Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
Michiel01

Re: Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Bericht door Michiel01 »

Nee en als het erop aan komt laten ze je ook barsten.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Ivo300E schreef:Helaas is het voor Nederlanders niet toegestaan om in Nederland met een auto met buitenlands kenteken te rijden.

Niet helemaal juist.

Het is voor personen die in Nederland staan ingeschreven niet toegestaan in een auto met buitenlands kenteken te rijden.
Ook een Pool die in Nederland bij een gemeente is ingeschreven mag alleen met een in Nederland geregistreerde auto rijden.

Er is ├®├®n uitzondering: Werknemers van een buitenlands bedrijf mogen met een auto rijden die door dat bedrijf ter beschikking is gesteld ook al is die auto niet voorzien van een Nederlands kenteken.
Hou er rekening mee dat die constructie streng gecontroleerd wordt en ook nog aan voorwaarden moet voldoen.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Ok Johannus, ik dacht dat je het over alle auto's had.
In mijn geval ging het om een recente BMW 545 die normaal in Litouwen rijdt maar bij ons gewoon werkt, geintje kostte 300 nogwat euro.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Robke

Bericht door Robke »

Dweezman schreef:KNAC maar even iets gestuurd. Helpt vast ;-)

..het idee dat ├®chte liefhebbers zich onderscheiden door een auto van 30 jaar of ouder hebben, ├®n er niet meer dan 60 dagen per jaar rijden, is een absurd uitgangspunt. Ik heb jullie petitie niet voor niks ondertekend! Mensen met een 5 jaar oude Ferrari zijn ook liefhebber, maar rijden ook niet belastingvrij. Het milieu argument is al helemaal volslagen onzin. Ik ben piswoest dat het kan dat de spelregels tijdens het spel zomaar aangepast kunnen worden. Mensen organiseren hun leven op basis van bestaande wetten, en maken op basis daarvan (soms fundamentele) keuzes. Milieu of liefhebber: het zijn afleiders van waar het om gaat: de regels aanpassen om meer geld te kunnen vangen voor de staat. In mijn geval zie ik ruim Ôé¼16000,- aan waarde en investeringen verdampen (Ben momenteel nog aan het afbetalen) en ga opeens Ôé¼218,- per maand belasting betalen. Belachelijk.

KNAC: er is maar 1 oplossing die als 'succes' bestempeld kan worden en dat is dat regeling blijft zoals hij nu is. Mss geen nieuwe oldtimers meer toelaten in de toekomst, vervallen van belastingvrije status bij verkoop, etc. Maar iedere aanpassing aan de wet die de huidige oldtimer rijders zo treft is een slechte. Dáår zouden jullie je op moeten richten.
x2
Quinten

Bericht door Quinten »

Mercedes250 schreef:goeieavond
niemand weet wat er gaat gebeuren dan?
groet

Andere stukjes lezen die er al geschreven zijn helpt veel :huh:
Killerbean

Bericht door Killerbean »

SanderDTCH schreef:Even zoeken youpy op Nu.nl en je komt het vanzelf tegen.En waarom zou dit niet geloofswaardig overkomen volgens jou?

http://www.nu.nl/auto/2954937/klassieke ... -vrij.html
Hier staat toch juist dat er geen geluiden zijn om deze op te schroeven? of mis ik iets?
MaxDamage
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Edwin
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.0 LPG 1983

Bericht door MaxDamage »

Beste mensen, neem nou maar afscheid van het idee dat je nog belastingvrij in een diesel gaat rijden want dat is gewoon echt gebeurd. Het is jammer voor diegene die (te) veel voor een auto hebben betaald hebben, maar als je eerlijk bent is het ook wel logisch dat dit niet meer kan.
Peter1

Bericht door Peter1 »

voorlopig is het regeer akkoord een puinhoop, en het eerste speerpunt (zorgtoeslag) wat besloten was al om zeep geholpen en veranderd.

