Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?
-
KptCool
Re: Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?
Gewoon de huidige regeling ingevoerd 01 2012 houden, niet elk jaar iets anders daar kunnen bedrijven en particulieren niet op bouwen. Regeling 2012 is goed, leeftijdsgrens naar 30 jaar met overgangs regeling.
Ik lees dat er na pasen duidelijkheid komt.
Ik lees dat er na pasen duidelijkheid komt.
-
J_A
Bedrijven hebben enorm geprofiteerd van de oldtimers, de prijzen die werden gevraagd waren abnormaal hoog (voor vaak troep) en het verkocht ook nog. Ik snap dat het voor de bedrijven zuur is echter datzelfde probleem heeft een bedrijf of hun goederen ineens incourant worden.
De mogelijkheden die ik zie zijn:
- km beperking en regeling behouden: dit zal enorme kilometer fraude veroorzaken.
- huidige regeling behouden en wegenbelasting algemeen met 20 euro p. auto verhogen: zorgt voor nog meer onredelijkheid, wellicht zelfs meer haat naar belastingvrije auto's (vooral W201?& W124?.
- alle voertuigen van 30 jaar oud belastingvrij stellen, is een optie echter zorgt niet voor een oplossing voor misbruik van een oldtimer.
De echt oldtimers zijn in de meeste gevallen dagelijks niet te gebruiken, mede door hoog brandstof gebruik, veel onderhoudskosten en roestgevoeligheid.
Van mij bevriezen ze alles wat voor 1980 gebouwd is, die rij je over het algemeen niet dagelijks en zo bewaar je wel wat erfgoed (al heeft een echte liefhebber de wegenbelasting er echt wel voorover).
Zelf ben ik het een beetje zat:
- huidige regeling zorgt voor veel omkat praktijken
- scheef tegenover de mensen die al veel wegenbelasting betalen
- zie regelmatig troep rondrijden waarbij ik denk nou die rij je niet omdat je liefhebber bent maar omdat de mogelijkheid er bestaat om minder of geen belasting te betalen.
- ook zuinige auto's is het onterecht je maakt gebruik van de weg toch? De eerste regeling waarbij je de helft betaalde was al een goede regeling, daarnaast hebben deze auto's al een BPM voordeel.
Ik vergelijk het wel eens met de afschaffing van grijs kenteken.
De mogelijkheden die ik zie zijn:
- km beperking en regeling behouden: dit zal enorme kilometer fraude veroorzaken.
- huidige regeling behouden en wegenbelasting algemeen met 20 euro p. auto verhogen: zorgt voor nog meer onredelijkheid, wellicht zelfs meer haat naar belastingvrije auto's (vooral W201?& W124?.
- alle voertuigen van 30 jaar oud belastingvrij stellen, is een optie echter zorgt niet voor een oplossing voor misbruik van een oldtimer.
De echt oldtimers zijn in de meeste gevallen dagelijks niet te gebruiken, mede door hoog brandstof gebruik, veel onderhoudskosten en roestgevoeligheid.
Van mij bevriezen ze alles wat voor 1980 gebouwd is, die rij je over het algemeen niet dagelijks en zo bewaar je wel wat erfgoed (al heeft een echte liefhebber de wegenbelasting er echt wel voorover).
Zelf ben ik het een beetje zat:
- huidige regeling zorgt voor veel omkat praktijken
- scheef tegenover de mensen die al veel wegenbelasting betalen
- zie regelmatig troep rondrijden waarbij ik denk nou die rij je niet omdat je liefhebber bent maar omdat de mogelijkheid er bestaat om minder of geen belasting te betalen.
- ook zuinige auto's is het onterecht je maakt gebruik van de weg toch? De eerste regeling waarbij je de helft betaalde was al een goede regeling, daarnaast hebben deze auto's al een BPM voordeel.
Ik vergelijk het wel eens met de afschaffing van grijs kenteken.
-
Sander230E
de Enige eerlijke manier om meteen voor iedereen van het gezeik af te zijn is en blijft reken de zogenaamde wegenbelasting door in de brandstofprijs aan de pomp. maar dan wel gewoon een beetje en niet gelijk belachelijk hoog (leer mij de Roverheid kennen..).
Rij je meer...betaal je meer.
Rij je minder...betaal je minder.
