Veel korte ritten ----> Diesel of toch LPG?
-
V-TWim
Veel korte ritten ----> Diesel of toch LPG?
Het zal vast al eens eerder gevraagd zijn maar ik kan het zo niet vinden. Ook een beetje lastig qua trefwoorden dus ik stel de vraag maar opnieuw:
Ik ben van plan een W124 van 85 aan te schaffen. Echter, hij wordt ook nogal alleen in het dorp gebruikt. Korte ritjes waarbij hij niet echt heel warm wordt. Wat zou dan de voorkeur genieten? Diesel of LPG, Benzine is uitgesloten ivm de kosten.
Ik geef zelf de voorkeur aan diesel vanwege de langere actieradius, het gebeurt wel eens dat ik verder weg moet en dan moet ik in 1 rit met mijn huidige mondeo G3 om de 300 km tanken. Daar ben ik zo onderhand wel poepflauw van....
Ik ben van plan een W124 van 85 aan te schaffen. Echter, hij wordt ook nogal alleen in het dorp gebruikt. Korte ritjes waarbij hij niet echt heel warm wordt. Wat zou dan de voorkeur genieten? Diesel of LPG, Benzine is uitgesloten ivm de kosten.
Ik geef zelf de voorkeur aan diesel vanwege de langere actieradius, het gebeurt wel eens dat ik verder weg moet en dan moet ik in 1 rit met mijn huidige mondeo G3 om de 300 km tanken. Daar ben ik zo onderhand wel poepflauw van....
-
Bassje
- Senior Boarder

- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: 1990
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Re: Veel korte ritten ----> Diesel of toch LPG?
Diesel nemen. Betrouwbaarder dan een exemplaar op gas. Ook is het onderhoud eenvoudiger.
Hoeveel kilometer denk je jaarlijks te gaan maken?
Hoeveel kilometer denk je jaarlijks te gaan maken?
-
Syn.Ther.
de meeste slijtage vindt plaats tijdens koude start en opwarmfase van de motor,
korte stukjes zijn het slechtste dat er is, een diesel heeft zeker 15 km nodig om de olie op temperatuur te krijgen.
ook LPG is eigenlijk ongeschikt vanwege dit probleem,
houdt met beide rekening met een aanzienlijk verkorte levensduur van je smeermiddelen, deze worden snel vervuilt door condens en onverbrande brandstofdelen.
een optie voor jou zou wel zijn een ambulance kit te laten monteren, dit is een element dat de motor constant op temp. houdt en werkt via stekker op 220.
andere optie is standkachel .
zonder deze middelen zal je zeker overmatige slijtage en problemen gaan krijgen, misschien niet direct maar zeker op de langere duur.
suc6
korte stukjes zijn het slechtste dat er is, een diesel heeft zeker 15 km nodig om de olie op temperatuur te krijgen.
ook LPG is eigenlijk ongeschikt vanwege dit probleem,
houdt met beide rekening met een aanzienlijk verkorte levensduur van je smeermiddelen, deze worden snel vervuilt door condens en onverbrande brandstofdelen.
een optie voor jou zou wel zijn een ambulance kit te laten monteren, dit is een element dat de motor constant op temp. houdt en werkt via stekker op 220.
andere optie is standkachel .
zonder deze middelen zal je zeker overmatige slijtage en problemen gaan krijgen, misschien niet direct maar zeker op de langere duur.
suc6
-
V-TWim
Tja de extra slijtage kan ik niet voorkomen. Ik denk dat ik gewoon vaker dan normaal de olie zal moeten vervangen en dan ook een goeie olie zal moeten gebruiken. Toch maar een diesel dan, denk?
-
Syn.Ther.
of op de fiets.....
maar zonder gekheid, een electrische verwarminsunit in het blok is niet te duur en voor jouw toepassing zeker aan te raden.
en als je zo weinig rijdt maakt die paar liter benzine toch ook niet uit?
maar zonder gekheid, een electrische verwarminsunit in het blok is niet te duur en voor jouw toepassing zeker aan te raden.
en als je zo weinig rijdt maakt die paar liter benzine toch ook niet uit?
-
V-TWim
Weinig, weinig... Ik denk dat ik rond de 15000 km per jaar kom. Da's genoeg om toch voor een diesel te kiezen.
-
Syn.Ther.
hangt erg af van hoe je die km's maakt.
