Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?
-
MB_300D
Re: Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?
Op een ander forum zag ik dit bericht:
"In het kameroverleg van vanmiddag 9 november met de staatssecretaris van financien hr. Weekers zijn een aantal vragen aan hem gesteld of hij m.b.t de voorgenomen MRB (motorrijtuigenbelasting) plannen voor oldtimers deze groep tegemoet kan komen in de vorm van 0 (nul) tarief, eventueel herinvoering 60 dagen kaart, etc. Vooral omdat oldtimergebruikers deze automobielen meestal laag frequent gebruiken en/of weinig kilometers ermee maken.
Zijn antwoordt (rond 16.30 uur) was dat hij positief staat tegenover dit verzoek, maar de "oldtimers" die dagelijks gebruik worden en alleen maar aangeschaft zijn om goedkoop (wegenbelastingvrij) te rijden en nogal vervuilend zijn, dat deze wel belast zullen worden. De echte oldtimerliefhebber weet uiteraard om welke categorie automobielen het hier gaat.
Hij voegde eraan toe dat voor 2013 er geen wijzigingen zullen plaats vinden, omdat de bedoelde MRB regeling pas 2014 ingaat."
"In het kameroverleg van vanmiddag 9 november met de staatssecretaris van financien hr. Weekers zijn een aantal vragen aan hem gesteld of hij m.b.t de voorgenomen MRB (motorrijtuigenbelasting) plannen voor oldtimers deze groep tegemoet kan komen in de vorm van 0 (nul) tarief, eventueel herinvoering 60 dagen kaart, etc. Vooral omdat oldtimergebruikers deze automobielen meestal laag frequent gebruiken en/of weinig kilometers ermee maken.
Zijn antwoordt (rond 16.30 uur) was dat hij positief staat tegenover dit verzoek, maar de "oldtimers" die dagelijks gebruik worden en alleen maar aangeschaft zijn om goedkoop (wegenbelastingvrij) te rijden en nogal vervuilend zijn, dat deze wel belast zullen worden. De echte oldtimerliefhebber weet uiteraard om welke categorie automobielen het hier gaat.
Hij voegde eraan toe dat voor 2013 er geen wijzigingen zullen plaats vinden, omdat de bedoelde MRB regeling pas 2014 ingaat."
-
PCC124
wat is je bron?
Wat is eigenlijk een nultarief?
Wat is eigenlijk een nultarief?
-
MB_300D
De poster op het OBC forum heeft een mail ontvangen van de club Vrienden Interessanta Automobielen, met de hierboven geplaatste inhoud.
-
Spotmatic
Er is toch een lichtpuntje, alhoewel misschien niet voor de dagelijkse rijders...
(Dit artikel op Autoweek is een kwartier geleden gepost dus het gaat niet over de situatie in oktober).
http://www.autoweek.nl/autonieuws/21229 ... en-van-mrb
(Dit artikel op Autoweek is een kwartier geleden gepost dus het gaat niet over de situatie in oktober).
http://www.autoweek.nl/autonieuws/21229 ... en-van-mrb
-
Pjottervmr
Je bent me net voor is inderdaad een lichtpuntje
-
Hulzie
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Henk
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
- Contacteer:
Hoewel het niet op mij van toepassing is, is het niet meer dan redelijk een 30 of 60 dagen kaart.
Ze zijn wel van de ratten besnuffeld daar in Den Haag.
Ik zit hier een weekje vakantie te genieten op de Friese vlakte, en heb dus alle tijd eens, en surf ook veel.
Lees ik : 15% meer file door kabinet besluit!!
Oorzaak : Niet door laten gaan forensentax!! Jou en mijn reiskosten vergoeding dus.
Hadden ze dat zich op voorhand dat al rijk gerekend en die auto's van de weg af gedacht dus.
Ze zijn wel van de ratten besnuffeld daar in Den Haag.
Ik zit hier een weekje vakantie te genieten op de Friese vlakte, en heb dus alle tijd eens, en surf ook veel.
