zwevende W124
- RussellStorm2
- Senior Boarder

- Type wagen: 300D
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Citroën saxo
zwevende W124
Beste leden,
Vanmiddag heb ik er 17 inch velgen onder mijn auto gezet, en na een proefrit op de A6 leek het alsof de auto geen schokdempers meer heeft en de auto zweeft en bij een geringe stuurbuiging begint de auto te dansen,
bij de 15inch zweefde de auto ook maar niet zo extreem.
waar heeft dit mee te maken?? heeft iemand enig idee?
hoor graag jullie reacties
met vriendelijke groeten RS
Vanmiddag heb ik er 17 inch velgen onder mijn auto gezet, en na een proefrit op de A6 leek het alsof de auto geen schokdempers meer heeft en de auto zweeft en bij een geringe stuurbuiging begint de auto te dansen,
bij de 15inch zweefde de auto ook maar niet zo extreem.
waar heeft dit mee te maken?? heeft iemand enig idee?
hoor graag jullie reacties
met vriendelijke groeten RS
- Bijlagen
-
- imagelrnsr.jpg (480.05 KiB) 1420 keer bekeken
-
JantjeV8
- Platinum Boarder

- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: Ouder
- Automaat: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981 - Locatie: Haarsteeg
Re: zwevende W124
Draairichting van de banden gecontroleerd?
-
Gullwing
Is dat niet de verkeerde volgorde?
Maak eerst het onderstel in orde en investeer daarna in wielen.
Maak eerst het onderstel in orde en investeer daarna in wielen.
- Hutch
- Silver Boarder

- Roepnaam: Leen
- Type wagen: 300TE
- Bouwjaar: 1989
- Opmerkingen / andere wagens.: 124 300D 1986
190 2.0E
1984 - Locatie: Kruiningen
Ja kan mij in het geheel aansluiten bij het eerdere antwoord.
Mijn Benz zweefde ook over de weg en leek wel een grote amerikaan.
Maar had ook wel het idee dat ze erg slap op de veren stond maar je weet niet beter maar ze was ook niet erg koersvast en bochtwerk was ook niet echt scherp te noemen.
Uiteindelijk de dam van nieuwe veren en schokbrekers voorzien en wat denk je wat een comfort strak stuurwerk mja ook wel goed laten uitlijnen.
Dit had ik al is laten doen maar dus de verkeerde volgorde bleek er ook nog een veer gebroken te zijn rechtsvoor wat eigenlijk niet te zien was.
Dus suc6 met het probleem dus nog even hobbyen aan je Benz maar is geen straf
om aan een Benz te mogen sleutelen.
Mijn Benz zweefde ook over de weg en leek wel een grote amerikaan.
Maar had ook wel het idee dat ze erg slap op de veren stond maar je weet niet beter maar ze was ook niet erg koersvast en bochtwerk was ook niet echt scherp te noemen.
Uiteindelijk de dam van nieuwe veren en schokbrekers voorzien en wat denk je wat een comfort strak stuurwerk mja ook wel goed laten uitlijnen.
Dit had ik al is laten doen maar dus de verkeerde volgorde bleek er ook nog een veer gebroken te zijn rechtsvoor wat eigenlijk niet te zien was.
Dus suc6 met het probleem dus nog even hobbyen aan je Benz maar is geen straf
- SanderDTCH
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Sander
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1986
- Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline
Ik heb probleem ook maar heb gewoon standaart stalen velgen eronder zitten.Maar ind tik tegen het stuur begint die te dweilen vooral achter waar ik een beetje moe van wordt de laaste tijd.Probeer het eerst met de 8 loch kijken wat die dan doet.
- RussellStorm2
- Senior Boarder

JantjeV8 schreef:Draairichting van de banden gecontroleerd?
de banden kunnen het niet zijn denk ik , ze kunnen maar 1 kant op gemonteerd worden
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
Hoe oud zijn je banden?
Overigens JantjeV8 heeft wel gelijk, banden kunnen verschillend gemonteerd worden.
Overigens JantjeV8 heeft wel gelijk, banden kunnen verschillend gemonteerd worden.
-
JantjeV8
- Platinum Boarder

- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: Ouder
- Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981 - Locatie: Haarsteeg
En mogelijk ligt het aan mijn schermpje, maar die oude 8-loch op de voorgrond op de foto lijkt heel erg scheef afgesleten te zijn.
Banden hebben een draairichting, kijk hoe de pijl wijst.
Banden hebben een draairichting, kijk hoe de pijl wijst.
- RussellStorm2
- Senior Boarder

hahahaha dat klopt jantje
die band is idd helemaal versleten ,er zit een spijker in dus de bandenspanning is soms zo laag waardoor de band sneller slijt t.o.v. de andere
die band is idd helemaal versleten ,er zit een spijker in dus de bandenspanning is soms zo laag waardoor de band sneller slijt t.o.v. de andere
- Gombal
- Erelid

- Roepnaam: Arjen
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008
Omdat je schrijft dat hij het ook met 15 inch doet, het zweven, hoe is, zoals Paul al aangeeft, de staat van al je rubbers in je ophanging?
En dan bedoel ik werkelijk allemaal, voorste draagarm de bussen aan de binnenzijde, fuseekogels, aan de achterzijde alle reactiestangetjes (4x dus 8 rubbers aan elke kant), draagarm bussen binnenzijde en buitenzijde .
Rubbers van je stabilisatorstangen voor en achter. Alle 4 de ophangpunten van je subframe (zitten ze allemaal nog netjes aan je chassis vast, bekend probleem dat er wel eens 1 of meerdere los rotten door de roest)
En zoals Leen al schrijft, wat is de staat van je veren (breken vaak, ook een bekend euvel) en schokdempers.
Als in 1 van het voorgaande iets niet deugt dan krijg je dat er met andere wielen echt niet uit.
En dan bedoel ik werkelijk allemaal, voorste draagarm de bussen aan de binnenzijde, fuseekogels, aan de achterzijde alle reactiestangetjes (4x dus 8 rubbers aan elke kant), draagarm bussen binnenzijde en buitenzijde .
Rubbers van je stabilisatorstangen voor en achter. Alle 4 de ophangpunten van je subframe (zitten ze allemaal nog netjes aan je chassis vast, bekend probleem dat er wel eens 1 of meerdere los rotten door de roest)
En zoals Leen al schrijft, wat is de staat van je veren (breken vaak, ook een bekend euvel) en schokdempers.
Als in 1 van het voorgaande iets niet deugt dan krijg je dat er met andere wielen echt niet uit.
- RussellStorm2
- Senior Boarder

Denk dat je wel eens gelijk kan hebben Gombal.
denk dat de schokdempers aan vervanging toe zijn , want toen ik 15" eronder had merkte ik bij iedere drempel dan de achterkant erg mee veert en idd als een Amerikaan( in almere kunnen we vrij hard rijden over de drempels op de evenaar)
Heb toen een van de dempers losgehaald en ingedrukt en getest maar deze gaat niet als een fietspompje naar binnen maar zelf heb ik er niet al te veel verstand van wanneer een schokdemper nou echt aan vervanging toe zijn.
en idd Gombal een enkele rubbers zijn ook aan vervanging toe maar deze rubbers zorgen toch niet voor zo een extreem gedans, of is het een totale ophoping van slijtage aan onderdelen dat het er een keer van moet komen!
gr RS
denk dat de schokdempers aan vervanging toe zijn , want toen ik 15" eronder had merkte ik bij iedere drempel dan de achterkant erg mee veert en idd als een Amerikaan( in almere kunnen we vrij hard rijden over de drempels op de evenaar)
Heb toen een van de dempers losgehaald en ingedrukt en getest maar deze gaat niet als een fietspompje naar binnen maar zelf heb ik er niet al te veel verstand van wanneer een schokdemper nou echt aan vervanging toe zijn.
en idd Gombal een enkele rubbers zijn ook aan vervanging toe maar deze rubbers zorgen toch niet voor zo een extreem gedans, of is het een totale ophoping van slijtage aan onderdelen dat het er een keer van moet komen!
gr RS
- Gombal
- Erelid

