W124: opsporen kortsluiting zekering 7
-
Nielsvhal
W124: opsporen kortsluiting zekering 7
Dag forumleden,
Ik heb een probleem met mijn zekering 7. Deze geeft kortsluiting.
Ik wil nu graag stap voor stap dingen die op deze zekering zijn aangesloten gaan uitsluiten.
Kan iemand mij uitleggen waar en hoe ik kan beginnen?
Er is een trekhaak op deze auto aangesloten. Maar deze bekabeling heb ik al losgehaald.
Echter is daarmee het probleem niet verholpen.
De auto is vandaag APK gekeurd, en omdat door deze kortsluiting (bijvoorbeeld) het achterlicht rechts het niet doet, afgekeurd. Ik wist het niet en wil het graag (stapsgewijs) oplossen. Jullie hulp is daarom welkom.
Hierdoor haal ik de herkeuring nog.
Mijn dank is groot.
Vriendelijke groet,
Niels
Ik heb een probleem met mijn zekering 7. Deze geeft kortsluiting.
Ik wil nu graag stap voor stap dingen die op deze zekering zijn aangesloten gaan uitsluiten.
Kan iemand mij uitleggen waar en hoe ik kan beginnen?
Er is een trekhaak op deze auto aangesloten. Maar deze bekabeling heb ik al losgehaald.
Echter is daarmee het probleem niet verholpen.
De auto is vandaag APK gekeurd, en omdat door deze kortsluiting (bijvoorbeeld) het achterlicht rechts het niet doet, afgekeurd. Ik wist het niet en wil het graag (stapsgewijs) oplossen. Jullie hulp is daarom welkom.
Hierdoor haal ik de herkeuring nog.
Mijn dank is groot.
Vriendelijke groet,
Niels
- RienderMax
- Expert Boarder

- Type wagen: 300TE
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: R107 350SL '71
W116 280S '76
W116 450SEL 6,9 '76
W123 230 '77 - Locatie: Hulst
Re: W124: opsporen kortsluiting zekering 7
Kijken wat er allemaal op die zekering zit aangesloten ( in je boekje ) , dan alles loshalen . Dus achterlicht lamp er uit etc . Vervolgens 1 voor 1 weer aansluiten , tot de zekering weer kapot gaat .
Succes .
Vrgr Riender en Max
Succes .
Vrgr Riender en Max
Vrgr Riender en Max
-
Shostakovich124
- Gold Boarder

- Roepnaam: Geert
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: N.n.b.
Zit de juiste amperage er wel in?
Zou ik eerst naar kijken,hoop dat het in de aangesloten elektrische delen zit en niet in de kabelboom.
Suc6
mvg
Geert
Zou ik eerst naar kijken,hoop dat het in de aangesloten elektrische delen zit en niet in de kabelboom.
Suc6
mvg
Geert
Alles wat geschreven wordt, hoe goed bedoeld ook, hoeft geen waarheid te bevatten.
-
Nielsvhal
Ik ben een stuk(je) verder in mijn zoektocht waarom zekering 7 er uit knalt. De bruine draad en de zwarte draad van de ruitensproeiers hebben waarschijnlijk kortsluiting gemaakt. Ze zijn aan elkaar gesmolten. Dat is dus minder. Ik heb zojuist de zekeringskast los gehaald. Ik heb dit circuit niet meer nodig (mijn verwarming voor de ruitensproeiers wil ik dus verwijderen). Wat moet ik nu gaan doen om deze twee draden los te halen. Plus, klopt mijn logica? Of heb ik een groter probleem nu? Kortom, als ik deze functie wil uitschakelen, wat moet ik dan doen nu?
Groet,
Niels
Groet,
Niels
Laatst gewijzigd door Nielsvhal op vr jun 21, 2013 7:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Obelix19
Zijn meerdere autos door afgebrand kun je beter afsluiten.
succes mario
succes mario
-
Nielsvhal
Das helder. daarom mijn vraag tot waar kan of moet ik die twee draden verwijderen?
-
Shostakovich124
- Gold Boarder

