Slechte koude start 300E
-
DonJuan1991991
Slechte koude start 300E
Hoi allen,
vandaag heb ik de LPG installatie uitgebouwd uit mijn 300E (motor m103, 3.0 liter 6 cilinder) en nu krijg ik de auto op benzine niet tot moeilijk gestart (koud).
Op LPG liep de motor goed, maar ik moest wel altijd twee keer de sleutel omdraaien bij koude motor voordat ie startte (starten gaat bij mij altijd op benzine). Ook heb ik tijdens het rijden op LPG wel eens naar benzine geschakeld (dat was dan bij warme motor) en dit ging ook altijd prima. Met warme motor had ik dus geen problemen met het rijden op benzine. Hieruit leid ik af dat het probleem niet bij de ontsteking ligt.
Ik vermoed dus dat de oorzaak van het probleem zit in de brandstoftoevoer. Na wat zoeken kwam al vrij snel het OVP relais als mogelijke dader, maar deze heb ik doorgemeten en ook nog eens verwisseld met die van een 300E die wel goed start. Dit veranderde niets, dus het OVP relais is ook uitgesloten.
Dan blijft voor mij nog over de koude start injector / aansturing hiervan. Als ik tijdens het starten de stuwschijf van de luchtmassameter iets indruk dan start de auto wel goed. Dit strookt met mijn vermoeden dat de koude start injector zijn werk niet doet.
Dus: warm loopt ie goed op benzine, koud niet. Op LPG liep de auto goed bij zowel koud als warm, echter voor de koude start moest ik wel altijd twee keer de sleutel omdraaien.
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan testen of de koude start injector werkt en of de temperatuurvoeler het goede signaal geeft?
Of wellicht ziet iemand nog andere mogelijke oorzaken voor dit probleem waar ik nog niet aan heb gedacht?
Ik hoor het wel!
Met vriendelijke groet,
Jan
vandaag heb ik de LPG installatie uitgebouwd uit mijn 300E (motor m103, 3.0 liter 6 cilinder) en nu krijg ik de auto op benzine niet tot moeilijk gestart (koud).
Op LPG liep de motor goed, maar ik moest wel altijd twee keer de sleutel omdraaien bij koude motor voordat ie startte (starten gaat bij mij altijd op benzine). Ook heb ik tijdens het rijden op LPG wel eens naar benzine geschakeld (dat was dan bij warme motor) en dit ging ook altijd prima. Met warme motor had ik dus geen problemen met het rijden op benzine. Hieruit leid ik af dat het probleem niet bij de ontsteking ligt.
Ik vermoed dus dat de oorzaak van het probleem zit in de brandstoftoevoer. Na wat zoeken kwam al vrij snel het OVP relais als mogelijke dader, maar deze heb ik doorgemeten en ook nog eens verwisseld met die van een 300E die wel goed start. Dit veranderde niets, dus het OVP relais is ook uitgesloten.
Dan blijft voor mij nog over de koude start injector / aansturing hiervan. Als ik tijdens het starten de stuwschijf van de luchtmassameter iets indruk dan start de auto wel goed. Dit strookt met mijn vermoeden dat de koude start injector zijn werk niet doet.
Dus: warm loopt ie goed op benzine, koud niet. Op LPG liep de auto goed bij zowel koud als warm, echter voor de koude start moest ik wel altijd twee keer de sleutel omdraaien.
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan testen of de koude start injector werkt en of de temperatuurvoeler het goede signaal geeft?
Of wellicht ziet iemand nog andere mogelijke oorzaken voor dit probleem waar ik nog niet aan heb gedacht?
Ik hoor het wel!
Met vriendelijke groet,
Jan
-
TurboPapagaai
- Platinum Boarder

- Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Re: Slechte koude start 300E
CO iets rijker stellen.
Meer lucht door verwijderen LPG mengstuk ?
Meer lucht door verwijderen LPG mengstuk ?
Every time you buy MB - a hot girl gets implants.
-
DonJuan1991991
bedankt voor de tip, maar het CO staat goed, met mengstuk erop is het probleem hetzelfde. het verschil in luchttoevoer is dus te minimaal om het probleem te veroorzaken.
-
TurboPapagaai
- Platinum Boarder

Als je start met de klep iets ingedrukt dan start hij wel goed.
Is dat dan ook zo als je iets gas geeft ??
( ik weet dat het een andere klep is, maar met gasklep wat open zou de andere klep ook wat open moeten gaan )
Is dat dan ook zo als je iets gas geeft ??
( ik weet dat het een andere klep is, maar met gasklep wat open zou de andere klep ook wat open moeten gaan )
-
DonJuan1991991
Met bijregelen via het gaspedaal wil het wel, maar erg moeizaam. En de motor is met het gaspedaal bijna niet of helemaal niet aan de praat te houden. Hij krijgt natuurlijk ook dan in verhouding weer extra lucht, dus dan blijft nog steeds staan dat ie benzine tekort krijgt (toch?)
-
TurboPapagaai
- Platinum Boarder