KLAAR!
uiteraard wel anders berekent bij benzine, diesel en LPG. anders zou het weer niet eerlijk gaan.
en mensen die kletsen van "je maakt gebruik van de weg".... ja...en?! dat doe ik als VOETGANGER of FIETSER ook. of moet ik daar voortaan ook belasting voor betalen?? De wereld, of de weg waarop de loopt is niet van IEMAND. Dat is voor ons allen, en het zou gvd verboden moeten worden dat er iets of iemand daar geld voor durft te vragen om er "gebruik" van te mogen maken. We betalen (vooral nederlanders) al genoeg -lees:te veel- belasting in dit graailandje, met het nog grotere graaiambtenaren beleid.
Heus, ik zou ook best wel zo'n eco-muesli auto willen rijden die 1:25 doet met rijden, maar daar heb ik de poen niet voor, om ff naar de dealer te gaan en te zeggen: doe-mij-die-maar.
Ik ben genoodzaakt om nu zo goedkoop mogelijk te rijden, en daarom rij ik nu bv deze 27jaar oude zuipert op benzine. Waarin ik intens plezier beleef. ik lever ten opzichte van de massa misschien een hoop aan luxe en nieuwe snufjes is, maar ik heb mn auto.
Dus ik betaal al meer brandstof, lever al in op luxe, imago....laten we het daar niet over hebben. en reparaties komen vaker voor.
En dan OOK nog wegenbelasting durven te vragen straks??? NEE, dat gaat er bij mij niet in!
Kom op Den Haag, geef me dan maar een opel ampera kado, dan DOE ik wel groen mee met de massa. Nu heb ik geen keus. (en ik rij nog liever een Mercedes uit het jaar kruik, dan zo'n tube tandpasta op eco-rubbers).
KLAAR!
uiteraard wel anders berekent bij benzine, diesel en LPG. anders zou het weer niet eerlijk gaan.
en mensen die kletsen van "je maakt gebruik van de weg".... ja...en?! dat doe ik als VOETGANGER of FIETSER ook. of moet ik daar voortaan ook belasting voor betalen?? De wereld, of de weg waarop de loopt is niet van IEMAND. Dat is voor ons allen, en het zou gvd verboden moeten worden dat er iets of iemand daar geld voor durft te vragen om er "gebruik" van te mogen maken. We betalen (vooral nederlanders) al genoeg -lees:te veel- belasting in dit graailandje, met het nog grotere graaiambtenaren beleid.
Heus, ik zou ook best wel zo'n eco-muesli auto willen rijden die 1:25 doet met rijden, maar daar heb ik de poen niet voor, om ff naar de dealer te gaan en te zeggen: doe-mij-die-maar.
Ik ben genoodzaakt om nu zo goedkoop mogelijk te rijden, en daarom rij ik nu bv deze 27jaar oude zuipert op benzine. Waarin ik intens plezier beleef. ik lever ten opzichte van de massa misschien een hoop aan luxe en nieuwe snufjes is, maar ik heb mn auto.
Dus ik betaal al meer brandstof, lever al in op luxe, imago....laten we het daar niet over hebben. en reparaties komen vaker voor.
En dan OOK nog wegenbelasting durven te vragen straks??? NEE, dat gaat er bij mij niet in!
Kom op Den Haag, geef me dan maar een opel ampera kado, dan DOE ik wel groen mee met de massa. Nu heb ik geen keus. (en ik rij nog liever een Mercedes uit het jaar kruik, dan zo'n tube tandpasta op eco-rubbers).
-
Gullwing
J_A schreef:Bedrijven hebben enorm geprofiteerd van de oldtimers, de prijzen die werden gevraagd waren abnormaal hoog (voor vaak troep) en het verkocht ook nog. Ik snap dat het voor de bedrijven zuur is echter datzelfde probleem heeft een bedrijf of hun goederen ineens incourant worden.
Natuurlijk zijn er ondernemers geweest die dik verdiend hebben aan de vraag naar bv Benzen.
Dat kopers te veel voor rommel betaalden is ook waar.
Met je laatste opmerking ben ik het volledig oneens.
Als burger en ondernemer mag je een consistent beleid verwachten van de overheid. Wat de gevolgen zijn van zwalkend overheidsbeleid merken we nu wel op een heel erg zure manier.
De huizenmarkt onherstelbaar kapot, de oldtimerhandel in ieder geval de eerste jaren kapot, gierend toenemende werkeloosheid die de 10% al ruimschoots overtreft. Vergeet niet dat in grote aantallen ZZPers die geen moer te doen hebben heel wat verborgen werkeloosheid zit.
