ABS lampje brandt. Wat is de oorzaak?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Semrick
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Rick
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

ABS lampje brandt. Wat is de oorzaak?

Bericht door Semrick »

Ik zit met een probleem waar jullie misschien uit ervaring de oplossing wel van weten.
Het ABS-lampje op mijn dashboard gaat na het starten branden. De ene keer duurt het langer dan de andere keer voordat hij gaat branden. Als ik wegrij is hij dus tot op heden altijd nog uit maar na een paar minuten gaat hij branden en blijft dan ook aan totdat ik het contact af zet.

Heel af en toe lijkt het of de ABS bij het remmen in werking treed. Dat is dan meestal bij de 1e keer remmen na het starten. Het lampje brand dan nog niet.

Van het ABS systeem heb ik geen kaas gegeten.
Ik hoop eigenlijk dat een van de clubleden me kan vertellen.... joh kijk daar en daar eens naar want daar zit dit probleem. :lol:

Op zich remt de auto prima. Maar zo'n brandend lampje stoort me behoorlijk.
Dus ik wil het wel graag opgelost hebben.
IK heb al even gezocht op de site maar kan er niet echt iets over vinden.
Verstappen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 300E
Automaat: Ja

Re: ABS lampje brandt. Wat is de oorzaak?

Bericht door Verstappen »

Kan ook aan je ovp relais liggen
Zoek je onderdelen of opties ?, stuur me maar een pb
Semrick
Silver Boarder
Silver Boarder

Bericht door Semrick »

Hallo Verstappen dat is toch die met die zekering bovenop (onder een klepje)?
Zal hem eens nakijken. Die heb ik volgens mij nog wel liggen.
Van Mercedes250 kreeg ik via de PB de tip dat 1 van de sensoren defect is. Zou natuurlijk ook goed kunnen.
Ga ik ook even naar kijken. :doh:
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Het ABS lampje gaat ook branden bij TE weinig boordspanning. In mijn geval ging 3 dagen later de dynamo stuk, en daardoor geen stroom op de accu natuurlijk. Je ABS geeft als eerste de melding bij iets te weinig spanning. Wil niet zeggen dat dat bij jou de oorzaak is. Succes,
Mafkees

Bericht door Mafkees »

...nog nieuws ?
Semrick
Silver Boarder
Silver Boarder

Bericht door Semrick »

Nee nog niet echt.
Heb ook nog niet heel veel tijd gehad om er iets aan te doen. :(
Heb wel een ander Overspanningsrelais geprobeerd maar daarmee bleef het lampje constant branden.
Dus dat was de oplossing niet.

Moet nog een keer de sensoren schoon maken. Hopelijk is dat het probleem.
Ik hou jullie op de hoogte. De boordspanning is verder in orde dus dat kan het niet zijn. De laatste rit is het lampje trouwens uit gebleven.... zelfreparerend vermogen van de Benz? :think:
EdH
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Erik
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986

Bericht door EdH »

Het kan een kabelbreuk in de kabels van de voorste sensoren zijn, die zijn ├®├®n geheel met de sensor en moet je compleet vervangen. Ik ben ook nog op zoek en het schijnt dat deze kabels vermoeid raken door het vele bewegen van de wielen en de kabel inwendig doet breken. Wanneer een wiel op en neer gaat moet de kabel immers meebuigen en dit gaat niet oneindig lang goed. De derde sensorkabel loopt naar je differentieel maar dit beweegt niet mee met de wielen en heeft daarom minder te verduren. Andere oorzaken kunnen zijn: verschillende bandmaten voor en achter (snel een melding na wegrijden), een kapot (of niet altijd lekker werkend) OVP relais (40 euro bij de dealer). Als je een ander hebt geprobeerd waarbij het lampje altijd brandt, is die OVP slechter dan je oude en weet je eigelijk nog niets. Met een nieuwe ben je zekerder en kan je het uitsluiten. Eentje lenen van iemand die geen problemen heeft kan natuurlijk ook. Verder zijn vervuilde ABS-sensoren of kapotte ringen niet waarschijnlijk omdat je ABS dan heel snel al een foutmelding geeft, maar schoonmaken en nalopen kan natuurlijk geen kwaad. Doet de ABS het ook echt als het lampje niet brand, probeer eens een noodstop? En hoe hoog is de laadspanning van je dynamo precies?

