krukas bdp sensor specifieke vraag

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Marc67
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Roepnaam: Marc
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee

krukas bdp sensor specifieke vraag

Bericht door Marc67 »

Beste leden,

Als enige tijd heb ik het volgende probleem met mijn 300E automaat

In principe loopt de motor goed, echter soms lijkt het of de ontsteking hapert.

Het is mij nu een paar keer gebeurd dat rijdend op de (snel)weg (!) de motor "hikt", inhoud en er
soms zelfs geheel mee stopt! (geen lampjes die branden op dat moment)..

Soms als je een paar keer gas geeft (waar de auto niet op reageerd ) dan plotseling reageerd alles
weer en kan ik verder rijden (met toch vaker een "hikje").

in 1 geval reed ik niet al te hard, de motor stopte, ik zette de auto langs de kant, opnieuw starten en weer rijden....

Ik kan veel info vinden over dit probleem, maar voordat ik alle onstekingsdelen ga vervangen,
( rotor/verdelerkap/kabels/bougies, bobine en zelfs de ontstekingsmodule misschien...)

heb ik een vraag over de krukas/bdp sensor;

Als ik meet al startend op deze sensor, meet ik slechts 180mV, ik lees ergens dat dit 1 volt zou moeten zijn?

Als dat zo is kan ik me voorstellen dat ik het in de juiste hoek aan het zoeken ben.

Voordat er vragen komen; ik heb ook het brandstofpomprelais (de contacten) schoongemaakt.
De pomp loopt bij het op contact zetten van de auto, en ik denk ook niet dat daar een probleem in zit,
maar heb dit toch uit voorzorg gecontroleerd (nog niet de brandstofdruk...)

De ontsteking is doorgemeten, bougiekabels 1.4 kOhm, de bobinekabel 0 (nul) Ohm.

De bobine zelf primair 0,5Ohm en secundair 9kOhm.

Het probleem "lijkt" meer voor te komen als de wagen warmer is, koud eigenlijk niet.

Toch een vervelend probleem, het vertrouwen loopt erg terug als je dit meemaakt!

Ik dacht dus zelf aan de bdp-sensor.(deze meet 900 Ohm)

Wel vreemd vindt ik, ( maar misschien heb ik het mis) dat de motor hikt/hapert en stopt zonder dat er een lampje gaat
branden?, EN dat ik uiteindelijk door kan rijden zonder te stoppen...

Klopt de conclusie dat, omdat de auto rolt, de automaatbak de motor in dat geval aandrijft (wat natuurlijk slecht is, al helemaal als je met 120 op de snelweg rijdt en het probleem zich voordoet!), en dat DAT de reden is dat lampjes niet gaan branden op het dashboard.?

Misschien trek ik de verkeerde conslusie, juist omdat alles werkt (dus ook de bdp sensor) tot aan de ontstekingsmodule, dat DAT de reden is dat de ECU "denkt"dat de motor loopt en daarom niet volledig stopt?.

In dat geval moet ik het dan toch zoeken in de module/bobine of toch verdelerkap en rotor ?

In eerste instantie sluit ik een kortsluiting niet uit, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Het koolstof stiftje heb ik iets naar voren kunnen brengen door de veer die erachterzit iets op te rekken,
maar dat hielp uiteindelijk niet.

Ook heb ik wel een gehoord dat de rotor intern door zou kunnen slaan, ook die tekenen kan ik bij inspectie van de
rotor niet zien, de contacten in de verdelerkap zien er ook goed uit.

Om er (veel) geld direkt tegenaan te gooien en simpelweg alles te vernieuwen lijkt mij geen gekkenwerk,
maar misschien totaal onnodig, vandaar de vraag over de bdp sensor spanning!

Alvast bedankt voor het meedenken!
300D
Gullwing

Re: krukas bdp sensor specifieke vraag

Bericht door Gullwing »

Een 300E heeft nog niet veel high tech aan boord gelukkig.

