W124 E280 onderhoud
-
Gripen
W124 E280 onderhoud
Hey guys!
FF wat advies inwinnen... Ik heb sinds de 1e van deze maand een W124 E280 uit 1994. Onderhoudsboekje is door de MB dealer afgestempeld tot en met november 2013 en ze hebben in de deurpost een sticket geplaatst met 225.000Km. Hij rijdt verder prima en ik heb er geen opmerkingen over alleen wat is wijsheid, hem even laten nakijken of pas bij 225.000Km?
Zo ja, weet iemand in (liefst) Twente of de achterhoek een goede MB W124 specialst waar ik hem kan laten nakijken?
In Hengelo zit een MB dealer (Baan), absoluut niet daar in onderhoud doen of na laten kijken ivm hoge uurloon (neem ik aan)?
Gripen.
FF wat advies inwinnen... Ik heb sinds de 1e van deze maand een W124 E280 uit 1994. Onderhoudsboekje is door de MB dealer afgestempeld tot en met november 2013 en ze hebben in de deurpost een sticket geplaatst met 225.000Km. Hij rijdt verder prima en ik heb er geen opmerkingen over alleen wat is wijsheid, hem even laten nakijken of pas bij 225.000Km?
Zo ja, weet iemand in (liefst) Twente of de achterhoek een goede MB W124 specialst waar ik hem kan laten nakijken?
In Hengelo zit een MB dealer (Baan), absoluut niet daar in onderhoud doen of na laten kijken ivm hoge uurloon (neem ik aan)?
Gripen.
-
Herman280TE
- Expert Boarder

- Roepnaam: Herman
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W123 250 aut. 1980
W204 180 combi
R170 320 - Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: W124 E280 onderhoud
Hoi Gripen,
De E280 moet om de 15.000km naar de garage voor een beurt, dus die van jij zit mooi in het ritme. Bij de 240.000 zou de bakolie ververst moeten worden, omdat je niet zeker weet of dat bij de 180.000 is gedaan adviseer ik je om dit dan meteen maar mee te pakken. Voor de rest gewoon in ieder geval olie en filters. Remvloeistof en koelvloeistof kun je testen. Luchtfilter moet om de 90.000km geloof ik. En dan natuurlijk de standaard controles.
En als extra wellicht verstandig om de ophanging te laten controleren zoals rubbers, fusees, stuurdemper, schokbrekers, stabilisatorstangen e.d..
Is de kabelboom al eens vervangen? Evt. controleren op zwakke punten.
Gr Herman
De E280 moet om de 15.000km naar de garage voor een beurt, dus die van jij zit mooi in het ritme. Bij de 240.000 zou de bakolie ververst moeten worden, omdat je niet zeker weet of dat bij de 180.000 is gedaan adviseer ik je om dit dan meteen maar mee te pakken. Voor de rest gewoon in ieder geval olie en filters. Remvloeistof en koelvloeistof kun je testen. Luchtfilter moet om de 90.000km geloof ik. En dan natuurlijk de standaard controles.
En als extra wellicht verstandig om de ophanging te laten controleren zoals rubbers, fusees, stuurdemper, schokbrekers, stabilisatorstangen e.d..
Is de kabelboom al eens vervangen? Evt. controleren op zwakke punten.
Gr Herman
-
PeterX300
Hallo,
Je mag een keer richting Een Noord Drenthe komen. Heb je gelijk wat kilometers achter de kiezen. Maar we kunnen op basis van de reeds verworven ervaring een overzicht van je auto geven. Er is inmiddels ervaring in een 300TE, 230TE, E220 T en vanaf volgende week is er een E320 T. Stuur anders een pb als je wat wil afspreken.
Gr Peter
Je mag een keer richting Een Noord Drenthe komen. Heb je gelijk wat kilometers achter de kiezen. Maar we kunnen op basis van de reeds verworven ervaring een overzicht van je auto geven. Er is inmiddels ervaring in een 300TE, 230TE, E220 T en vanaf volgende week is er een E320 T. Stuur anders een pb als je wat wil afspreken.
Gr Peter
- Marcellus
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Marcel
- Type wagen: 280E
- Bouwjaar: 1992
- Opmerkingen / andere wagens.: S212 - E 400 Estate Avantgarde / dec. 2014
Bijsterbosch Auto Service in Heerde, heel goede ervaringen mee..
-
Gripen
Jongens sorry voor mijn ontzettend late reactie.
De auto staat bij de garage voor een olie + filter job. Ik heb gevraagt of ze ook even naar de kabelboom willen kijken. Bel ik net op... hele kabelboom is in stukken, bij de nokkenassensor hangt ie al helemaal open.
ZUCHT. Toch flink de mist in gegaan hier... Ging er vanuit dat ie al vervangen was, nou mooi niet dus.