Lees ik : 15% meer file door kabinet besluit!!
Oorzaak : Niet door laten gaan forensentax!! Jou en mijn reiskosten vergoeding dus.
Hadden ze dat zich op voorhand dat al rijk gerekend en die auto's van de weg af gedacht dus.
- Groove_champion
- Gold Boarder

- Roepnaam: Michael
- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: Chevrolet Caprice 1968
Mercedes W108 280S 1970
W123 280TE 1980
Seat Leon 1.4 FR 2018
nog een leuke quote van een ander forum
het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag.
Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien.
Liefhebbers worden zo helemaal niet volledig ontzien maar beperkt en belast!
1.Een 60 of 30 dagenkaart gaat geld kosten en je mag er van uitgaan dat het aanzienlijk meer is dan de onkosten van zo'n kaart.
2.Een 60 of 30 dagenkaart beperkt alles en iedereen.
3.Er zijn genoeg liefhebbers die de auto bij huis hebben en vaak maar een kort ritje maken na hun werk om even te ontspannen.
Veel al een ritje van nog geen 10km om even een ijsje te halen of iets dergelijks en dan zal je al een dag kwijt zijn op je kaart.
4.Ook word er veel onderhoud gepleegt en gesleuteld waarbij een korte proef rit van vaak nog geen kilometer nodig is, zal je weer een dag kosten op je kaart.
5. Liefhebbers hebben vaak meerdere klassiekers en dan werkt een 60 of 30 dagenkaart totaal niet.
Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.
Dat is vreemd want ook veel auto's van 30 jaar oud kun je nog jaren dagelijks in rijden zodat we daar dan weer het zelfde probleem mee krijgen.
Ze hebben bovendien helemaal geen klassieke waarde als er mrb op zit
Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.
De Bovag reageert al net zo ondoordacht als de politiek
Ik weet niet wie de Bovag vertegenwoordigt maar het gemiddelde belang van de liefhebber niet!
1.Je maakt helemaal geen einde aan misbruik van de regeling!
2.Er komt een einde aan de regeling!
3.Er komt mrb in de vorm van een 60 of 30 dagenkaart en dus worden liefhebbers beperkt en gepakt.
4.Die jaren '80 auto's die het huidige ontstane probleem veroorzaken kunnen dus ook gewoon door rijden met een 60- of 30-dagenkaart.
-
Harm Eikelkamp
- Silver Boarder

- Roepnaam: Harm
- Type wagen: 260E
- Bouwjaar: 1987
- Opmerkingen / andere wagens.: W124 260E aut.
W124 300E aut.
Triumph Spitfire
Buggy
VW LT40 - Locatie: Buurse
ja met als gevolg dat de regering een mooi vast inkomen heeft gegenereerd.
gr harm
gr harm
-
PCC124
Zo, he, ik heb eens even op die link gekeken... pfff racisme en discriminatie viert hoogtij daaro. Wij Benzrijders worden veelvuldig genoemd...
Er was wel een opmerking die wel ergens op sloeg:
regeling houden zoals hij nu is (met die speciale tarieven van na bj 1987) met de aanvulling:
'Daarnaast, en dit is de kern, minimaal 3 jaar op naam voordat je uberhaubt vrijstelling krijgt. Op die manier filter je de mensen die er geen tijd en moeite in willen steken er ook al uit."
Daar zit wel wat in, zo filter je wel een deel uit denk ik...
Er was wel een opmerking die wel ergens op sloeg:
regeling houden zoals hij nu is (met die speciale tarieven van na bj 1987) met de aanvulling:
'Daarnaast, en dit is de kern, minimaal 3 jaar op naam voordat je uberhaubt vrijstelling krijgt. Op die manier filter je de mensen die er geen tijd en moeite in willen steken er ook al uit."
Daar zit wel wat in, zo filter je wel een deel uit denk ik...
-
Killerbean
Weet je waar zij deze info vandaan hebben ?Groove_champion schreef:nog een leuke quote van een ander forum
het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag.
Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien.