Lijkt me inderdaad.
Wellicht ff zoeken op t forum hoe je de tempsensor kunt meten.
Wellicht ff zoeken op t forum hoe je de tempsensor kunt meten.
-
DonJuan1991991
Had ik al gedaan voordat ik dit bericht plaatste, maar ik kon niet echt iets duidelijks vinden. Daarom dit topic gestart.
overigens heb ik de blauwe stekker die op de koudstartverstuiver zit doorgemeten, en hieruit krijg ik ruim 11 ohm. In de Mercedes 190 serie vraagbaak zie ik dat deze daar ong 19,5 ohm moet zijn, maar ik weet niet of dat bij mij ook zo moet zijn. Iemand hier die over gegevens hierover beschikt?
overigens heb ik de blauwe stekker die op de koudstartverstuiver zit doorgemeten, en hieruit krijg ik ruim 11 ohm. In de Mercedes 190 serie vraagbaak zie ik dat deze daar ong 19,5 ohm moet zijn, maar ik weet niet of dat bij mij ook zo moet zijn. Iemand hier die over gegevens hierover beschikt?
-
TurboPapagaai
- Platinum Boarder

Met de uitbouw van LPG ergens een klein vacuum lek veroorzaakt.
Het blijft gissen, maar met de LPG nog ingebouwd was t beter als nu.
Wat is daar veranderd.
Het blijft gissen, maar met de LPG nog ingebouwd was t beter als nu.
Wat is daar veranderd.
-
DonJuan1991991
Heel onwaarschijnlijk, met LPG was de situatie hetzelfde. Daar wou die koud ook niet goed op benzine lopen. Ik heb wat uit zitten zoeken en zo te zien komt het temperatuursignaal van de 4 polige stekker die aan de bestuurderskant van de zesde cilinder zit. Weet iemand hoe en wat voor waardes ik daarop moet meten?
-
DonJuan1991991
Het gaat daarbij om deze stekker (toegevoegd als bijlage in deze reactie).
Klopt het dat de koudestart verstuiver hier zijn signaal van krijgt?
Klopt het dat de koudestart verstuiver hier zijn signaal van krijgt?
- Bijlagen
-
- Stekker
- Untitled.png (1.75 MiB) 2029 keer bekeken
- Panmanbos
- Fresh Boarder

- Roepnaam: Theo
- Type wagen: 260E
- Bouwjaar: 1986
- Opmerkingen / andere wagens.: 220ce 1994
W123 1976
200aut
alle intussen niet meer in bezit - Locatie: Schagen
- Contacteer:
ik heb een 260E en die startte ook slecht na van alles geprobeerd te hebben is de koude start verstuiver getest en zag er goed uit, maar toch verwisseld met een gebruikte en nu start hij wel goed.
terwijl er dus niets te zien was aan de oude, gaf een prima verneveling.
probeer dit eens wellicht helpt het bij jou ook
greetz Theo
terwijl er dus niets te zien was aan de oude, gaf een prima verneveling.
probeer dit eens wellicht helpt het bij jou ook
greetz Theo
-
DonJuan1991991
Hmm, dat is op zich vreemd, maar ik zal het meenemen. Vanavond wil ik even eea gaan doormeten en controleren wat betreft de koude start verstuiving. ben benieuwd of ik iets kan vinden.
-
DonJuan1991991
Gisteravond verder gegaan met de puzzel. Allereerst de weerstand van de thermotijdschakelaar gemeten (bij +/- 5 graden Celcius), hier kwam ca. 4,5 kOhm uit, dat ziet er in ieder geval goed uit. Ik heb het gemeten door de pinnen van de sensor die kruislings tegevenover elkaar staan door te meten (het ene paar kwam 4,5 en het andere 4,6 kOhm uit).
Vervolgens ook even het brandstofpomprelais (deze bemoeit zich ook nog met de koudestartverstuiver als ik het goed heb) uitgewisseld met een goede, dit gaf ook geen verschil.
Tot slot de koudestartverstuiver gedemonteerd (2 imbusjes) en deze getest door er spanning op te zetten, waarop de open ging en benzine vernevelde. Daarna de verstuiver weer gemonteerd en handmatig spanning erop gezet tijdens het starten. De auto startte direct en bleef goed lopen. De verstuiver en het ventiel zelf zijn dus in orde.
Tijdens het starten ook gemeten of er een signaal kwam vanuit de blauwe stekker, maar hier kwam niets uit. Het probleem is dus dat de koudestartverstuiver geen signaal krijgt om te openen. Iemand een idee waar ik dat in kan zoeken?
Vervolgens ook even het brandstofpomprelais (deze bemoeit zich ook nog met de koudestartverstuiver als ik het goed heb) uitgewisseld met een goede, dit gaf ook geen verschil.
Tot slot de koudestartverstuiver gedemonteerd (2 imbusjes) en deze getest door er spanning op te zetten, waarop de open ging en benzine vernevelde. Daarna de verstuiver weer gemonteerd en handmatig spanning erop gezet tijdens het starten. De auto startte direct en bleef goed lopen. De verstuiver en het ventiel zelf zijn dus in orde.
Tijdens het starten ook gemeten of er een signaal kwam vanuit de blauwe stekker, maar hier kwam niets uit. Het probleem is dus dat de koudestartverstuiver geen signaal krijgt om te openen. Iemand een idee waar ik dat in kan zoeken?
- Sebastiaancocoon
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Sebastiaan
- Type wagen: N.n.b.
- Automaat: Nee
Het ovp relais al eens bekeken?
-
DonJuan1991991
Jup, verwisseld met eentje die met zekerheid goed werkt, maar geen verschil..
- Rojo124
- Platinum Boarder