Dit wanbeleid zorgt voor zoveel onzekerheid dat de burger zijn portemonnee met twee handen vasthoud.
Van horeca tot garagebedrijf alle middenstanders hebben daar nu volop mee te maken.
Omzetdalingen van meer dan 30% zijn eerder regel dan uitzondering.
En wat stellen de geleerden in Den Haag voor: Innovatie en andere plat getreden paden die over 10, 20 jaar de werkgelegenheid bevorderen.
Ik zou graag willen horen wat men denkt te doen om het volgende kwartaal weer wat leven in de brouwerij te krijgen.
Dit ploegje van een man of twintig met hier en daar een dame zou ik graag compleet de WW in sturen.
Daarna kan het alleen maar beter worden, slechter kan niet.
-
Gullwing
Sander230E schreef:de Enige eerlijke manier om meteen voor iedereen van het gezeik af te zijn is en blijft reken de zogenaamde wegenbelasting door in de brandstofprijs aan de pomp. maar dan wel gewoon een beetje en niet gelijk belachelijk hoog (leer mij de Roverheid kennen..).
KLAAR!
Sander,
Dit is al zo vaak voorgesteld en even zo vaak afgeschoten.
Wat denk je dat de gevolgen zijn wanneer de brandstof per liter 66 euro cent duurder wordt?
Dat is de consequentie van MRB in de brandstof verwerken.
Laten we het alleen over personenauto's hebben.
Er rijden er 6.000.000 van in Nederland.
Die brengen met elkaar het astronomische bedrag van 4.000.000.000 euro MRB op.
Gemiddeld iets van 660 euro.
Die auto's verbruiken gemiddeld 1000 liter brandstof per jaar.
Dat is 6.000.000.000 liter.
Deel de MRB door het aantal liters en je hebt de prijsverhoging per liter gevonden.
Het is een ruwe schatting van mijn kant.
Heb je betere cijfers dan zal de exacte prijsstijging nodig om de MRB middels de brandstof te heffen
uitkomen tussen 0,50 en 1 euro per liter.
Niks klaar, vergeet het maar.
Paul
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Mijn geval:
MRB: 1340 p.j.
Kilometers: 15000 p.j. = 1071 liter diesel.
1071/1340 = 0,80
Ik betaal dus per liter diesel straks 80 cent MRB.
Als het tussen de 0,50 en 1,00 zou vallen heb ik 60% kans dat het voordeliger voor mij wordt dan huidig mrb stelsel.
De andere kant:
Dan zou ik ook naar Duitsland kunnen rijden met een grote tank in de kofferbak en die dan volgooien.
Dan betaal ik als nog geen MRB.

MRB: 1340 p.j.
Kilometers: 15000 p.j. = 1071 liter diesel.
1071/1340 = 0,80
Ik betaal dus per liter diesel straks 80 cent MRB.
Als het tussen de 0,50 en 1,00 zou vallen heb ik 60% kans dat het voordeliger voor mij wordt dan huidig mrb stelsel.
De andere kant:
Dan zou ik ook naar Duitsland kunnen rijden met een grote tank in de kofferbak en die dan volgooien.
Dan betaal ik als nog geen MRB.
-
Prometheus
Wellicht dat een massale opkomst bij deze manifestatie iets teweeg kan brengen.
- Youpy
- Platinum Boarder

- Type wagen: 300D
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... gingen.xml
Geloof je het zelf dat ze de MRB-plannen terug draaien?
Geloof je het zelf dat ze de MRB-plannen terug draaien?
-
Prometheus
Nee, maar het fatalistische "het zal allemaal wel" helpt zeer zeker niet.
- Youpy
- Platinum Boarder

- Type wagen: 300D
En dan even nog iets:
De tarieven van de motorrijtuigenbelasting (MRB) worden aangepast aan de inflatie.
De inflatiecorrectie voor 2013 is 2,2%.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... elastingen
De tarieven van de motorrijtuigenbelasting (MRB) worden aangepast aan de inflatie.
De inflatiecorrectie voor 2013 is 2,2%.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... elastingen
-
Sterretje1968
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Rene
- Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
- Bouwjaar: N.n.b.
Via mail ontvangen, is gezien op een ander forum.
Good Vibrations gaat door
Bericht van Good Vibrations
Good Vibrations is ontstaan vanuit een eerdere poging te protesteren tegen de plannen van het kabinet om de vrijstelling van MRB af te schaffen voor oldtimers/klassiekers.
