hebt vervangen.
Nu op zoek naar een "luchtige" voorbumper. Dan is het leed snel geleden.

Paul
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Dat laatste vind ik een iets te gewaagde uitspraak. Dat het iets beter kan worden oke, maar of dat helemaal de oplossing is denk ik niet.
Conroleer ook eens (google) plaatjes of je de goede ventilator erin heb zitten.
Plaats reactie