Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
DonLuciano

Re: Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Bericht door DonLuciano »

En zelfs gestrande walvissen laten ze creperen en doodgaan. ...
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Het zal er wel op neer komen dat de EK het voorstel gewoon aanneemt.

De novelle route is een soort omweg om de minister te dwingen via de TK aanpassingen te doen.
Feit blijft dat de EK zelf alleen voor of tegen een wetsvoorstel kan stemmen.
DekkersJ
Expert Boarder
Expert Boarder
Roepnaam: Jacco
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Agila 1.2 Eco
Contacteer:

Bericht door DekkersJ »

18 mei jl. heb ik een brief gestuurd aan het ministerie van Financien. Daarin wees ik op een hiaat in de tekst dat op de internetpagina was te vinden mbt de motorrijtuigenbelasting icm CO2 uitstoot. (Zie: http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... O2_mrb.pdf)

Vandaag antwoord. ¨(...) Ik wil u hartelijk danken voor uw attente brief. Ik deel uw conclusie dat CO2 uitstoot van een auto rijdend op LPG lager is dan eenzelfde auto op benzine hetgeen betekent dat de tekst op de genoemde internetpagina niet goed is geformuleerd. (...) Toegezegd is dat deze tekst op korte termijn wordt gecorrigeerd.¨

Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken.

Groet,
Jacco
DonLuciano

Ik ook
Mercedes250

Bericht door Mercedes250 »

hallo gister ochtend nog een brief gekregen van belasting.dat auto is vrijgestelt van belasting// we wachten af groetjes
DonLuciano

Ja klopt de oude regeling is nog steeds van kracht dus iedereen krijgt gewoon nog zo een brief.
Houtstoker

Bericht door Houtstoker »

Klopt niet helemaal. In de brief staat tegenwoordig niet meer dat de belastingvrijstelling permanent is. Dat was in het verleden wel!
DonLuciano

Ok saillant detail
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Kan een doortrapt jurist niet iets met die vrijstellingsbrieven? In elk geval de oude brieven waarin onvoorwaardelijke vrijstelling wordt verleend?
Dweezman
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Derek
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes w251 R320 CDI 4matic

Mercedes w169 A160

Mercedes W124 300D

Bericht door Dweezman »

Het is een onhaalbaar idee natuurlijk, maar als i├®dere oldtimer bezitter, die opeens weer moet gaan betalen, pertinent weigert om ook maar iets te betalen, wordt het systeem geconfronteerd met een onhaalbare administratieve taak en zal het systeem vastlopen.
great minds tank alike
Ophetwater

Bericht door Ophetwater »

JantjeV8 schreef:Kan een doortrapt jurist niet iets met die vrijstellingsbrieven? In elk geval de oude brieven waarin onvoorwaardelijke vrijstelling wordt verleend?
Als het doorgaat krijg je een nieuwe beschikking waartegen je binnen een termijn (8 weken meen ik) in bezwaar kan gaan.
Jouw bezwaarschrift moeten ze dan gaan beoordelen. Aangezien Vrijstelling Oldtimer de zaken goed op een rijtje heeft en al een topjurist in de arm heeft genomen, zou ik tegen die tijd even kijken of je zelf in bezwaar gaat of met behulp van deze stichting. Zolang er geen uitspraak is op het bezwaar hoef je ook niks te betalen.

Als ze 25000 bezwaarschriften moeten beoordelen krijgen ze het wel druk, maar men werkt vaak met standaardreacties en heeft een grote organisatie. Incasseren als je niet betaalt is de kerntaak van de belastingdienst. Dus vastlopen zal de organisatie niet zo snel..
Harolds
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Harold
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes C220 CDI 2011
Volvo v70 2.5 10v, 1998, het hondenhok

Bericht door Harolds »

Zolang er geen uitspraak is op het bezwaar hoef je ook niks te betalen.
Dit werkt bij verkeersboetes zo.

Bij belastingaanslagen niet.
Je zou uitstel van betaling kunnen aanvragen tot er een definitieve uitspraak is.
Maar dit hoeft niet door de belastingdienst te worden toegewezen, en in dat geval mag je gewoon betalen.
Mocht in de definitieve uitspraak het bezwaar toch gegrond worden verklaard, dan zal de betaalde belasting inclusief wettelijke rekenrente, worden terugbetaald.
Ophetwater

Harolds schreef:
Zolang er geen uitspraak is op het bezwaar hoef je ook niks te betalen.
Dit werkt bij verkeersboetes zo. Bij belastingaanslagen niet. Je zou uitstel van betaling kunnen aanvragen tot er een definitieve uitspraak is.
Apart uitstel van betaling is niet nodig:. "Wanneer is uw bezwaar(schrift) een verzoek om uitstel van betaling? Uw bezwaar is gelijktijdig een verzoek om uitstel van betaling als u met uw bezwaar een berekening meestuurt van het bedrag, waarmee u het niet eens bent. Apart verzoek om uitstel is dan niet nodig. Het uitstel geldt tot het moment van uitspraak op uw bezwaar."