- Type wagen: 260E
- Bouwjaar: 1986
tijdens het starten moet je 10 volt meten op de blauwe stekker dacht ik....1a2 seconden maar hoor !!...hij krijgt dit signaal van de BPR.
Ik heb jaren gezocht naar het koudstart probleem..alles nagelopen uitgewisselt.....nadat ik de koudstartverstuiver had losgekoppelt (stekker eraf)....nooit geen probemen meer gehad...altijd een goede koudstart.
dus ik zou zeggen gooi de stekker eens los...en probeer het eens een paar dagen.
Ik heb jaren gezocht naar het koudstart probleem..alles nagelopen uitgewisselt.....nadat ik de koudstartverstuiver had losgekoppelt (stekker eraf)....nooit geen probemen meer gehad...altijd een goede koudstart.
dus ik zou zeggen gooi de stekker eens los...en probeer het eens een paar dagen.
- Gold Boarder

- Roepnaam: Rene
- Type wagen: 220CE
- Bouwjaar: 1992
- Opmerkingen / andere wagens.: W124 260E
Hymer 1999 - Locatie: Omg. Eindhoven
aansturing van de koudstartinjector komt van het bpr.
bij koude motor krijgt je maximaal een paar seconde extra benzine.
Ook ik heb de stekker eraf gehaald omdat hij zonder extra benzine beter start.
Met de stekker erop moet ik altijd het gaspedaal een stukje induwen voor hij start.
met de stekker eraf start hij zonder gas te geven.
bij koude motor krijgt je maximaal een paar seconde extra benzine.
Ook ik heb de stekker eraf gehaald omdat hij zonder extra benzine beter start.
Met de stekker erop moet ik altijd het gaspedaal een stukje induwen voor hij start.
met de stekker eraf start hij zonder gas te geven.
-
DonJuan1991991
Bij jullie krijgt de motor kennelijk teveel inspuiting, bij mij is het juist te weinig, zonder stekker erop doet ie bij mij hetzelfde als met, namelijk niets.. Dus dat kan de oplossing helaas niet zijn..
-
DonJuan1991991
Ik zal eens kijken of ik kan uitpluizen of het brandstofpomp relais alle signalen krijgt die het moet krijgen
tips zijn natuurlijk nog steeds welkom!
tips zijn natuurlijk nog steeds welkom!
-
DonJuan1991991
Afgelopen dagen eea uitgemeten:
temperatuursensor (4-polig) geeft nog steeds 4,5 kOhm bij 5 graden Celcius, dat is correct. Dit signaal komt binnen in de KE regeleenheid die het vervolgens uitstuurt naar het BPR. Op pin 2 (TF) van het BPR mat ik een signaal van ca. 2,5 V.
Vervolgens nog eens gekeken naar het signaal wat de koudestartklep kreeg tijdens het starten, en deze kreeg gewoon 10 V (vanuit pin 87V van het BPR). Toen de stekker weer aangesloten en nog eens geprobeerd en toen deed ie het 'gewoon'.
Wel vreemd dat het probleem ineens weg is. Misschien wat smerigheid in de voet van het BPR dat tijdens al het gemeet wat schoner is geworden o.i.d... Ik kan zo niet bedenken hoe het kan dat het nu ineens weer werkt allemaal.
In ieder geval weer wat wijzer geworden
temperatuursensor (4-polig) geeft nog steeds 4,5 kOhm bij 5 graden Celcius, dat is correct. Dit signaal komt binnen in de KE regeleenheid die het vervolgens uitstuurt naar het BPR. Op pin 2 (TF) van het BPR mat ik een signaal van ca. 2,5 V.
Vervolgens nog eens gekeken naar het signaal wat de koudestartklep kreeg tijdens het starten, en deze kreeg gewoon 10 V (vanuit pin 87V van het BPR). Toen de stekker weer aangesloten en nog eens geprobeerd en toen deed ie het 'gewoon'.
Wel vreemd dat het probleem ineens weg is. Misschien wat smerigheid in de voet van het BPR dat tijdens al het gemeet wat schoner is geworden o.i.d... Ik kan zo niet bedenken hoe het kan dat het nu ineens weer werkt allemaal.
In ieder geval weer wat wijzer geworden