- Roepnaam: Arjen
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008
Het hoeft er maar eentje te zijn die het veroorzaakt, van sommige heb je helemaal geen last qua rijden.
Heb zelf een tijdje rondgereden met een mm of 2-3 speling op de bus aan de buitenzijde van de achterste draagarm. Merkte er qua rijgedrag niets aan, klapperde alleen als ik over een klinkerweggetje reed.
Heb het ook gehad dat bij het reactiestangetje wat voor mijn achterste draagarm zit het rubber eruit lag. Dat merk je wel want als het rubber helemaal weg is kan je achterwiel gewoon een stuk naar voren en achteren bewegen en dat doet hij ook als je dan gas geeft en remt. Elke keer veranderd dan de sporing en ik merkte dit aan het feit dat ik als ik gas gaf altijd dezelfde kant op een klein beetje tegen moest sturen om de auto rechtdoor te laten gaan en met remmen precies andersom.
En zo zal elke bus of rubber zijn eigen reactie/symptomen geven.
En ondanks dat het geweldig goede auto's zijn, na een jaar of 27 moet er wel eens wat vervangen worden, zeker schokdempers of rubbers
Heb zelf een tijdje rondgereden met een mm of 2-3 speling op de bus aan de buitenzijde van de achterste draagarm. Merkte er qua rijgedrag niets aan, klapperde alleen als ik over een klinkerweggetje reed.
Heb het ook gehad dat bij het reactiestangetje wat voor mijn achterste draagarm zit het rubber eruit lag. Dat merk je wel want als het rubber helemaal weg is kan je achterwiel gewoon een stuk naar voren en achteren bewegen en dat doet hij ook als je dan gas geeft en remt. Elke keer veranderd dan de sporing en ik merkte dit aan het feit dat ik als ik gas gaf altijd dezelfde kant op een klein beetje tegen moest sturen om de auto rechtdoor te laten gaan en met remmen precies andersom.
En zo zal elke bus of rubber zijn eigen reactie/symptomen geven.
En ondanks dat het geweldig goede auto's zijn, na een jaar of 27 moet er wel eens wat vervangen worden, zeker schokdempers of rubbers
- RussellStorm2
- Senior Boarder

Heren !!
Bedankt voor alle tips en informatie !!
Mvgr
Bedankt voor alle tips en informatie !!
Mvgr
-
Gullwing
Ter aanvulling van de opsomming die Gombal gaf:
Er hoeft maar ├®├®n reactiestangetje achter gaar te zijn en je W124 stuurt als een voetzoeker
Een goede uitlijner zal daar op wijzen en het uitlijnen afbreken.
De snelle kassa bedrijven prutsen wat en laten je betalen voor een niet uit te lijnen auto.
Dikke wielen kunnen best leuk zijn maar vooral onder een auto die goed stuurt.
Er hoeft maar ├®├®n reactiestangetje achter gaar te zijn en je W124 stuurt als een voetzoeker
Een goede uitlijner zal daar op wijzen en het uitlijnen afbreken.
De snelle kassa bedrijven prutsen wat en laten je betalen voor een niet uit te lijnen auto.
Dikke wielen kunnen best leuk zijn maar vooral onder een auto die goed stuurt.
-
Panzerkampfwagen
Biuten de zweefproblemen om: smoelt goed die velgen en mooie Mercedes-Benz zo te zien, mooii!
. Gewoon alle rubbers en ophangingsdelen nalopen ,wanneer nodig vervangen en zou alle schokbrekers vervangen en daarna een goede uitlijning. Destijds bij mijne "ouwe" SEC ook gedaan,idd na vele jaren wil er wel eens wat slijten/uitdrogen, bij bourgonion in zwolle de uitlijning laten doen,werkt een mannetje die al meer dan 30jaren de uitlijningen verzorgd,deze heeft vele Benzies uitgelijnd ,ook de nu oudere,hij weet precies wat ie doet, hierna was er merkbaar verschil, hoefde amper nog te corrigeren op rechte stukken, bandenmaat 225/55/16 erop... Toch kan jaarlijks uitlijnen of om de ong 30000km meer goed doen dan kwaad, kost je een x 8 tientjes , echter zo weet je wel dat ea voor elkaar is en je evt spuugdure banden niet onnodig opslijten etc. Zo zie je maar weer dat het "lekker goedkoop oldtimertje rijden" zoals mij zo vaak voor de voeten werdt gegooid , niet op gaat, een oudere Mercedes-Benz in goede conditie houden kost serieus geld. Tenminste het heeft mij zat gekost om de SEC id juiste goede/perfecte staat te houden. Ben wel een muggezifter (zoals wel bekend,hah) , alleen bij perfectie ben ik pas tevreden.
Mercedes-Benz...das beste!
Nogmaals: zeer mooi exemplaar zo op het oog, zeker icm je nieuwe velgen, het gaat bij mij jeuken als ik dit zie...
maar moet ff geduld hebben

-
KlaasB
hele mooie Lorinser velgen
kan me goed voorstellen dat zoiets voorrang krijgt op "wat speling"..............
kan me goed voorstellen dat zoiets voorrang krijgt op "wat speling"..............