Voor deze demonstratie in de vorm van een rijdend protest kregen wij geen toestemming.
Op de Facebook pagina die we openden hadden we in 1 weekend meer dan 2000 aanmeldingen. Inmiddels zijn dat er 3100. Na de domper dat de protest rit niet door kon gaan op last van Politie Haaglanden en de Gemeente Den Haag wilde we aanvankelijk de pagina sluiten. Dit vonden veel mensen jammer omdat ze het toch leuk vonden om met elkaar in contact te blijven. Snel hierna ontstond het idee om een meeting te organiseren voor alle merken oldtimers/klassiekers.
Good Vibrations
19 mei
Maxis terrein Muiden
11.00 - 17.00 uur
gratis entree
Meeting voor alle merken oldtimers
(auto's - motoren - vrachtwagens)
vanaf 29 maart is de site in de lucht
http://www.goodvibrations2013.nl
http://www.oldtimerautosite.nl
Good Vibrations gaat door
Bericht van Good Vibrations
Good Vibrations is ontstaan vanuit een eerdere poging te protesteren tegen de plannen van het kabinet om de vrijstelling van MRB af te schaffen voor oldtimers/klassiekers.
Voor deze demonstratie in de vorm van een rijdend protest kregen wij geen toestemming.
Op de Facebook pagina die we openden hadden we in 1 weekend meer dan 2000 aanmeldingen. Inmiddels zijn dat er 3100. Na de domper dat de protest rit niet door kon gaan op last van Politie Haaglanden en de Gemeente Den Haag wilde we aanvankelijk de pagina sluiten. Dit vonden veel mensen jammer omdat ze het toch leuk vonden om met elkaar in contact te blijven. Snel hierna ontstond het idee om een meeting te organiseren voor alle merken oldtimers/klassiekers.
Good Vibrations
19 mei
Maxis terrein Muiden
11.00 - 17.00 uur
gratis entree
Meeting voor alle merken oldtimers
(auto's - motoren - vrachtwagens)
vanaf 29 maart is de site in de lucht
http://www.goodvibrations2013.nl
http://www.oldtimerautosite.nl
Groetjes, Rene.
I'm not weird, I'm a Limited Edition.
-
Killerbean
Wat leuk, en eindelijk eens een keer echt in de buurt 
-
Gullwing
Het zal best gezellig worden.
Of het helpt?
Den Haag gaat gewoon door op de ingeslagen weg.
Het geld moet er komen, het maakt al deel uit van de lopende begroting.
Of het helpt?
Den Haag gaat gewoon door op de ingeslagen weg.
Het geld moet er komen, het maakt al deel uit van de lopende begroting.
- SanderDTCH
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Sander
- Type wagen: 200D
- Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline
Dit was van de telegraaf 19 jan 2013 weet niet of iemandt al hier van af wist?
- Bijlagen
-
- uploadfromtaptalk1363979777941.jpg (110.41 KiB) 2406 keer bekeken
- Dweezman
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Derek
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Automaat: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes w251 R320 CDI 4matic
Mercedes w169 A160
Mercedes W124 300D
Mja. Daar probeert iemand handig zijn waar te slijten, lijkt me. Durf hier geen hoop uit te halen.
Ben stiekem al met een schuin oog naar het kijken naar een jonge W201 op benzine..
Ben stiekem al met een schuin oog naar het kijken naar een jonge W201 op benzine..
great minds tank alike
-
DJS
- Diamant Boarder

Waar heb jij die info weg? Geloofwaardige bron?
- SanderDTCH
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Sander
- Type wagen: 200D
- Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline
Die maat van mij had het erover en liet het zien maakte een screen 
-
DJS
- Diamant Boarder

Ik kan er echt min tegen dat mensen op die manier hun auto willen verkopen. 
-
Quinten
Dit is het enige wat zeker is op dit moment:
Na Pasen ÔÇô begin april dus ÔÇô komt er meer duidelijkheid over het lot van oldtimers met betrekking tot de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Dan wordt een brief van het kabinet naar de Tweede Kamer gestuurd met een of meerdere voorstellen.