Succes, ik ben benieuwd naar je bevindingen,
Erik
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Te lage boordspanning kan ook aan de accu liggen.
Na een langere rit of een nachtje aan de lader met 5-10 A laadstroom de accu even controleren.
Kost bij de meeste Kwikfitters niets, is nog geen minuut werk.

Preventief alle verbindingen vanaf de accu controleren en schoonmaken kan geen kwaad.
PMvandenBosch
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Paul
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1987
Opmerkingen / andere wagens.: Toyota yaris

Bericht door PMvandenBosch »

Vervang het ABS relais achter de accu maar ... Ik weet zo goed als zeker dat het dan opgelost is .
Ik heb dit nl al verschillende keren meegemaakt.
Ik weet op dit moment het nr van het relais zo niet , maar het is het relais waar de zekering bovenop zit .
Succes Mvg. Paul
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Dat relais heeft niets met het ABS te maken, het is het overspanningsrelais zoals al door Verstappen is genoemd.

Plotseling optredende ABS storingen worden meestal veroorzaakt door te lage boordspanning, vuile of defecte sensoren.
Verstappen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 300E

Bericht door Verstappen »

Gullwing schreef:Dat relais heeft niets met het ABS te maken, het is het overspanningsrelais zoals al door Verstappen is genoemd.

Plotseling optredende ABS storingen worden meestal veroorzaakt door te lage boordspanning, vuile of defecte sensoren.
Dus een brandend ABS lampje kan volgens jou niet worden veroorzaakt door een defect aan het ovp relais?
Zoek je onderdelen of opties ?, stuur me maar een pb
PMvandenBosch
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Paul
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1987
Opmerkingen / andere wagens.: Toyota yaris

Bericht door PMvandenBosch »

Het is prima uitgelegd door Eric.
Omdat ik dit probleem al verschillende keren onder handen heb gehad verwijs ik nogmaals naar het OVS relais achter de accu .....dat dit relais niets te maken zou hebben met de werking of goed functioneren van de ABS ...dat kan dan kloppen Maar ik weet 100 procent zeker dat dit relais van invloed is op het wel of niet functioneren van het lampje op het dashboard . Nogmaals ....Zet er maar een NIEUW relais in of leen er even een van een ander....Nogmaals SUCCES

Gr PAUL
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Mercedesvrienden, ik heb met belangstelling de items vwb het brandende ABS-lampje in het dashboard gelezen. Ik mis hier echter 1 probleem...tenminste in mijn geval. Zodra het ABS-lampje gaat branden valt mijn toerentalmeter op nul. Dit blijft zo totdat het lampje niet meer brandt en de storing dus verdwenen is....
Heeft iemand dit ook meegemaakt? Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat die twee met elkaar te maken hebben...

Vriendelijke groet uut Grunn,
Pjotr.
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986

Bericht door DJS »

Heb jij een op de dynamo geïnstalleerde toerenteller of een origineel af fabriek? (bekijk je optie codes ;) )
Johnny

Bericht door Johnny »

Heb ook zo n probleem gehad, bij mij was uiteindelijk computer van de ABS defect.
Ik begrijp uit je verhaal dat hij direct na het starten gaat branden toch?
Als dat zo is ligt het hoogst waarschijnlijk niet aan je wiel sensoren.
Zou even proberen de stekker van de dynamo los te halen en hem daarna even te starten.
Kijk dan even wat hij doe. (Bij mij werkte toen de ABS gewoon).
Maar dit heeft anders idd te maken met hetzij een slechte massa/te lage laadspanning/ovp relais.
Of ABS pomp/relais (deze is te vinden onder het zwarte kapje op de ABS pomp).
Wat mij sterk lijkt.
Suc 6