Liefhebbers worden zo helemaal niet volledig ontzien maar beperkt en belast!
1.Een 60 of 30 dagenkaart gaat geld kosten en je mag er van uitgaan dat het aanzienlijk meer is dan de onkosten van zo'n kaart.
2.Een 60 of 30 dagenkaart beperkt alles en iedereen.
3.Er zijn genoeg liefhebbers die de auto bij huis hebben en vaak maar een kort ritje maken na hun werk om even te ontspannen.
Veel al een ritje van nog geen 10km om even een ijsje te halen of iets dergelijks en dan zal je al een dag kwijt zijn op je kaart.
4.Ook word er veel onderhoud gepleegt en gesleuteld waarbij een korte proef rit van vaak nog geen kilometer nodig is, zal je weer een dag kosten op je kaart.
5. Liefhebbers hebben vaak meerdere klassiekers en dan werkt een 60 of 30 dagenkaart totaal niet.
Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.
Dat is vreemd want ook veel auto's van 30 jaar oud kun je nog jaren dagelijks in rijden zodat we daar dan weer het zelfde probleem mee krijgen.
Ze hebben bovendien helemaal geen klassieke waarde als er mrb op zit
Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.
De Bovag reageert al net zo ondoordacht als de politiek
Ik weet niet wie de Bovag vertegenwoordigt maar het gemiddelde belang van de liefhebber niet!
1.Je maakt helemaal geen einde aan misbruik van de regeling!
2.Er komt een einde aan de regeling!
3.Er komt mrb in de vorm van een 60 of 30 dagenkaart en dus worden liefhebbers beperkt en gepakt.
4.Die jaren '80 auto's die het huidige ontstane probleem veroorzaken kunnen dus ook gewoon door rijden met een 60- of 30-dagenkaart.
- Groove_champion
- Gold Boarder

Mercedes W108 280S 1970
W123 280TE 1980
Seat Leon 1.4 FR 2018
-
Killerbean
Thx,
Wel grappig, van nu.nl ga je doorklikken om kom je als bron op autoweek, als je daarop doorklikt kom je op bron groenopweg.nl en daar valt te lezen dat ene Roy het heeft geschreven.
Afwachten maar, dan kom ik daar hopenlijk ook voor in aanmerking.
Wat ik mij afvraag, zou je dan een 30/60 dagen kaart kunnen kopen? of krijg je er maar een (1) per jaar?
Anders zou het betekenen dat als je 61 ritjes maakt per jaar je wel volop mag lappen.
Wel grappig, van nu.nl ga je doorklikken om kom je als bron op autoweek, als je daarop doorklikt kom je op bron groenopweg.nl en daar valt te lezen dat ene Roy het heeft geschreven.
Afwachten maar, dan kom ik daar hopenlijk ook voor in aanmerking.
Wat ik mij afvraag, zou je dan een 30/60 dagen kaart kunnen kopen? of krijg je er maar een (1) per jaar?
Anders zou het betekenen dat als je 61 ritjes maakt per jaar je wel volop mag lappen.
-
Sterretje1968
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Rene
- Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
Stel dat je elke weekend even een stukje gaat toeren, dan kom je al te kort aan het aantal dagen. 
Als je meerdere oldtimers hebt dan is het juist niet erg lijkt mij.
Neem aan dat je dan voor elke oldtimer een kaart krijgt/kan kopen.
6 oldtimers en je kan het hele jaar vooruit.
Als je meerdere oldtimers hebt dan is het juist niet erg lijkt mij.
Neem aan dat je dan voor elke oldtimer een kaart krijgt/kan kopen.
6 oldtimers en je kan het hele jaar vooruit.
Groetjes, Rene.
I'm not weird, I'm a Limited Edition.
I'm not weird, I'm a Limited Edition.
- Nico 43
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Nico
- Bouwjaar: 1992
Nou als de plannen door gaan word het voor mij zoeken naar een benzine Benz
ben er niet blij mee 
Mensen met verstand rijden Mercedes
-
Killerbean
eerst afwachten mensen....voordat we blij gaan zijn.