Hoe de plannen er precies gaan uitzien is nog niet bekend, maar er zitten zeker elementen in die door de kamer en de staatssecretaris al zijn aangegeven, zoals een leeftijdsgrens (wijziging daarvan), een dagenkaart en een kilometergrens. De oorspronkelijk door het kabinet ingeboekte bezuiniging van 153 miljoen euro ÔÇô in feite een belastingverhoging in plaats van een besparing op overheidsuitgaven ÔÇô zal waarschijnlijk niet worden gehaald in de nieuwe plannen. Vermoedelijk heeft dit tot gevolg dat er een alternatieve dekking voor het ontbrekende geld moet worden gevonden, zeer waarschijnlijk bij de BPM of de motorrijtuigenbelasting. De KNAC is van mening dat er snel een oplossing moet komen omdat de onzekerheid op dit moment veel schade toebrengt.
Na Pasen ÔÇô begin april dus ÔÇô komt er meer duidelijkheid over het lot van oldtimers met betrekking tot de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Dan wordt een brief van het kabinet naar de Tweede Kamer gestuurd met een of meerdere voorstellen.
Hoe de plannen er precies gaan uitzien is nog niet bekend, maar er zitten zeker elementen in die door de kamer en de staatssecretaris al zijn aangegeven, zoals een leeftijdsgrens (wijziging daarvan), een dagenkaart en een kilometergrens. De oorspronkelijk door het kabinet ingeboekte bezuiniging van 153 miljoen euro ÔÇô in feite een belastingverhoging in plaats van een besparing op overheidsuitgaven ÔÇô zal waarschijnlijk niet worden gehaald in de nieuwe plannen. Vermoedelijk heeft dit tot gevolg dat er een alternatieve dekking voor het ontbrekende geld moet worden gevonden, zeer waarschijnlijk bij de BPM of de motorrijtuigenbelasting. De KNAC is van mening dat er snel een oplossing moet komen omdat de onzekerheid op dit moment veel schade toebrengt.
-
Sterretje1968
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Rene
- Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
- Bouwjaar: N.n.b.
DelaRobbie (W201Club.nl) schreef:Hier n update, ik put wat hoop uit de motie van Vliet...
(bron: http://www.oudevolvo.nl)
In november 2012 zegde Staatssecretaris Weekers al toe dat er een regeling voor cultureel rijdend erfgoed zou komen. De ingediende en aangenomen moties van Bashir (33 402, nr. 33) en van Van Vliet (33 402, nr. 39) zetten dit kracht bij en hieruit werd duidelijk dat de regering in het voorjaar van 2013 hiertoe een aantal voorstellen zou doen. De kamervragen gesteld door Bashir deden hier nog een schepje bovenop. Voorjaar 2013 is echter nog steeds een breed begrip. Om de kamervragen kwam geen antwoord omdat het meegenomen zou worden in de gesprekken met de branche. Via de RAI kwam naar buiten dat er na pasen duidelijkheid zou komen. Maar na pasen is nog steeds een vaag begrip. Hoe lang na pasen?
Vandaag (26 maart) verscheen een brief van de regering over fiscale moties en toezeggingen Tweede Kamer horende bij het hoofddossier Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2013). Hierin is het volgende te lezen:
Voorts zal ik, conform mijn toezegging betreffende het gebruik van oldtimers, naar verwachting in april een brief aan uw Kamer sturen waarin tevens wordt ingegaan op diverse moties en toezeggingen met betrekking tot oldtimers in relatie tot de MRB. In de eerste plaats betreft dit de motie Bashir, waarin de regering wordt verzocht om de Tweede Kamer in het voorjaar van 2013 een aantal voorstellen te doen waardoor dagelijks gebruik van de oldtimer wordt ontmoedigd, maar de vrijstelling van MRB voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken, in stand kan worden gehouden. In de tweede plaats zal in die brief worden ingegaan op de motie Van Vliet, waarin de regering wordt verzocht om een oplossing te zoeken die bezitters van oldtimers in enige vorm in staat stelt hun voertuig niet op te hoeven geven. Tot slot wordt in die brief mijn toezegging gestand gedaan om samen met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) in het licht van de afschaffing van de regeling voor oldtimers in 2013 alternatieven te presenteren. De uitwerking van een alternatief zal worden meegenomen in het Belastingplan 2014.
Hiermee wordt het alweer een stuk duidelijker: naar verwachting in april
Dan wordt er dus in elk geval teruggekomen op de moties en de kamervragen. Het alternatief voor de beoogde inkomsten wordt dus doorgeschoven naar het Belastingplan 2014.
Groetjes, Rene.