300 dagen per jaar om de kerk en de 2 keer een lange vakantie.....
of dagelijks afstanden van minimaal 10/15 km...
tis allemaal relatief, je overweging moet daar op aangepast zijn
300 dagen per jaar om de kerk en de 2 keer een lange vakantie.....
of dagelijks afstanden van minimaal 10/15 km...
tis allemaal relatief, je overweging moet daar op aangepast zijn
- Merceders200D
- Gold Boarder

- Roepnaam: Carel
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Nee
Hallo,
Ik rijd dagelijks 25 km heen en 25 km terug, 5 x in de week.
En soms in de weekenden ook nog eens 100 km of meer.
Onderhand 11.000 km gereden met m'n diesel sinds Januarie 2010, en geen druppel olie
erbij hoeven doen.
Mijn mobiele agenda dwingt mij om de 2 weken standaard naar mijn olie te kijken, maar
het peil blijft nagenoeg gelijk.
Tuurlijk is het peil wat gezakt tot bijna midden tussen de rode punten, maar dat
mag ook met 11.000 km.
Binnenkort komt er nieuwe 10w 40 in en kachelen maar weer.
Diesel is zoooo betrouwbaar, mits goed onderhoud aanwezig is natuurlijk!
Gr Carel
Ik rijd dagelijks 25 km heen en 25 km terug, 5 x in de week.
En soms in de weekenden ook nog eens 100 km of meer.
Onderhand 11.000 km gereden met m'n diesel sinds Januarie 2010, en geen druppel olie
erbij hoeven doen.
Mijn mobiele agenda dwingt mij om de 2 weken standaard naar mijn olie te kijken, maar
het peil blijft nagenoeg gelijk.
Tuurlijk is het peil wat gezakt tot bijna midden tussen de rode punten, maar dat
mag ook met 11.000 km.
Binnenkort komt er nieuwe 10w 40 in en kachelen maar weer.
Diesel is zoooo betrouwbaar, mits goed onderhoud aanwezig is natuurlijk!
Gr Carel
''Keep on chooglin'' !!!!
- W124T BAB
- Junior Boarder

- Roepnaam: Bob
- Type wagen: E200 Diesel
- Bouwjaar: 1986
- Opmerkingen / andere wagens.: Opel record 1982
Je zegt dat je 15000 km rijdt, vergeet niet dat een Mercedes iets minder economisch is, omdat deze toch wat zwaarder zijn dan bijvoorbeeld een Ford Mondeo.
Bij de tegenwoordige diesels is 1:20 haalbaar. De oudere diesels mag je blij zijn dat je de 1:16 haalt (dat is dan mijn ervaring met automatische versnellingsbak, 250T diesel)
LPG bij Mercedes is uit den boze! dan moet je een goede hebben met LPG inspuiting (G3)
Af fabriek is nog nooit een Mercedes geleverd met LPG. Mercedes bouwt geen LPG in, ze geven ook geen garanties op ingebouwde installaties. Op gas moet je koken.
De benzine uitvoering scheelt je een hoop wegenbelasting omdat de auto lichter is, en beter geschikt is voor kortere afstanden (in de regel zijn kortere afstanden niet best) Ik blijf zeggen dat ik diesels lomp vind rijden (ik heb er zelf een maar dat is vanwege het feit dat ik belastingvrij rij) De benzine uitvoeringen rijden toch wel stukken relaxter.
Bij de tegenwoordige diesels is 1:20 haalbaar. De oudere diesels mag je blij zijn dat je de 1:16 haalt (dat is dan mijn ervaring met automatische versnellingsbak, 250T diesel)
LPG bij Mercedes is uit den boze! dan moet je een goede hebben met LPG inspuiting (G3)
Af fabriek is nog nooit een Mercedes geleverd met LPG. Mercedes bouwt geen LPG in, ze geven ook geen garanties op ingebouwde installaties. Op gas moet je koken.
De benzine uitvoering scheelt je een hoop wegenbelasting omdat de auto lichter is, en beter geschikt is voor kortere afstanden (in de regel zijn kortere afstanden niet best) Ik blijf zeggen dat ik diesels lomp vind rijden (ik heb er zelf een maar dat is vanwege het feit dat ik belastingvrij rij) De benzine uitvoeringen rijden toch wel stukken relaxter.
Laatst gewijzigd door W124T BAB op vr jan 20, 2012 8:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
W124? 250 Diesel
- Gombal
- Erelid

- Roepnaam: Arjen
- Bouwjaar: Nieuwer
- Automaat: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008
Ik zou voor diesel gaan, heb zelf een 250D uit 1986, rijd op een haartje na net geen 1 op 18 in de zomer en tussen de 1 op 15 en 1 op 16 in de winter. Heb wel een handbak.
