Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
Mart
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Mart
Type wagen: E250T Turbodiesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300D aut. VERKOCHT

Re: Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Bericht door Mart »

Hoi,

Ook ik heb de enquete ingevuld, kijken wat die jongens nog kunnen bereiken!!!
Niet geschoten is altijd mis.

Ook heb ik Ôé¼ 25,00 gedoneerd, als het goed gaat is dit peanuts ook voor de benzinerijders.

Groetjes Mart.
Wouter69

Bericht door Wouter69 »

Youpy schreef: Stem :
"Voertuig van de hand doen en GEEN ander voertuig aanschaffen"

Want dan hebben de beoogde maatregelen (lijkt mij) totaal geen zin! ;-)

Of zie ik dat verkeerd?? :think:
Ik heb dit dus wel als antwoord gegeven, of het zo is is een ander verhaal :whistle: , je gelooft toch niet dat het ze om het milieu te doen is. :naughty:
Ze willen volgens mij gewoon dat we ze blijven rijden en wegenbelasting gaan betalen.
Vult lekker de staatskas. :twisted:
DonLuciano

Bericht door DonLuciano »

Ben bang dat iedereen straks gewoon de hoofdprijs gaat betalen.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

De handel mag dan plat liggen, ik ben nog top bieder op een 300D Turbo met standkachel en cr controll, oude stijl blijft mooi, en onderhoud kan je zelf doen. Wie een zeer mooie 6 pitter diesel met werkende originele standkachel en cr controll heeft mag zich ook melden. Geen wit of rood van kleur. En puur voor mijzelf.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Heb er nog een Renaultje 4 bij geladen, onhaalbaar project.
Bijlagen
stapeltje nostalgie
stapeltje nostalgie
IMG00035-20130720-1315 (Medium).jpg (166.78 KiB) 2631 keer bekeken
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb de enquete 2x ingevuld:

Anders: Een bv in België opzetten. De auto naar Belgisch kenteken en van daaruit rijden. In elk geval geen inkomsten naar Den Haag.

Anders: Inschrijven bij KvK als autohandel. Vevolgens bij de RDW idem, handelskenteken aanvragen en voor dat kenteken verzekering en mrb betalen, heb je 1 kenteken voor de hele collectie.
Bijlagen
IMG00036-20130720-1410 (Medium).jpg
IMG00036-20130720-1410 (Medium).jpg (122.08 KiB) 2632 keer bekeken
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Dat België zal niet gaan denk, wil je hem dan inzetten op woon werkverkeer val je onder dezelfde regeling als de Polen hier, die na een x periode ook gewoon betalen.
Zo hebben we een Let aan het werk, die moet om de 6 maand even een maand ontslag hebben om naar huis te gaan, zo kan hij volgens hem blijvend op dit moment aan de belasting van zijn BMW 530 diesel ontkomen, die maand ontslag is voor hem dan wel op papier en overal uit laten schrijven, en 1 maandje vakantie dat twee maal per jaar.

Handelaarskenteken aanvragen en geen auto's verkopen dan krijg je weer ander hoge kostten.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Verstappen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 300E
Bouwjaar: N.n.b.

Bericht door Verstappen »

Hulzie schreef:De handel mag dan plat liggen, ik ben nog top bieder op een 300D Turbo met standkachel en cr controll, oude stijl blijft mooi, en onderhoud kan je zelf doen. Wie een zeer mooie 6 pitter diesel met werkende originele standkachel en cr controll heeft mag zich ook melden. Geen wit of rood van kleur. En puur voor mijzelf.
Goed om te lezen dat er ook leden zijn die gewoon door gaan en zelfs nog een andere willen kopen, heb er
zelf net ook nog 1 bij gekocht voor mezelf.
Zoek je onderdelen of opties ?, stuur me maar een pb
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Ophetwater schreef:.........Het ÔÇ£40 jaar compromisÔÇØ betekent dan dat 88% van de 137 miljoen belasting door slechts 22% van de oldtimerbezitters moet worden betaald. Dat kan toch niet waar zijn?

De financiële gevolgen zullen voor veel bezitters heel groot zullen zijn. Waar bovenop komt dat er grote waardeverliezen zullen ontstaan. In het wetgevingsproces is hier tot nu toe veel te weinig aandacht aan besteed.
Die waardedaling is al een feit.
Diesel auto's die al genoten van een vrijstelling zijn in feite onverkoopbaar geworden.
Waarom een oudere W124 kopen met extra zorg voor carrosserie onderhoud wanneer je de volle mep MRB moet betalen?
Dan is een W124 uit de laatste bouwjaren een betere keus.
De beste MRB vrijgestelde auto"s gaan vlot naar het buitenland, de exemplaren met werk blijven achter.

De handel ligt plat, bedrijven sluiten of richten zich zoveel mogelijk op andere activiteiten zoals schadeherstel.
Het is al veel langer een harde strijd voor carrosseriebedrijven om te overleven met verzekeraars die de prijzen onder druk zetten.