dus het regeerakkoord met de oldtimer regeling kan zeker ook om zeep worden geholpen of worden aangepast.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Zoals het nu ligt wordt dat in het gunstigste geval een 60 dagen kaart voor alle voertuigen die ouder zijn dan 25 of 30 jaar.
90 dagen betalen om 60 dagen te mogen rijden.
Voor een W124 diesel is dat ruim 5 euro per dag.
Daarmee zijn vrijwel alle W124 en alle W201 diesels in een keer uit het straatbeeld verdwenen.
Er is gewoon te weinig oppositie tegen de kabinetsplannen.
Niemand interesseert zich voor de economische schade omdat die verdeeld is over te veel partijen, particulieren en handelaren.
Michiel01

Bericht door Michiel01 »

En per wanneer gaat het nu in?!?
En trouwens,dit kabinet zit toch geen 4 jaar!!
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1992

Bericht door Nico 43 »

Ik heb nog steeds de hoop dat het kabinet gaat ploffen ik baal er net als vele van jullie van dat je een brief thuis hebt met vrijstelling en dat je dan toch Januarie 2014 weer moet gaan betalen ik ben er helemaal ziek van ;)
Mensen met verstand rijden Mercedes
Peter1

Bericht door Peter1 »

we schakelen tanja nieuwmeijer in van de farc, mischien weet zij een oplossing !
Dutch

Bericht door Dutch »

Jongens stop er nu mee.
Het is gewoonweg een feit dat we moeten gaan betalen.
Daar veranderd geen mens meer wat aan.
Zelfs als dit kabinet nog zou vallen, voor het goed en wel aan de gang is.
Dit is een ding wat gewoonweg in de politiek veeeeeels te breed gedragen wordt.
Zelfs bij een ander kabinet, komt dit niet meer goed.

Wie zijn wij dat we denken dit nog te kunnen draaien, zelfs in de publieke opinie staan we er gedeeltelijk als vervuilende boe mannen voor.
Dit beeld al dan niet terecht, is inmiddels al zo als publieke gedachte aangenomen, dat krijg je never meer gedraaid.
En ja, met een lekkende Angelsaksische Vehicle, of een Italiaanse Makina, sta je een stuk positiever in de publieke opinie.
Gewoonweg omdat dit soort auto's altijd al een bepaalde status gehad hebben.
Mercedes en BMW hebben bijna altijd al een bepaalde niet altijd positieve status gehad in Nederland.

Vergeet een ding niet, Nederland heeft een cultuur dat je met je kop onder het maaiveld moet blijven.
Kom je er boven wordt je hooft afgehakt.
Kijk eens in de ons omringende landen, Duitsland, Frankrijk, Italie, daar wordt je niet onder het asfalt geschoven als je een mooie auto hebt.
Daar kun je bewondering krijgen en respect voor een mooie auto.

Ik denk, en laat het duidelijk zijn dat het mijn mening is, zonder een ander daar voor zijn hooft mee te willen stoten, dat wat Gullwing zegt, het eind resultaat wordt.
Jammer voor de mensen die de wet gebruiken zoals deze eigenlijk oorspronkelijk bedoeld was, niet hoe we ermee omgaan.

In Duitsland moet je klassieker in originele staat zijn voor je hem als klassieker mag aanmelden, en je een "Rotes Nummernschild", krijgen kan.
Dus bijvoorbeeld een ander type motor inbouwen 230E naar 300E kun je vergeten.
LPG inbouwen is aantasting van het originele concept.
Ik weet het niet helemaal precies hoe het zit met dagelijks rijden, maar hier zijn ook restricties aan verbonden, als ik het goed hebt.

Ik zie niet in wat een argument zou zijn dat de politiek gaat draaien, en tegen ons zegt, ach jongens, we bedoelden het niet zo dat we onze belofte gebroken hebben, we gaan gewoon verder waar we gebleven waren, forget it.

Het is echt jammer dat het zo loopt, en ook ik had me een andere voorstelling gehad, maar geniet nog van het jaar MRB vrij te kunnen rijden, en neem daarna de dingen zoals ze komen.

By the way, als er geprotesteerd gaat worden tegen de komende regeling ben ik er gewoon bij.
Ook al vallen wij als W124 bezitters buiten de boot, vind ik het wel belangrijk dat de regeling op een goede manier door gezet kan en moet worden.