60 dagen is mij wel te kort iig. Daarom hoop ik dan dat je voor een x bedrag een 60 dagen kaart kan kopen.
Overigens een 60 dagen kaart is echt slecht te checken. De politie zal dit moeten doen via het RDW systeem en daar zit een vertraging in. Een echte kaart zal je moeten afkrassen per dag, maar misschien kan hiermee ook gefraudeerd worden. Bij een km registratie is ook weer de mogelijkheid om twee kmtellers te hebben......lastig allemaal
60 dagen is mij wel te kort iig. Daarom hoop ik dan dat je voor een x bedrag een 60 dagen kaart kan kopen.
Overigens een 60 dagen kaart is echt slecht te checken. De politie zal dit moeten doen via het RDW systeem en daar zit een vertraging in. Een echte kaart zal je moeten afkrassen per dag, maar misschien kan hiermee ook gefraudeerd worden. Bij een km registratie is ook weer de mogelijkheid om twee kmtellers te hebben......lastig allemaal
-
Gullwing
Kees300E schreef:ik hoorde dat ze tot 1980 belastingvrij blijven en na 1980 gewoon betalen,ook hoorde ik dat die regeling ingaat per 01-2013.
volgens diegene van wie ik het heb,had hij het gelezen op de site van de vvd
Vergeet het maar. Er is een wetswijziging voor nodig die eerst nog door de tweede en de eerste kamer moet voordat er iets kan veranderen.
Die datum van 01.01.2013 kun je dus wel vergeten.
Het lijkt me bovendien onwaarschijnlijk dat er een einddatum wordt vastgesteld waarna een auto geen oldtimerstatus meer krijgt.
Laatst gewijzigd door Gullwing op za nov 10, 2012 9:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Groove_champion
- Gold Boarder

Mercedes W108 280S 1970
W123 280TE 1980
Seat Leon 1.4 FR 2018
60 dagen kaart is echt waardeloos wat dat betreft, als ik even langs een vriend ga moet ik gelijk een hele dag afstrepen van de kaart...
een ijsje haal, even ga tanken, een frietje haal, boodschappen doe etc
of we moeten onze Benzen allemaal faceliften in de hoop dat we dan minder opvallen in het verkeer als oldtimer
een ijsje haal, even ga tanken, een frietje haal, boodschappen doe etc
of we moeten onze Benzen allemaal faceliften in de hoop dat we dan minder opvallen in het verkeer als oldtimer
-
Gullwing
Jammer dat een aantal mensen meent dat hun mening zo maatgevend is dat die ook voor anderen moet opgaan.
Dat bederft de goede sfeer op een forum van liefhebbers.
Toon respect voor de opvatting en de mening van anderen ook al heb je zelf andere ideeen.
Niet alle faciliteiten van een forum vragen om gebruik ervan.
Mijn 300TDT haalt nog steeds van 0 tot 100 km/u binnen 13 seconden.
Toch maak ik van die mogelijkheid nooit gebruik.
Kwestie van gezond verstand en een oogje op mijn portemonnee.
Dat bederft de goede sfeer op een forum van liefhebbers.
Toon respect voor de opvatting en de mening van anderen ook al heb je zelf andere ideeen.
Niet alle faciliteiten van een forum vragen om gebruik ervan.
Mijn 300TDT haalt nog steeds van 0 tot 100 km/u binnen 13 seconden.
Toch maak ik van die mogelijkheid nooit gebruik.
Kwestie van gezond verstand en een oogje op mijn portemonnee.
- Verstappen
- Diamant Boarder

- Type wagen: 300E
- Bouwjaar: N.n.b.
Voor mij persoonlijk zou een 60 dagenkaart een redelijke oplossing zijn,kan ik er toch elk weekend
mee rijden veel meer dan 60 dagen per jaar gebruik ik em nu ook niet.
mee rijden veel meer dan 60 dagen per jaar gebruik ik em nu ook niet.
Zoek je onderdelen of opties ?, stuur me maar een pb