Het gemak waarmee politici de werkeloosheid bevorderen met zinloze lastenverzwaringen is stuitend.
Met 800.000 werkelozen en veel verborgen werkeloosheid onder ZZPers zou de eerste opdracht moeten zijn geen
werkeloze er meer bij en zeker niet ten gevolge van overheidsbeleid.
Dat laatste zal wel een utopie blijven.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Verstappen schreef:
Hulzie schreef:De handel mag dan plat liggen, ik ben nog top bieder op een 300D Turbo met standkachel en cr controll, oude stijl blijft mooi, en onderhoud kan je zelf doen. Wie een zeer mooie 6 pitter diesel met werkende originele standkachel en cr controll heeft mag zich ook melden. Geen wit of rood van kleur. En puur voor mijzelf.
Goed om te lezen dat er ook leden zijn die gewoon door gaan en zelfs nog een andere willen kopen, heb er
zelf net ook nog 1 bij gekocht voor mezelf.
Kijk an, ik ben de enigste niet.
Wie er nog wil kopen het aanbod is nu groot, maar word nog groter naar het jaar voorbij gaat.
En er zijn veel eigenlijk bij kant af nieuwe 300 dieseltjes rijden er rond waar gewoon veel aan verspijkerd is en wat nu naar verhouding weinig opbrengt, dus pik in.
Ik gebruik zelf zo'n ding 5 dgn per week, het weegt weinig in kilo's, zuinig in gebruik, goedkope nieuwprijs naar verhouding dus de vastte kostten zijn laag.

Alternatief voor mij was een 320 CDI van na 2004, dat blijft nog een alternatief, maar me in dat type verdiepend kom ik zoveel ellende tegen, daar word je niet vrolijk van, en dat schiet niet op. Nieuw waarde is dan ongeveer 130.000 euro, dus verzekering ook hoog, en een beetje met wat uitrusting weegt dan 1810 of 1860 kilo, geld weggooien is zonde geld, hou ik niet van, maar klein rijden zal ik nooit gaan doen, en ik wil 1900 kilo mogen kunnen trekken aan een trekhaak.
Wat jammer blijft, ze zijn niet met slinger ramen, maar dat is te maken.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Gullwing

Bericht door Gullwing »

JantjeV8

Geef wel even een PBtje wanneer de Unimog aan de beurt is.
Bij mij krijg je minimaal twee keer de oud ijzer prijs :lol: :lol: :lol:

Paul
Jadystana
Gold Boarder
Gold Boarder
Type wagen: 300TE-24
Bouwjaar: 1992

Bericht door Jadystana »

Hier nog een hoor, ik betaalde al belasting (1992) en zometeen nog steeds. Zo unfair vind ik de nieuwe regeling niet, wel jammer van het gedraai in de laatste jaren, dat heeft een aantal mensen een hoop geld gekost.
Ophetwater

Bericht door Ophetwater »

Dat gedraai is precies wat er unfair aan is, goed verwoord! :-)
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Marius
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h
Contacteer:

Bericht door Marius28 »

Ik heb de enquête van Vrijstelling Oldtimer meteen in gevuld voor mijn Opel Monza. We rijden er erg weinig mee maar is toch erg handig om een auto achter de hand te hebben, ik denk dat ik de wagen eerst ga schorsen, dan zie ik wel weer. Vind het spijtig om die weg te doen, voor LPG vreselijk veel MRB betalen doe ik nooit.
Mijn zoon heeft een Ford Transit rode kruis wagen waar LPG inzit, deze is van 1984 en wordt omgebouwd als camper. Hij heeft de enqu├¬te ook ingevuld, gaat dan op benzine rijden voor Ôé¼ 125 per jaar. In de winter wordt toch niet gereden.
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
Youpy
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300D
Automaat: Nee

Bericht door Youpy »

Weer een mailtje binnen gekregen van VrijstellingOldtimer:

"Vorige week stuurden wij u een verzoek om medewerking te verlenen aan onze enquête. Dat hebben wij geweten! Wij hebben inmiddels al meer dan 9.000 reacties ontvangen. Later zullen wij hier nog uitgebreid op terug komen. Op dit moment willen wij u de volgende belangrijke resultaten niet onthouden:

Het 40-jaars compromis zou - volgens het Ministerie van Financi├½n - Ôé¼ 137 miljoen per jaar moeten opleveren. U zult begrijpen dat deze belastinginkomsten voornamelijk bij de auto's met bouwjaar 1974 t/m 1987 op LPG of diesel vandaan moeten komen. Immers: zij gaan bij dit compromis het volledige tarief betalen. Volgens onze berekeningen zou deze groep bijna 90% van de begrote Ôé¼ 137 miljoen op moeten brengen.

Uit de door u in onze enquête gegeven antwoorden blijkt dat minder dan 10% van de berijders op LPG of diesel de volledige MRB zal gaan betalen. Meer dan 90% kiest er voor om iets anders te doen met hun oldtimer. Iets waar (vrijwel) geen inkomsten voor de overheid tegenover staan. Te denken valt dan aan schorsen of exporteren. Een keihard bewijs dat deze lastenverzwaring bij lange na niet het geraamde bedrag zal opbrengen!