Mijn idee voor wat het waard is.

Dutch 8-)
Groove_champion
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Michael
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Chevrolet Caprice 1968

Mercedes W108 280S 1970

W123 280TE 1980

Seat Leon 1.4 FR 2018

Bericht door Groove_champion »

602259_332280200203728_809002666_n.jpg
602259_332280200203728_809002666_n.jpg (154.75 KiB) 2688 keer bekeken
405082_332280036870411_804490072_n.jpg
405082_332280036870411_804490072_n.jpg (169 KiB) 2688 keer bekeken
Pikey
Junior Boarder
Junior Boarder
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 230CE 1992

Bericht door Pikey »

@ dutch,
Ik vind het jammer dat je nu de handdoek al min of meer in de ring gooit. We zijn toch geen schapen die in de rij staan te wachten tot ze de nek afgesneden worden.
We worden inderdaad weggezet als stinkende vervuilers, met oude roestbakken, die alleen er maar op uit zijn voordelig rond te rijden, en verder schijt hebben aan alles en iedereen.
En inderdaad, er zitten er wel enkele tussen.
Het is aan ons om ze te overtuigen dat het anders is.
Ik ben er van overtuigd dat er hier op het forum gewoon liefhebbers zitten, die hun troetelkindje gewoon goed onderhouden.
Het imago dat we hebben is , zonder racistisch te willen zijn, mede te danken aan bepaalde groepen bebaarde medelanders in een jurk , die geen enkele affectie hebben met ons rijdend cultureel erfgoed, en die alleen maar goed en goedkoop willen rijden.
Die mensen vind je ook niet op het forum,denk ik, om de doodsimpele reden dat ze geen oldtimerliefhebbers zijn.
Begrijp me goed, van mij mogen ze hoor. Ik heb niks tegen die mensen, zolang ze zich normaal gedragen. Maar daar is de vrijstelling MRB nooit voor bedoeld geweest.
Die is bedoeld geweest om liefhebbers tegemoet te komen die er aardigheid in hebben een oude auto, veelal een jeugddroom, te restaureren, te onderhouden, en te berijden.
En of die nou dagelijks gebruikt wordt, of maar 500 km per jaar heeft er in feite niks mee te maken.
De ene vindt het zonde om zijn mooie auto dagelijks te gebruiken. De andere vindt het juist zonde om hem niet dagelijks te gebruiken. Eenieder moet daar vrij in zijn vind ik.
Om die reden ben ik ook geen voorstander van de inmiddels zo geprezen 60 dagenkaart.

Ons soort auto's zijn ook bijna ( en soms helemaal) 2 keer zo zwaar als een hedendaagse auto waar de norm van de motorrijtuigenbelasting op gebaseerd is.
Het is dan ook meer dan billijk dat we daar een beetje in tegemoet gekomen worden. Ook al omdat het onderhoud wat frequenter zal moeten gebeuren dan bij een moderne auto.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van het Duitse systeem met het H kenteken. Alles wat ouder is dan 30 jaar kan een H kenteken aanvragen. Het kenteken eindigt dan altijd opeen H. Die H staat voor historisch. Met een H kenteken op je auto heb je met geen enkele milieuzone rekening te houden. Je kunt gaan en staan waar je wilt en wanneer je wilt.
Dit alles kost een kleine 200 euro per jaar.

Wel is het zo dat je auto gekeurd gaat worden en bekeken wordt op orginaliteit.
Walmende roestbakken krijgen geen H status ! Ook niet als ie aan het leeftijdscriterium voldoet.
Geen 500E blok in een 230CE. Geen gloednieuwe RangeRovers waar het 2012 chassis onderuit gehaald wordt en vervangen wordt door een chassis uit 1974, om vervolgens lekker belastingvrij rond te toeren. (Met Mercedes G klasse gebeurt trouwens hetzelfde).
Geen custom paint op de motorkap. Sportvelgen alleen uit de periode waar de auto uit stamt. Enz, enz
Alles is hier na te lezen:
http://www.benzinleitung.de/H-Kennzeichen.htm

Op deze manier scheidt je het koren van het kaf en zullen de auto's die ons een slechte naam bezorgen vanzelf uit het straatbeeld verdwijnen.