De stekkertjes voor de ruitensproeier verwarming zitten aan stuurzijde in de motorkap bij scharnier achter het zwarte kapje,deze kun je eruit wippen en dan de stekkertjes loshalen van het verdeelblokje.
Zo zijn ze afgekoppeld en staat alleen de kabel naar dit verdeelblokje nog onder spanning.
suc6
mvg
Geert
Zo zijn ze afgekoppeld en staat alleen de kabel naar dit verdeelblokje nog onder spanning.
suc6
mvg
Geert
Alles wat geschreven wordt, hoe goed bedoeld ook, hoeft geen waarheid te bevatten.
-
Nielsvhal
Het probleem van de kortsluiting is dat deze al losgekoppeld en (door de vorige eigenaar) zijn afgeknipt. Stom natuurlijk. Om de een of andere manier hebben ze kortsluiting gemaakt en zijn de bruine en de zware draad aan elkaar gesmolten.
Ik wil (net zoals vele anderen) deze draden dus in zijn geheel verwijderen, omdat ze kortsluiting blijven veroorzaken (?). Ik weet niet hoe of waarom, maar het lijkt me de reden. Moet ik nu gewoon de beide kabels gaan volgen en ze dan verwijderen? Hoe doe ik dit goed en veilig?
Ik wil (net zoals vele anderen) deze draden dus in zijn geheel verwijderen, omdat ze kortsluiting blijven veroorzaken (?). Ik weet niet hoe of waarom, maar het lijkt me de reden. Moet ik nu gewoon de beide kabels gaan volgen en ze dan verwijderen? Hoe doe ik dit goed en veilig?
-
KlaasB
de plus van je ruitensproeier komt van pin 2 (zwart/rood) op een 12-pins stekker onderin je zekeringskast
pin 2 van die stekker is vaak een verdeelpunt van meerdere zwart/roden
pin 2 krijgt de stroom van zekering 7, ook zwart/rood
de massa gaat (volgens mij) naar het massapunt onder de tellerbak
als je de zwart/rode van de RS ertussen uit kan vinden en de zekering blijft heel, heb je geluk
springt deze er na verwijdering van die ene zwart/rode en massa voor de RS er nog uit
heb je waarschijnlijk meer schade door de gesmolten draden....
pin 2 van die stekker is vaak een verdeelpunt van meerdere zwart/roden
pin 2 krijgt de stroom van zekering 7, ook zwart/rood
de massa gaat (volgens mij) naar het massapunt onder de tellerbak
als je de zwart/rode van de RS ertussen uit kan vinden en de zekering blijft heel, heb je geluk
springt deze er na verwijdering van die ene zwart/rode en massa voor de RS er nog uit
heb je waarschijnlijk meer schade door de gesmolten draden....
Laatst gewijzigd door KlaasB op vr jun 21, 2013 9:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gombal
- Erelid

- Roepnaam: Arjen
- Bouwjaar: Nieuwer
- Automaat: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008
En voordat je wat openmaakt of wegknipt, eerst je min pool van je accu loshalen! (Eerst min, en dan plus, vast maken precies andersom, eerst plus, dan pas min) Dan weet je zeker dat er niet meer gebeurd als je per ongeluk iets raakt 
-
Shostakovich124
- Gold Boarder

Voor zover ik weet zijn de verwarmingsdraden samen met de vloeistofslang bij elkaar in een soort krimpkous gelegd en is het dus niet mogelijk om deze draden te verwijderen.
Maar waarom de draden verwijderen als deze afgekoppeld zijn en hoe kunnen deze draden nog kortsluiting geven als deze al afgeknipt waren door de vorige eigenaar?
Het voedingskabeltje loopt aan de motorkapscharnier langs aan de bestuurders zijde,dan zou je deze moeten volgen tot in de zekeringkast en daar afkoppelen.
mvg
Geert
Maar waarom de draden verwijderen als deze afgekoppeld zijn en hoe kunnen deze draden nog kortsluiting geven als deze al afgeknipt waren door de vorige eigenaar?
Het voedingskabeltje loopt aan de motorkapscharnier langs aan de bestuurders zijde,dan zou je deze moeten volgen tot in de zekeringkast en daar afkoppelen.
mvg
Geert
-
Nielsvhal
Geert, jij gaat uit van de aansluiting van latere types denk ik. Mijn auto is van 85.
Mijn motorkap is van mopf2. Ik ga morgen dus kijken of ik de bedrading vanuit de zekeringskast weg kan halen.
Geen idee of het daarmee is opgelost, maar ik ben iig verlost van de aan elkaar gesmolten draden.
Mijn motorkap is van mopf2. Ik ga morgen dus kijken of ik de bedrading vanuit de zekeringskast weg kan halen.
Geen idee of het daarmee is opgelost, maar ik ben iig verlost van de aan elkaar gesmolten draden.