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... et_bezwaar
Harolds
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Harold
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes C220 CDI 2011
Volvo v70 2.5 10v, 1998, het hondenhok

Bericht door Harolds »

@Ophetwater: Je hebt gelijk!
Ik weet dat het vroeger anders was, maar tegenwoordig is het bezwaar tevens het verzoek tot uitstel.
Maar stel nu dat de Belastingdienst na een jaar procederen het bezwaar ongegrond verklaard, moet je dan het bedrag waarover uitstel is verleend, in een keer betalen?
DonLuciano

Volgens mij kun je dan een regeling treffen.
Ophetwater

Harolds schreef:@Ophetwater: Je hebt gelijk!
Ik weet dat het vroeger anders was, maar tegenwoordig is het bezwaar tevens het verzoek tot uitstel.
Maar stel nu dat de Belastingdienst na een jaar procederen het bezwaar ongegrond verklaard, moet je dan het bedrag waarover uitstel is verleend, in een keer betalen?
In principe wel, maar je mag een betalingsregeling (gespreid betalen) aanvragen. Doorgaans doen ze daar niet moeilijk over. Er wordt wel met terugwerkende kracht rente in rekening gebracht, maar het rentetarief is ook wel schappelijk. Werkt ook zo bij de Toeslagen.

Kortom. Als het zover komt ga ik zeker bezwaar maken en in eerste instantie niks betalen. De vraag is alleen even hoe. Liefst via die advocaat van vrijstelling oldtimers wat mij betreft. Het geld wat ik niet betaal zet ik wel apart, voor het geval ik het later alsnog moet betalen.

Houd er rekening mee dat beroep aantekenen bij de rechtbank, als de BD het bezwaar ongegrond verklaard, ook nog mogelijk is. Als je dat verliest moet je meen ik wel proceskosten betalen, maar daar weet ik het fijne ook niet van.
DonLuciano

Volgens mij moet je alleen je eigen proces kosten betalen
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD

Bericht door DJS »

Gisteravond van vrijstelling oldtimers ondvangen:
vrs.oldt..jpg
vrs.oldt..jpg (117.17 KiB) 2807 keer bekeken
Beste ....,

De afgelopen maanden zijn we dag en nacht bezig geweest met het verwerken van alle verzamelde informatie. Dit heeft geresulteerd in een 27 pagina's tellend document, met daarin alle feiten en natuurlijk uw en onze argumentatie!

Het dossier ligt momenteel bij onze advocaat prof. Mr. Barkhuysen. Hij zal de inhoud op juridisch vlak tegen het licht houden en waar nodig onze conclusies aanscherpen. Zodra dit klaar is, dan ontvangt u natuurlijk als eerste een exemplaar!

Daarna is eindelijk het moment aangebroken om de leden van de Eerste en Tweede kamer te voorzien van een persoonlijk exemplaar van ons manifest, waarin het onbehoorlijk handelen van de overheid en de onjuiste cijfermatige onderbouwing van dit beleid worden aangetoond.

Wat mogen we daarna verwachten?
Het 40-jaar compromis, zoals overeengekomen tussen het Ministerie van Financi├½n en de ÔÇ£oldtimeralliantieÔÇØ, wordt uitgewerkt in het belastingplan 2014. Dat plan wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. Pas daarna beginnen de debatten over de inhoud ervan en kan middels moties en amendementen de inhoud worden aangepast. Dat is ook het juiste moment om de ondeugdelijkheid van de oldtimerparagraaf aan het licht te stellen. Wij zorgen ervoor dat ons dossier op tijd in handen zal zijn van alle Kamerleden zodat zij ditmaal op basis van de volledige en juiste gegevens over dit element in het belastingplan kunnen oordelen. Hoe het daarna allemaal precies zal gaan verlopen valt natuurlijk nog niet te voorspellen.

Meten is weten: Veel oldtimers, weinig kilometers!
De staatssecretaris van Financiën stelt in zijn brief van 15 april 2013 aan de Tweede kamer dat het gebruik van relatief vervuilende oldtimers toeneemt. De staatssecretaris verwijst daarbij voor de onderbouwing naar het PBL-rapport over de milieu-effecten van oldtimer. Dit heeft uiteindelijk tot het 40-jaar compromis geleid en in zijn brief van 24 april 2013 als gepaste ontmoedigende maatregel omschreven.
vrijs.oldt.diag..png
vrijs.oldt.diag..png (349.98 KiB) 2807 keer bekeken

VrijstellingOldtimer heeft de NAP-gegevens op basis waarvan het PBL rapport werd opgesteld onderzocht en komt tot de vaststelling dat bijna drie kwart van de oldtimers (jonger dan 40 jaar) weinig tot zeer weinig rijdt. Het aandeel oldtimers dat mogelijkerwijs voor dagelijks gebruik wordt ingezet wordt door het Ministerie van Financiën zwaar overschat. Het beoogde beleid staat niet in verhouding tot het probleem. Klik hier om naar het artikel te gaan.

Kamervragen
Op 28 januari 2013 werden er door kamerlid Bashir Kamervragen over de oorspronkelijke maatregel uit het regeerakkoord. Op 4 september j.l. (7 maanden later!) werden deze door Ministerie van Financiën beantwoord. Deze antwoorden liggen geheel in de lijn der verwachtingen en veranderen niets aan de conclusies in ons dossier. Klik hier om naar de publicatie te gaan.

Blijf ons steunen!
De strijd VOOR de oldtimers begint nu echt. Wij zullen deze komende beslissende maanden alles op alles zetten om deze absurde maatregel van tafel te krijgen. Wij rekenen op uw aanhoudende steun!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Wilt u geen mail meer van ons ontvangen, klik hier Veilig uitschrijven
DonLuciano

Hoop dat de regel blijft bestaan zoals hij is.
Youpy
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300D

Bericht door Youpy »

Vandaag weer een nieuwsbrief binnen gekregen van VrijstellingOldtimer :

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuwsbrieven
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
Plaats reactie