Als ik kijk naar korte stukjes met en diesel, op mijn werk hebben we een bedrijsauto welke alleen op het bedrijfsterrein rijdt, is een Ford turbo dieseltje van een jaar of 3-4 oud.Als je het over korte stukken hebt rijdt deze dat wel, ik bedoel met ijskoude motor een meter of 700 en dan weer af.
Continu koud aan en uit, heeft motorisch nog nooit wat gehad terwijl de rest eruit ziet alsof hij 50 jaar intensief en zonder onderhoud gebruikt is. Wordt absoluut niet naar gekeken of de motor wel warm wordt.
En dat is geen Mercedes diesel die op zijn sokken een paar ton kan draaien.
En zelfs al rijdt hij dan maar 1 op 13 of 1 op 14, een Mercedes op benzine haalt dat zeker niet met alleen maar korte stukjes dus een diesel blijft goedkoper qua brandstof.
Als hij zoals je schrijft belastingvrij is zou ik dus zeker voor een diesel gaan.
Maar dat zijn mijn 2 centen...............
Als ik kijk naar korte stukjes met en diesel, op mijn werk hebben we een bedrijsauto welke alleen op het bedrijfsterrein rijdt, is een Ford turbo dieseltje van een jaar of 3-4 oud.Als je het over korte stukken hebt rijdt deze dat wel, ik bedoel met ijskoude motor een meter of 700 en dan weer af.
Continu koud aan en uit, heeft motorisch nog nooit wat gehad terwijl de rest eruit ziet alsof hij 50 jaar intensief en zonder onderhoud gebruikt is. Wordt absoluut niet naar gekeken of de motor wel warm wordt.
En dat is geen Mercedes diesel die op zijn sokken een paar ton kan draaien.
En zelfs al rijdt hij dan maar 1 op 13 of 1 op 14, een Mercedes op benzine haalt dat zeker niet met alleen maar korte stukjes dus een diesel blijft goedkoper qua brandstof.
Als hij zoals je schrijft belastingvrij is zou ik dus zeker voor een diesel gaan.
Maar dat zijn mijn 2 centen...............
- Marius28
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Marius
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h - Locatie: Groene Hart Holland
- Contacteer:
Hoi,
ik rijd een 250D - automaat van 1994. Deze rijdt gemiddeld 1:15, met een normale rijstijl en zelden boven de 120 km/uur.
Ik zou niet tobben over de levensduur van de motor, ook bij wat meer koude starts en een wat lager kilometrage per jaar zul je hoogstwaarschijnlijk zeeer veel kilometers kunnen afleggen. Deze diesels zijn nauwelijks stuk te krijgen, mits goed onderhoud wordt gepleegd.
Let erop dat een oudere 250D met 10.000 km olie ververst moet worden. Met mijn diesel is dat voorgeschreven op 15.000 km.
ik rijd een 250D - automaat van 1994. Deze rijdt gemiddeld 1:15, met een normale rijstijl en zelden boven de 120 km/uur.
Ik zou niet tobben over de levensduur van de motor, ook bij wat meer koude starts en een wat lager kilometrage per jaar zul je hoogstwaarschijnlijk zeeer veel kilometers kunnen afleggen. Deze diesels zijn nauwelijks stuk te krijgen, mits goed onderhoud wordt gepleegd.
Let erop dat een oudere 250D met 10.000 km olie ververst moet worden. Met mijn diesel is dat voorgeschreven op 15.000 km.
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
-
E320C
- Senior Boarder

- Roepnaam: Gerrit
- Type wagen: E320
- Bouwjaar: 1994
- Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V70 D5. 225pk 480NM
Deze discussie is al zo oud als het internet. Wat ik van dieselrijders nooit hoor is het gemis aan acceleratie en de herrie bij een koude start. Dieselrijders vinden de dieselklop, betrouwbaarheid en (bij veel km) het voordelige rijden belangrijk. Benzine rijders vinden acceleratie en comfort belangrijk. Mijn vorige W124 was een E300D 24V. Meer dan 60k meegereden. (gemiddeld 1 op 12) In de winter vond ik het wel erg lang duren voor er wat vermogen los kwam, nog maar te zwijgen van de herrie. Echt een motor om mee op de snelweg te rijden, wat ik ook veel doe. De auto heb ik toch ingeruild voor een E320C en daar heb ik een G3 in laten bouwen (Prins VSI). Inmiddels meer dan 45k probleemloos meegereden. Gemiddeld 1 op 8. Op gas kun je ook koken, tractoren lopen op dieselolie. Moderne LPG installaties zijn probleemloos (tegenwoordig nieuw geleverd door Opel en Ford), daarbij kun je altijd nog op benzine rijden (mocht dat nodig zijn). Ook benzine wordt gasvormig ontstoken en de moderne dieselinspuitmotoren lopen ook niet op vloeibare dieselolie. De huidige CDI dieselmotoren van Mercedes zijn weergaloos, echter de oude generatie vind ik persoonlijk te lawaaiig, te traag en zijn niet echt zuinig. Nogmaals, een hele oude discussie, de 1 houdt van spinazie, de andere van andijvie. Over smaak valt niet te twisten. (hoewel, wie houdt er niet van om met een automaat en M104 binnen 8 SEC op 100 te zitten....???)