Vraagje, wat zou zoiets mij totaal moeten kosten als ik dit laat vervangen? Komt niet op 50 a 100 euro aan maar dat ik het een beetje weet voordat hij zegt dat ie er 9 uur mee bezig moet + een onderdeel van 900 euro besteld.
Hij begon al over opnieuw de draden maken en aanleggen. Ik begrijp dat dat wellicht goedkoper is, goed idee?
Eventueel zou ik dit met een vriend "kunnen doen" aan de hand van youtube videos maar waar haal je dat onderdeel en wat ben je dan ongeveer los kwijt hieraan?
De auto staat bij de garage voor een olie + filter job. Ik heb gevraagt of ze ook even naar de kabelboom willen kijken. Bel ik net op... hele kabelboom is in stukken, bij de nokkenassensor hangt ie al helemaal open.
ZUCHT. Toch flink de mist in gegaan hier... Ging er vanuit dat ie al vervangen was, nou mooi niet dus.
Vraagje, wat zou zoiets mij totaal moeten kosten als ik dit laat vervangen? Komt niet op 50 a 100 euro aan maar dat ik het een beetje weet voordat hij zegt dat ie er 9 uur mee bezig moet + een onderdeel van 900 euro besteld.
Hij begon al over opnieuw de draden maken en aanleggen. Ik begrijp dat dat wellicht goedkoper is, goed idee?
Eventueel zou ik dit met een vriend "kunnen doen" aan de hand van youtube videos maar waar haal je dat onderdeel en wat ben je dan ongeveer los kwijt hieraan?
- Roy_E320
- Silver Boarder

- Roepnaam: Roy
- Type wagen: 300CE
- Bouwjaar: 1993
Kabelboom als je een beetje zoekt rond de Ôé¼800
Met 2 uurtjes werk ligt hij er wel netjes in...
Met 2 uurtjes werk ligt hij er wel netjes in...
-
Gripen
Okay dus ik kan wel verwachten dat het me dat gaat kosten +- 800 euro aan onderdeel alleen? Damnnnnnnnn hier kan ik toch wel erg van balen zeg. Magoed dan ben je er wel vanaf
Valt alleen niet zo lekker ff bam 800 euro natuurlijk en dan nog exclusief werk uren van de garage. Weet niet goed of ik er zelf aan moet beginnen.
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
Tja dan heb je echt veel pech. Inmiddels is bij veel multikleppers de kabelboom wel vervangen maar er er komen inderdaad nog wel wat voor die nog de originele hebben. Voor de rest zijn het erg betrouwbare motoren. Ja het is mogelijk om een DIY kabelboom te laten maken, handig is het dan wel om een vaste prijs af te spreken. Als het zelf laten maken richting de 600 á 700 euro loopt, zou ik echter gewoon een nieuwe bestellen. 
-
Kirpeknots
zelf maken is een dag werk voor iemand die handig is. Nee ik ga het niet voor je doen. Een andere optie is op de sloop een 280 of 320 R129 sl van voor 1997 zoeken of een 280/320 w140 s-klasse of een W124 E280/E320. Mogelijk is hier de kabelboom al van vernieuwd. Ik zou niet lang doorrijden want je Coils/computer kan defect raken.
Balen.
Balen.
-
Gripen
Ja daar zat ik dus zelf ook over te denken inderdaad, ik hoop dat ze met een beetje OK voorstel komen. Bedankt voor het advies DJS.DJS schreef:Tja dan heb je echt veel pech. Inmiddels is bij veel multikleppers de kabelboom wel vervangen maar er er komen inderdaad nog wel wat voor die nog de originele hebben. Voor de rest zijn het erg betrouwbare motoren. Ja het is mogelijk om een DIY kabelboom te laten maken, handig is het dan wel om een vaste prijs af te spreken. Als het zelf laten maken richting de 600 á 700 euro loopt, zou ik echter gewoon een nieuwe bestellen.
Een tweedehands kabelboom, is dat nog een idee, mits die niet ook afbrokkelt natuurlijk? Eentje uit een sloop auto of van ebay?
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
Kijk, het probleem zit hem bij de origineel geleverde kabelbomen.
De weekmakers die daar in zitten gaan er te snel uit wat de kabelboom doet brokkelen. Als de kabelboom al eens vervangen is, is dit een verbeterde versie die het brokkelprobleem niet heeft.
Ik zou eens op de sloop gaan kijken als ik jou was. Zoals Kirpeknots al zei passen de kabelbomen van verschillende typen.
-
Gripen
Okay ga ik even aanhoren wat de garage me te vertellen heeft straks en dan ga ik daarop mijn vervolg baseren en ik zal er even niet op door rijden. De sloop klinkt me steeds beter in de oren.
