probleem instrumentenverlichting

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee

probleem instrumentenverlichting

Bericht door Nico 43 »

Hallo allemaal,

Ik heb weer een vraag aan jullie ik zag van week een lampje branden bij de handremhandel en dacht al het lampje zal wel uit de houder gevallen zijn en dat bleek ook zo te zijn.

Nu heb ik een probleem omdat het lampje wat wiebelig in de houder zat heb ik met een schroevendraaier geprobeerd de lipjes bij te buigen en heb per ongeluk sluiting gemaakt (lampen stonden aan)

De zekering (nummer 3 ) heb ik vervangen maar nu doet niks het meer van de dashbordverlichting :oops: weten jullie of er toevallig nog ergens een andere zekering zit van de instrumentenverlichting??

De kentekenverlichting doet het wel die zit ook op nr 3.

Een andere mogelijkheid is dat alle steeklampjes verbrand zijn dat hoop ik niet heb ze net van de week allemaal vervangen.

Alvast bedankt weer voor jullie hulp ;)
Mensen met verstand rijden Mercedes
Mafkees

Re: probleem instrumentenverlichting

Bericht door Mafkees »

Achterop je klok zit nog een zekering, Rood op de foto. Te verkrijgen bij de MB dealer.
Bijlagen
W124%20Cluster%20Fuse%20(1)%20red%20bis.jpg
W124%20Cluster%20Fuse%20(1)%20red%20bis.jpg (82.2 KiB) 3391 keer bekeken
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

De oude jongens hebben die rode zekering niet, als je geluk hebt (of pech, het is maar hoe je het bekijkt) is de tellerbak al een keer vervangen, anders heb je hem gewoon niet.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Nico 43 »

De mijne is van 1985 en die zekering is alleen voor de tellerbak neem ik aan( mocht ik die wel hebben) want de rest bij de kachelknoppen en lichtschakelaar en automaatpook doet het ook niet meer :(

Dat van die rode zekering moet je ook maar weten anders zoek je je eigen kapot ik ben bang dat toch de tellerbak er volgende week uit moet kan ik gelijk de tijdklok maken dat is wel weer een geluk hebben :roll:

En dan nog een paar vragen hoe kunnen nou alle lampjes springen er zit toch een zekering tussen??

En dan nog een vraag als ik van de week toch de tellerbak er uit haal hoort er bij mijn 200D van 1985 ook een lichtzoemer te zitten achterop de tellerbak ik heb er wel eens een plaatje van gezien hier op het forum maar weet
niet of deze er in 1985 al op zat???

Ik weet natuurlijk ook niet of het de orginele tellerbak is van 1985 dat word een verrassing ;)
KlaasB

Bericht door KlaasB »

de lampjes die jij beschrijft, en het niet meer doen, krijgen hun stroom van zekering 15
maar via de printplaat van de kachel
van daaruit gaat de stroom naar een "nachtverlichtingsverzamelpunt" achter de asbak
dat zijn allemaal blauw/grijze draden.

MVG K
GekkeHenkie

Bericht door GekkeHenkie »

Draai eens aan je dimmer werkte bij mij iig

Mvg Thijs
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Nico 43 »

De dimmer is het niet hoor die stond al voluit en de lampjes bij de draaiknoppen krijgen hun stroom via de printplaat weer wat geleerd maar ja ze doen het mooi niet meer :|

Volgende week ga ik wel even nieuwe steeklampjes halen aan de ene kant hopen dat ze verbrand zijn anders moet ik verder gaan zoeken de zekering onder de motorkap is goed en op mijn andere vraag van de lichtzoemer en weten jullie dat ook toevallig of een 1985 die al had???

Ik baal er wel van had net alle lampjes vervangen hopen dat de tellerbak er een beetje makkelijk uit wil dan kan ik gelijk de Elco s van de tijdklok vervangen en de wijzers verfen dan pak ik alles in 1 keer.

Ik zal ook wat Klaas zegt zekering 15 nakijken en eens kijken achter de asbak of ik daar iets kan ontdekken en volgende keer er voor zorgen dat de lichtknop uit staat als ik weer zoiets doe :oops:
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Nico 43 »

Hallo allemaal,

Ik heb vanochtend nieuwe steeklampjes gekocht en een nieuw lampje voor mijn dashbordkastje maar nog steeds niks wat gaat branden.

Bij de draaiknoppen zou zekering 15 kunnen zijn wat Klaas zei daar zal ik morgenochtend als het droog is naar kijken en bij de tellerklokken misschien die rode zekering als ik die heb maar voor de rest krijg ik ook niks meer aan het branden.

Hebben jullie misschien nog ideeen voor mij ik hoop niet dat er ergens een draad door is gebrand dan word het zoeken???