Wij gaan de resultaten van de enquete verder uitwerken en meenemen in ons dossier voor de politiek. Wij willen u hartelijk danken voor uw medewerking aan deze enquête. U ziet: de strijd komt nu goed op gang. Wij zullen niet loslaten totdat de maatregel van tafel is!

Lees vooral de volgende recente nieuwsberichten op onze website:
- Interview met Kampeerautoclub Dubbellucht
- Artikel in AMK: Zwalkend Den Haag kan nu echt niet meer om MRB vrijstelling heen
- Artikel in Autoweek: Stichting Autobelangen vecht door

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens team VrijstellingOldtimer"
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Marius
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h
Contacteer:

Bericht door Marius28 »

Wat hebben ze dus in Den Haag bereikt met die domme plannen?
- heel veel oldtimers in waarde gedaald
- de handel ligt plat
- veel werkelozen erbij
- veel boze gezichten
- straks vrijwel ook nog geen meeropbrengsten uit de MRB
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
Youpy
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bericht door Youpy »

FF rekenen:

Aantal pers.auto's in NL (CBS 2013): 7 915 613
Gemiddelde wegenbelasting (NIBUD) : 39 Ôé¼ x 12 mnd = 468 euro

Als ze nu iedere auto 20 Ôé¼ per jaar (1.67 p/mnd) meer MRB laten betalen
dan is dat 7 915 613 x 20Ôé¼ = 158.312.260 euro.

Of gemiddeld +4,28% kan ook....

Het eerlijkst verdeeld, bijna niemand die echt begint te piepen en het geld komt toch binnen.
Is dat nou zo moeilijk??
Of denk ik nu weer tè makkelijk....? :think:
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
Harolds
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Harold
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes C220 CDI 2011
Volvo v70 2.5 10v, 1998, het hondenhok

Bericht door Harolds »

Het eerlijkst verdeeld, bijna niemand die echt begint te piepen en het geld komt toch binnen.
Is dat nou zo moeilijk??
Of denk ik nu weer tè makkelijk....?
Vraag 7,5 miljoen mensen of zij ff willen betalen voor mensen die niet willen betalen, terwijl deze toch gebruik maken van de weg, en kijk dan eens hoeveel mensen er beginnen te piepen.....

Het eerlijkst is gewoon iedereen betalen, evt. naar gebruik van de weg.
Probleem is alleen hoe je e.e.a. zou moeten gaan regelen. :geek:
Wat de oplossing ook is, er zullen altijd "slachtoffers" vallen.
Youpy
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bericht door Youpy »

@ Harolds:
Toen jij je MB aanschafte heb je de kosten voor de MRB mee gerekend, mensen die er een hebben gekocht van t/m 1986 niet. Eerst versoepelen ze de MRB-vrijstelling nog eens met de overgangsregeling, waarmee ze duidelijk de indruk hebben gewekt dat ze het prima vonden. En nu schrappen ze het de heleboel in eens, noem jij dat eerlijk??

Verder:
Mijn berekening naar Vrijstellingoldtimer gemaild, hier hun reactie:

Hallo,

Bedankt voor uw reactie. Blijkbaar denken wij te ÔÇÿÔÇÖmakkelijkÔÇÖÔÇÖ.

Nee, zo werkt het helaas niet in Den Haag. Ze zeggen dat ze dat ze dat niet bij de overige weggebruikers mogen gaan halen maar verhalen vervolgens wel 157 miljoen op ons terwijl die kosten ook elders verhaald dienen te worden. Enerzijds snap ik de beslissing om het niet bij alle overige gebruikers te gaan halen, maar verzin dan een regeling die reeel is en waar de liefhebber als het cultureel rijdend erfgoed ontzien wordt. En vooral deze twee laatste statements is geen sprake van, terwijl dit wel nadrukkelijk benoemd werd door Dhr. Weekers alvorens er overleg was.

Met vriendelijke groet,

Team VrijstellingOldtimer
http://www.vrijstellingoldtimer.nl
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
W124500E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Michel
Type wagen: 500E
Bouwjaar: 1992

Bericht door W124500E »

Harolds schreef:
Is dat nou zo moeilijk??
Of denk ik nu weer tè makkelijk....?
Vraag 7,5 miljoen mensen of zij ff willen betalen voor mensen die niet willen betalen, terwijl deze toch gebruik maken van de weg, en kijk dan eens hoeveel mensen er beginnen te piepen.....

Het eerlijkst is gewoon iedereen betalen, evt. naar gebruik van de weg.
Probleem is alleen hoe je e.e.a. zou moeten gaan regelen. :geek:
Wat de oplossing ook is, er zullen altijd "slachtoffers" vallen.
Klinkt goed alleen zoals je al zegt hoe ga je het regelen dat is de grootste uitdaging
Het mooiste is naar gebruik en het eerlijkste zo belast je de liefhebber van oldtimers het minst als ze daadwerkelijk als liefhebber de auto gebruiken lees weinig. En het voordeel is weg voor de veelgebruikers en deze economische liefhebbers van hun portemonnaie
W124 500E (E60 motor), Eisenmann, gone in less than six seconds.
Plaats reactie