- Boskabouter
- Fresh Boarder

- Type wagen: 300E
- Bouwjaar: 1991
- Opmerkingen / andere wagens.: W126
W123 - Locatie: Houten
Los van overige voor- of nadelen van gas, is het wel zo dat gas in theorie voor korte stukjes de beste oplossing zou moeten zijn. Het grote probleem van korte stukjes zit in de relatief slechte verbranding, waardoor etsende zuren hun werk kunnen doen, ook nadat de motor weer is afgezet. Bijkomend probleem is, dat de olie nog dik is, waardoor ook de smering niet optimaal is.
Bij gas is de verbrandingstemperatuur hoger en gas is schoner. Minder etsende zuren en de motor vervuilt aanzienlijk minder. Dit ten opzichte van benzine en diesel.
De Boskabouter
Bij gas is de verbrandingstemperatuur hoger en gas is schoner. Minder etsende zuren en de motor vervuilt aanzienlijk minder. Dit ten opzichte van benzine en diesel.
De Boskabouter
- W124T BAB
- Junior Boarder

Ja ik zit dit allemaal te bekijken,
En iedereen heeft een punt! Ja dat is waar de ontbranding in de motor is altijd gasvormig, de druk achter de diesel inspuit nippel is zo hoog dat het dwars door je hand heen kan spuiten, dus wat uit de Diesel nippel komt is nevel.
LPG: heeft nog een voordeel hoog octaan gehalte! dus dat is wel gunstig bij een oudje....
Haha ik kan nog een discussie starten! Eerst warm draaien of meteen weg rijden. Niemand, zie internet, weet het juiste antwoord! Eigenlijk een beetje het zelfde als deze discussie en iedereen heeft een beetje gelijk. Dus de gulden middenweg is altijd goed!
Diesel of LPG, ik heb een 5 cilinder 250D ik blijf zeggen ik vind diesels tractoren, maar omdat het best gunstig rijdt en inderdaad zonder problemen 500k rijdt. Maar oooh wat zijn tegenwoordig die LPG ingespoten installaties goed! De motoren reageren alsof ze op benzine rijden, krachtig met een verbruik van 1:10 bij een W124 220
groet
Bob
En iedereen heeft een punt! Ja dat is waar de ontbranding in de motor is altijd gasvormig, de druk achter de diesel inspuit nippel is zo hoog dat het dwars door je hand heen kan spuiten, dus wat uit de Diesel nippel komt is nevel.
LPG: heeft nog een voordeel hoog octaan gehalte! dus dat is wel gunstig bij een oudje....
Haha ik kan nog een discussie starten! Eerst warm draaien of meteen weg rijden. Niemand, zie internet, weet het juiste antwoord! Eigenlijk een beetje het zelfde als deze discussie en iedereen heeft een beetje gelijk. Dus de gulden middenweg is altijd goed!
Diesel of LPG, ik heb een 5 cilinder 250D ik blijf zeggen ik vind diesels tractoren, maar omdat het best gunstig rijdt en inderdaad zonder problemen 500k rijdt. Maar oooh wat zijn tegenwoordig die LPG ingespoten installaties goed! De motoren reageren alsof ze op benzine rijden, krachtig met een verbruik van 1:10 bij een W124 220
groet
Bob
W124? 250 Diesel
-
Peter1
ik hou gewoon van mijn trage tractor motor 200D 4 cilinder in mijn MB
gewoon lekker zen rijden
gewoon lekker zen rijden
-
Gullwing
Foutje?W124? BAB schreef:
De W124 sedan is als enige Mercedes voorbereid op de inbouw van LPG.
Naast de vulopening voor de benzine is ruimte vrijgelaten voor de inbouw van een vulnippel voor autogas.