Maar om nu al de handdoek in de ring te gooien, en klakkeloos akkoord te gaan met de dingen die waarschijnlijk komen gaan , gaat me net iets te ver.
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Al dat gezever over mischien zus en mischien zo. Rijd nog 1 jaar belastingvrij en wacht gewoon af. Er word voor ons beslist ,dat hoeven wij zelf niet te doen :roll: :roll:
deCondor
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988

Bericht door deCondor »

Mercedes250 schreef:hoi alle Mercedes W124 liefhebbers..
waarom wil iedereen gratis rijde.. kan toch niet.. ik betaal gewoon
Mee eens , Voor die Euro's belasting wil je toch ook een ECHTE auto rijden , en als hij daardoor te koop komt te staan ben je ook niet zo'n echte liefhebber.
( sorry ik kan niet bij een ander in de knip kijken )
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Gr. Jos ... ''deCondor''
Youpy
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300D

Bericht door Youpy »

Wat er ook gebeurt, mijn 300D gaat voorlopig nog niet de deur uit,
ook al betaal ik hier in Brabant daar 106 euro in de maand voor.

Oftewel, je mag in dit land gewoon vervuilen, als je er maar voor betaald (en kunt betalen)!
In Den Haag gaat het uiteindelijk maar om een ding: Kassa ping!

Zin je op wraak op de overheid??
Gewoon lekker rustig op de linker strook met 110 km/u inhalen,
dat kost de staat meer per jaar dan dat ik dan aan MRB betaal en hij rijdt nog een stuk zuiniger ook nog haha!
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sander
Type wagen: 200D
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Bericht door SanderDTCH »

"]Met verbazing heb ik het topic "Oldtimers toch wegenbelasting betalen" gevolgd en enkele keren gereageerd. Me verbaasd dat zoveel leden en bezoekers het topic lazen (bijna 18000) en reacties instuurden. Op het moment van starten waren er wat geruchten, maar hard genoeg om aandacht te vragen. De reacties zijn uiteenlopend van mening, maar ze geven wel het gevoel weer onder de bezoekers van het forum. Allen begaan met W124 en in het bijzonder de veranderende fiscale situatie. Natuurlijk veel is nu gezegd en besproken, en is het stil vanuit Den Haag, maar we hadden (want het topic is helaas gesloten) een plek waar we de ontwikkelingen samen kunnen volgen. Op dit moment doet de politiek even niets en zal het topic veel minder reacties opleveren. Echter alle het nog komende nieuws kan er wel geplaatst worden, op 1 plek voor iedereen te vinden. Ik vind het niet handig dat de moderator dit topic sluit omdat naar zijn zeggen, iedereen zijn zegje nu wel heeft gedaan. Terwijl de uitwisseling van argumenten en meningen nog gaande is. Gezien het aantal lezers waren er ook MB-bezitters van andere fora actief, het topic had een levend document kunnen worden naar de finale beslissing van de politiek, dit wordt nu onmogelijk gemaakt, wie het weet mag het zeggen. Topics sluiten is een pittige verantwoordelijkheid van de moderator, maar als de reacties nog binnenlopen, waarom dan sluiten ? Er zal nog veel gezegd worden de komende tijd, kleine aanwijzingen uit de politiek geven vaak de richting aan, waar moeten we dat kwijt ? Wat zal er met de prijzen van de MB's gebeuren ? Wat doet de FEHAC ? Hebben de Youngtimer handelaren nog een toekomst ? Van mij mag het topic weer open.

Netjes geschreven door Gerrit ;) Zoals een filosoof ooit eens opmerkte: "Toegeven van onvolkomendheden is een deugd die wijsheid herbergt"

Dus op verzoek is het topic weer heropent :D

Gr Sander
MB Halle

Bericht door MB Halle »

als het zo ver komt wat ik niet hoop natuurlijk,
ga ik niet voor 2 Diesels MRB betalen, maar als
ik dan toch betalen moet ga ik voor de vuilste.
en gaat mijn W212 er uit.
gr Wim.
Plaats reactie