Gr john p.s kijk ff in de zoek functie daar heb al eens een topic over gehad.
KlaasB

Bericht door KlaasB »

Pjotr schreef: Ik mis hier echter 1 probleem...tenminste in mijn geval.
Zodra het ABS-lampje gaat branden valt mijn toerentalmeter op nul.
Dit blijft zo totdat het lampje niet meer brandt en de storing dus verdwenen is....
Heeft iemand dit ook meegemaakt? Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat die twee met elkaar te maken hebben

Vriendelijke groet uut Grunn,
Pjotr.
een 300D turbo heeft standaard een toerenteller en krijgt z'n signaal (via via) het ELR-relais
en die krijgt stroom, net als de ABS, van het USR..... ;)

PS sinds wanneer ligt Emmen in Grunn..... :mrgreen:
Hanegem

Bericht door Hanegem »

Bij mij was het de spanningsregelaar in de dynamo. Nieuwe spanningsregerlaar erin en probleem opgelost. Koop geen Beru maar een originele Bosch.
Hutch
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Leen
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1989
Opmerkingen / andere wagens.: 124 300D 1986
190 2.0E
1984

Re:ABS lampje brandt. Wat is de oorzaak?

Bericht door Hutch »

Hoi

Na het lezen van ABS lampje brand.
Bij mij gaat het lampje uit na het starten maar gaat dan soms weer spontaan branden ik zelf denk meer aan een kabelbreuk.
Omdat bij mij het lampje soms wel en soms niet brand maar kan niet echt de vinger erop leggen wanneer het gaat branden.
Ik zal eigenlijk de spanningsregelaar moeten meten maar weet niet hoe heb van stroom weinig kaas gegeten.
Wie kan mij uitleggen hoe ik het moet meten.
Wat kost een spanningsregelaar van Bosch voor een dynamo van mijn 300D ?
Het is nu 2 keer gebeurd vandaag dat het lampje spontaan ging branden.
Het lampje van de rem ging wel vaker aan maar wist dat het niks kan zijn omdat alles vervangen is maar deze brand eigenlijk nooit meer spontaan dit heeft zichzelf opgelost.

Mvg hutch
Rustyolds
Expert Boarder
Expert Boarder
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Oldsmobile 1958

Bericht door Rustyolds »

Even op een rij de te controleren zaken, wellicht ten overvloede, maar toch:

-vervuilde ABS ringen
-sensor kapot
-bedrading kapot-
-overspanningsrelaiszekering
-andere wijze van onder/ overspanning
-speling wiellagers ( kwam ik hier boven nog niet tegen )
-sensor smerig
-ongelijke bandslijtage
-polen computer gecorrodeerd

Maar ja.......waar begin je?????
Succes, bij mij was het een combi van 1 minder goede sensor, 2 niet fijne stekkerverbindingen en speling op beide voorwiellagers.......
Hutch
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Leen
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1989
Opmerkingen / andere wagens.: 124 300D 1986
190 2.0E
1984

Bericht door Hutch »

Hoi

Helder en duidelijk antwoord van jou.
Alles op een rijtje heb er nog niet naar nagezien of geprobeerd de storing op te lossen.
Maar blijf het een aparte storing vinden omdat deze niet altijd optreed heb ruim 800 km gereden en afgelopen weekend naar Brugge voor mij rond de 160 km en op de heenweg een storing gehad maar dit was al meer dan een week geleden en had al weer heel wat km gemaakt.
De terugweg van Brugge geen storing gekregen blijft een apart verhaal maar ze schoonmaken is het minste wat ik kan doen.
Mijn Accu is goed paar maanden oud en de polen schoon wiellagers 4 maanden terug vervangen.
Polen computer schoongemaakt.
Kabelbreuk lijkt mij onwaarschijnlijk omdat de wegen beroerd zijn in België en geen storing op de kinderkopjes.
Overspanningsrelaiszekering is heel en relais compleet vervangen geen verandering.
Maar ga ze nu eerst schoonmaken en dat er een slechte sensor bijzit lijkt mij waarschijnlijk.

mvg hutch
Plaats reactie