De latere generatie benzine motoren 280E, 320E lenen zich zeer goed voor het gebruik van LPG.
De Nederlandse importeur had in de jaren negentig een eigen inbouwstation voor LPG in Zevenaar.
Daar werden nieuwe Benzen voorzien van een autogasinstallatie.
-
Gullwing
De opwarmfase van een 200 benzine of een 200 diesel zal elkaar in tijd niet veel ontlopen.
Dan toch maar een 200 diesel, maar geef de motor wel regelmatig de kans schoon te branden.
Een flinke rit autoweg met minimaal 120 km/u reinigt de motor.
Je kunt in de winter nog overwegen de radiateur gedeeltelijk af te dekken.
Vroeger waren voor dat doel speciale hoezen verkrijgbaar.
Ook werden er rolhoezen gemaakt die van achter het stuur op te rollen waren met een ketting.
Deze opties stammen uit de tijd dat er nog geen goede thermostaten waren.
Een grotere motor is gezien het gebruik niet verstandig.
Dan toch maar een 200 diesel, maar geef de motor wel regelmatig de kans schoon te branden.
Een flinke rit autoweg met minimaal 120 km/u reinigt de motor.
Je kunt in de winter nog overwegen de radiateur gedeeltelijk af te dekken.
Vroeger waren voor dat doel speciale hoezen verkrijgbaar.
Ook werden er rolhoezen gemaakt die van achter het stuur op te rollen waren met een ketting.
Deze opties stammen uit de tijd dat er nog geen goede thermostaten waren.
Een grotere motor is gezien het gebruik niet verstandig.
-
Damherten
benzine is sneller warm dan diesel
als de temperatuurmeter warm aangeeft is de olie nog lang niet warm
daarom benzine is de betere oplossing
als de temperatuurmeter warm aangeeft is de olie nog lang niet warm
daarom benzine is de betere oplossing
-
NicoenSarina
Hallo,
Boeiende discussie, inderdaad valt over smaak niet te twisten. Ook is het aan iedereen zelf om te bepalen hoeveel je aan een auto uit wil en kan geven. Wij hebben zelf een tijd met onze 200T en later 200TE korte stukken op benzine gereden.De 200T(die heb ik nog steeds en ga hem na vijf jaar nieuw leven inblazen)had 400000KM weg en deed het nog, de 200TE 300000 km en deed het ook nog.Koppakkingen neigden bij beide naar doorslaan en je merkte wel
dat het frisse er af was.Betreffende de opwarmtijd moet ik zeggen dat ze snel op temperatuur waren,heerlijk in de winter,die kachel zo snel warm. Ik ben benieuwd hoe snel dit bij een diesel is .Dan zien we of Joan gelijk heeft.
Met die verstande dat ze allebei ook flink dorst hadden.Ongeveer tussen de 1:8 en 1:6 op het korte werk en max 1:10 bij 120km/h op het lange werk. Ik moet eerlijk zeggen, ze deden het praktisch altijd.Hiervoor heb ik op 1 LPG Jetta na altijd gedieselt met een golf1 en 2. Ook deze hebben mij nooit laten staan,korte werk 1:16 lange afstand 110 km/h met een zelfingebouwde 5 bak 1:20. de LPG Jetta heeft diverse back fires gehad en daar was ik minder enthousiast over.Ik heb hem van ergernis(nu heb ik meer geduld) omgerolen voor een motorfiets.
Nu ga ik een OM603 in mijn eerstgenoemde 200Tzetten en ga het dieselen in een Benz mogelijk ervaren.
Ik zal eens onderzoeken naar de mogelijkheid van die opwarmmogelijkheid op 220V, als iemand hier info over heb is die zeer welkom.Anders overweeg ik om de ventilator elekrisch met een thermoschakelaar te maken zodat de opwarmtijd hierdoor ook verkort,de meedraaiende ven kost iets vermogen,geeft iets lawaai en koelt natuurlijkl al iets als dit nog niet gewenst is. Wat betreft betrouwbaar heid zou ik altijd kiezen voor de reeds benoemde en geroemde diesel. Heb je wat meer jakkeren in de genen(het zal je niet helpen denk ik) dan kun je beter voor de benzineversies gaan.Wil je snelheid en soeplessen en mag het niet te veel kosten dan probeer je LPG. Van de betrouwbaarheid van de moderne Benz motoren weet ik niet veel, wat ik ervan lees is dat ze bij lange na niet aan de image van de oude vertrouwde voldoen.Als ik toch helemaal voor nieuw en laatste trend zou gaan voor woon werk verkeer dan zou ik het liefst aardgas willen rijden en deze thuis aan de kraan vol willen gooien.Als ik thuis een grote windmolen had en capaciteit over hield dan zou ik graag elektrisch gaan rijden.