Ik moet zeggen dat het me wel erg tof lijkt om er eentje op de sloop te vinden en die zelf in te bouwen! Ik heb even een DIY video er van gezien op youtube ( http://youtu.be/kz6K1v2R13Q ) en dit moet ik misschien wel aankunnen met een vriend samen als hij wil helpen.
Voor hoeveel zou zo'n kabelboom van de sloop weg gaan, paar tientjes of ook wel 250+ euros?
Ik moet zeggen dat het me wel erg tof lijkt om er eentje op de sloop te vinden en die zelf in te bouwen! Ik heb even een DIY video er van gezien op youtube ( http://youtu.be/kz6K1v2R13Q ) en dit moet ik misschien wel aankunnen met een vriend samen als hij wil helpen.
Voor hoeveel zou zo'n kabelboom van de sloop weg gaan, paar tientjes of ook wel 250+ euros?
-
Gripen
Okay ik heb toch besloten voor een nieuwe te gaan, moet maar even door de zure appel heen bijten. Mag gelukkig in 2x betalen... 1250 euro foei foei foei
hij dacht zo'n 3 a 4 uur nodig te hebben..
Ik laat het even weten als de nieuwe er op zit
-
EvanG
Gripen schreef:Okay ik heb toch besloten voor een nieuwe te gaan, moet maar even door de zure appel heen bijten. Mag gelukkig in 2x betalen... 1250 euro foei foei foeihij dacht zo'n 3 a 4 uur nodig te hebben..
die tijd zal hij echt niet nodig hebben. Ook is 1250 euro echt veel te veel geld.
welk kun je straks zeggen dat je een prachtige auto hebt met een nieuwe kabelboom.
- Marcellus
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Marcel
- Type wagen: 280E
- Bouwjaar: 1992
- Opmerkingen / andere wagens.: S212 - E 400 Estate Avantgarde / dec. 2014
Ik begrijp dat je eigenlijk geen last van storingen hebt/had verder, ik zou die kabelboom dan voorlopig lekker laten zitten. Ik begrijp aan de andere kant dat je een wagen wil die helemaal tip-top in orde is. In jouw geval zou ik gewoon eens rustig rondbellen en een offerte vragen links en rechts. Heb je Bijsterbosch in Heerde al eens gepolst? Hij heeft mijn koppakking vervangen een paar maanden geleden. Toch een flinke klus, maar perfect uitgevoerd voor een redelijke prijs. Mijn 280E verliest nu geen druppel koelvloeistof meer en rijdt weer als nieuw. De man is geen grappenmaker maar Pietje-precies, heeft een laag uurloon, en verstaat zijn werk als geen ander is mijn ervaring.
-
EvanG
Marcellus schreef:Ik begrijp dat je eigenlijk geen last van storingen hebt/had verder, ik zou die kabelboom dan voorlopig lekker laten zitten. Ik begrijp aan de andere kant dat je een wagen wil die helemaal tip-top in orde is. In jouw geval zou ik gewoon eens rustig rondbellen en een offerte vragen links en rechts. Heb je Bijsterbosch in Heerde al eens gepolst? Hij heeft mijn koppakking vervangen een paar maanden geleden. Toch een flinke klus, maar perfect uitgevoerd voor een redelijke prijs. Mijn 280E verliest nu geen druppel koelvloeistof meer en rijdt weer als nieuw. De man is geen grappenmaker maar Pietje-precies, heeft een laag uurloon, en verstaat zijn werk als geen ander is mijn ervaring.
ik vind het juist goed dat hij de kabelboom vroegtijdig vervangt. hierdoor kan er geen kortsluiting meer ontstaan waardoor meer elektronica kapot kan gaan want dan worden de kosten nog alleen maar hoger.
volgens mij is dit al een nieuw type voor een veel goedkopere prijs.
http://www.ebay.de/itm/Motorkabelbaum-1 ... 2ecf534f92
- BrunoSacco
- Silver Boarder

- Type wagen: E320
- Bouwjaar: 1995
Oei, dat is veel geld. Een beetje rondbellen naar diverse leveranciers (o.a. Starteq, Duitse dealer) zou kunnen opleveren dat een nieuwe kabel zo rond de Ôé¼750,00 tot Ôé¼800,00 kost. Het vervangen van de kabel is een redelijk eenvoudig klusje voor twee personen. Je begint bij het MSG en trekt de oude kabel er uit en de nieuwe er in en dan doe je vervolgens stekker voor stekker hetzelfde. De tweede persoon geleidt de oude en de nieuwe kabel. Ik heb dit destijds samen met mijn monteur gedaan. Hooguit twee uurtjes werk met het uit- en inbouwen van de onderdelen waar je onderlangs moet etc.Gripen schreef:Okay ik heb toch besloten voor een nieuwe te gaan, moet maar even door de zure appel heen bijten. Mag gelukkig in 2x betalen... 1250 euro foei foei foeihij dacht zo'n 3 a 4 uur nodig te hebben..