Je bent bezig de storing te zoeken in het ingewikkelde deel van de motor.

Hoe zit het met gewoon onderhoud: brandstof filter al eens vervangen, tankfilter schoon?
Wanneer vast staat dat de benzine pomp continue kan rekenen op spanning kan ook de pomp
zelf nog kuren geven. Een andere gebruikte pomp monteren geeft uitsluitsel.
Pomp en filter beide vernieuwen kan bij auto's van deze leeftijd geen kwaad.

Bij oa steronderdelen en taxiteile kun je voor rond 100 euro een nieuwe pomp met filter kopen.
Origineel Bosch is wel wat duurder.

Geen idee wat de uitgangsspanning van de sensor moet zijn, 1 volt lijkt me vrij veel.
Marc67
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Marc67 »

Gullwing, bedankt voor je reactie!

Ook dat had ik inderdaad gelezen op forums, de brandstofpomp zelf inderdaad, de truck met het doorverbinden
van de contacten bij het brandstofpomprelais heb ik geprobeerd, geen effect., of eigenlijk; nog steeds problemen.
Dat zegt inderdaad niets over de pomp(en) zelf.

In mijn geval zit er nog een dubbele pomp onder, het filter had ik al thuis.. maar dat bleek de verkeerde te zijn
( was net een maatje te klein, kwam idd uit Duitsland voor mijn type W124.. helaas, en de juiste hadden ze niet)

Hmm, misschien heb je gelijk en zoek ik inderdaad meteen te moeilijk, en aan de reactie van jou te lezen komt het vaker voor dat de pomp/filter het probleem zou kunnen zijn, dan een ontstekingsprobleem?.

Enfin, ik moet inderdaad ergens beginnen, en je reactie klinkt vwb de symptomen niet zo gek.

Ik begrijp dat de dubbele brandstofpomp vervangen kan worden door 1 nieuwe pomp?..

Dat ga ik eens uitzoeken!
300D
PCC124

Bericht door PCC124 »

kijk uit met te snelle conclusies als je bougiekabels test: deze kunnen door ouderdom soms intern kleine scheurtjes krijgen. Wanneer de kabels warm worden zet t uit en kan er meer weerstand optreden dan als je koud meet. Aan de andere kant zou als een kabel naar bougies zou zijn, hij een poot zou missen en wellicht niet afslaan als je rijd. Tenzij het de kabel is van bobine naar verdelerkap.

massa goed?

succes!
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Bougiekabels komt niet echt in beeld als een typische oorzaak van dit probleem.
Er zijn een paar mogelijkheden om de kabels te testen op lekkage van hoogspanning.
In het donker de motor starten en dan eens onde de motorkap kijken of je vonkwerking
langs de kabels ziet.
Wil je overdag testen dan is de plantenspuit methode handig.
Motor starten en de kabel flink met water uit de plantenspuit besproeien.
Gaat de motor slecht lopen dan kun je wel uitgaan van kebels vervangen.

Een 300E 180 PK versie heeft zover ik me herinner maar een benzinepomp.
Dubbelepompen zitten wel op een 300E maar dan met de 24 klepen motor met 220 PK.

Hou het bij storingzoeken eerst bij de meest voorkomende oorzaken.
Dan kun je die uitsluiten.
Daarna zou ik pas kijken in de richting motorelektronica etc.
Het scheelt ook een pak geld, ontstekingsmodule kost zo maar 1500 euro.
Gebruikt minder maar nog steeds geen koopje.
Marc67
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Marc67 »

Bedankt voor de reacties!

Inderdaad ook naar een mogelijke kortsluiting gezocht, als eerste kwam bij mij de bobine in beeld,
omdat ik eerder zoiets heb meegemaakt (ander merk, andere auto).

Maar met alles wat ik lees, en ook hierboven aan reacties, is wel de constatering dat er weinig mensen zijn
die ooit een probleem met de bdp sensor hebben gehad?.