groeten van Nico
Boeiende discussie, inderdaad valt over smaak niet te twisten. Ook is het aan iedereen zelf om te bepalen hoeveel je aan een auto uit wil en kan geven. Wij hebben zelf een tijd met onze 200T en later 200TE korte stukken op benzine gereden.De 200T(die heb ik nog steeds en ga hem na vijf jaar nieuw leven inblazen)had 400000KM weg en deed het nog, de 200TE 300000 km en deed het ook nog.Koppakkingen neigden bij beide naar doorslaan en je merkte wel
dat het frisse er af was.Betreffende de opwarmtijd moet ik zeggen dat ze snel op temperatuur waren,heerlijk in de winter,die kachel zo snel warm. Ik ben benieuwd hoe snel dit bij een diesel is .Dan zien we of Joan gelijk heeft.
Met die verstande dat ze allebei ook flink dorst hadden.Ongeveer tussen de 1:8 en 1:6 op het korte werk en max 1:10 bij 120km/h op het lange werk. Ik moet eerlijk zeggen, ze deden het praktisch altijd.Hiervoor heb ik op 1 LPG Jetta na altijd gedieselt met een golf1 en 2. Ook deze hebben mij nooit laten staan,korte werk 1:16 lange afstand 110 km/h met een zelfingebouwde 5 bak 1:20. de LPG Jetta heeft diverse back fires gehad en daar was ik minder enthousiast over.Ik heb hem van ergernis(nu heb ik meer geduld) omgerolen voor een motorfiets.
Nu ga ik een OM603 in mijn eerstgenoemde 200Tzetten en ga het dieselen in een Benz mogelijk ervaren.
Ik zal eens onderzoeken naar de mogelijkheid van die opwarmmogelijkheid op 220V, als iemand hier info over heb is die zeer welkom.Anders overweeg ik om de ventilator elekrisch met een thermoschakelaar te maken zodat de opwarmtijd hierdoor ook verkort,de meedraaiende ven kost iets vermogen,geeft iets lawaai en koelt natuurlijkl al iets als dit nog niet gewenst is. Wat betreft betrouwbaar heid zou ik altijd kiezen voor de reeds benoemde en geroemde diesel. Heb je wat meer jakkeren in de genen(het zal je niet helpen denk ik) dan kun je beter voor de benzineversies gaan.Wil je snelheid en soeplessen en mag het niet te veel kosten dan probeer je LPG. Van de betrouwbaarheid van de moderne Benz motoren weet ik niet veel, wat ik ervan lees is dat ze bij lange na niet aan de image van de oude vertrouwde voldoen.Als ik toch helemaal voor nieuw en laatste trend zou gaan voor woon werk verkeer dan zou ik het liefst aardgas willen rijden en deze thuis aan de kraan vol willen gooien.Als ik thuis een grote windmolen had en capaciteit over hield dan zou ik graag elektrisch gaan rijden.
groeten van Nico
- W124T BAB
- Junior Boarder

Hoi Hoi
Ik heb in mijn 250T Diesel een hele fijne Webasto stand kachel zitten, die het korte water circuit opwarmt en dus de motor, maar ook de fan aanzet op de lage stand en het interieur lekker opwarmt en ontdooit, nooit hoef ik te krabben... Ik vind het super! Ja alleen ze zijn prijzig.
Ik zag iemand met een verwarming op 220, In Canada, zag ik veel auto's met een stekker buiten board, maar hoe dat precies werkt? het moet iets van een olie verwarmer zijn?
Misschien is een aquarium verwarmer iets voor in je radiator???
Groet Bob
Ik heb in mijn 250T Diesel een hele fijne Webasto stand kachel zitten, die het korte water circuit opwarmt en dus de motor, maar ook de fan aanzet op de lage stand en het interieur lekker opwarmt en ontdooit, nooit hoef ik te krabben... Ik vind het super! Ja alleen ze zijn prijzig.
Ik zag iemand met een verwarming op 220, In Canada, zag ik veel auto's met een stekker buiten board, maar hoe dat precies werkt? het moet iets van een olie verwarmer zijn?
Misschien is een aquarium verwarmer iets voor in je radiator???
Groet Bob
W124? 250 Diesel