Gelukkig zit er nu een verse kabel in en kan je 280 er weer lange tijd mee vooruit.
-
Gripen
Ik had Starteq en anderen inderdaad gemailed maar kwam niet echt onder de prijs van mijn eigen garage die het bij de dealer hier weg haalde dus toch maar daarvoor gekozen...
Zo, ik heb de auto gisteren opgehaalt met nieuwe kabelboom, nieuwe olie en oliefilter!
Nieuwe kabel erin en hij heeft de oude laten zien, van de buitenkant leek het allemaal best ok maar toen hij het opengesneden stuk liet zien schrok ik toch wel, echt overal scheurtjes!
Verder zag ik op de rekening ook twee klop-sensoren staan a 50 euro excl. btw, klopt (
) dit?
Auto ging meteen aan, paar honderd meter naarr mijn ouders gereden, even gegeten en daarna wilde ik weg... had ie weer moeite met starten... vanochtend ook weer... Als ik gas bij geef gaat hij wel gewoon aan, iemand een idee?
Ik dacht zelf aan de benzinepomp/filter of dynamo. Lijkt me niet dat dit accu kan zijn, als ie wel aan gaat met gas bij geven? Na lange ritten gaat hij overigens daarna wel meteen aan... Er komt wel een constant zoemend geluid rechts achter vandaan, is dat normaal of teken van slechte benzinepomp? Eenmaal aan loopt hij eigenlijk wel goed, ook wel stationair heb ik het idee. Verder is er na de tijd een kaltlaufreglung systeem later ingebouwt, is het handig om die te laten zitten?
Zo, ik heb de auto gisteren opgehaalt met nieuwe kabelboom, nieuwe olie en oliefilter!
Nieuwe kabel erin en hij heeft de oude laten zien, van de buitenkant leek het allemaal best ok maar toen hij het opengesneden stuk liet zien schrok ik toch wel, echt overal scheurtjes!
Verder zag ik op de rekening ook twee klop-sensoren staan a 50 euro excl. btw, klopt (
Auto ging meteen aan, paar honderd meter naarr mijn ouders gereden, even gegeten en daarna wilde ik weg... had ie weer moeite met starten... vanochtend ook weer... Als ik gas bij geef gaat hij wel gewoon aan, iemand een idee?
Ik dacht zelf aan de benzinepomp/filter of dynamo. Lijkt me niet dat dit accu kan zijn, als ie wel aan gaat met gas bij geven? Na lange ritten gaat hij overigens daarna wel meteen aan... Er komt wel een constant zoemend geluid rechts achter vandaan, is dat normaal of teken van slechte benzinepomp? Eenmaal aan loopt hij eigenlijk wel goed, ook wel stationair heb ik het idee. Verder is er na de tijd een kaltlaufreglung systeem later ingebouwt, is het handig om die te laten zitten?
- AdamCabrio
- Silver Boarder

- Roepnaam: Eelco
- Type wagen: E200 Cabriolet
- Bouwjaar: 1996
- Opmerkingen / andere wagens.: E320 Kombi 1995
300CE-24 Cabriolet 1992
Dat zou idd probleem met brandstofpomp kunnen zijn. Ook die hebben niet het eeuwige leven.
-
Gripen
Hmm okay, dus een geluid dat constant een zoem geeft hebben jullie niet en is waarschijnlijk het teken van een hardwerkende en/of defect gaande pomp?
Ik heb gelezen dat deze auto twee brandstofpompen heeft? Betekend dat dat er twee gemonteerd zijn of dat er twee verschillende bestaan waarvan je er 1 hebt? Zit te denken om dat straks ook maar meteen te laten vervangen, brandstofpomp + brandstof filter.
Ik lees net een stuk op E500 board over een fuel pressure regulator, FPR, benzine druk regelaar(?) en mijn symptomen komen aardig overeen, misschien dat dat een idee voor mij is...
http://www.500eboard.com/forums/showthr ... -regulator
Ik heb gelezen dat deze auto twee brandstofpompen heeft? Betekend dat dat er twee gemonteerd zijn of dat er twee verschillende bestaan waarvan je er 1 hebt? Zit te denken om dat straks ook maar meteen te laten vervangen, brandstofpomp + brandstof filter.
Ik lees net een stuk op E500 board over een fuel pressure regulator, FPR, benzine druk regelaar(?) en mijn symptomen komen aardig overeen, misschien dat dat een idee voor mij is...
http://www.500eboard.com/forums/showthr ... -regulator