Onlangs nog heb ik bij de SMART van de vrouw deze vervangen, de SMART viel ineens stil midden op een rotonde,
ze liet de auto uitrollen en kon daarna wonderwel gewoon weer starten..

Dat probleem had ik snel getackeld (denk ik) omdat overal op internet dit probleem teruggeleid kon worden (uiteraard nooit voor 100%) naar een hapering in deze sensor..., deze is door mij vervangen, en uiteindelijk en tot nu toe is het probleem bij haar ook gelukkig niet meer voorgekomen.

Mensen die de SMART uit hebben laten lezen bij de dealer kwamen vaak bedrogen uit, de sensor werd niet als storing gezien op dat moment..

Waarschijnlijk heb ik het mis, en zit er inderdaad 1 pomp onder mijn 300E, deze ga ik dan ook ZSM vervagen in combinatie met het filter, over het tankfilter heb ik ook wat gelezen, misschien kan ik deze ook meteen meenemen/schoonmaken.. als me dat gaat lukken.... eerst zorgen dat de tank leeg is dan!
300D
Marc67
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Marc67 »

Een stukje verder met dit probleem;

Er zit onder mijn 300E dus wel degelijk een dubbele benzinepomp (in lijn),
dit blijkt volgens de onderdelenleverancier bij mij in buurt , (en EPC) dus inderdaad te kloppen...

Deze pompen zijn nogal prijzig.....

Het klinkt gek, maar ik ben toch begonnen met het vervangen van de bougiekabels/rotor en kap,
maar niet zo gek als ik zeg dat ik geen flauw idee heb wanneer de vorige eigenaar dit gedaan heeft.
Uiterlijk aan de rotor en verdelerkap weinig te zien, maar de kabels vertrouwde ik zowieso niet.

Het lijkt (maar ik trek geen conclusie ) dat zowieso de auto beter loopt.

Vooral 1 bougiekabel (cylinder 5) trok ik met weinig moeite uit elkaar/gebroken isolator bij de bougiedop!

Morgen komt er een nieuw benzinefilter onder.
(KL38 in mijn geval , qua maatvoering zijn er blijkbaar 3 typen die eronder kunnen zitten).

De pompen laat ik voor nu even met rust, maar ik ga deze wel testen door er een continuspanning op te zetten
en goed te luisteren na enige tijd..
300D
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Het kan zeker geen kwaad de ontstekingsdelen te vervangen.
Wanneer de motor daarna beter draait heeft het zeker zin gehad.

Pompen kun je scherp geprijs vinden bij Taxiteile en ook in Nederland bij oa steronderdelen.
Wil je dat nog even laten zitten vervang dan wel het externe brandstoffilter.
Het tankfilter is ook verdacht, schoonmaken kan met perslucht.
Vervangen is ook te doen wat prijs betreft.
Marc67
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Bericht door Marc67 »

Gullwing,

Ik heb de vraag gesteld bij de leverancier waarom er bij mij 2 pompen zitten, en/of deze vervangen
kunnen worden door mogelijk 1 type, daar kon geen antwoord op gegeven worden.

De pompen staan in lijn, niet parallel. dus het 'nut' van 2 pompen zie ik even niet (goed).
Bij vervanging is dat ook 2x de kosten..(de pompen zijn gelijk?)

Wat het Tankfilter betreft; ik neem aan dat deze (als de tank leeg is) vanonder de auto te verwijderen is, als
de aanvoerleiding volledig los ligt?

Dat ga ik waarschijnlijk vandaag onderzoeken, het externe filter is inmiddels in huis.
300D
TurboPapagaai
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Bericht door TurboPapagaai »

Als je aanvoer los is kan je het filter daar eruit draaien.
Nieuw een paar tientjes.
Beschik je over perslucht en is ie nog heel is t prima te reinigen.
Succes.

Ik had de hele tank verwijderd, heb die toen helemaal gespoeld.
Maar kijk eerst het filter na.
Every time you buy MB - a hot girl gets implants.
Plaats reactie