Bedankt weer voor jullie hulp............... ;)
Unyeli

Bericht door Unyeli »

Hallo Nico, ik heb ook zelfde probleem sinds zondag ik heb kortsluiting gemaakt door deze mijn hele dashboard en bedieningpanel verlichting doet het niet meer.alle zekeringen gecontroleerd niks kapot.darna bij een garage geweest die doet veel mercedessen onderdelen en zo. Alles tegen hem verteld en hij zeg gelijk printplaat van je km klok is verbrand,bij hem een km klok geleend en mijne gemonteerd en alle verlichting doet het weer.darna achterkant van mijn klok los gemaakt om te kijken en hij is echt stukje ong. 1 cm verbrand. Nu probeer ik deze stukje opnieuw solderen als lukt niet andere klok opzetten en klaar.mvg, Sedat
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Nico 43 »

Hallo Sedat,

Bedankt voor je tip mooi dat het bij jou opgelost is ik moet nog steeds gaan zoeken ik heb nog geen tijd gehad ik zal eens kijken of het bij mij ook die printplaat is???

Zodra ik meer weet laat ik het weten wat het bij mij is oke en gr van Nico ;)
KlaasB

Bericht door KlaasB »

Nico,

als je een kapotte print hebt, waarschijnlijk die met tank/temp/druk?
dan heb ik voor jou eentje tegen verzendkosten ;)

MVG K
Laatst gewijzigd door KlaasB op wo okt 31, 2012 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Nico 43 »

Hallo K,

Ik zal het eens bekijken alles doet het bij mij zelfs de lampjes onderin de tellerbak van de handrem accu etc. het gaat alleen om de verlichting die werkt niet meer.

Ik hou je aanbod in gedachten oke eerst maar eens kijken wat de oorzaak bij mij is ;)
KlaasB

Bericht door KlaasB »

draadje nog eens goed doorgelezen.....
is de dimmer zelf misschien kapot?

MVG K
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Nico 43 »

Ik weet het niet maar ik vermoed omdat ik de asbak er ook uit gehad heb dat er achter de asbak een draadbreuk zit??

Jij had het er over dat daar een verzamelpunt zit voor de verlichting ik had namelijk een nieuwe stroomdraad getrokken van mijn dashbordkastje naar het lampje bij de schakelpook en heb hem daar op aangesloten.

De asbak heb ik weer terug geplaatst misschien dat ik toch daar een draadbreuk heb gemaakt???

Ik had allang kunnen kijken maar heb de griep vandaar dat ik er nog niet naar gekeken heb eerst maar even uitzieken ;)

Als ik me morgen beter voel zal ik kijken achter de asbak hopelijk zit daar iets niet goed???
KlaasB

Bericht door KlaasB »

met jouw informatie zit ik mee te kijken op stroomschema's hoe alles loopt,
en misschien te vinden waar het defect zit (leer ik ook van ;) )
zelf ben ik niet zo'n voorstander van draadjes trekken, voor je het weet heb je meer kapot
(behalve als je zeker weet wat je doet)

controleer jij ook, met een multimeter of iets dergelijks waar je daadwerkelijk nog wel stroom hebt?
een lampje die niet doet, kan stuk zijn, geen stroom krijgen, of geen massa hebben

MVG K
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Nico 43 »

Ik heb alleen een draadje getrokken van het lampje bij de schakelpook naar het dashbordkastje op zich moet dat gewoon kunnen de draad van het dashbord kastje liep in een kabelboom vandaar dat ik het zo heb gedaan.

Ik had al nieuwe steeklampjes gehaald en die doen het ook niet ik zal wat jij zegt de boel even doormeten waar ik nog wel stroom heb het moet toch te vinden zijn.

Ik denk toch dat de stroom ergens onderbroken is.
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Nico 43 »

Hallo allemaal,

Ik ben vanochtend weer aan het zoeken geweest naar de reden waarom mijn comlete instrumentenverlichting het niet meer doet.
Ik kan nog steeds geen kapotte zekering vinden.

Ik had gehoopt omdat ik de asbak er uit had gehaald en weer terug had geplaatst dat ik daar een draadbreuk had gemaakt maar kan jammer genoeg niks vinden.

Volgende week maar eens iemand zoeken die voor mij de boel door kan meten want het ziet er toch wel naar uit dat de oorzaak de kortsluiting is die ik heb gemaakt :roll:

Misschien is het toch wel wat K.zegt een kapotte print dus dat word zoeken jammer genoeg ;)

De onderste rij contole lampjes in de teller bak doen het gelukkig wel het gaat alleen om de verlichting :(
Bijlagen
Helaas geen draadbreuk gevonden
Helaas geen draadbreuk gevonden
IMG_0311.jpg (691.44 KiB) 3203 keer bekeken
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Mafkees schreef:Achterop je klok zit nog een zekering, Rood op de foto. Te verkrijgen bij de MB dealer.
Heb je hier al naar gekeken of... ?
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Nico 43 »

Hallo Sander,

Eerlijk gezegd heb ik nog niet naar de rode zekering gekeken ik dacht dat die alleen voor de tellerbak is maar zou die ook voor de rest van de verlichting zijn???

Ik zal de tellerbak er toch uit moeten halen om te kijken naar de rode zekering kan ik er dan nog wel mee rijden a.s.Maandag naar mijn werk dit i.v.m.de oliedrukmeter???
Mafkees

Bericht door Mafkees »

vraag 1=Ja
vraag 2=Rijden met tellerbak erin
Plaats reactie